handdator

Visa fullständig version : Livet efter banning?


VoDaresVins
2005-08-09, 17:51
Har funderat på vad som sker när medlemmar blir bannade. Blir deras IP låst eller kan såna som TheBigBoss återuppstå från de döda som Gullefjun-88? Kan de be Sankte Per om syndernas förlåtelse och genast återvända från den ljusa/mörka tunneln? Är en banning för livstid eller gäller det bara nån månad?
Har inte planerat lämna denna vackra plats än men vill gärna veta vad som händer när allt blivit mörkt. :(

Yankeee
2005-08-09, 17:52
Är ju bara att dra upp ett virtuellt os, eller surfa genom en proxy så får man nytt ip. Rätt svårt att banna någon som verkligen vill vara här.

King Grub
2005-08-09, 17:54
IP-ban är inte första åtgärden. Det kan vara en dator med flera användare, t ex en skola eller bibliotek. IP-ban blir nästa steg, om problemet återkommer.

Vi kan välja att banna allt från en dag till för alltid. Det avgör situationen. Permanent ban är vanligast.

VoDaresVins
2005-08-09, 18:12
Finns det någon syndernas förlåtelse då för permanent banning eller är det definitivt slut? Har det i så fall skett?

Allan
2005-08-09, 20:48
Rätt svårt att banna någon som verkligen vill vara här.

Hittills har vi lyckats. Kan säga att det finns de som ligger i....


allan

Jorgen
2005-08-09, 20:49
Finns det någon syndernas förlåtelse då för permanent banning eller är det definitivt slut? Har det i så fall skett?
Är man bannad så är man.

Bjorne
2005-08-09, 20:50
Hittills har vi lyckats. Kan säga att det finns de som ligger i....


allanTror jag absolut inte. Hur ska ni kunna kontrollera att en viss person inte besöker och skriver i forumet? Är inte särskilt svårt att gå in bakom en proxy (eller för de flesta be om nytt ip från internetleverantören) och skapa ett nytt konto med en ny mailadress.

VoDaresVins
2005-08-09, 20:54
Ok, nu känner jag mig upplyst. And I'll behave. :angel:

Allan
2005-08-09, 20:55
Tror jag absolut inte. Hur ska ni kunna kontrollera att en viss person inte besöker och skriver i forumet? Är inte särskilt svårt att gå in bakom en proxy (eller för de flesta be om nytt ip från internetleverantören) och skapa ett nytt konto med en ny mailadress.

Av den enkla anledningen att de blir bannade av en orsak och sedan idogt gör om samma sak gång på gång på gång - och vi raderar och raderar....De är lätta att känna igen. Dessutom verkar de flesta lessna på att skaffa nya mailadresser efter ett tag.


allan

Jorgen
2005-08-09, 20:55
Tror jag absolut inte. Hur ska ni kunna kontrollera att en viss person inte besöker och skriver i forumet? Är inte särskilt svårt att gå in bakom en proxy (eller för de flesta be om nytt ip från internetleverantören) och skapa ett nytt konto med en ny mailadress.
Svårt nej.
Men dom flesta som gör så brukar börja skriva på samma sätt igen. Och med lite detektivarbete så är det relativt lätt att räkna ut vem dom är och banna dom igen.
Det finns säkert dom som slinker genom, men jag har svårt att tro att dom är många. Man är inte vidare anonym på internet.

Yankeee
2005-08-09, 21:06
Vet ni (modsen) vad en proxy är?

Vill man så är det inget problem att komma in även fast man är bannad. Men som ni säger, skriver man så åker man nog dit igen.

Jorgen
2005-08-09, 21:08
Vet ni (modsen) vad en proxy är?

Vill man så är det inget problem att komma in även fast man är bannad. Men som ni säger, skriver man så åker man nog dit igen.
Asså, det är en sån där liten grön låda va?

Jo, vi vet det. Men som sagt, man är inte anonym på nätet. Vi har hyfsat bra koll på er trots allt.

