handdator

Visa fullständig version : En sjuhelvetes huvudvärk


metalgirl_80
2005-08-09, 11:22
Halloj! Tänkte höra här om någon av er har nå´t bra svar till mig här... Det är så att förra onsda´n körde jag först ben (gick jättebra) och sen biceps... rätt som det var så bara smällde det till i huvet och jag fick en hejdundrande huvudvärk - trodde i ärlighetens namn att huvet skulle explodera! Så jag satte mig en stund, det lättade lite men när jag skulle fortsätta så satte det igång igen - så jag bröt och gick hem... har inte haft nå´t problem med detta tidigare men sen den da´n får jag ont i huvet så fort jag tar i på gymmet (ca 5ggr/v)! Idag var det totalt j-la vedervärdigt, det lättade inte ens under "promenaden" hem... Vad f*en är detta!? kan en koffeintablett ½timme innan träning göra så man får denna huvudvärk? Tacksam för (snabbt) svar!

LisaOoo
2005-08-09, 11:26
Jag kan tyvärr inte ge dig nått svar på vad det kan vara men jag har råkat ut för samma sak. Tog i så det kändes som något brast i huvudet. Blev illamående och hade en sjujäkla huvudvärk som kom tillbaka några gånger efteråt. Det försvann dock, men jag har ingen som helst aning vad det kan bero på.

A.K.O.A
2005-08-09, 11:26
Halloj! Tänkte höra här om någon av er har nå´t bra svar till mig här... Det är så att förra onsda´n körde jag först ben (gick jättebra) och sen biceps... rätt som det var så bara smällde det till i huvet och jag fick en hejdundrande huvudvärk - trodde i ärlighetens namn att huvet skulle explodera! Så jag satte mig en stund, det lättade lite men när jag skulle fortsätta så satte det igång igen - så jag bröt och gick hem... har inte haft nå´t problem med detta tidigare men sen den da´n får jag ont i huvet så fort jag tar i på gymmet (ca 5ggr/v)! Idag var det totalt j-la vedervärdigt, det lättade inte ens under "promenaden" hem... Vad f*en är detta!? kan en koffeintablett ½timme innan träning göra så man får denna huvudvärk? Tacksam för (snabbt) svar!


Migrän kanske? Sitter det på ena sidan av huvudet, blir det värre när pulsen ökar, blir det bättre av koffein? Märker du ngt särskilt dagen innan, såsom flimmer etc?

christian
2005-08-09, 11:31
Vet att det finns (fanns?) en tråd om detta för ett tag sen, hittar den dock inte nu.

Fick likadant efter ettt riktigt tungt ben-/axelpass för ngt år sedan. Det var bara att lägga sig och rida ut det. Halva ansiktet var avdomnat och jag var rätt nära att ringa sjukvården.

Min teori är antingen att tunt blodkärl som gått sönder eller expanderat på något sätt alternativt att jag klämt fast en nerv med axelträningen.

AngelLove
2005-08-09, 11:45
Du kan inte ha typ spänt dig så hårt så en muskel krampat eller liknande ??
Fick något liknande vid ett marklyft de första gångerna jag körde, var helt omöjligt att träna på några dagar då all aktivitet på gymmet gav grym huvudvärk.

Enda jag undrar är, varför tränar du när du har ont ?? *screwy*

metalgirl_80
2005-08-09, 11:49
migrän är det inte - tro mig, jag vet vad migrän är =) - det här sitter i bakhuvet, känns som att nå´n har sparkat en hårt i huvet! sätter jag mig ner en stund så lättar det, men så fort jag sätter igång igen så brakar värken igång igen... dunkar för f*n i huvet bara av att stretcha! nu har jag setat still vid datorn ett tag så nu har det släppt... ska hoppa koffeintabletterna får vi se om man märker nå´n skillnad... O jag hoppas verkligen inte att det är nå´t blodkärl som tänker brista - huga! :confused: tack iaf!

metalgirl_80
2005-08-09, 11:55
jag skyllde på att jag tagit i för mycket första gången det hände - stog mellan massa stora pojkar o ville inte visa mig klen :em: ...men nu känner jag av det på andra övningar också... Varför jag tränar med värk? vet inte... har väl velat prova om det släpper efter ett tag, om man minskar vikten, koncentrerar sig mer på andningen, pausar lite längre... f*n vet...

abri_1
2005-08-09, 16:52
Ja har precis samma problem. tränade biceps i söndags och helt plötsligt kändes det som att nått gick sönder i huvudet, har inte kunnat träna eftersom de kommer tillbax så fort ja anstränger mig. vet inte va de kan va men ska till doktorn imorn.

metalgirl_80
2005-08-09, 17:31
Mysko detta... du får gärna berätta imorgon vad läkaren sa!

