handdator

Visa fullständig version : Produkter istället för mjöl?


Pellefant
2005-08-08, 20:03
Hej,

Undrar vilka bra produkter det finns istället för mjöl till bakning och vad de kostar ungefär.

Har läst om denna: Atkins bakmix, pris? Har även läst om nån "bake-pro"

Vilka fler finns det, fyll gärna på.

Var finner man dem?

Yankeee
2005-08-08, 20:30
Sojamjöl kommer inte ihåg vad det kostar riktigt. Men så dyrt är det inte.
Proteinpulver, det vet du vad det kostar ;)

Pellefant
2005-08-08, 20:37
Proteinpulver, det vet du vad det kostar ;)

Nej, tyvärr, har aldrig ätit det. (seriöst).

Yankeee
2005-08-08, 20:49
Nej, tyvärr, har aldrig ätit det. (seriöst).

Ah, hehe. Ett kilo kostar runt 150 kr, om man bara köper ett kilo. Är inte så väldigt bra att baka med dock, men det går. Men det finns något speciellt bakproteinpulver, men det har jag aldrig testat.

aliquis
2005-08-08, 22:21
300g sojamjöl brukar kosta en tia, 1kg kostar kanske 20kr+, finns säkert billigare.

Lizard
2005-08-08, 22:52
I stället för är det ju inte men ett mycket mer lågglykemiskt alternativ är det - Dinkel.
Dinkel är ett vete av kompakt, mer ursprunglig, karaktär som odlas lite varstans och på senare tid har det blommat upp som en utmärkt inkomstkälla för odlare bl a på Gotland. Finns i välsorterade mjölhyllor i ett varuhus nära dig.

Lizard

YTS
2005-08-08, 22:54
Hej,

Undrar vilka bra produkter det finns istället för mjöl till bakning och vad de kostar ungefär.

Har läst om denna: Atkins bakmix, pris? Har även läst om nån "bake-pro"

Vilka fler finns det, fyll gärna på.

Var finner man dem?

Vad har du emot mjöl?
Mjöl innehåller gluten, gluten behövs för att hålla ihop brödet, samt för att brödet skall kunna jäsa upp ordentligt. Tål du inte vetemjöl, så går det utmärkt att baka på bara rågmjöl, om man surdegsjäser brödet.
På http://web.telia.com/~u30010580/grotar/pumpernickel.html
hittar du ett recept på sådant bröd.

Man kan ha potatis i rågbrödet, så gör finnarna.


Yngve

Pellefant
2005-08-08, 23:17
Vad har du emot mjöl?
Mjöl innehåller gluten, gluten behövs för att hålla ihop brödet, samt för att brödet skall kunna jäsa upp ordentligt. Tål du inte vetemjöl, så går det utmärkt att baka på bara rågmjöl, om man surdegsjäser brödet.
På http://web.telia.com/~u30010580/grotar/pumpernickel.html
hittar du ett recept på sådant bröd.

Man kan ha potatis i rågbrödet, så gör finnarna.


Yngve

Hej! :)

Har läst här och där att vitt vetemjöl inte är så bra, det är därför. (och rågmjöl etc funkar nog inte i bakverk)

Tänker främst på kladdkakor mm, äter knappt bröd(för tillfället), försöker undvika bröd, för när jag börjar med det blir det lätt 5-6 smörgåsar istället för 1-2 st.

YTS
2005-08-08, 23:27
Hej! :)

Har läst här och där att vitt vetemjöl inte är så bra, det är därför. (och rågmjöl etc funkar nog inte i bakverk)

Tänker främst på kladdkakor mm, äter knappt bröd(för tillfället), försöker undvika bröd, för när jag börjar med det blir det lätt 5-6 smörgåsar istället för 1-2 st.


Här är recept på danska rågmuffins, helt utan vetemjöl:
http://web.telia.com/~u30010580/grotar/muffins.html

Baka rågbrödet jag gav recept på och jag tror inte du smäller i dig, så värst många skivor.

Yngve

Pellefant
2005-08-08, 23:30
Tack så jättemycket för recepten Yngve. :)

MyungChul
2005-08-09, 11:35
det är väldigt svårt att få bakverk bra utan vetemjöl.. om inte omöjligt..

(och då självklart inte kokosbollar m.m)

Yankeee
2005-08-09, 12:09
Vad har du emot mjöl?


