handdator

Visa fullständig version : gå eller cykla


slakker
2005-08-07, 14:07
En liten deff är på G. Cyklade lite på gymmet igår innan gympasset och så avslutade jag med att gå en stund. Märkte att enligt cykeln och gångbandet så förbrände jag lika mkt kcal på bandet som på cykeln under lika lång tid.

Är det möjligt? Mkt jobbigare och cykla ju! :D

King Grub
2005-08-07, 14:15
Beror på intensiteten. Om du inte säger vilken procent av Vo2Max du ligger på, är det svårt att säga vilket som förbrukar mest.

När du säger att cyklingen är mycket jobbigare, förbrukar den säkert mer energi också.

bengdoktor
2005-08-08, 06:43
Vo2Max hmm :confused: vad är det?

Är gång en bra fettförbrännare?

King Grub
2005-08-08, 06:51
VO2Max = maximal syreupptagningsförmåga.

Gång förbränner procentuellt mycket fett, men optimal fettförbränning nås först vid 60% av Vo2Max eller strax över, om du har bra kondition.

Scratch89
2005-08-08, 09:07
Om det är viktnedgång ni är ute efter så rekommenderar jag verkligen cykling.
Jag sitter o cyklar framför datorn o Tittar på Naruto 40-60 minuter (2 eller 3 avsnitt) och fan, jag går ner MASSOR. Nu efter helgen så gick jag ner 0,4 kg på cyklingen idag. Iofs var väl 3 hekto vatten, men ändå kul, för det syns ju i spegeln. :thumbup:

zanzi
2005-08-08, 09:18
VO2Max = maximal syreupptagningsförmåga.

Gång förbränner procentuellt mycket fett, men optimal fettförbränning nås först vid 60% av Vo2Max eller strax över, om du har bra kondition.

bengdoktor: Alltså vid 75% av maxpulsen.

mulliy
2005-08-10, 00:26
Scratch89, va fort cyklar du då ungefär?, cyklar du lungt då el cyklar du fort. så de blir mkt jobbigt ? : )

Lalla
2005-08-10, 09:27
Slakker > Kan det vara så att du inte riktigt är van att cykla? Det är ju andra muskler man använder vid cykling än vid gång/löpning.
För mig äre tvärtom, att cykla är inga problem men att jogga i 10-15km/h tycker jag är asjobbigt o får garanterad träningsvärk i en vecka efteråt. Men jag jogga kanske 5h/år o cyklar ca. 200h/år.

Cilia
2005-08-10, 13:07
Beror på intensiteten. Om du inte säger vilken procent av Vo2Max du ligger på, är det svårt att säga vilket som förbrukar mest.

När du säger att cyklingen är mycket jobbigare, förbrukar den säkert mer energi också.
jag ska INTE säga emot Grub för det har jag inte ens fotsularna på fötterna att göra men............................................. (alltid men med mig)

Jag körde ett spinningpass igår. Tyckte det var urjobbigt och svettades som en gris. Sen sprang jag imorse och svettades inte alls lika mycket och tyckte inte det var lika jobbigt heller. Pulsen när jag springer är mellan 10-15 slag högre per minut och jag förbränner fler kalorier enligt pulsklockan.

Vad jag försöker säga är att man inte alltid ska lita på hur det känns för hjärnan spelar oss ganska många spratt.

Jag tycker dock fortfarande att cykla är bra träning.

King Grub
2005-08-10, 13:14
Att löpning är en mer effektiv fettförbrännare än cykling är det nog ingen tvekan om. :)

"Maximal fat oxidation rates were significantly higher during running compared with cycling (0.65 +/- 0.05 v 0.47 +/- 0.05 g. min(-1)). However, the intensity, which elicited maximal fat oxidation, was not significantly different between the cycle ergometer and treadmill test (62.1 +/- 3.1 v 59.2 +/- 2.8% Vo(2)max, respectively). Fat oxidation rates were significantly higher during the treadmill test compared with the cycle ergometer test from 55 to 80%Vo(2)max. Maximal oxygen uptake and maximal HR were significantly higher during the treadmill test."