King Grub
2005-08-09, 21:08
Jag vet. ;) Och givetvis är det omöjligt att upptäcka någon som återkommer på det sättet, och som samtidigt helt ändrar sitt uppträdande.

Men någon som är ute efter att förstöra, ändrar inte sitt uppträdande. Och då blir han ju bannad igen, även om vi inte skulle råka veta att vi bannat honom en gång tidigare, under ett annat alias.

Yankeee
2005-08-09, 21:10
Asså, det är en sån där liten grön låda va?

Jo, vi vet det. Men som sagt, man är inte anonym på nätet. Vi har hyfsat bra koll på er trots allt.

Tja, kolla vad grub skrev. Grejen med en proxy är att man är anonym. Ni har iaf ingen möjlighet att kolla upp vem det är.

Action
2005-08-09, 21:10
Vad jag hört så är det en person här inne som är på sin 8:e användare... Samt att ni mods känner till att den personen är här igen...

Så ni kan inte vara så tuffa och hårda.. ;)

Officer
2005-08-09, 21:11
Vad jag hört så är det en person här inne som är på sin 8:e användare... Samt att ni mods känner till att den personen är här igen...

Så ni kan inte vara så tuffa och hårda.. ;)


Modsen här är tyvärr lite hycklare av sig, de låter vissa clowner vara kvar för att behålla den låga underhållningen på forumet.

Jorgen
2005-08-09, 21:11
Modsen här är tyvärr lite hycklare av sig, de låter vissa clowner vara kvar för att behålla den låga underhållningen på forumet.
Nejdå, det är dom som ger oss en massa pengar.

Officer
2005-08-09, 21:13
Nejdå, det är dom som ger oss en massa pengar.


Nej.

mangemani
2005-08-09, 21:14
hur många varningar får man innan man blir bannad?

King Grub
2005-08-09, 21:14
hur många varningar får man innan man blir bannad?

En. Nästa gång åker man väck.

Karate_kid
2005-08-09, 21:15
hur många varningar får man innan man blir bannad?

1 varning sen ban ?

mangemani
2005-08-09, 21:15
ok

Grisen
2005-08-09, 21:17
1 varning sen ban ?


Du borde veta =)

Karate_kid
2005-08-09, 21:17
Du borde veta =)

?? :D

skaparn
2005-08-09, 21:21
Jag har då drivit gäck med er alla eftersom jag ibland loggar in som mitt dokusåpeälskande alter ego Yankeee och skriva urflippade inlägg där jag hyllar kabel-TV och kvällstidningar.

Sen har jag två andra där jag dels låtsas vara en biff med helt sjuka morphade bilder dels försöker få folk att tro att jag sprungit GB-varvet vägandes 120 kilo (rippad såklart). De börjar på He och Pi....

Så med andra ord måste jag ha fyra användare.

Bjorne
2005-08-09, 21:58
Svårt nej.
Men dom flesta som gör så brukar börja skriva på samma sätt igen. Och med lite detektivarbete så är det relativt lätt att räkna ut vem dom är och banna dom igen.
Det finns säkert dom som slinker genom, men jag har svårt att tro att dom är många. Man är inte vidare anonym på internet.Man är mycket anonym igenom internet, i alla fall för er.

Enda sättet ni kan identifiera en användare är igenom ip (möjligen igenom hostname också ifall man nu inte sitter bakom brandvägg) eller alias.

Allan
2005-08-09, 22:06
Vi skiter i vilka ni är på andra sidan jacket. Vi är oerhört duktiga på identifiera bannade personer som kommer hit igen. Ibland håller de låg profil under lång tid men förr eller senare gör de om samma idiotgrejor som fick dem bannade första gången.


allan

Pez
2005-08-09, 22:27
Vad jag hört så är det en person här inne som är på sin 8:e användare... Samt att ni mods känner till att den personen är här igen...

