handdator

Visa fullständig version : Ozmosis Jones: Kroppens blodsockerreserv >> bakterier?

Highlander
2005-08-06, 16:30
jag erkänner, till och från spenderar jag helgmorgona till att se på tecknat.
i morse sappade jag av misstag in en serie jag inte sett på ett tag "Ozmozis Jones", för er som inte vet vad detta är och redan undrar vad i helvete detta har med näringslära så spendera inte mer tid till att läsa för det är så långt och utdraget att förklara. :) se serien

i vilket fall som så hade killen som "Oz" lever i tryckt i sig en massa snask och fått en blodsocker topp följt av en dal, under toppen började tydligen bakterier att frodas i killen("?" numero 1) , och när blodsockret började falla så ville dessa bakterier fortsätta frodas och öka i antal och angrep därför kroppens blodsockerreserv("?" numero 2) ..

det är en tecknad serie, jag vet.. men allt jag sett tidigare har överränsstämt med verkligheten fast i barnvänligt format(blodplättar som pratar etc...) :thumbup:

frodas bakterier i kroppen under högt blodsocker, never heard of :confused:
vilken blodsockerreserv syftar bakterierna på, är det glykogen-depåerna..? :confused:

enlighten me, eller är jag naiv som överhuvudtaget tar upp en tecknad serie

kharon
2005-08-08, 11:58
Högt blodsocker försämrar infektionsförsvaret.

T.ex. diabetiker med hög sockermängd i urinen drabbas lätt av urinvägsinfektion på grund av att bakterier trvis och förökar sig pga den höga sockermängd i urinen.

OT: Filmen Osmosis Jones med Bill murray, samt Chris rock som röst åt Jones är fenomenal!

Highlander
2005-08-08, 14:32
Högt blodsocker försämrar infektionsförsvaret.

T.ex. diabetiker med hög sockermängd i urinen drabbas lätt av urinvägsinfektion på grund av att bakterier trvis och förökar sig pga den höga sockermängd i urinen.

OT: Filmen Osmosis Jones med Bill murray, samt Chris rock som röst åt Jones är fenomenal!

okej, där har vi förmodligen svaret på nummer 1, tackar..

har inte sett filmen så det blir till att kolla upp :)

Sverker
2005-08-08, 20:08
Högre blodsocker ger även lite sötare saliv.
Risk för tandskador för diabetiker som går omkring med högre blodsocker.

Bakterierna i munnen tackar och tar emot glukosen :(