handdator

Visa fullständig version : Ändrad uppfattning om Marklyft....


Mccartney
2005-08-06, 18:13
Har kört vanliga marklyft nu två gånger...och får säga att det är en rätt så kul övning.....har alltid innan trott att det var benen som gjorde det största jobbet men så är inte fallet.....

Har varit rädd för att köra Marklyft innan då jag har haft lite problem med min rygg...men började köra för en vecka sedan och hunnit med att köra det två gånger nu. Kör på 110kg .....det värsta är att jag var uppe på 90kg i raka marklyft och kör 8st där...man borde väl vara ännu starkare i Mark....

Hoppas att tekniken kommer mer och mer.

rQx
2005-08-06, 18:26
well, jag började med marklyft för ca 1-2 månader sedan och jag är bara uppe i 80 kg så du kan vara glad ;)

Mccartney
2005-08-06, 18:30
well, jag började med marklyft för ca 1-2 månader sedan och jag är bara uppe i 80 kg så du kan vara glad ;)


Gillar du övningen?

Mccartney
2005-08-06, 18:31
Kör marklyft näst sist på mitt ryggpass...bara chins efter.

miblom
2005-08-06, 18:51
Marklyft är en riktigt bra och skön övning som dock kräver att man använder bra teknik. Just nu är jag tvungen att köra övningen väldigt lätt pga att jag lyckades skada ryggen i början av sommaren (inte pga styrketräning dock). Nu har jag iallafall tagit mig tid att slipa ordentligt på tekniken när jag ändå måste köra lätt. Inget ont som inte har något gott med sig :thumbup:

bartil
2005-08-06, 18:52
Kör marklyft näst sist på mitt ryggpass...bara chins efter.

testa köra marklyft som första övning, och ja, chins som sista övning. :) bra att börja med basövningar, enligt mig! så man liksom aktiverar större delar av kroppen som en bonus. Börjar alltid med bänkpress på bröst, marklyft på rygg, och knäböj på ben!

Mccartney
2005-08-06, 18:56
testa köra marklyft som första övning, och ja, chins som sista övning. :) bra att börja med basövningar, enligt mig! så man liksom aktiverar större delar av kroppen som en bonus. Börjar alltid med bänkpress på bröst, marklyft på rygg, och knäböj på ben!

Finns nog lite olika teori om det...jag har fått höra att jag skall lägga den sist...och det tror jag passar mig då hela kroppen samt ryggen är uppvärmd.

Jag har tex alltid kört knäböj som bland dem första övningarna men när jag nu har bytat och kört...bencurl liggandes,bencurls st,bencurlsittande samt legextension innan så är faktiskt benen/ryggen bättre uppvärmda än innan jag körde så.

Fatalist
2005-08-06, 19:28
Finns nog lite olika teori om det...jag har fått höra att jag skall lägga den sist...och det tror jag passar mig då hela kroppen samt ryggen är uppvärmd.

Jag har tex alltid kört knäböj som bland dem första övningarna men när jag nu har bytat och kört...bencurl liggandes,bencurls st,bencurlsittande samt legextension innan så är faktiskt benen/ryggen bättre uppvärmda än innan jag körde så.

Det tror jag det! Men är du inte trött inför böjen då?

nemd
2005-08-06, 19:30
Marklyft är ju roligaste övningen.

Bjorne
2005-08-06, 19:50
Började med marklyft efter ett halvårs träning ungefär, körde dock inte regelbundet, började med marklyft regelbundet och som först i passet för fyra månader sedan, mitt största misstag var nog att träna för tätt in på knöböjen, när jag rörde om lite i schemat och börja slakta ländryggen två dagar i veckan (en lite lättare dag och en tung dag) ökade jag som bäst. Ökar fortfarande, inte särskilt snabbt, men ökar definitivt.

Riktigt rolig övning, ibland har jag hållt på och köra marklyft och endast marklyft under säkert en timme :)

Mccartney
2005-08-06, 19:55
Det tror jag det! Men är du inte trött inför böjen då?

Faktiskt inte så stor skillnad som jag trodde innan jag började med det. Eftersom jag har slutat med friidrott så behöver jag inte köra så explosivt som jag gjort så jag numerar bara kör för att bygga muskler.

