handdator

Visa fullständig version : 100000-reps-gränsen


Fatalist
2005-08-07, 13:45
Fick höra av en tidigare kampsportstränare att 100'000 repetitioner av en rörelse (en block t ex) skulle räcka för att den skulle "sitta i ryggmärgen", bli som en omedveten reflex. Ungefär som när man bränner sig på en varm spisplatta.

Sant?

miblom
2005-08-07, 14:00
Testa :D

Jag vet faktiskt inte, men 100 000 reps är sjukt mycket så man tycker ju att det borde sitta ganska bra då.

Lallle
2005-08-07, 14:04
Tja, det kan ju bli lite svårt att räkna =)

aliquis
2005-08-07, 14:07
Rätt coolt iaf, för då kan man ju ta o böja en lätt vikt 100.000 ggr, sedan är det bara att någon slänger på en valfri skivstång och vips så böjer man vikten ;)

datorjaevel
2005-08-07, 15:20
Individuellt

Survivor
2005-08-07, 15:33
om just precis exakt 100.000 repetitioner av en rörelse är precis det som behövs för att en rörelse ska bli reflexmässig är väl ganska omöjligt att veta.
men ett inövat beteende blir ju reflexmässigt detsamma när man utsätts för yttre faktorer, det råder det väl knappast någon tvekan om :)/:(

Dav0d
2005-08-08, 01:44
Gör man en sorts rörelse repetition 100,000 gånger och inte har den i ryggmärgen. Så kan man lika gärna besöka närmaste psykvård, och be dom föra bort än från samhället.

Har själv tränat kampsport, och måste säga 10000 gånger räcker för en normal människa. Uppdelat på några veckor.

Krampus
2005-08-08, 01:54
Haha, wax on wax off....

blekfet2
2005-08-08, 02:09
hmm...jag tror fan det stämmer..... varje gång jag går förbi en stolpe (lyktstolpe, flaggstång) så för jag min högerhand febrilt upp & ner längst den...undrar hur det kan komma sig? :laugh: :laugh: :laugh:

Tricklev
2005-08-08, 03:23
Det finns ingen magisk gräns vid just 100.000 reps, men visst fasen sitter rörelsen i ryggmärgen tillslut.

bengdoktor
2005-08-08, 08:54
Frågan är om det kan jämföras med en betingad reflex. Om man t.ex vrålar varje gång man öppnar kylskåpsdörren borde man göra det av ren reflex efter 10.000 ggr :smokin:

Grippster
2005-08-08, 09:16
Pröva :em:

Frågan är om det kan jämföras med en betingad reflex. Om man t.ex vrålar varje gång man öppnar kylskåpsdörren borde man göra det av ren reflex efter 10.000 ggr :smokin:

JAM
2005-08-08, 10:51
Testa :D

Jag vet faktiskt inte, men 100 000 reps är sjukt mycket så man tycker ju att det borde sitta ganska bra då.
Ja, det är ju helt vansinnigt mycket. Låt säga att Arne de senaste 35 åren två gånger per vecka kört 27 set triceps, DÅ har han nästan kört ungefär 100 000 set...

Kebab-Arne
2005-08-08, 11:04
Det är därför det är viktigt att lära sig övningarna rätt från början!

Fatalist
2005-08-08, 11:15
Det finns ingen magisk gräns vid just 100.000 reps, men visst fasen sitter rörelsen i ryggmärgen tillslut.

Självklart inte just 100'000 reps, men nånstans därikring

GymTT
2005-08-08, 11:18
Som någon annan nämnde så är det ju som allt annat, mycket individuellt, men för många så blir det nog så, ja.

MVH TT

Pez
2005-08-08, 11:22
Självklart inte just 100'000 reps, men nånstans därikring
Tänk till lite nu..

rQx
2005-08-08, 12:11
Reflex som att skriva in kolozzeum.com/kolozzeum varje gång man öppnar IE?

Fatalist
2005-08-08, 16:55
Tänk till lite nu..

