Visa fullständig version : Gainer för 63-årig skidåkare?
Min far tränar mycket kondition i form av skidåkning, rullskidor och löpning. Han har de sista åren känt att han blivit svagare och vill nu bygga upp massa. Är gainer en bra återhämtning efter några mils skidåkning? I detta specifika fall, för en 63-årig man. Han är mkt vältränad för sin ålder och har bättre kondition än de flesta 20-30 åringar. Jag vill dock inte ge gubben diabetes så jag frågar här först om gainer är lämpligt. Tack på förhand!
King Grub
2005-08-09, 08:11
Det är inte farligt, men samtidigt skulle jag tro att det är onödigt i hans läge, och dom flesta som har normal koll på kosten tjänar antagligen på att lägga dom kalorierna på näringsrik mat i stället. Han skulle kunna lägga en vanlig måltid efter skidåkningen i stället, men äta lite mer högglykemiska kolhydratkällor, som flingor, müsli, bröd, potatis, couscous eller liknande, tillsammans med vanlig och valfri proteinkälla. Druvsocker och vassle lär inte vara nödvändigt.
Är det massa han är ute efter kanske du skulle introducera styrketräning?
Det brukar dröja en timme eller två innan han äter efter sin träning, detta kan väl inte vara speciellt effektivt? Han säger sig ha problem att äta mer (mätt, tydligen *screwy* ) så någon dryck vore lämpligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.