handdator

Visa fullständig version : Polarbröd -Akkja

Markus H
2005-08-08, 10:58
Hur är detta bröd i nyttighetssynpunkt. Att det inte är lika nyttigt som te.x LingonGrova fattar jag men, det måste jhu vara nyttigare än att äta de varianterna som inte har några kostfibrer alls.

Är det väldigt fettbildande ? Tycker nämligen att det är ett mycket gott bröd.

http://www.polarbrod.se/req.aspx?pageid=49

blekfet2
2005-08-08, 11:18
om du jämför med Polarbröd extreme så är ditt bröd rent skit...en av många grejer är att ditt bröd bara innehåller 6gram fibrer å det är nästan ingeting (extreme har t ex 13gram fibrer), men sämre bröd finns det dock än det du tycker så mycket om :)

av enbart brödet blir du inte fet, utan den totaaaaaala kcal-mängden du trycker i dig är avgörande.

Markus H
2005-08-08, 11:43
a jhust det ....

Detta äter man jhu inte varje dag utan det blir att man tar en påse ngn gng var tredje månad.

Annars är det Polarkraft (olika modeller) som gäller.. ( när man väl äter mjukt bröd)

aliquis
2005-08-08, 12:00
om du jämför med Polarbröd extreme så är ditt bröd rent skit...en av många grejer är att ditt bröd bara innehåller 6gram fibrer å det är nästan ingeting (extreme har t ex 13gram fibrer), men sämre bröd finns det dock än det du tycker så mycket om :) http://www.langemark-poelkapelle.be/jchiro/explorer/gif/smiley/thumbs_down.gif
Rekommenderade intaget av kostfibrer är väl 25-30gram/dag, fiberinnehållet är det som gör polarkraft extrem till ren skit, det är inte svårt att öka innehållet av fibrer i valfritt bröd om man nu skulle vilja det, och det säger inte ett skit om hur nyttigt det är.

Problemet med hans bröd är att det är ett vetemjölsbröd, naturligtvis kan han äta det ändå om han vill det, men det hade varit mycket näringsrikare om det istället var bakat på havre eller råg.

aliquis
2005-08-08, 12:00
Detta äter man jhu inte varje dag utan det blir att man tar en påse ngn gng var tredje månad.då spelar det väl ingen som helst roll.

Rataxes
2005-08-08, 12:11
http://www.langemark-poelkapelle.be/jchiro/explorer/gif/smiley/thumbs_down.gif
Rekommenderade intaget av kostfibrer är väl 25-30gram/dag, fiberinnehållet är det som gör polarkraft extrem till ren skit, det är inte svårt att öka innehållet av fibrer i valfritt bröd om man nu skulle vilja det, och det säger inte ett skit om hur nyttigt det är.

Problemet med hans bröd är att det är ett vetemjölsbröd, naturligtvis kan han äta det ändå om han vill det, men det hade varit mycket näringsrikare om det istället var bakat på havre eller råg.
Vad var nu de akuta effekterna av för högt fiberintag? Med all den polarkraft och branmüsli jag käkar kommer jag säkert upp i 60-70 g om dagen ibland, men har aldrig fått några besvär för det.

King Grub
2005-08-08, 12:21
Det skall vara sänkta testosteronnivåer då, men det är tveksamt om dom små mängderna påverkar negativt. Maxnivå brukar väl anges till omkring 60 gram per dag, men det är inte alla fibrer som påverkar negativt. Dom vattenlösliga i havre t ex gör det inte. Och 60-70 gram är säkert så minimalt över en eventuell gräns att det också har minimal påverkan.

Värre kanske är att för mycket olösliga fibrer kan hämma upptaget av mineraler som zink och järn.

Plus magbesvär, förstås, men där är gränsen högst individuell, och du märker ju om du får problem.

Xponent
2005-08-08, 12:36
Vilka livsmedel är de som främst bidrar till konsumtionen av vattenolösliga fibrer? Naturligtvis beror detta på vad man äter, det behöver inte påpekas...

Rataxes
2005-08-08, 12:55
Brukar visserligen bli ganska orolig i magen när jag är ute och joggar längre sträckor, ofta så att man får ta toapaus mitt i passet ;) Men det kanske inte behöver bero på för mycket fibrer, antar att du menar att man skulle få besvär i vila?

Fibrer som inte påverkar negativt, gäller det vattenlösliga fibrer överhuvudtaget, eller bara när de har lösts i vatten? Någon skillnad på fibrerna i gröt och müsli i det avseendet?

blekfet2
2005-08-08, 19:04
http://www.langemark-poelkapelle.be/jchiro/explorer/gif/smiley/thumbs_down.gif

om du läser ovan vad jag skrev så skrev jag att "en av många grejer" med hans bröd, på honom lät det som att 6gram var bra å då drog jag en jämförelse med 13g.

heljis
2005-08-08, 21:37

Håller med. Det höga fiberinnehållet i extrem är ren olycka enligt mig. Käka 200g extrem och vips är man uppe i rekommenderade intaget. Ingen plats för grönsaker, frukt, pasta.. allt annat som innehåller fibrer =/

Tycker i allmänhet det är svårt att hålla nere fiberintaget, med eller utan extrem. När jag hade järnkoll låg jag mellan 40-60g/dag.. och "kunde inte göra något åt det". Hur 17 undviker man att få i sig fibrer? ;)