handdator

Visa fullständig version : Bra mat för barn

Metal_boy_
2005-08-09, 15:22
Man hör ofta ifrån folk att barn behöver fett. Läkare rekomenderar si och så många tsk riktigt smör per dag när man växer. Är det skitsnack eller är det bra? Det låter ju inte sunt att mata barn med osötade produkter, samt trycka i dom bra fetter iform av olja, nötter m.m. Varför tycker man/jag att det låter så hysteriskt fanatiskt ifall man skulle göra så?

Edit: självklart vet jag att barn behöver mycket kalorier när dom växer också..

Jay-Z
2005-08-09, 15:23
Det låter ju inte sunt att mata barn med osötade produkter, samt trycka i dom bra fetter iform av olja, nötter m.m.

Den här meningen får du gärna förklara? ;)

Är det motsatta sundare?

Metal_boy_
2005-08-09, 15:25
Den här meningen får du gärna förklara? ;)

Alltså, skulle man göra så. Då skulle folk tro att man la över sin träningsnarkomani på ungen och ville få den anorektisk eller nått. Jag tror tom läkare (som förvisso inte kan nått om kost) skulle säga att det inte var bra.

King Grub
2005-08-09, 15:26
Socker har ingen något behov av.

Det är direkt orekommendabelt att sätta barn på en lågfettskost, men att skära ned på det mättade fettet och undvika transfettsyror är bara bra.

Att byta ut standardmjölk mot lättmjölk i en tvåårings kost är inte nödvändigt, eller nödvändigtvis lyckat.

Metal_boy_
2005-08-09, 15:28
Socker har ingen något behov av.

Det är direkt orekommendabelt att sätta barn på en lågfettskost, men att skära ned på det mättade fettet och undvika transfettsyror är bara bra.

Att byta ut standardmjölk mot lättmjölk i en tvåårings kost är inte nödvändigt, eller nödvändigtvis lyckat.

Ok, men man skulle ju uppfattas som lite udda? Är det pga det fettosamhälle vi lever i? Folk kan inget?

Lizzie
2005-08-09, 18:50
Att ge barnen bra mat och sunda matvanor är ju jätteviktigt!! Matvanorna kommer att följa hela barnets liv. Sötade produkter är bara korkat att ge barn - de har ingen förkärlek till socker, det är vi vuxna som lär dem tycka om sött, vilket är idiotiskt. Själv kommer jag inte köpa färdiga barnmatsburkar som är överösta med socker, när jag får barn. Finns ingen anledning att sockra barnmaten! Finns inte heller någon anledning att ge dem massor av mättat fett heller. En sund och normal kosthållning borde alla barn växa upp med...inget överdrivet - åt något håll!

skaparn
2005-08-09, 21:15
Jag kom dock att tänka på en sak. Anta att jag och mina generationsfränder föder upp våra barn efter konstens alla regler, ingen fanatism förvisso, men ändock en sund och bra kosthållning. Blir våra barn den första generation som äter "nyttigt"? Om man tittar på vad husmanskost var tidigare så var den fylld av korv, fläsk etc och grönsakerna var väl inte så varierade. Inte heller visste man vad nyttiga fetter var och antioxidanter skulle nog betraktats med viss skepsis.
Anledningen till att det är först på senare tid vi börjar se epidemiliknande utbredning av diabetes typ 2 är väl att vi numera inte rör oss i samma utsträckning som förr?

Om min teori stämmer, vad blir konsekvensen av att barn får nyttig(tm) mat?

Jay-Z
2005-08-09, 21:25
Jag kom dock att tänka på en sak. Anta att jag och mina generationsfränder föder upp våra barn efter konstens alla regler, ingen fanatism förvisso, men ändock en sund och bra kosthållning. Blir våra barn den första generation som äter "nyttigt"? Om man tittar på vad husmanskost var tidigare så var den fylld av korv, fläsk etc och grönsakerna var väl inte så varierade. Inte heller visste man vad nyttiga fetter var och antioxidanter skulle nog betraktats med viss skepsis.
Anledningen till att det är först på senare tid vi börjar se epidemiliknande utbredning av diabetes typ 2 är väl att vi numera inte rör oss i samma utsträckning som förr?

Om min teori stämmer, vad blir konsekvensen av att barn får nyttig(tm) mat?

I det här scenariot, som inte är så nära sanningen tyvärr, så kommer väl det bästa vara att barnen kommer slippa att åka på alla sk välfärdssjukdomar.