Va? Istället kan du ju förklara direkt så slipper jag försöka tyda dina spydigheter :sleep:

Pez
2005-08-08, 19:24
Va? Istället kan du ju förklara direkt så slipper jag försöka tyda dina spydigheter :sleep:
Fan vad ni kids är snarstuckna då.. lär er tänka själva och utvärdera det aktuella påståendet - "är det rimligt att anta att alla människor är skapta såpass lika att man kan hävda en sån sak?", är tex en fråga du kan börja med att ta itu med.
Det är väldigt vanligt att man vill förenkla och gärna kvantifiera sådana här typer av frågor när man är yngre alt. oerfaren inom ett område. Sen inser man att det kanske inte är eller ska vara lätt att svara på allt med siffror eller att det, gud förbjude, kanske inte ens finns ett "korrekt" svar. Det är då man börjar komma nånstans...

Fatalist
2005-08-08, 21:28
Fan vad ni kids är snarstuckna då.. lär er tänka själva och utvärdera det aktuella påståendet - "är det rimligt att anta att alla människor är skapta såpass lika att man kan hävda en sån sak?", är tex en fråga du kan börja med att ta itu med.
Det är väldigt vanligt att man vill förenkla och gärna kvantifiera sådana här typer av frågor när man är yngre alt. oerfaren inom ett område. Sen inser man att det kanske inte är eller ska vara lätt att svara på allt med siffror eller att det, gud förbjude, kanske inte ens finns ett "korrekt" svar. Det är då man börjar komma nånstans...

Jag trodde alla förstod att min poäng med frågan var att försöka komma fram till om det var en rimlig mängd repetitioner för att det skulle sätta sig som en ren reflex, och inte något man medvetet gör. 100'000 tog jag för att det var det numret jag fick höra. Jag tycker att jag lämnade det helt öppet för andra siffror i min fråga, och huvudfrågan var om det ö h t var möjligt att uppnå denna "effekt".

Det tillförde ju inte så mkt till tråden, att du uppmanade mig att tänka över en i mitt tycke ganska resonlig fråga (jag är ju trots allt nyfiken, och som du sa, ung och oerfaren).

Avslutningsvis anser jag att jag har för lite smilies i inlägget; :)

stahlberg
2005-08-08, 22:00
För det första ska vi inte blanda in begreppet "betingad reflex" i detta. Den klassiska betingade reflexen - Pavlovs hundar - är när en i sig icke till saken hörande handling utlöser ett visst beteende. Om man ger hunden mat vattnas det i munnen på den. Om man innan man ger hunden mat ringer i en klocka börjar hunden koppla ringningen till maten, så att det till sist vattnas i munnen bara av ringningen, också utan att man ger hunden mat.

Att lära sig utföra en rörelse är något helt annat. Självklart finns inget visst antal gånger man måste utföra en rörelse för att den ska "sitta i ryggmärgen", som någon uttryckte det. Om vi talar om styrketräning - eller andra mer eller mindre komplicerade idrottsutföranden - så är det inte heller ANTALET GÅNGER man utför rörelsen som har betydelse, uatn antalet TEKNISKT LYCKADE utföranden.

Så träna på bara!

joschen87
2005-08-08, 22:46
hmm...jag tror fan det stämmer..... varje gång jag går förbi en stolpe (lyktstolpe, flaggstång) så för jag min högerhand febrilt upp & ner längst den...undrar hur det kan komma sig? :laugh: :laugh: :laugh:

faan vilken bra kommentar

Köttbullen
2005-08-08, 22:48
säg inte killen är en karate pajas, som blivit hjärn tvättat av sin avtrubbade karate tränare som aldrig lämna dojon ha

Fatalist
2005-08-09, 00:59
säg inte killen är en karate pajas, som blivit hjärn tvättat av sin avtrubbade karate tränare som aldrig lämna dojon ha

Nä, det är jag inte. Och jag tycker det är lite löjligt att du försöker driva med mig när du inte ens kan ordentlig svenska :thumbup:

Tillbaka till mellanstadiet...

