handdator

Visa fullständig version : Ang. få övningar per pass


pluffi
2005-08-07, 22:15
Hej
Jag har läst en hel del på olika träningsfora och således sett en hel del olika scheman. Vissa skriver ju dessutom vilka övningar, inkl. reps och sets, de kör varje pass. Det är här jag sett något som jag tycker verkar underligt.

Jag såg till exempel en snubbe som skrev att han tränade bröst och triceps en dag, och att han körde följande övningar;

Bänkpress….2-4 set 8-12 reps
Hantelbänkpress ….2-4 set 8-12 reps

French press….2-4 set 8-12 reps
Pushdowns….2-4 set 8-12 reps

Allvarligt? Låter det inte galet? Killen måste ju fan vara klara på en kvart-tjugo minuter... Jag är visserligen nybörjare men jag tycker det låter absurt. Har jag rätt eller fel?

Sheogorath
2005-08-07, 22:18
Hej
Jag har läst en hel del på olika träningsfora och således sett en hel del olika scheman. Vissa skriver ju dessutom vilka övningar, inkl. reps och sets, de kör varje pass. Det är här jag sett något som jag tycker verkar underligt.

Jag såg till exempel en snubbe som skrev att han tränade bröst och triceps en dag, och att han körde följande övningar;

Bänkpress….2-4 set 8-12 reps
Hantelbänkpress ….2-4 set 8-12 reps

French press….2-4 set 8-12 reps
Pushdowns….2-4 set 8-12 reps

Allvarligt? Låter det inte galet? Killen måste ju fan vara klara på en kvart-tjugo minuter... Jag är visserligen nybörjare men jag tycker det låter absurt. Har jag rätt eller fel?

Om han vilar 3 minuter mellan varje set, och varje set tar sådär 40-50 sekunder, ska du se att det blir en hel del tid. Ofta händer det saker på gymmet som gör att det drar ut på tiden lite ytterligare. Vänta på en passare i bänken: passa till någon; vänta på någon speciell utrustning etc. Ett pass enligt ovan går väl på allt mellan 40 och 60 minuter, skulle jag tro. Helt perfekt, i min mening.

pluffi
2005-08-07, 22:24
Du kanske har rätt (eller så är det snarare en åsiktsfråga) men jag brukar fan köra dubbelt så många övningar och vara klar inom en sådan tidsram.

yeyoya
2005-08-07, 23:20
då vilar du inte tillräckligt....

se till att alltid vila 3 min mellan varje set plus värma upp riktigt så tar de sin lilla tid.

NerX
2005-08-08, 05:29
då vilar du inte tillräckligt....

se till att alltid vila 3 min mellan varje set plus värma upp riktigt så tar de sin lilla tid.

Och varför måste man vila 3 min mellan varje set? Det är skiljer väldigt mycket från person till person samt att övningen man kör spelar in.

norsk_gadd
2005-08-08, 09:00
Hej
Jag har läst en hel del på olika träningsfora och således sett en hel del olika scheman. Vissa skriver ju dessutom vilka övningar, inkl. reps och sets, de kör varje pass. Det är här jag sett något som jag tycker verkar underligt.

Jag såg till exempel en snubbe som skrev att han tränade bröst och triceps en dag, och att han körde följande övningar;

Bänkpress….2-4 set 8-12 reps
Hantelbänkpress ….2-4 set 8-12 reps

French press….2-4 set 8-12 reps
Pushdowns….2-4 set 8-12 reps

Allvarligt? Låter det inte galet? Killen måste ju fan vara klara på en kvart-tjugo minuter... Jag är visserligen nybörjare men jag tycker det låter absurt. Har jag rätt eller fel?

Perfekt träning, lyfter man med korrekt teknik och inte fegar med vikterna så räcker det med så många sätt. Tror inte att du kommer att stimulera muskeltillväxten så mycket mer av att köra det dubbla. Och om du nu skulle göra det så är killen som kör färre set "spelklar" igen snabbare och får därför fler tillväxt-tillfällen per år.

norsk_gadd
2005-08-08, 09:13
Hehe, notera mycket svensk stavning på ordet set. Kan inte editera längre så ni får bara finna er i det. :)

pellepedal
2005-08-08, 10:05
Perfekt träning, lyfter man med korrekt teknik och inte fegar med vikterna så räcker det med så många sätt. Tror inte att du kommer att stimulera muskeltillväxten så mycket mer av att köra det dubbla. Och om du nu skulle göra det så är killen som kör färre set "spelklar" igen snabbare och får därför fler tillväxt-tillfällen per år.

Kan inte annat än att hålla med.

thezet
2005-08-08, 10:47
Vad förväntar man sig åstadkomma med 3 minuters vila mellan set om 8-12 reps? Så lång vila hör hemma i ett rent styrkeinriktat upplägg, vilket inte genomförs med så låga vikter. Jag kan inte tänka mig att någon uppnår särskilt god hypertrofi med ett dylikt program. En majoritet av dem som efter flera års träning saknar anständig utveckling i muskelvolym borde skära ner på vilan - avsevärt.