Pez
2005-08-09, 22:39
Fick samma sak i början av min träningskarriär.. spände upp nacken och pressade bakhuvudet i bänken när jag körde bänkpress. Allt som gjorde så att pulsen steg/var ansträngande gav blixtrande huvudvärk, det gick över efter ett par veckors vila och har aldrig återkommit.
Vet ett antal som råkat ut för mer eller mindre exakt samma sak, dock ingen som "kollat upp" det. *screwy*

Sve
2005-08-10, 02:40
Fick samma sak i början av min träningskarriär.. spände upp nacken och pressade bakhuvudet i bänken när jag körde bänkpress. Allt som gjorde så att pulsen steg/var ansträngande gav blixtrande huvudvärk, det gick över efter ett par veckors vila och har aldrig återkommit.
Vet ett antal som råkat ut för mer eller mindre exakt samma sak, dock ingen som "kollat upp" det. *screwy*

Jag körde sittande (ajaj man tränar stående, regel nr 1) hantelpressar.
BOOM sa det i skallen å fick en jävla huvudvärk.
Ett par dagar senare gick jag till VC. Blev vidareskickad till akuten. Röntgen, tyckte de såg blödning i skallen. Ambulans ner till neurointensiven i Lund. Fan fick egen sköterska med som sällskap, tog blodtryck å så varje kvart :) Dessutom hade hon bullat upp en rejäl bricka med olika sprutor som hon planerade att injicera i mig om jag blev otrevlig :D
Väl därnere (fick ligga där 3 nätter...) körde de upp en slang från ljumsken upp i huvvet genom venerna (kan berätta att smärtan när de gräver med en strumpsticka i ljumsken utan bedövning inte går av för hackor, svimmade nästan liggande)
Nästa steg var ryggmärgsprov, En stor fin rosa nål rätt in i ryggraden. Kan dock lugna er som råkar ut för det att det inte är någonting i jämförelse med strumsticka i ljumsken.
Därefter fick jag göra magentröntgen.
De hitta dock inte mycket som var fel. men det känns ju skönt att ha papper på att man är frisk i huvvet å att man inte har nån aneurysm som tickar som en bomb.
Var det hela var? ja ingen vet än idag vad som gick fel.

metalgirl_80
2005-08-10, 08:24
Tack! du har precis avskräckt mig från o gå till läkaren! garv! ...näe... jag tar nog lugnt ett par dar, har ändå mkt jobb ons-tors (konstigt att man inte har detta på jobbet då jag hela dagarna går, står, bär, lyfter o har en sa*ans massa stress?!?! ) så provar jag om ett par dar igen... maken lovade gå med mig till gymmet i helgen o vakta mig så jag inte tuppar av under stången eller nå´t... :em: Tack alla ni gulliga, känns skönt att höra att fler varit med om detta - o att somliga även kollat upp detta - men att ni fortfarande lever! ...då finns det la hopp om mig också..! :thumbup:

MasterChief
2005-08-10, 08:36
Jag klistrar in mitt svar jag gav till en kille i en gammal tråd som hade samma problem:

The International Headache Society(IHS) har skapat en klassificering av huvudvärk. Den delas in i spänningshuvudvärk och migrän. Tydligen så är träningsinducerad huvudvärk svår att klassificera enligt denna metod och har ofta blandade orsaker. Den som ligger närmast "vårt" problem är den så kallade benign exertional headache; Harmlös huvudvärk från kraftig ansträngning (Egen översättning). I lite olika arbeten har denna typ av huvudvärk blivit i detalj förklarad (se: Diamond S, Medina JL: Prolonged benign exertional headache, in Critchley M (ed): Headache:hysiopathological and Clinical Concepts. New York City, Raven Press, 1982, pp 145-149).
Huvudvärken utlöses av kraftig ansträngning och får ett plötsligt händelseförlopp. Först kraftigt pulserande i några sekunder till någon minut därefter mindre intensiv i några timmar. Problemet uppstår lätt igen under ansträngning i någon dag till någon vecka. Den drabbade har ytterst sällan lidit av migrän tidigare.

Man tror att denna huvudvärk är vaskulär i sin natur (har alltså med blodkärlen att göra). En teori går ut på att det skapas ett högt artäriellt tryck i cerebrum (främre delen av hjärnan) vilket kan få de smärtkänsliga kaviteterna att expandera, vilket skulle då orsaka smärtan.