Tidigare generationer lagade ju iaf mat och åt iaf grönsaker. Även om variationen inte var den bästa. Samt att de faktiskt rörde på fläsket emellanåt. Just det sista tycker jag att det har skett en oroväckande tendens i skolan bara sedan jag tog studenten 1996. Vi hade obligatorisk gymnastik två gånger i veckan genom hela gymnasiet.

Nu har jag hört att det hela är nåt slags plockepinn med kurser i gymnasiet så man kan i princip, om man spelar sina kort "rätt, slippa gymnastik nästan hela gymnasiet?

Farsan sa att de hade obligatorisk gymnastik varenda dag. Iofs fick han ju pulsa i meterhög snö fyra kilometer för att komma till skolan. För att inte glömma simturen sista biten.

emiste
2005-08-10, 18:40
I det här scenariot, som inte är så nära sanningen tyvärr, så kommer väl det bästa vara att barnen kommer slippa att åka på alla sk välfärdssjukdomar.

Tidigare generationer lagade ju iaf mat och åt iaf grönsaker. Även om variationen inte var den bästa. Samt att de faktiskt rörde på fläsket emellanåt. Just det sista tycker jag att det har skett en oroväckande tendens i skolan bara sedan jag tog studenten 1996. Vi hade obligatorisk gymnastik två gånger i veckan genom hela gymnasiet.

Nu har jag hört att det hela är nåt slags plockepinn med kurser i gymnasiet så man kan i princip, om man spelar sina kort "rätt, slippa gymnastik nästan hela gymnasiet?

Farsan sa att de hade obligatorisk gymnastik varenda dag. Iofs fick han ju pulsa i meterhög snö fyra kilometer för att komma till skolan. För att inte glömma simturen sista biten.

Simmade din far till skolan? :cool:

zipper
2005-08-11, 00:35
Jag gillade killen i super size me:s väl valda ord= "when i'm driving by a mcdonald restaurant, i will smack my kids". något i den stilen :)

John_r
2005-08-15, 21:30

Jo, det är ganska lätt att slippa ifrån gymnastik nu för tiden på gymnasiet, jag gick väldigt sporadiskt men fick ändå vg i slutbetyg. Mycket beror på läraren, jag hade 50 minuters lektion en gång i veckan och det var mycket lekar och hoppa i skumgummi ;) :D

jean-wim
2005-08-15, 22:01
Att ge barnen bra mat och sunda matvanor är ju jätteviktigt!! Matvanorna kommer att följa hela barnets liv. Sötade produkter är bara korkat att ge barn - de har ingen förkärlek till socker, det är vi vuxna som lär dem tycka om sött, vilket är idiotiskt.Tyvärr är vi väl programmerade att gilla sött från början, vilket är ett stort problem. Det viktiga med barn är ju att inte förstärka den inbyggda försmaken för sött, men inte heller förbjuda den. Då blir det spännande. En väldigt svår balansgång. Frukt är väl som alltid en bra kompromiss.

En sund och normal kosthållning borde alla barn växa upp med...inget överdrivet - åt något håll!Nej, men teori och praktik går inte alltid ihop. Vissa barn är från början väldigt svårtrugade när det gäller mat, medan andra glatt äter allt som bjuds. Stressade föräldrar har inte alltid tid att ägna 1h vid varje mattillfälle till att övertyga barnet att äta, tugga för tugga. Då blir det lätt att resignera och ta en genväg förbi Donken på väg hem från dagiset, tyvärr.

En guldunge som äter allt är ju lätt att betinga på nyttig mat, så då är det bara att skatta sig lycklig.

zam_zap
2005-08-15, 23:19
Idrotten i skolan är väll nästan en katastrof. (i alla fall med min lärare) Har gått första året i gymnasiet och det enda vi gör är att skutta runt lite. Samt att hur är kass på det mesta. Såg på en film om hur man tränar i gymmet (var väll från senare hälften av -80), hon hade planer att guida oss genom olika övningar och så, nogot vi inte han med så det blir troligtvis nu till hösten. Kan bara bli en katastrof. Saker som hon sa skrattade man åt.

"Det är viktigt att man tränar båda sidorna av kroppen, så att man inte bara den ena.". "Finns ingenting som säger att få reps bygger mer muskler än 20-30st reps"

men men, bara att gilla läget med ett leende på läpparna