Värdelöst ur näringssynpunkt?

King Grub
2005-08-09, 12:19
Har läst här och där att vitt vetemjöl inte är så bra

Tänker främst på kladdkakor mm, äter knappt bröd(för tillfället),

Ja, kladdkaka utan vetemjöl är ju mycket nyttigare och "bättre" än bröd med vetemjöl. ;)

King Grub
2005-08-09, 12:19
Värdelöst ur näringssynpunkt?

Nope. Värdelöst är väl ett lite för kraftigt uttryck. Strösocker är värdelöst, men lite näring finns det kvar i vetemjöl. Och proteinet är bra (för att vara vegetabiliskt).

Yankeee
2005-08-09, 12:25
Nope. Värdelöst är väl ett lite för kraftigt uttryck. Strösocker är värdelöst, men lite näring finns det kvar i vetemjöl. Och proteinet är bra (för att vara vegetabiliskt).

Ok då ;)

Mindre bra?

userfriendly
2005-08-09, 12:31
jag brukar baka o ersätta allt mjöl med prottepulver :hbang:
sockret med sötningsmedel o smöret med olja/kesella :hbang:

Sverker
2005-08-09, 12:35
Varför inte använda "Vetemjöl special" och tillsätta lite mer fullkornsmjöl istället.
Vetemjöl special är ju ett vetemjöl med extra mycket vetegluten. Veteglutens uppgift är att bilda ett fint nätvärk i degen och fånga in alla gasblåsor som jästen bildar. För att få detta fina nätverk måste man knåda degen rejält.

Bagerier som tillverkar fullkornsbröd har vetemjöl med extremt mycket vetegluten eller också så tillsätter det extra gluten.

Cilia
2005-08-09, 12:35
Hej! :)

Har läst här och där att vitt vetemjöl inte är så bra, det är därför. (och rågmjöl etc funkar nog inte i bakverk)

Tänker främst på kladdkakor mm, äter knappt bröd(för tillfället), försöker undvika bröd, för när jag börjar med det blir det lätt 5-6 smörgåsar istället för 1-2 st.
tror det är bättre att du tänker över varför du äter som du gör.
att satsa på kladdkaka istället för bröd oavsett innehåll i det sistnämnda låter konstigt. Om du ska utesluta bröd bör det nog även inbegripa kladdkaka.

Jag har bytt ut det mesta av mitt vetemjöl mot dinkelmjöl när jag bakar. Jag har både fullkornsdinkel och finmalet. Jag tycker det smakar bra och funkar bra att baka med. dessutom mättar det på ett helt annat sätt.

Gjorde härromdagen en god foccacia på dinkel. Jag brukar trycka i mig flera bitar men nu fick jag i mig typ 1,5 med våld.

Ett alternativ är ju att baka så äckligt så man tappar lusten för att äta det mer i sitt liv.

jean-wim
2005-08-09, 23:08
Tänker främst på kladdkakor mm, äter knappt bröd(för tillfället), försöker undvika bröd, för när jag börjar med det blir det lätt 5-6 smörgåsar istället för 1-2 st.Ersätt med:

- Vetemjöl med högre proteinhalt (special eller dinkel).
- Ersätt en del av vetemjölet med sojamjöl för ännu mer protein och nyttigt fett. Testa dig fram till hur mycket du kan ersätta utan att smaken förändras, troligen inte mer än 50%.
- Riven mandel för ytterligare protein, bra fett och saftig konsistens.

Och använd INTE prottepulver. I alla fall inte vanligt vasslepulver som är avsett att blandas med vätska. Det tål inte värme och även om det hade gjort det hade det varit en ganska meningslös och dyr ingrediens.

YTS
2005-08-10, 09:58
det är väldigt svårt att få bakverk bra utan vetemjöl.. om inte omöjligt..

(och då självklart inte kokosbollar m.m)


Mina Danska Råg Muffins, blir jättebra, helt utan vetemjöl.
Så det så.

Yngve

YTS
2005-08-10, 10:04
Värdelöst ur näringssynpunkt?
Siktat mjöl, vanligt vetemjöl är ganska värdelöst ur näringssynpunkt, medans fullkornsmjöler är mycket näringsrika. Har kollat så jag vet.

Yngve