En likartad typ av huvudvärk orsakas av sexuella aktiviteter. Båda dessa har tydligen likartade förlopp. Det här var nytt för mig men jag själv är ett litet bevis för denna tes. Jag själv har nämligen fått exakt samma typ av symtom av sex för länge sen.

Vanlig behandling är tydligen NSAID-läkemedel, typ ibuprofen. I praktiken verkar denna typ av huvudvärk försvinna efterhand och sedan aldrig dyka upp igen. De flesta har det ett par gånger endast. Ytterst få lider av den livet ut. Man rekommenderar att man kör igång lugnt och tänker på att undvika onödig spänning i icke arbetande muskulatur samt att man sköter andningen. Vad som gör att vissa är känsliga är inte utrett däremot så verkar kroppen kunna anpassa sig.

Hoppas det här lugnade dig ännu mer. Som sagt, jag är ingen läkare utan har läst mig till denna information på olika medicinska websidor. Använd ditt sunda förnuft och sök upp din läkare vid osäkerhet!


För övrigt finns den tråden här:
Huvudvärk (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=564811#post564811)

metalgirl_80
2005-08-10, 09:01
mycket intressant må jag säga! o det var kul att du skickade med den andra tråden också, har sökt efter liknande trådar men inte hittat... kul bara att man tillhör den sällsynta samlingen som har lidit av migrän tidigare (- har ärftlig migrän, kan dock inte påminna mig om att jag haft migrän sen jag började träna, peppar peppar... ) tackar, än en gång, alla så mycket! trodde ett tag igår att det var mitt livs sista gympass o att man skulle bli tvungen att försöka hitta en ny sysselsättning, typ lära sig virka eller dyl skit! men nu blir det uppehåll nå´ra dagar o sen prova igen... ...sen blir det väl nålen i ljumsken då... :cryout: hehe

MasterChief
2005-08-10, 09:07
mycket intressant må jag säga! o det var kul att du skickade med den andra tråden också, har sökt efter liknande trådar men inte hittat... kul bara att man tillhör den sällsynta samlingen som har lidit av migrän tidigare (- har ärftlig migrän, kan dock inte påminna mig om att jag haft migrän sen jag började träna, peppar peppar... ) tackar, än en gång, alla så mycket! trodde ett tag igår att det var mitt livs sista gympass o att man skulle bli tvungen att försöka hitta en ny sysselsättning, typ lära sig virka eller dyl skit! men nu blir det uppehåll nå´ra dagar o sen prova igen... ...sen blir det väl nålen i ljumsken då... :cryout: hehe

Inga problem. Hoppas det går bra för dig!

metalgirl_80
2005-08-10, 09:10
hehe, det hoppas jag också! ...min coach kommer tillbaka från semestern på måndag så jag har inbokat träningspass med honom då... så har det inte gått över tills dess så ska han få ett o annat o svara på...garv!

abri_1
2005-08-10, 11:02
har precis kommit tillbax från akuten där dem undersökte mig, dem sa att de inte va några problem och att det är många som drabbas av denna typ av huvudvärk vid fysisk ansträngning. Doktorn sa t.o.m att ja kunde börja träna men inte anstränga mig maximalt, han sa oxo om de gjorde ont så skulle ja avbryta.

metalgirl_80
2005-08-10, 11:05
avbryta helt för da´n eller bara ta en paus?

joonah
2005-08-12, 10:10
Jag har fått samma sak 2 gånger. Första gången jag fick det körde jag tunga benspark och andra gången körde jag drag bakom nacke. Bägge gångerna uppkom det hela genom att jag höll andan i de sista tunga repsen samt spände nacken som en tok.

Hursomhelst så det enda som hjälpte var att vila hela typ 2 veckor tog det första gången och kanske 3-4 veckor andra gången innan det gick över. Vid för tidig ansträngning kändes det iaf för mig som det kom tillbaka och vart lika kraftigt igen.

metalgirl_80
2005-08-15, 09:05
I´m back in the game!!! (peppar peppar) fan va gött! vilat nu nästan en vecka, stack ner till gymmet imorse eftersom jag ska träffa coachen i em så ville kolla läget... kände efter 2 reps på bänkpressen att "jaha, där kom huvudvärken igen", men jag såg till att andas extra lugnt, o tog det hela väldigt långsamt o f*n, den lugna ner sig... kände bara huvudvärken lite svaaaagt i bakhuvet - men jag körde ett helt j-la pass! o efter ett tag så glömde jag att andas jättelugnt, men det gick bra ändå, kände knappt nå´nting när jag var klar..! så, j-lar va gött! :) ...får se bara hur det känns i eftermiddag o imorgonbitti... hrm...

