handdator

Visa fullständig version : Glutamin


Viperman
2005-08-08, 14:18
hur bra är egentligen glutamin tillskott? har de visats i någon studie att det har effekt/ är nödvändigt för immunförsvaret?

Mvh

King Grub
2005-08-08, 14:25
Saknar effekt på friska individer.

Kroppen kan syntetiseras i kroppen och är dessutom den aminosyra det finns rikligast av i mat.

pellepedal
2005-08-08, 18:44
Det finns delade meningar om det ja...

King Grub
2005-08-08, 18:45
Inte vetenskapliga meningar.

pellepedal
2005-08-08, 18:50
Inte vetenskapliga meningar.Nej, men erfarnheter ifrån verkligheten.

King Grub
2005-08-08, 18:54
Ja, vill man ha erfarenhet av att slänga pengar i sjön, så. ;) Kan ju vara vettigt, så man lär sig till nästa gång.

Vi måste ju inte tycka lika. :)

pellepedal
2005-08-08, 19:26
Ja, vill man ha erfarenhet av att slänga pengar i sjön, så. ;) Kan ju vara vettigt, så man lär sig till nästa gång.

Vi måste ju inte tycka lika. :)
Nej, men det är allt för många som fått väldigt positiva effekter av glutamin för att man bara ska bortse från det.
Sorry, men jag litar mer på tusentals framgångsrika byggare än på nån professor som aldrig varit i gymet som slängt fram nån rapport på bordet.

The Draf
2005-08-08, 19:42
fick grym effekt första gången jag provade. Andra gången jag provade var efter några månader på kollo och några inlägg från KG. Plötsligt funkade inte l-glutaminet. Slutsats:
Ignorance is bliss!
Länge leve placebo effekten!!!! ;)

z_bumbi
2005-08-08, 19:42
Sorry, men jag litar mer på tusentals framgångsrika byggare

Vilka tusentals framgångrika byggare förespråkar då glutamin?
Exakt vad får de ut av det?

pellepedal
2005-08-08, 19:54
fick grym effekt första gången jag provade. Andra gången jag provade var efter några månader på kollo och några inlägg från KG. Plötsligt funkade inte l-glutaminet. Slutsats:
Ignorance is bliss!
Länge leve placebo effekten!!!! ;)

placebo är inte att förringa... Den kan man komma långt på. :thumbup:

HenrY
2005-08-08, 20:13
placebo är inte att förringa... Den kan man komma långt på. :thumbup:

Joo...Delvis sant!
Men betyder placebo att produkten verkligen fungerar??;)

pellepedal
2005-08-08, 20:17
Joo...Delvis sant!
Men betyder placebo att produkten verkligen fungerar??;)
Nej, men jag själv tror på glutamin.

Coldsmith
2005-08-11, 23:50
Så vad säger forskningen då? Är den entydig? Hur gick försöken till? Använde man tränade individer?

aliquis
2005-08-12, 00:01
Nej, men jag själv tror på glutamin.ja det krävs ju för placeboeffekten ;)

Kjellstroem
2005-08-12, 08:25
Så vad säger forskningen då? Är den entydig? Hur gick försöken till? Använde man tränade individer?

Citerar Grub rakt av från denna posten:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=47574&highlight=glutamin


Man har aldrig lyckats visa några effekter av glutamin på friska individer. Glutamin är den aminosyra som är mest förekommande i vanlig proteinrik mat, och kroppen kan dessutom tillverka den själv.

"In fact, intracellular glutamine concentration may not be compromised when plasma levels are decreased postexercise. In addition, a number of recent intervention studies with glutamine feeding demonstrate that, although the plasma concentration of glutamine is kept constant during and after acute, strenuous exercise, glutamine supplementation does not abolish the postexercise decrease in in vitro cellular immunity, including low lymphocyte number, impaired lymphocyte proliferation, impaired natural killer and lymphokine-activated killer cell activity, as well as low production rate and concentration of salivary IgA."

J Appl Physiol. 2002 Sep;93(3):813-22.

"BCAA ingestion does not appear to affect fatigue during prolonged exercise, there is little support from controlled studies to recommend glutamine ingestion for enhanced immune function, and although glutamine stimulates muscle glycogen synthesis, its addition to carbohydrate supplements provides no additional benefit over ingestion of carbohydrate alone."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Mar;11(1):133-45.

