handdator

Visa fullständig version : Övningar och volym


Yes
2005-08-07, 19:48
Det här kanske kommer som en jättekonstig fråga, men finns det övningar som bygger mer volym än andra?
Jag kom att tänka på det när jag tränade för en liten stund sedan. Normalt brukar jag köra hantlar när jag tränar biceps, men idag provade jag med curlstång istället. Jag tyckte det tog på ett helt annat sätt och musklerna känns mer "uppsvälda" efteråt. I princip är det ju dock väldigt likt vanliga curls med hantlar - samma muskel och i stort sett samma rörelse.
Nåväl, det gav i varje fall upphov till själva frågeställningen. Det kan ju såklart handla om andra övningar också. Bygger olika övningar för samma muskel på olika sätt? Jag tycker inte det verkar särskilt logiskt att det skulle vara så, men det känns ju annorlunda efteråt...

AnimalGen
2005-08-07, 20:01
Dom övningarna du kan använda mest vikt.

Dissector
2005-08-07, 23:23
Det här kanske kommer som en jättekonstig fråga, men finns det övningar som bygger mer volym än andra?
Jag kom att tänka på det när jag tränade för en liten stund sedan. Normalt brukar jag köra hantlar när jag tränar biceps, men idag provade jag med curlstång istället. Jag tyckte det tog på ett helt annat sätt och musklerna känns mer "uppsvälda" efteråt. I princip är det ju dock väldigt likt vanliga curls med hantlar - samma muskel och i stort sett samma rörelse.
Nåväl, det gav i varje fall upphov till själva frågeställningen. Det kan ju såklart handla om andra övningar också. Bygger olika övningar för samma muskel på olika sätt? Jag tycker inte det verkar särskilt logiskt att det skulle vara så, men det känns ju annorlunda efteråt...

Jag känner att jag också får bättre pump om jag kör med stång, curlstång eller vanlig, än jag får med hantlar, ifall det är det du menar. Vet inte varför, men kanske för att jag får en lite stabilare rörelse med stång än med hantlar, och därmed kan köra mer strikt, vilket brukar hjälpa mig bra till pump. Sedan om det bygger mer i sig vet jag inte riktigt. kanske missuppfattade dig helt nu men :P

Däremot har jag läst om att curls med ez-stång (curlstång) faktiskt ska bygga mindre, eftersom vinkeln på handleden är annorlunda, och det är ju ganska känt att en liten vinkel kan göra ganska mycket =) med handlederna vinklade kommer man mer åt inre delen av biceps har jag för mig, och att det ska bygga mindre på bredden. Man känner det lite om man spänner biceps och håller handen rakt, som om man kör med vanlig stång, och sedan vrider handleden så man håller den som på en ez-stång. lägg handen över biceps och känn att det blir en viss skillnad.
När jag håller handen vinklad känner jag lite mindre bredd, men lite mer i biceps nedre del, ner mot underarmen. Men testa själv, och sedan bör man ju ändå variera träningen. Att köra både och ger nog bäst resultat skulle jag tro.