Så ni kan inte vara så tuffa och hårda.. ;)
8e har du hört? Jaså... det vore rekord..mer än jag vet iallafall, som admin... såvitt jag vet så är det bara en person/medlem som ligger inne med det antalet bans. Och honom bannade vi för inte så länge sen, igen.

Som sagt - om man ändrar beteende helt och kör med proxy så är det inte så lätt (läs omöjligt) att identifiera personen.. men å andra sidan så är problemet då löst då vi inte, trots att många verkar tro motsatsen, bannar för att vi tycker att det är så förbannat kul utan för att personen/medlemmen förstör för alla.. hur jävla kul han/hon är/tror att han/hon är. *rolleyes*

Bannar vi en person för att han/hon beter sig som ett jävla pucko, för att ett halvår senare återkomma under nytt nick och bidra/sköta sig så kommer personen troligtvis "undkomma" och leva vidare som en fin och produktiv liten forummedlem.. och alla vinner på det. :)

AP - seg jävla attityd hela tiden.. att vi särbehandlar efter senioritet och medlemmens insats på kollo är så jävla självklart och uppenbart. Det är så det funkar i samhället och det enda du åstadkommer genom att whinea om det hela tiden är.. tjaa.. jag vet inte... du framstår som om nån snott din godispåse. Om vi inte gjorde det så skulle forumet förlora på det och det inser du nog också.. så kalla oss inte hycklare är du snäll, vi är fullt medvetna om hur vi driver forumet och vi "hycklar" inte med det heller.

Snake
2005-08-09, 22:44
AP - seg jävla attityd hela tiden.. att vi särbehandlar efter senioritet och medlemmens insats på kollo är så jävla självklart och uppenbart.

Nu var du ju ärlig iaf. pluspoäng till dig. Men jag kan inte säga att jag hört det förut, att någon av modsen törs säga det rakt ut att så är fallet.

Sen så tycker jag "hackstait" eller vad han hette, han med nytt nick (semlemannen) bara var rolig. Och där var det uppvigling av Pez! Häv bannen!

Pez
2005-08-09, 22:48
Nu var du ju ärlig iaf. pluspoäng till dig. Men jag kan inte säga att jag hört det förut, att någon av modsen törs säga det rakt ut att så är fallet.

Sen så tycker jag "hackstait" eller vad han hette, han med nytt nick (semlemannen) bara var rolig. Och där var det uppvigling av Pez! Häv bannen!
Vi har skrivit det ett antal gånger.. bara för att det inte blinkar i en banner så innebär inte det att vi hymlar med det.. :D

Hackstait är "rolig". Men i längden destruktiv. Tyvärr.

EDIT: Det här med särbehandling - 1 whacked inlägg av en person med 1000 inlägg (varav då 999 är bra skrivna och informativa) är inte lika inkriminerande som en person som dammar iväg 20 inlägg på 5 timmar varav 19 är smileys alt. handlar om vikten av personens morgonavföring, som då även är beskriven i detalj med klent ordförråd och stor fantasi.
Det ÄR skillnad... som jag även tror de flesta håller med om.

Bjorne
2005-08-09, 22:53
Vi skiter i vilka ni är på andra sidan jacket. Vi är oerhört duktiga på identifiera bannade personer som kommer hit igen. Ibland håller de låg profil under lång tid men förr eller senare gör de om samma idiotgrejor som fick dem bannade första gången.


allanDe som blir upptäckta gör det för eller senare, ja.


Allt jag svara på var inlägget om att man inte var anonym på nätet.

RobbeliRobban
2005-08-09, 22:56
Det riktigt tragiska är att ölobrännvin blev bannad. Han var både kul, hade postat länge och mycket, och gick aldrig särskilt långt över gränsen. Skandal, rentav justitiemord.

Garnax
2005-08-09, 23:01
mm gillade ölobrännvin :)

Han brukade PMa mig och säga till mig att haka på något som han skulle skriva och rätt snart reta upp en hel hög :)

sköning...