Metabolism. 2003 Jun;52(6):747-52. Fat oxidation rates are higher during running compared with cycling over a wide range of intensities.

Men cykling är suverän träning det också. :thumbup: Skonsammare också.

Cilia
2005-08-10, 13:28
Men cykling är suverän träning det också. :thumbup: Skonsammare också.
det är därför jag varierar.
tror på variation men jag känner att min kropp inte skulle palla löpning dagligen iaf inte knäna.

Max
2005-08-10, 19:38
jag ska INTE säga emot Grub för det har jag inte ens fotsularna på fötterna att göra men............................................. (alltid men med mig)

Jag körde ett spinningpass igår. Tyckte det var urjobbigt och svettades som en gris. Sen sprang jag imorse och svettades inte alls lika mycket och tyckte inte det var lika jobbigt heller. Pulsen när jag springer är mellan 10-15 slag högre per minut och jag förbränner fler kalorier enligt pulsklockan.

Vad jag försöker säga är att man inte alltid ska lita på hur det känns för hjärnan spelar oss ganska många spratt.

Jag tycker dock fortfarande att cykla är bra träning.
Du kanske joggade utomhus och blev lite mer avkyld under aktiviteten. Och spinningen kanske var lite mer intervallbetonad så du kom upp rejält i puls emellanåt och det kändes jobbigare. Bara spekulationer såklart, du känner din kropp bäst.

Cilia
2005-08-10, 22:16
Du kanske joggade utomhus och blev lite mer avkyld under aktiviteten. Och spinningen kanske var lite mer intervallbetonad så du kom upp rejält i puls emellanåt och det kändes jobbigare. Bara spekulationer såklart, du känner din kropp bäst.
men jag har ju högre puls när jag joggar?
sen kollade jag pulsen hela tiden under spinningen (satte klockan på styret) och den kom aldrig upp i mer än 140 pulsslag. När jag joggade försöker jag ligga kring 150 slag

Olsson
2005-08-11, 01:31
men jag har ju högre puls när jag joggar?
sen kollade jag pulsen hela tiden under spinningen (satte klockan på styret) och den kom aldrig upp i mer än 140 pulsslag. När jag joggade försöker jag ligga kring 150 slag

<140 är ju rena söndagscyklingen *screwy* Spinning är ju kort och intensivt, tycker jag ialla fall. När jag cyklar kortpass på 40-45 min som spinningen brukar ta, så ligger jag på 175-180 i snittpuls. Menade inte att du va slö eller så, bara reflektera på det hela ;)

Lalla
2005-08-11, 11:43
Herr Olsson > Beror ju oxå på lite vilken maxpuls man har. ;)
Jag har tex 192 o att ligga på i snitt 180 blir tungt för mig...Innebär ca. 93% i snitt, min mjölksyratröskel ligger runt 83% sen äre som en vägg. *spy*
Men brukar ligga runt 80-82% i snitt under mtb loppen.
Under spinningen brukar jag hamna runt 75-77% i snitt, tycker det är lite svårt o komma upp i mer inomhus, är väl lite lat av mig...

Bara en liten reflektion bland alla andra...*innocent*

MasterChief
2005-08-11, 15:14
Jag körde ett spinningpass igår. Tyckte det var urjobbigt och svettades som en gris. Sen sprang jag imorse och svettades inte alls lika mycket och tyckte inte det var lika jobbigt heller. Pulsen när jag springer är mellan 10-15 slag högre per minut och jag förbränner fler kalorier enligt pulsklockan.

Vad jag försöker säga är att man inte alltid ska lita på hur det känns för hjärnan spelar oss ganska många spratt.

Jag tycker dock fortfarande att cykla är bra träning.

