handdator

Visa fullständig version : Tillförsel av protein vid långvarig fysiks ansträngning?

JockeÅ
2005-08-06, 19:43
Bör man tillföra protein vid långvarig fysiks ansträngning eller försvårar det bara kroppens upptag av kolhydrater? Med långvarig ansträgning menar jag långlopp så som vasaloppet, vätternrundan, multisportcupen mm.

King Grub
2005-08-06, 19:47
Det kan vara en synnerligen god idé.

"A carbohydrate beverage with additional protein calories produced significant improvements in time to fatigue and reductions in muscle damage in endurance athletes."

Med Sci Sports Exerc. 2004 Jul;36(7):1233-8.

Den optimala kolhydratkoncentrationen verkar ligga mellan 5-8%, och proteinkoncentrationen runt 2%, kanske strax under.

JockeÅ
2005-08-06, 21:16
Man bör alltså bland lite proteinpulver i sportdrycken? Jag har dock aldrig hört någon som verkligen gör det.

King Grub
2005-08-06, 21:18
"Bör" och "bör"... Det finns inga nackdelar, och dom senaste två årens studier pekar på att det tvärtom kan ge fördelar, som ovan nämnt, både vad gäller minskad proteinnedbrytning och prestationsökningar.

"In summary, we found that the addition of protein to a carbohydrate supplement enhanced aerobic endurance performance above that which occurred with carbohydrate alone, but the reason for this improvement in performance was not evident."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2003 Sep;13(3):382-95.

Kolhydraterna är dock viktigast, och du klarar dig utan tvekan med enbart dessa.

JockeÅ
2005-08-06, 21:21
Ok, tack. Verkar vara värt att prova i varje fall

Sverker
2005-08-07, 06:16
Vad hände med Pripps Plus 2 ?
"Med tillsats av grenade aminosyror som motverkar trötthet" enligt Pripps.

Det är nog enda sportdrycken till vanligt folk som någonsin innehållit protein/aminosyror.

Lizard
2005-08-07, 08:40
Vad hände med Pripps Plus 2 ?
"Med tillsats av grenade aminosyror som motverkar trötthet" enligt Pripps.

Det är nog enda sportdrycken till vanligt folk som någonsin innehållit protein/aminosyror.
Den bygger just på den forskningen som Grub reffar till ovan. Faktum är att den bygger på de senaste kunskaperna om glykogen- och proteinsyntesen över huvud taget. Det som vi kallar pre- och post gainers eller bracketing.
Kruxet, vad jag förstår, är att det finns ett problem (prestationsbehov) och en lösning (Pripps Plus 2) men ingen av delarna är kommunicerat för konsumenten. Pripps huvudmarknad är inte pålästa Kollomedlemmar utan folk som allmänidrottar (tennis, spinning, lagsporter etc) alltså det som utgör den stora bulken av idrottssverige och för dem är proteintillskott onödigt och sportdrycker något man antingen bälgar i sig på klubbens bekostnad eller undviker för att inte bli fet.....i korta drag.
Den som idag driver utvecklingen - dåligt iofs - är Norrlandsmejerier, som faktiskt har hittat en kassako i sin Gainomax.
Pripp Plus 2 har en för smal målgrupp idag och inga resurser tillsätts för att särskilja den mot konsument.

Lizard

Gimp
2006-04-11, 08:13
Så mycket intressanta trådar man kan hitta om man bara letar lite och söker på google, bumpar upp den i fall någon annan har missat den för den är synnerligen intressant (precis som två andra jag just hittat). :bow:

Johan
2006-04-11, 12:32
För två år sedan när jag sprang väldigt mycket så testade jag att blanda proteinpulver och druvsocker i sådana där små vätskeflaskor som jag hade i ett bälte, sprang i typ 2-3h och drack lite hela tiden.
Jag tyckte det funkade ganska bra, fast lite jobbigt att man blev så törstig av det söta.

BigForre
2006-04-11, 12:39
För två år sedan när jag sprang väldigt mycket så testade jag att blanda proteinpulver och druvsocker i sådana där små vätskeflaskor som jag hade i ett bälte, sprang i typ 2-3h och drack lite hela tiden.
Jag tyckte det funkade ganska bra, fast lite jobbigt att man blev så törstig av det söta.

Kan vara väldigt dum, men en udd salt hade nog gjort upptaget av vätska bättre, om det inte var något som redan var tillsatt i proteinpulvret, vilket kanske hade lättat lite på törsten. Dock kanske maltodextrin hade varit lite mer lättdrucket än druvsocker :)