Pez
2005-08-09, 23:05
Det riktigt tragiska är att ölobrännvin blev bannad. Han var både kul, hade postat länge och mycket, och gick aldrig särskilt långt över gränsen. Skandal, rentav justitiemord.
Återigen vill jag daska till med "vi tar bort en massa trådar och inlägg innan ni hinner se dom"-argumentet. Och det gör jag. *daska klyschan i nyllet på Robbobeliboo*

Pez
2005-08-09, 23:08
Nu känns det som att jag sitter och försvarar vårat sätt att moderera och sköta forumet.. så är det inte. Men det kanske kunde vara trevligt för er medlemmar som är nyfikna på hur och varför vi gör som vi gör ibland. Som jag antar att trådskaparen var.

Så ask away..

Snake
2005-08-09, 23:26
Nu känns det som att jag sitter och försvarar vårat sätt att moderera och sköta forumet.. så är det inte. Men det kanske kunde vara trevligt för er medlemmar som är nyfikna på hur och varför vi gör som vi gör ibland. Som jag antar att trådskaparen var.

Så ask away..

Inga frågor kanske, mest bara synpunkter.

Tja, man kan jutycka att det borde vara lika för alla. Men så är det inte har jag den senaste tiden förstått. Jag tycker det finns många som går över gränsen rätt ofta, men dom tilldelar ni istället ut temporära bans istället på (finns särskilt en person). Återigen så är det väl ni mods som tycker att denne tillför så mycket annat vettigt så denne får stanna kvar.

Men vem sa att detta var en demokrati, diktatur is the shit, right ?

Pez
2005-08-09, 23:32
Inga frågor kanske, mest bara synpunkter.

Tja, man kan jutycka att det borde vara lika för alla. Men så är det inte har jag den senaste tiden förstått. Jag tycker det finns många som går över gränsen rätt ofta, men dom tilldelar ni istället ut temporära bans istället på (finns särskilt en person). Återigen så är det väl ni mods som tycker att denne tillför så mycket annat vettigt så denne får stanna kvar.

Men vem sa att detta var en demokrati, diktatur is the shit, right ?
Att gå över gränsen är nog inte vad ni medlemmar tror att det är. Att gå över gränsen så till den milda grad att man drar på sig en varning/ban handlar oftast om att personen beter sig illa mot och/eller förstör för andra medlemmar, med flit eller ej. Det ger oftast en tillsägelse om skärpning, upprepas det så blir det varning, som följs av ban. Däremot har vi gett folk som inte direkt förstör för andra utan mest för sig själva, tex beter sig i fyllan eller är extremt uppretade, temporära bans. Detta sker tämligen ofta och märks knappt av.. precis som det ska funka alltså.

Nåt mer?

JAM
2005-08-09, 23:41
Men vem sa att detta var en demokrati, diktatur is the shit, right ?Ja, det är ju det. Men du får ha i åtanke att forumet bekostas av företaget Kolozzeum och ligger på deras hemsida. Att det inte kan råda demokrati är ju en självklarhet.

Raka motsatsen är Flashback som själva står upp och skriker ut att "här får du minsan skriva PRECIIIIS vad du vill så länge du håller dig inom lagen!!!"...

Pez
2005-08-09, 23:50
Ja, det är ju det. Men du får ha i åtanke att forumet bekostas av företaget Kolozzeum och ligger på deras hemsida. Att det inte kan råda demokrati är ju en självklarhet.

Raka motsatsen är Flashback som själva står upp och skriker ut att "här får du minsan skriva PRECIIIIS vad du vill så länge du håller dig inom lagen!!!"...
Skulle bara vilja påpeka att vi är mer eller mindre fria att styra forumet som vi vill, det enda som företaget Kolozzeum kommit med synpunkter om är att länkning till konkurrerande webshops samt ren reklam för konkurrenter inte bör förekomma. Märken, tillskott, tillverkare osv är det fritt fram att diskutera och fråga om. Sen har det tillkommit lite censur på konkurrerande företags begäran (företagsnamn) vilket, alltså felaktigt, vi får kritik för.

