handdator

Visa fullständig version : Ang. få övningar per pass


pluffi
2005-08-07, 22:15
Hej
Jag har läst en hel del på olika träningsfora och således sett en hel del olika scheman. Vissa skriver ju dessutom vilka övningar, inkl. reps och sets, de kör varje pass. Det är här jag sett något som jag tycker verkar underligt.

Jag såg till exempel en snubbe som skrev att han tränade bröst och triceps en dag, och att han körde följande övningar;

Bänkpress….2-4 set 8-12 reps
Hantelbänkpress ….2-4 set 8-12 reps

French press….2-4 set 8-12 reps
Pushdowns….2-4 set 8-12 reps

Allvarligt? Låter det inte galet? Killen måste ju fan vara klara på en kvart-tjugo minuter... Jag är visserligen nybörjare men jag tycker det låter absurt. Har jag rätt eller fel?

Sheogorath
2005-08-07, 22:18
Hej
Jag har läst en hel del på olika träningsfora och således sett en hel del olika scheman. Vissa skriver ju dessutom vilka övningar, inkl. reps och sets, de kör varje pass. Det är här jag sett något som jag tycker verkar underligt.

Jag såg till exempel en snubbe som skrev att han tränade bröst och triceps en dag, och att han körde följande övningar;

Bänkpress….2-4 set 8-12 reps
Hantelbänkpress ….2-4 set 8-12 reps

French press….2-4 set 8-12 reps
Pushdowns….2-4 set 8-12 reps

Allvarligt? Låter det inte galet? Killen måste ju fan vara klara på en kvart-tjugo minuter... Jag är visserligen nybörjare men jag tycker det låter absurt. Har jag rätt eller fel?

Om han vilar 3 minuter mellan varje set, och varje set tar sådär 40-50 sekunder, ska du se att det blir en hel del tid. Ofta händer det saker på gymmet som gör att det drar ut på tiden lite ytterligare. Vänta på en passare i bänken: passa till någon; vänta på någon speciell utrustning etc. Ett pass enligt ovan går väl på allt mellan 40 och 60 minuter, skulle jag tro. Helt perfekt, i min mening.

pluffi
2005-08-07, 22:24