Yip_man
2005-08-09, 10:43
Låter som en wing-tsun utövare och jag kan intyga att en rörelse sittter som en reflex efter mångder av träning.Men vet dock inte om det skulle funka att lära sig att tex lyfta på tummen varje gång någon säger ett visst ord. I min träning fick vi träna på att utföra en viss rörelse t.ex om någon tog ett grepp om handleden. I början reagerar man på synen och då är det inte någon reflex. Men efter många repetiotioner gör man det utan att tänka på det och man gör då på känseln som är mycket snabbare än synen.

bengdoktor
2005-08-09, 11:06
För det första ska vi inte blanda in begreppet "betingad reflex" i detta. Den klassiska betingade reflexen - Pavlovs hundar - är när en i sig icke till saken hörande handling utlöser ett visst beteende. Om man ger hunden mat vattnas det i munnen på den. Om man innan man ger hunden mat ringer i en klocka börjar hunden koppla ringningen till maten, så att det till sist vattnas i munnen bara av ringningen, också utan att man ger hunden mat.

Att lära sig utföra en rörelse är något helt annat. Självklart finns inget visst antal gånger man måste utföra en rörelse för att den ska "sitta i ryggmärgen", som någon uttryckte det. Om vi talar om styrketräning - eller andra mer eller mindre komplicerade idrottsutföranden - så är det inte heller ANTALET GÅNGER man utför rörelsen som har betydelse, uatn antalet TEKNISKT LYCKADE utföranden.

Så träna på bara!


För det första var det bra att du beskriver experimentet Pavlovs hundar då jag eller någon annan inte hade en aning om vad det är.
För det andra var jag inte helt seriös när jag drog liknelsen. Det skvallrar ordvalet "vråla" om..

dessutom tror jag inte svantee menade exakt 100.000st rörelser utan själva grejen att göra en vanlig rörelse våldsamt många ggr.. fast jag kan ha fel, det har ju hänt förrut :D

Fatalist
2005-08-09, 13:34
För det första ska vi inte blanda in begreppet "betingad reflex" i detta. Den klassiska betingade reflexen - Pavlovs hundar - är när en i sig icke till saken hörande handling utlöser ett visst beteende. Om man ger hunden mat vattnas det i munnen på den. Om man innan man ger hunden mat ringer i en klocka börjar hunden koppla ringningen till maten, så att det till sist vattnas i munnen bara av ringningen, också utan att man ger hunden mat.

Att lära sig utföra en rörelse är något helt annat. Självklart finns inget visst antal gånger man måste utföra en rörelse för att den ska "sitta i ryggmärgen", som någon uttryckte det. Om vi talar om styrketräning - eller andra mer eller mindre komplicerade idrottsutföranden - så är det inte heller ANTALET GÅNGER man utför rörelsen som har betydelse, uatn antalet TEKNISKT LYCKADE utföranden.

Så träna på bara!

Tack för ett bra inlägg! Jag var mest ute efter ett svar på om det tordes vara möjligt. Alltså om det i teorin stämmer att man kan utveckla nya reflexer.

Baan
2005-08-09, 17:04
har hört liknande (fast det var mer allmänt att lära sig en procedur så risken för att göra fel är försumbar även vid värsta tänkbara läget) fast då var antalet övningstillfällen eller vad man ska kalla det ett par miljoner gånger istället :D

Fatalist
2005-08-10, 02:07
har hört liknande (fast det var mer allmänt att lära sig en procedur så risken för att göra fel är försumbar även vid värsta tänkbara läget) fast då var antalet övningstillfällen eller vad man ska kalla det ett par miljoner gånger istället :D

Ja det är möjligt, jag tog en hög (men inte helt orealistisk) siffra ur skallen bara.

Sve
2005-08-10, 02:31
Haha, wax on wax off....

No please Mr. Miyagi! No more in the ass!