handdator

Visa fullständig version : Leverfläck på fotsulan


Megatuttarna
2005-08-08, 22:29
Ska man vara extra misstänksam mot en leverfläck som dykt upp på fotsulan?

Kapa bort jäveln? Hur går ingreppet till isf?

Har beställt tid hos doktorn.

AFanatic
2005-08-08, 22:31
Ja.

Ja...lokalbedövning...skärs sedan bort. Såret sys ihop ...beroende på storlek...1-4 stygn.

GL HF

Megatuttarna
2005-08-08, 22:34
Ja.

Ja...lokalbedövning...skärs sedan bort. Såret sys ihop ...beroende på storlek...1-4 stygn.

GL HF

Varför är det extra misstänksamt när den dyker upp på fotsulan?

Den är f ö inte så där äckligt mörk, blodig o s v som malignt melanom ska vara men vafan vet jag.

Lokalbedövningen gör djävulskt ont va? Så man svimmar av smärtan? :cryout:

Officer
2005-08-08, 22:34
http://www.aftonbladet.se/halsa/0305/16/NYHETER-16s12glor.jpg
.

AFanatic
2005-08-08, 22:35
Varför är det extra misstänksamt när den dyker upp på fotsulan?

Den är f ö inte så där äckligt mörk, blodig o s v som malignt melanom ska vara men vafan vet jag.

Lokalbedövningen gör djävulskt ont va? Så man svimmar av smärtan? :cryout:

Vad jag vet har man inte pigment där. Så du ska i teorin inte kunna få sånna där.

Haha chicken! *slap*

rQx
2005-08-08, 22:36
Jag har haft en där hela livet ;) .. Jag är en levande leverfläck

MacLeod
2005-08-08, 22:37
I Irak kör dom hårdrock och lokalbedövning som förhörsmetod.
Men man får en lollipop om man berättar sina hemlisar.

Megatuttarna
2005-08-08, 22:37
Haha chicken! *slap*

Vänta tills du föder barn. :thumbup:

AFanatic
2005-08-08, 22:38
I Irak kör dom hårdrock och lokalbedövning som förhörsmetod.
Men man får en lollipop om man berättar sina hemlisar.

Vilka smaker har dom?

AFanatic
2005-08-08, 22:39
Vänta tills du föder barn. :thumbup:

IF...skadeförsäkring!




Huhuhu

Megatuttarna
2005-08-08, 22:39
Jag har haft en där hela livet ;) .. Jag är en levande leverfläck

Varför kollar du inte upp den? När fick du din? Vi kan starta klubb.

MacLeod
2005-08-08, 22:46
Jag hade en i armvecket tills jag var 15 och blev för brydd om mitt utseende.
Tog en sax och klippte bort den så det tokblödde..utan bedövning.

Megatuttarna
2005-08-08, 22:48
Jag hade en i armvecket tills jag var 15 och blev för brydd om mitt utseende.
Tog en sax och klippte bort den så det tokblödde..utan bedövning.

Hur ont gjorde det ungefär? Grät du?

MacLeod
2005-08-08, 22:50
En vuxen man gråter inte. Minns att jag fick det läst ur en bok för mig när jag var 5. Men det kommer nog släppa vid första skillsmässan eller nått när jag blir äldre.

Megatuttarna
2005-08-08, 22:56
En vuxen man gråter inte. Minns att jag fick det läst ur en bok för mig när jag var 5. Men det kommer nog släppa vid första skillsmässan eller nått när jag blir äldre.

En vuxen man är sig själv. Man gråter för olika saker bara.

MacLeod
2005-08-08, 23:02
Olika saker är första skillsmässan samt när golden retrivern dör direkt efter.. Sen är man tillbaka på ruta noll och gråter aldrig igen.

Megatuttarna
2005-08-08, 23:08
Olika saker är första skillsmässan samt när golden retrivern dör direkt efter.. Sen är man tillbaka på ruta noll och gråter aldrig igen.

Ähh, man blir aldrig emotionellt avtrubbad för att man tagit sig igenom ett par riktigt jobbiga perioder i livet. Man blir inte färdiggråten, ej heller sårad för sista gången. Härdad, må hända men det är ingen garanti för att man är ogenomtränglig. Vem fan vill inte kunna gråta egentligen?

