handdator

Visa fullständig version : intressant sida..


keffat_liv
2005-08-07, 21:57
http://www.waisays.com/

Denna sidan anser jag vara riktigt ruggig och tycker innehållet borde diskuteras mer... Enligt sidan här så orsakar mjölk cancer? helsjukt tycker jag, och jag blir personligen helt orolig av att läsa sådant här... Druckit mjölk hela livet så orsakar det cancer? sjukt...

Sen så hittade jag att man behöver inte äta kött osv alls utan protein kan man få i sig tillräckligt av i frukt? kan detta verkligen stämma?

heljis
2005-08-07, 22:07
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48648

keffat_liv
2005-08-07, 22:25
Jo.. det var där jag upptäckte sidan också, men det verkar bara stå still där, inget som diskuteras eller synpunkter eller någonting.

aliquis
2005-08-07, 22:57
Med tanke på att man troligtvis överlever på runt 0.2kg protein/kg kroppsvikt, och man antagligen får äta frukt och lite annat, typ nötter, så går det nog.

Om mjölk orsakar cancer eller inte vet jag inte, att animaliskt kost ger mer än vegetabilisk är ju ingen direkt nyhet, mjölk är ju knappast naturlig människoföda iaf.

Rambo
2005-08-07, 23:01
Med tanke på att man troligtvis överlever på runt 0.2kg protein/kg kroppsvikt, och man antagligen får äta frukt och lite annat, typ nötter, så går det nog.

Om mjölk orsakar cancer eller inte vet jag inte, att animaliskt kost ger mer än vegetabilisk är ju ingen direkt nyhet, mjölk är ju knappast naturlig människoföda iaf.

men lille Ali blev du aldrig ammad :D

heljis
2005-08-07, 23:01
Med tanke på att man troligtvis överlever på runt 0.2kg protein/kg kroppsvikt, och man antagligen får äta frukt och lite annat, typ nötter, så går det nog.

Klart man överlever. Men en del av oss här vill ju lite mer än att överleva ;)



Om mjölk orsakar cancer eller inte vet jag inte, att animaliskt kost ger mer än vegetabilisk är ju ingen direkt nyhet, mjölk är ju knappast naturlig människoföda iaf.

Ger mer vaddå?
Nja, naturligt är det väl bara ~det första levnadsåret, men vilken kanonföda det är! Protein och andra nyttigheter :D :cheers:

aliquis
2005-08-07, 23:29
Ger mer vaddå?
Nja, naturligt är det väl bara ~det första levnadsåret, men vilken kanonföda det är! Protein och andra nyttigheter :D :cheers:Var väl cancer i just det fallet, men strul med hälsan överlag.

För kalven ja.

Rambo: klart jag ammades, människomjölk, inte komjölk, som barn, inte som vuxen.

michael
2005-08-08, 00:26
En simpel regel är ju att komjölk är menat för kalven,
en kvinnas bröstmjölk är menat för människan och mer specifikt ett barn.

Med andra ord innehåller en kvinnas bröstmjölk all näring i rätta dimensioner för att optimalt tillgodose ett barns(människas) kroppsliga utveckling.
Detsamma gäller för kon och kalven.

Med det sagt säger jag slopa komjölken och tigg mjölk för shaken av postgravida kvinnor :D

Sverker
2005-08-08, 06:41
http://www.waisays.com/

Denna sidan anser jag vara riktigt ruggig och tycker innehållet borde diskuteras mer...


Skräckpropaganda är min första reaktion. Jag klickade på länken och valde den första länken på sidan " toxins".

Vad skriver länken om ? Att det bildas brunfärgningsprodukter/mailardprodukter i stekskorpan och visa av dem anses vara skadliga vid större konsumtion.
Det är ingen nyhet att hårt stekt kött kan orsaka cancer ;)
Vad gör man ? Jo, man steker köttet till lagom brun färg och får istället något som FAD, amerikanska livs- och läkemedelsverket klassar som GRAS, Generally Regarded As Safe, dvs något som mäniskan ätit sedan hon började använda eld.

michael
2005-08-08, 14:13
Skräckpropaganda är min första reaktion. Jag klickade på länken och valde den första länken på sidan " toxins".

Vad skriver länken om ? Att det bildas brunfärgningsprodukter/mailardprodukter i stekskorpan och visa av dem anses vara skadliga vid större konsumtion.
Det är ingen nyhet att hårt stekt kött kan orsaka cancer ;)
Vad gör man ? Jo, man steker köttet till lagom brun färg och får istället något som FAD, amerikanska livs- och läkemedelsverket klassar som GRAS, Generally Regarded As Safe, dvs något som mäniskan ätit sedan hon började använda eld.

Vilket förvisso bara är 10,000 år sedan.

Rataxes
2005-08-08, 14:32
Jordbruk kom för 10 000 år sen, kontrollerad eld har väl minst 500 000 år på nacken?

aliquis
2005-08-08, 14:35
Jag tycker iaf råkost utan ceralier, bönor osv som vegan skulle bli lite svårt.

Men frukt, nötter, fisk och ägg klarar man sig nog bra på, säkert bra mycket bättre än de flesta/alla nya påhitt.