handdator

Visa fullständig version : Träning av höftböjarna - skadligt för ryggen?


JAM
2005-08-09, 12:13
Hade igår en av många diskussioner med studentkorridorens naprapat. Han pluggar på naprapathögskolan i Stockholm och påbörjar snart det tredje året.

För att göra historien kort: Jag berättade att jag tränat magen och då kört hängande benlyft. Han påpekade då att det inte alls var att rekommendera då det mest tränar höftböjarna. Han fortsatte med att berätta att träning av höftböjarna ofta leder till ryggproblem.

Så, min fråga är alltså: Finns det något som säger att träning av höftböjarna skulle leda till ryggproblem? Varför? Varför inte?

Ame
2005-08-09, 12:36
Har aldrig känt något i ryggen när jag tränat höftböjaren, och då har vi kört ganska mycket sådan träning.
Däremot tränar jag aldrig magen så att det samtidigt känns i höftböjaren.

Sverker
2005-08-09, 12:38
Därför psoas fäster på lårbenet och går genom bäckenet upp till ryggraden. När du tränar höftböjaren/psoas kommer den att bli starkare och dra bäckenet till sig. Resultatet blir en större svank.
Genom att träna upp magen, rectus abdominis kommer magen istället att dra bäckenets framkant upp mot revbenen och motverka svank.

Mindre svank betyder ofta mindre ryggproblem.

Se bild:
http://www.sportraining.net/images/fisiologia/anatfu31.gif

christian
2005-08-09, 12:39
En för kort höftböjare leder till belastning på ryggraden, ja. Har själv detta och stretchar därför höftledsböjaren varje pass oavsett om jag kört ben eller inte.

Stretchar du ut höftledsböjaren borde det inte leda till bekymmer.

JAM
2005-08-09, 12:42
Därför psoas fäster på lårbenet och går genom bäckenet upp till ryggraden. När du tränar höftböjaren/psoas kommer den att bli starkare och dra bäckenet till sig. Resultatet blir en större svank.
Genom att träna upp magen, rectus abdominis kommer magen istället att dra bäckenets framkant upp mot revbenen och motverka svank.

Mindre svank betyder ofta mindre ryggproblem.

Se bild:
http://www.sportraining.net/images/fisiologia/anatfu31.gifOkej, det låter ju rimligt. Men man kan väl inte säga att man ska undvika övningar som involverar höftböjarna p.g.a. detta? Då är det väl bättre att säga att man ska vara noga med att träna magen och/eller stretcha?

AFanatic
2005-08-09, 12:44
En för kort höftböjare leder till belastning på ryggraden, ja. Har själv detta och stretchar därför höftledsböjaren varje pass oavsett om jag kört ben eller inte.



Samma här...mkt stretching blir det. :)

sik
2005-08-09, 14:07
Då blir jag tvungen å fråga hur man stretchar höfböjarna på bästa sätt?

Fatcan
2005-08-09, 14:15
http://www.exrx.net/Stretches/HipFlexors/KneelingHipFlexor.html

Spänn skinkan på samma sida som du stretchar så känns det mer.

MilkmaN
2005-08-09, 14:39
Har typ njet svank, men mina högtböjar needs streching anyways.

KyokushinJohan
2005-08-09, 14:42
Då blir jag tvungen å fråga hur man stretchar höfböjarna på bästa sätt?

Ett ännu bättre sätt att göra det på om man kan få hjälp av en kompis är att:
Lägg dig på ett bord med stjärten precis på kanten. Böj ena benet så mycket det går och dra upp det mot kroppen/bröstet. Böj även det andra benet men dra inte upp det. Istället får kompisen trycka det ned mot backen. Håll still i 10-15 sek, släpp lite och försök tryck upp benet lite (20 procent av max) i 5-10 sekunder. Andas ut och be kompisen trycka benet nedåt igen för att hitta ett nytt ytterläge.

Kanske blev lite krångligt att förstå, ska försöka hitta en bild...