Sparrisen
2005-08-09, 09:24
Jag ska ta bort en leverfläck på skulderbladet på fredag. Lokalbedövning, skära bort, och sedan en stor fet plåsterlapp... Jag har normalt MÅNGA leverfläckar, men denna har bildats och växt mkt snabbt på 5 veckor. Ska därför bort. kliar också. Lustig blomliknande form och varierande färg...

En kompis bort en fet fläck på korsryggen och fick inte träna på 4 veckor... *grr27*

n1tro
2005-08-09, 11:03
jag hade en leverfläck nedanför skulderbladet ca 3 cm nedanför... den stack ut en bit. läkaren opererade bort den , och idag (ca 1 år efter) är den en stor röd prick, nästan precis lika stor som leverfläcken. konstigt , läkarna säger att det är ett "ärr" ... den ser bara ut som en stor finne *screwy*

edit: den nya pricken sticker också ut lika mkt, om inte mer, än leverfläcken

Megatuttarna
2005-08-09, 11:10
Jävla äckligt alltså. Hur känns det när man får lokabedövningen?

Liten Men Fet
2005-08-09, 11:36
Jävla äckligt alltså. Hur känns det när man får lokabedövningen?

Inte så farligt det sticks lite, jag stör mig mer på myggor.
Jag har dragit ut 6 tänder i käften pga att det var lite trångt, så en del sprutor där. Sen när jag vaccinerades innan jag skulle till kosovo så fick jag 3-4 sprutor i armen vid samma tillfälle.
Då var sjuksköterskan oerhört åskrädd och det brakade lös så in i H-E när jag var där.. :D

Det är ingen fara med lite lokalbedövning.

Fatcan
2005-08-09, 12:08
Jag har tagit bort en leverfläck på skulderbladet, gjorde inte ont alls. Har ett litet ärr där nu.

En leverfläck på sidan av min mage började föresten blöda när jag var på solsemester i sommar, kan inte tänka mig att jag råkat riva upp den på nått sätt. Är det värt att kolla upp med läkare?

Sparrisen
2005-08-09, 12:31
Jag har tagit bort en leverfläck på skulderbladet, gjorde inte ont alls. Har ett litet ärr där nu.

En leverfläck på sidan av min mage började föresten blöda när jag var på solsemester i sommar, kan inte tänka mig att jag råkat riva upp den på nått sätt. Är det värt att kolla upp med läkare?

Efter hur länge kunde du träna när du tog bort den på skulderbladet? Man rör ju alltid på denna huden när man använder armarna...

Man ska vara observant på leverfläckar som växer SNABBT, ändrar form eller färg och som sitter där de ständigt nöts, samt de som blöder.

Att en leverfläck sticker ut är i regel ett "bra" tecken, eller spelar iaf ingen roll.

Jag har en i handflatan som jag haft så länge jag kan minnas. Det håller ock på att nötas bort. Troligtvis pga skivstänger etc.

rQx
2005-08-09, 12:54
Varför kollar du inte upp den? När fick du din? Vi kan starta klubb.
har haft den så långt jag kan minnas. Har aldrig hört att leverfläckar på fotsulan skulle vara extra farliga. Det är väl som med andra leverfläckar, har man råkat riva på dem eller dom börjar växa och sånt så ska man ta bort dem.

mela
2005-08-09, 12:58
Hade en leverfläck mitt på näsan.
Ett bedövningsplåster och typ 9 sprutor senare tog
läkaren bort den med en lödande tråd, tåg ungefär
ut som en sån man har i träslöjden..
Sydde ihop skiten och nu har jag bara ett fruktansvärt fult ärr.

Fatcan
2005-08-09, 12:58
Efter hur länge kunde du träna när du tog bort den på skulderbladet? Man rör ju alltid på denna huden när man använder armarna...


Tog bort den innan jag började med styrketräning. Men det läkte ihop rätt fort vad jag kommer ihåg.

Sparrisen
2005-08-12, 14:52
Då kom man nyligen hem från "operationen". Tog bort en leverfläck på skulderbladet. Det ordinerades vila från träningen i 3 veckor, dvs tills dess att stygnen ska tas bort. Det hela var över på 30-40 min.