handdator

Visa fullständig version : Hampafrön?

Otränad
2005-08-07, 00:19
Hej!
Jag undrar om det finns några vetenskapliga bevis på Hampans proteinfullvärdighet? I den vegetabiliska kosten är det ju bara soyabönan som kan ge fullvärdigt protein, om man inte kombinerar olika livsmedel med varandra.

Vilken forskning finns på Hampans frön?
Om den här frågan redan varit uppe är jag tacksam för en direktlänk till samtalet.
Med vänliga hälsning, Otränad

bosse_brutal
2005-08-07, 14:32
Hej!
Jag undrar om det finns några vetenskapliga bevis på Hampans I den vegetabiliska kosten är det ju bara soyabönan som kan ge fullvärdigt protein, om man inte kombinerar olika livsmedel med varandra.

har inte de flesta bönor, samt ärter och linser fullvärdigt protein? det är vad jag har hört i alla fall.

King Grub
2005-08-07, 14:53
har inte de flesta bönor, samt ärter och linser fullvärdigt protein? det är vad jag har hört i alla fall.

Nej, inga, förutom just sojabönan.

Hampafrö innehåller växtrikets mest fullvärdiga protein.

aliquis
2005-08-07, 15:18
Precis, hampafrön är finfina, att det var det mest fullvärdiga visste jag inte, men att det var bättre än sojabönans. Tror bovete skall ha högre proteinkvalite än sojabönor med, men vet inte om det verkligen är så. Spirulinaalger borde ju placera sig rätt bra med? Om inte annat är det ju MYCKET protein i dem, fast nu diskuterades det väl hur nyttiga de var att äta.

ALLT från hampan är ju finfint, trist att det ligger så mycket politik bakom och förstör, man borde ju iaf få odla och ta vara på hampa med lågt THC-innehåll.

Fettet är ju bra också, hela plantan går att använda, man kan göra kläder av fibrerna, bränsle av oljan, jag tror den växer rätt snabbt och det krävs minimalt/inga bekämpningsmedel och gödsel.

Erowid har en längre text om cannabis där jag uppfattar det som att det från början blev olagligt i usa av rasistiska skäl.

(Någon som har koll på BV för ärtor? Borde ju gå att få tag på ärtprotein, har sett hampaprotein tror jag någonstans, eller iaf hampafrön, men inte lätt tillgängligt. Någon som vet var det finns? Finns väl rostade o så med.)

aliquis
2005-08-07, 15:19
Stadsträdgården här i Örebro säljer ett bröd bakat på vetegroddar med hampafrön inblandat.

aliquis
2005-08-07, 15:21
har inte de flesta bönor, samt ärter och linser fullvärdigt protein? det är vad jag har hört i alla fall.Det enda de har är som sagt rätt mycket protein, fast i energiprocent är det ju inte så väldigt mycket ändå, huruvida en enskild proteinkälla är fullvärdig eller inte spelar ju dock inte så stor roll eftersom man äter flera olika livsmedel under en dag ändå.