JAM
2005-08-09, 23:54
Skulle bara vilja påpeka att vi är mer eller mindre fria att styra forumet som vi vill, det enda som företaget Kolozzeum kommit med synpunkter om är att länkning till konkurrerande webshops samt ren reklam för konkurrenter inte bör förekomma. Märken, tillskott, tillverkare osv är det fritt fram att diskutera och fråga om. Sen har det tillkommit lite censur på konkurrerande företags begäran (företagsnamn) vilket, alltså felaktigt, vi får kritik för.
Är det Kolozzeum eller ni själva som satt upp (den vettiga) antidopingpolicyn?

Pez
2005-08-10, 00:34
Är det Kolozzeum eller ni själva som satt upp (den vettiga) antidopingpolicyn?
Tjaa.. det är väl vi, det är ju egentligen ett hopkok av staffens samlade värderingar och tolkningar av doping som fenomen, problem, bruk samt missbruk.
Vi skulle aldrig kunna driva ett forum om träning och tillåta diskussioner av det slaget, det finns gott om ställen att läsa på om sånt för den som vill.
Diskussioner runt moral, etik, fenomenet som sådant, doping i allmänhet osv är dock helt ok, trots att dom diskussionerna alltid, undantagslöst, spårar ur. :D

Fatalist
2005-08-10, 01:45
Tror jag absolut inte. Hur ska ni kunna kontrollera att en viss person inte besöker och skriver i forumet? Är inte särskilt svårt att gå in bakom en proxy (eller för de flesta be om nytt ip från internetleverantören) och skapa ett nytt konto med en ny mailadress.

Du kan ju alltid kolla mac-adressen, som på större ISP's är svår att ändra utan konflikt

Bjorne
2005-08-10, 03:51
Du kan ju alltid kolla mac-adressen, som på större ISP's är svår att ändra utan konflikt
Mitt ip är 81.226.206.167, vad är min mac-adress?

Mart|n
2005-08-10, 05:59
Mitt ip är 81.226.206.167, vad är min mac-adress?

Värst vad du är styv i korken då? :)


Har man exakt samma hostname ifall man byter mac-adressen?

JAM
2005-08-10, 10:39
Du kan ju alltid kolla mac-adressen, som på större ISP's är svår att ändra utan konflikt
Kan man? Hur? :confused:

JAM
2005-08-10, 10:42
Kan man? Hur? :confused:
EDIT-wannabe: ...annat än över ett lokalt nätverk då. :)

Action
2005-08-10, 11:34
Aha.. därför man inte sett till några inlägg från vederbörande sista veckorna. :thumbup:

8e har du hört? Jaså... det vore rekord..mer än jag vet iallafall, som admin... såvitt jag vet så är det bara en person/medlem som ligger inne med det antalet bans. Och honom bannade vi för inte så länge sen, igen.

Löjtnant Blank
2005-08-10, 12:02
AP - seg jävla attityd hela tiden.. att vi särbehandlar efter senioritet och medlemmens insats på kollo är så jävla självklart och uppenbart. Det är så det funkar i samhället och det enda du åstadkommer genom att whinea om det hela tiden är.. tjaa.. jag vet inte... du framstår som om nån snott din godispåse.
He, he. Vanligtvis är jag granithård och har problem med auktoriteter (jag pekar finger åt snuten bland annat), men det där var fint skrivet. Jag gillar dig, Pez, trots att du är moderator. Du skulle lätt kunna leda en hel klass med förortsvärstingar.

Bjorne
2005-08-10, 18:00
Värst vad du är styv i korken då? :)


Har man exakt samma hostname ifall man byter mac-adressen?Varför tycker du jag är styv i korken? Förklarar bara the reälity.
Man har samma värdnamn ifall man bytar mac-adress ja. Värdnamn ställer du in själv i System > Datornamn > ändra