Fatalist
2005-08-06, 20:01
Faktiskt inte så stor skillnad som jag trodde innan jag började med det. Eftersom jag har slutat med friidrott så behöver jag inte köra så explosivt som jag gjort så jag numerar bara kör för att bygga muskler.

Ahh okej, men du kanske tar det lite lugnare i bensparken? Jag vet att om jag kör tunga bensparkar (alltid högreps!) innan böj blir jag väldigt svag!

Cerberus
2005-08-06, 20:09
Marklyft e nog min favoritövning tror ja, tog personligt bästa igår på 3 reps på 135kg med resten av seten(kanske 3 set me den vikten) på två reps fast tydligen såg jag ut som en ostbåge :| mitt ego tog över helt enkelt....får köra lättare så att ja klarar ha helt rak rygg :( tråkigt för d e roligt att köra tungt..

rQx
2005-08-06, 21:08
Gillar du övningen?

Jovars, det är nog den som piskar min rygg bäst. Fast skivstångsrodd är också en favorit. Jag släpper inte ner den från toppläge heller som många gör utan jag följer med vikten ner till golvet. Det piskar ryggen bra! :thumbup:

Endumen
2005-08-06, 21:12
Marklyft är en av mina favoritövningar, men har inte kört på länge så jag har tappat en massa. Piskar skönt på ryggen vid 130kg och över ;)...

Tricklev
2005-08-07, 03:57
Började med marklyft rätt nyligen, och älskar den, och visst höjjer man vikt fort ibörjan, gäller bara att få in tekniken, och inte låta egot ta över.

H.Emanuel
2005-08-07, 11:48
Marklyft är en mycket skön övning!

Johan_P
2005-08-07, 12:12
Jodå, bra övning. Har bra med träningsverk sedan sista ryggpasset hehe :)

Tog min första singel på 130kg faktiskt

JAM
2005-08-07, 13:34
Har kört vanliga marklyft nu två gånger...och får säga att det är en rätt så kul övning.....har alltid innan trott att det var benen som gjorde det största jobbet men så är inte fallet.....

Har varit rädd för att köra Marklyft innan då jag har haft lite problem med min rygg...men började köra för en vecka sedan och hunnit med att köra det två gånger nu. Kör på 110kg .....det värsta är att jag var uppe på 90kg i raka marklyft och kör 8st där...man borde väl vara ännu starkare i Mark....

Hoppas att tekniken kommer mer och mer.
Jag kan köra rätt tungt i de raka marklyften också, men tungt är inte nödvändigtvis bättre - jag får mycket bättre kontakt och träningsvärk när jag kör lite striktare på lägre vikt (<100). Prova även att köra raka med hantlar, det är det allra bästa i min mening.

rememberence
2005-08-07, 14:13
jag kör marklyft på 70 kilo nu, :D *flex*

aliquis
2005-08-07, 15:13
Jag tycker också marklyft är roligast, ett litet undantag skulle väl vara om/när greppet inte räcker.

Mccartney
2005-08-07, 19:18
Jag har faktiskt aldrig haft problem med greppet. Använder inga hjälpmedel. Men lär nog får göra det i framtiden.

nottis
2005-08-07, 19:30
Jepp min favoritövning just nu!

Cupofcoffee
2005-08-07, 20:43
Kör marklyft näst sist på mitt ryggpass...bara chins efter.

Jag kör också chins efter mark, men fan vad greppet är mesigt efter marken! Jag tar kanske tre reps som bäst, sen får jag sätta i fötterna och ta nytt grepp.

Känner du också av det eller är det bara jag som är fet?

Mccartney
2005-08-07, 20:47
Jag kör också chins efter mark, men fan vad greppet är mesigt efter marken! Jag tar kanske tre reps som bäst, sen får jag sätta i fötterna och ta nytt grepp.

Känner du också av det eller är det bara jag som är fet?

Nej... jag har alltid varit stark i händerna pga av jag kört mycket frivändning och ryck samt att jag bara väger 55kg...gör det något lättare för mig.