handdator

Visa fullständig version : Personlig tränare


slakker
2005-08-08, 14:12
Hej

Jag tänkte gå och utbilda mig till personlig tränare nu i höst. Just nu ligger jag i valet och kvalet om vilken utbildning man ska välja. Står mellan SAFE och PT-School. Har pratat med båda skolorna och dem säger typ samma sak, "näh SAFE är dåliga" och så kontrar SAFE med samma sak mot PT-School.

Hur som hellst undrar jag om det är någon med erfarenhet om kan yttra några för och nackdelar med de olika alternativen och varför?

Jag är mycket tacksam för svar!

// slakker :devil:

Arne Persson
2005-08-08, 14:14
Hej

Jag tänkte gå och utbilda mig till personlig tränare nu i höst. Just nu ligger jag i valet och kvalet om vilken utbildning man ska välja. Står mellan SAFE och PT-School. Har pratat med båda skolorna och dem säger typ samma sak, "näh SAFE är dåliga" och så kontrar SAFE med samma sak mot PT-School.

Hur som hellst undrar jag om det är någon med erfarenhet om kan yttra några för och nackdelar med de olika alternativen och varför?

Jag är mycket tacksam för svar!

// slakker :devil:

Ha ha ha! Underbart! "Akademiskt" Skitsnack i den högre skolan!:bow:

Honn
2005-08-08, 14:17
Vet inte hur SAFE är idag, men jag har fått omvärdera en hel del av det jag lärt mig där. Kolla upp om du kan gå någon av Arnes kurser. Det verkar vara rikgtig bra kurser.
Viktigaste av allt är att du har en ordentlig träningserfarenhet. Har du ingen praktisk erfarenhet av vad du ska lära ut så hjälper inte någon kurs.

Frantic
2005-08-08, 14:45
Arne - räknas man som licensierad PT efter din kurs?
Många kräver att man är just det. Det verkar vara det enda de går efter...

Arne Persson
2005-08-08, 14:55
Arne - räknas man som licensierad PT efter din kurs?
Många kräver att man är just det. Det verkar vara det enda de går efter...


Nix man blir ingen sk PT på mina kurser! Kom bara ihåg att dessa licenser mm mm är skolornas egna påfund och har ingen förankring till tex Socialstyrelser med sina legitmationer mm. (Ex. leg. Sjg och leg läk.). Det är för jävla sorgligt att dom bara kollar papper istället för verkliga kunskaper. Har flera exempel där dom uppenbarligen anställt rena stolpskott med sk fina licenser mm och sedan ångrat sig bittert. :thumbup:

AnimalGen
2005-08-08, 15:06
SAFE är godkänna av FISAF, men vete fan om det är något störe praktiskt plus.

Arne Persson
2005-08-08, 15:07
SAFE är godkänna av FISAF, men vete fan om det är något störe praktiskt plus.


Ha ha! Då "borde" dom ju vara felfria!

påven
2005-08-08, 15:33
nån som har en länk till SAFE så man kan läsa lite själv?

slakker
2005-08-08, 15:33
Vad kostar en arne-kurs då? :P

Arne Persson
2005-08-08, 15:34
Vad kostar en arne-kurs då? :P

Svinbillig! 1825 kr! :D

Honn
2005-08-08, 15:41
nån som har en länk till SAFE så man kan läsa lite själv?
http://www.safe-education.se/

30cm
2005-08-08, 15:56
Det finns mängder med PT-skolor, många av dem oseriösa. På www.ifafitness.com kan du ladda ner en bok på drygt 100 sidor, göra testet och betala 99$. Vilket stolpskott som helst får starta en PT-skola.

Jag har hört att PT-school är bättre och dyrare än SAFE, tror det var bland annat Arne Persson som sa det(?).

Det finns en utbildning på 60p på Halmstad högskola som heter Biomedicin. Den kan leda till PT-licens om man vill det.

Brittisk sida:
http://www.muscletalk.co.uk/article-becoming-a-personal-trainer.asp
Det disskuteras en del om det på forumet där också.

Bästa licenserna i världen har jag hört är:
1. American College of Sports Medicine www.acsm.org
2. National Strength and Conditioning Association www.nsca.com
Dessa två är helt teoretiska och man behöver inte lämna Sverige. Dock så funkar väl inte utbildningarna så bra på svenska arbetsmarknaden heller.

Tror någon här (Z_bumbi) pratade om bra utbildningar i Australien också.

Jag har haft mycket beslutsångest men har till slut bestämt mig för att ta ACSM-licensen. Fast jag kanske är lite mer internationellt inriktad än dig(?).

aliquis
2005-08-08, 16:35
Tror instruktörerna på Gustavsvik här i Örebro är utbildade på Safe.
Hon vi träffade där menade att man inte skulle peta ut fötterna i benpressen utan hålla dem rakt, man skulle inte gå djupare än 90 grader, och hon hävdade även att chins tog på bröstet.

I rest my case.

Sonny
2005-08-08, 16:40
hon hävdade även att chins tog på bröstet

:laugh: :laugh:

Tomas W
2005-08-08, 16:55
hon hävdade även att chins tog på bröstet.