Små temperaturskillnader kan ge stor skillnad i hur mycket man svettas. Spinningsalar med människor runt omkring ger ofta hög luftfuktiget och sätter igång svettningen rejält. Sen att du har högre puls under löpningen är ju inte så konstigt eftersom du utnyttjar och anstränger mer muskelmassa; vilket leder till högre puls. Men eftersom belastningen fördelas över hela kroppen jämfört mot spinning så upplevs ofta löpningen lättare även om pulsen är en aning högre.

Eftersom jag själv är en cykeldåre och har rejält genomtränade cykellår så är det faktiskt lite tvärtom för mig. Löpningen tycker jag är mer ansträngande även om jag har samma puls som om jag cyklar.

Cilia
2005-08-11, 19:09
<140 är ju rena söndagscyklingen *screwy* Spinning är ju kort och intensivt, tycker jag ialla fall. När jag cyklar kortpass på 40-45 min som spinningen brukar ta, så ligger jag på 175-180 i snittpuls. Menade inte att du va slö eller så, bara reflektera på det hela ;)
jag svettas men jag är inte anfådd. Jag antar att jag inte har fattat helt hur jag ska köra för jag tycker jag får upp pulsen mer på vanliga motionscyklar.

Det retar mig också att jag inte ser hur tungt och långt jag kör så jag kan jämföra mellan passen.


MC sant.

jean-wim
2005-08-11, 23:18
jag svettas men jag är inte anfådd. Jag antar att jag inte har fattat helt hur jag ska köra för jag tycker jag får upp pulsen mer på vanliga motionscyklar. Det retar mig också att jag inte ser hur tungt och långt jag kör så jag kan jämföra mellan passen.Är det när du kör ett pass med instruktör som du inte blir ens anfådd? Vrid på motsåndet ordenligt så kommer det nog ska du se. Försök spänna fast dig ordentligt med fötterna och dra upp såväl som tryck ner pedalerna så aktiverar du betydligt fler muskler. Och variera från stående till sittande med olika positioner. Även inbitna tävlingscyklister kan få rejäl träning av ett spinningpass (de drar bara på motståndet).

Och skaffa en pulsklocka så kan du jämföra olika cardioövningar med varandra. Polar har en ny snygg dammodell som inte är så dyr.

Cilia
2005-08-13, 17:13
Är det när du kör ett pass med instruktör som du inte blir ens anfådd? Vrid på motsåndet ordenligt så kommer det nog ska du se. Försök spänna fast dig ordentligt med fötterna och dra upp såväl som tryck ner pedalerna så aktiverar du betydligt fler muskler. Och variera från stående till sittande med olika positioner. Även inbitna tävlingscyklister kan få rejäl träning av ett spinningpass (de drar bara på motståndet).

Och skaffa en pulsklocka så kan du jämföra olika cardioövningar med varandra. Polar har en ny snygg dammodell som inte är så dyr.
jag har en pulsklocka. Det var då jag märkte den stora skillnaden.

jag tror jag har kommit på varför jag inte ligger på hög puls konstant när jag spinnar. Det är att dom kör en låt och då kan jag köra på och sist kom jag upp i 150 sen är låten slut då saktar man ner och kan dricka och så. Vips är min puls nere i 120 igen. Sen ska man börja cykla igen och det tar ett tag för mig att få upp pulsen. Men jag får ta det som det är och försöka förbättra mig och se det som ok träning ändå. Bra variation.

Visst är det så med motståndet men bäst är det när jag får cykla på i högre tempo men då följer jag inte instruktören. Problemet med stort motstånd är att det tar så mycket på benmusklerna och om jag som idag ska springa och har spinnat igår är jag rädd för att musklerna inte ska palla med båda. Men det får jag väl ta med tiden. Jag ser det som en lärningsperiod helt enkelt där jag förbränner åtminstånde ngt under tiden.