"It is concluded that ingestion of a glutamine/carbohydrate mixture does not increase the rate of glycogen resynthesis in muscle. Glycogen resynthesis rates were higher, although not statistically significant, after ingestion of the drink containing the wheat and whey protein hydrolysate compared to ingestion of the control and free glutamine drinks.."

Int J Sports Med. 2000 Jan;21(1):25-30.

"The purpose of this study was to determine if high-dose glutamine ingestion affected weightlifting performance...

These data indicate that the short-term ingestion of glutamine does not enhance weightlifting performance in resistance-trained men."

J Strength Cond Res. 2002 Feb;16(1):157-60.

"We conclude that glutamine supplementation during resistance training has no significant effect on muscle performance, body composition or muscle protein degradation in young healthy adults."

Eur J Appl Physiol. 2001 Dec;86(2):142-9.

"In conclusion, our results show that decreased plasma and muscle glutamine levels have no effect on whole-body protein turnover or muscle protein kinetics. Therefore, it is unlikely that, in vivo, the intracellular muscle concentration of glutamine is a major regulating factor in muscle protein kinetics."

Clin Sci (Lond). 1999 Jun;96(6):639-46.

"We conclude that intravenous infusion of amino acids increases the fractional rate of mixed muscle protein synthesis, but addition of glutamine to the amino acid mixture does not further stimulate muscle protein synthesis rate in healthy young men and women."

Metabolism. 2000 Dec;49(12):1555-60.

"The purpose was to determine if glutamine supplementation would prevent a loss of lean mass in athletes during a 12-day weight reduction program. It was hypothesized that supplementation would spare lean body mass. Subjects (n=18) exercised and dieted to create a 4186kJ· day-1 energy deficit and a 8372 kJ· day-1 energy deficit on days 1-5, days 6-12, respectively. The glutamine (GLN) group (n=9) ingested 0.35 g· kg-1 body mass of glutamine while a placebo was administered to the remaining subjects. Body mass (BM), lean body mass (LBM) and fat mass (FM), were measured at days 0, 6, and 12. GLN and placebo groups both lost significant amounts of BM, LBM and FM. There were no significant differences between groups. The findings indicate little benefit for retention of lean mass with supplementation of glutamine during a short-term weight reduction program."

Journal of Sports Science and Medicine (2003) 2, 163-168

King Grub
2005-08-12, 08:35
Forskningen som används i reklamen för produkten, forskning som visar på positiva effekter, är utförda på döende eller svårt sjuka personer, men reklamen är riktad till friska, tränande individer. Det är ingen tvekan om att det kan vara värdefullt med glutaminsupplementering i många sjukdomstillstånd och sepsis.

Forskningen på tränande personer är entydig och negativ.

HenrY
2005-08-12, 08:47
Men det är bara o testa o känna efter själva!
Jag har kört Glutamin, det gav inte mig ett skit! Detta var också innan jag läst vad studier visat. Så de hade ingen som helst påverkan.

Nostromo
2005-08-12, 16:35
Forskningen som används i reklamen för produkten, forskning som visar på positiva effekter, är utförda på döende eller svårt sjuka personer, men reklamen är riktad till friska, tränande individer. Det är ingen tvekan om att det kan vara värdefullt med glutaminsupplementering i många sjukdomstillstånd och sepsis.

Forskningen på tränande personer är entydig och negativ.

Vad gör glutamin för döende och sjuka personer?

King Grub
2005-08-12, 16:38
Vad gör glutamin för döende och sjuka personer?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed

Yes
2005-08-12, 16:47
Forskningen som används i reklamen för produkten, forskning som visar på positiva effekter, är utförda på döende eller svårt sjuka personer, men reklamen är riktad till friska, tränande individer. Det är ingen tvekan om att det kan vara värdefullt med glutaminsupplementering i många sjukdomstillstånd och sepsis.

Forskningen på tränande personer är entydig och negativ.
Hur funkar det om man har kroniska inflamationer(t.ex. i tjocktarmen), men annars är frisk och välmående?

Mr J
2005-08-12, 17:08
Hej.

Det är typ första gången jag skriver på det här forumet men jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter av L-Glutamin.
Sen jag började med Glutamin har jag inte varit sjuk en enda gång.
Inte ens blivit smittad av frugan när hon varit sjuk.
Innan jag började träna och innan Glutaminet hade jag lätt för att bli sjuk.

En rekflektion bara.

Har inte tränat så överdrivet länge så jag kan inte så mycket men tack för ordet.