The_RobRoy
2005-08-15, 09:49
Jag körde sittande (ajaj man tränar stående, regel nr 1) hantelpressar.
BOOM sa det i skallen å fick en jävla huvudvärk.
Ett par dagar senare gick jag till VC. Blev vidareskickad till akuten. Röntgen, tyckte de såg blödning i skallen. Ambulans ner till neurointensiven i Lund. Fan fick egen sköterska med som sällskap, tog blodtryck å så varje kvart :) Dessutom hade hon bullat upp en rejäl bricka med olika sprutor som hon planerade att injicera i mig om jag blev otrevlig :D
Väl därnere (fick ligga där 3 nätter...) körde de upp en slang från ljumsken upp i huvvet genom venerna (kan berätta att smärtan när de gräver med en strumpsticka i ljumsken utan bedövning inte går av för hackor, svimmade nästan liggande)
Nästa steg var ryggmärgsprov, En stor fin rosa nål rätt in i ryggraden. Kan dock lugna er som råkar ut för det att det inte är någonting i jämförelse med strumsticka i ljumsken.
Därefter fick jag göra magentröntgen.
De hitta dock inte mycket som var fel. men det känns ju skönt att ha papper på att man är frisk i huvvet å att man inte har nån aneurysm som tickar som en bomb.
Var det hela var? ja ingen vet än idag vad som gick fel.


Fan va nice! Någon som fick en värre behandling än mig, råkade ut för precis samma sak på gymmet. När jag skulle "hissa skin" nästa dag höll jag på att svimma av smärta och ta i med vikter gav samma effekt, alltså blev jag rättså orolig och uppsökte läkare.

Fick Magnetröntgen eftersom dom misstänkte hjärnblödning, den visade dock inga spår på sådant, men för säkerhetsskull fick jag ligga kvar över natten för ett ryggmärgsprov - jag är spruträdd *cry*

Så var det en AT-läkare från australien som skulle ta ryggmärgsprovet, så prickade hon inte rätt, utan drog in nålen rätt i ryggraden där nerverna sitter, det är den absolut värsta smärtan jag någonsin kännt, hade känningar i flera månader efter det ingreppet.

Det var självklart ingen hjärnblödning, utan samma sak som ni alla andra fått, dock fick jag en riktig illa variant av det hela, tog 1.5 mån innan jag blev bra, sen vänta jag 2 veckor till för säkerhetsskull.

Det var pga dehär som jag hittade kolo.. ..så något ont förde ju något gott med sig ;)

Sonny
2005-08-15, 10:17
Jag har haft det här problemet senast förra veckan. Första gången jag fick det var när jag körde latsdrag, mot slutet av andra settet när jag tog i som mest kände jag nått som kom krypande bak i huvudet sen när settet var slut small det till o ja hade skit ont i bakhuvudet, det spred sig sedan till resten av huvudet, 5min senare vare nästan helt borta. Andra gången vare likadant fast vi smalbänkpress har även råkat ut för det vid pushdowns *screwy*

Sve
2005-08-15, 11:20
Fan va nice! Någon som fick en värre behandling än mig, råkade ut för precis samma sak på gymmet. När jag skulle "hissa skin" nästa dag höll jag på att svimma av smärta och ta i med vikter gav samma effekt, alltså blev jag rättså orolig och uppsökte läkare.

Fick Magnetröntgen eftersom dom misstänkte hjärnblödning, den visade dock inga spår på sådant, men för säkerhetsskull fick jag ligga kvar över natten för ett ryggmärgsprov - jag är spruträdd *cry*

Så var det en AT-läkare från australien som skulle ta ryggmärgsprovet, så prickade hon inte rätt, utan drog in nålen rätt i ryggraden där nerverna sitter, det är den absolut värsta smärtan jag någonsin kännt, hade känningar i flera månader efter det ingreppet.

Det var självklart ingen hjärnblödning, utan samma sak som ni alla andra fått, dock fick jag en riktig illa variant av det hela, tog 1.5 mån innan jag blev bra, sen vänta jag 2 veckor till för säkerhetsskull.

Det var pga dehär som jag hittade kolo.. ..så något ont förde ju något gott med sig ;)

haha. det värsta var ju att alla sa till mig att ryggmärgsprov, ajaj det gör myyycket ondare än strumpstickan i ljumsken. Men det visade sig tvärtom, kanske pga skicklig läkare, han var hjärnkirurg :D