Ifrån exrx.net om vilka muskler chins aktiverar:

* Brachialis
* Brachioradialis
* Biceps Brachii
* Teres Major
* Deltoid, Posterior
* Infraspinatus
* Teres Minor
* Rhomboids
* Levator Scapulae
* Trapezius, Lower
* Trapezius, Middle
* Pectoralis Minor

Kanske inte var så dum ändå? Jag har även känt träningsverk i bröst efter chins...

Jorgen
2005-08-08, 17:09
Pectoralis Minor är en synergist ja.

Där står iofs även att triceps långa huvud (inte dom andra?) är en dynamisk stabilisator i chins.

maccan_sth
2005-08-08, 17:25
Det här med utbildningar inom fitnessbraschen lär vara en riktig neverending story. Jag är safeutbildad (och licensierad) cykelinstruktör och har jobbat med kollegor som har alla möjliga svenska och utländska utbildningar. Jag kan intyga att den parameter som sämst av alla korrelerar med instruktörernas kunskap och värde är namnet på den utbildning man har gått.

Den enkla anledningen till detta är att de flesta utbildningar i branschen är på tok för korta (hur intensiva de nu kan vara) för att förmedla en komplett bild av ämnet. Efter alla utbildningar krävs det mycket eget arbete och egna studier för att bli en bra instruktör/PT och en LÅÅÅÅNGA träningsvana.

Är det verkligen någon som tror att man kan lära sig allt om träning på ca 3 veckor? Inte jag, i alla fall! Inkompetenta tränare lär väl ingå i alla system, precis på samma sätt som inkompetenta lärare, läkare, dataförsäljare...

Det finns ett par andra intressanta aspekter när man diskutera PT:arnas kompetens och detaljkunskap: 1) träningsläran är ingen exakt vetenskap, 2) de flesta kunderna är nybörjare inom träning. Det innebär att PT:n behöver förenkla övningar, tränings- och kostråd, så att de kanske inte alltid är optimala. Utbildningar till PT har säkert en tendens att förmedla denna bild av träning (vilket enligt mig inte alls är så dumt). Jag kan prata av egen erfarenhet - det viktigaste är att träningen skall vara säker! Bara att kunden inte skadar sig nu eller i längden - den lilla detaljen att de inte får ut 100% av sin träning kan man ta vid ett senare tillfälle när kunden har blivit mer erfaren, om kunden vill (vilket inte alltid är fallet).

slakker
2005-08-08, 17:30
Det finns mängder med PT-skolor, många av dem oseriösa. På www.ifafitness.com kan du ladda ner en bok på drygt 100 sidor, göra testet och betala 99$. Vilket stolpskott som helst får starta en PT-skola.

Jag har hört att PT-school är bättre och dyrare än SAFE, tror det var bland annat Arne Persson som sa det(?).

Det finns en utbildning på 60p på Halmstad högskola som heter Biomedicin. Den kan leda till PT-licens om man vill det.

Brittisk sida:
http://www.muscletalk.co.uk/article-becoming-a-personal-trainer.asp
Det disskuteras en del om det på forumet där också.

Bästa licenserna i världen har jag hört är:
1. American College of Sports Medicine www.acsm.org
2. National Strength and Conditioning Association www.nsca.com
Dessa två är helt teoretiska och man behöver inte lämna Sverige. Dock så funkar väl inte utbildningarna så bra på svenska arbetsmarknaden heller.

Tror någon här (Z_bumbi) pratade om bra utbildningar i Australien också.

Jag har haft mycket beslutsångest men har till slut bestämt mig för att ta ACSM-licensen. Fast jag kanske är lite mer internationellt inriktad än dig(?).


SAFE:s utbildning kostar nästan 10 000 kr mer än PT-school. Däremot har PT-schools licens någon försäkring som täcker om någon som jag skulle träna skadar sig under utövandet, vilket inte SAFE har. Har ändå hört att vissa gym har som krav att man ska ha fått sin licens från SAFE, vilket dem även påpekar när man talar med deras personal.

Jag undrar mest vad som egentligen skiljer deras utbildningar ifrån varandra, förutom försäkringen och privata avtal med gymkedjor. :D

Otto GROV
2005-08-08, 17:31
Tror instruktörerna på Gustavsvik här i Örebro är utbildade på Safe.
Hon vi träffade där menade att man inte skulle peta ut fötterna i benpressen utan hålla dem rakt, man skulle inte gå djupare än 90 grader, och hon hävdade även att chins tog på bröstet.

I rest my case.

men va fan va lär dom ut på dom där jävla kurserna då?
Har själv funderat på att bli personlig tränare, Men de käns ju jävligt surt om man går en kurs som bara lär ut massa strunt.

30cm
2005-08-08, 17:52
SAFE:s utbildning kostar nästan 10 000 kr mer än PT-school.

My bad. Jag misstolkade nog Arne.

Här är källan, den gamla PT-tråden:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/archive/index.php/t-944.html

Arne Persson
2005-08-08, 19:47
My bad. Jag misstolkade nog Arne.

Här är källan, den gamla PT-tråden:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/archive/index.php/t-944.html

Ha ha! Snyft! man blir ju nästan nostalgisk! :)

Otto GROV
2005-08-08, 23:10
så om ja förstått saken rätt så behöver man i princip endera safe-utbilding eller pt-schols utbildining för att få jobb som personlig tränare.
o båda kurserna suger eller?