handdator

Visa fullständig version : Frågor angående deff & fett


keffat_liv
2005-08-08, 17:13
Måste alla deffa till slut som styrketränar, eller man behöver inte öka i fett, utan det går att bara öka i muskler? För jag är smal nu och trivs precis som jag är och vill bara öka i muskler. Så är det möjligt?

Och isåfall hur mycket fett är rekomenderat att få i sig per dag? För isåfall kan man dra ner på sådant som bara är rent onödiga produkter såsom smör på mackorna.

King Grub
2005-08-08, 18:15
Måste alla deffa till slut som styrketränar, eller man behöver inte öka i fett, utan det går att bara öka i muskler? För jag är smal nu och trivs precis som jag är och vill bara öka i muskler. Så är det möjligt?

Ja, om du ligger på ett högst måttligt energiöverskott, nära energibalans, och tajmar näringsintagen rätt. Det kommer dock att gå mycket långsammare.

Och isåfall hur mycket fett är rekomenderat att få i sig per dag?

Fettet i kosten i sig har mycket lite med saken att göra. Det är den totala energimängden från allt du äter som är det viktigaste, och drar du ner på fettet under normala mängder försämras fettförbränningen och frisättningen av anabola hormoner minskar.

keffat_liv
2005-08-08, 18:47
Hur mycket är normala mängder?

Jag räknar inte energien, men jag äter så att jag får i mig mellan 150-180 protein per dag på min kroppsvikt som är 71 kg (och med det, får jag ju även i mig de nödvändiga kolhydraterna)

Hur vet man föresten hur mycket energi man gör av med per dag? Behöver man egentligen ha koll på energin så länge man har rätt intag av protein & kolhydrater?

King Grub
2005-08-08, 18:52
Hur mycket är normala mängder?

0.5-1 gram per kilo kroppsvikt, kanske. Eller runt 15-20% av energin. Det är inte någon exakt gramjakt.

jag får i mig mellan 150-180 protein per dag på min kroppsvikt som är 71 kg (och med det, får jag ju även i mig de nödvändiga kolhydraterna)

Hur vet du det? Proteinrik mat innehåller sällan betydande mängder kolhydrat.

Hur vet man föresten hur mycket energi man gör av med per dag?

Du räknar ut det. En uppskattning kan du få genom ekvationen 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder).

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren.

Behöver man egentligen ha koll på energin så länge man har rätt intag av protein & kolhydrater?

Om du vill uppnå målen du beskriver i ditt första inlägg - ABSOLUT!

Protein och kolhydrat ger också energi, förresten.

keffat_liv
2005-08-08, 19:07
Hur vet du det? Proteinrik mat innehåller sällan betydande mängder kolhydrat.

för att jag räknar och håller koll på kolhydraterna med. Jag förlitar mig såklart inte endast på att där är kolhydrater i allt där är protein i, för det vet jag mycket väl att där inte är.

Men jag tänkte så här: Om man har rätt intag av protein och kolhydrater och kanske rent av ligger på ett underskott av energi (vet inte om detta ens är möjligt, men i alla fall) måste man då bry sig om energien och äta ännu mer så man ligger på ett överskott?

blekfet2
2005-08-08, 19:15
Hur vet du det? Proteinrik mat innehåller sällan betydande mängder kolhydrat.

för att jag räknar och håller koll på kolhydraterna med. Jag förlitar mig såklart inte endast på att där är kolhydrater i allt där är protein i, för det vet jag mycket väl att där inte är.

Men jag tänkte så här: Om man har rätt intag av protein och kolhydrater och kanske rent av ligger på ett underskott av energi (vet inte om detta ens är möjligt, men i alla fall) måste man då bry sig om energien och äta ännu mer så man ligger på ett överskott?


alltså...för att deffa så måste man ligga på ett underskott av energi, annars går man inte ner i vikt. för att bygga muskler så ska man ligga på ett kcal överskott så kroppen kan "offra" energi för att bygga muskler.

du nämner kolhydrater å protein, men inte fett....fett är lika viktigt som de 2 andra om du vill uppnå resultat.

en lätt formel:
kalori-minus =viktnedgång
kalori-plus = ja då ökar man i vikt
å såklart om du förbrukar lika mycket kalorier som du stoppar i dig så kommer din vikt vara konstant!

blekfet2
2005-08-08, 19:20
att bygga muskler utan att lägga på sig fett är det inte många i världen som klarar av, visst första tiden du tränar kommer du öka snabbt i muskler, men det avtar till en viss del juh längre du tränar.......

keffat_liv
2005-08-08, 19:33
Okej, damn:P Så när ska man deffa då? när man känner att man börjar få för mycket fett på kroppen?

blekfet2
2005-08-08, 19:37
Okej, damn:P Så när ska man deffa då? när man känner att man börjar få för mycket fett på kroppen?

ja.... :thumbup:..eller när okända människor börjar peta på dig med pinnar :D

Zpliff
2005-08-08, 19:40
ja.... :thumbup:..eller när okända människor börjar peta på dig med pinnar :D

Haha, äg

keffat_liv
2005-08-08, 19:41
Haha=) okej, antar att jag får komma med fler frågor angående deff när det är dags då (är väl ett bra tag till)