handdator

Visa fullständig version : Polarkraft Extrem


flipp
2005-08-06, 10:19
Har noterat att många här på forumet verkar käka detta bröd flitigt. Är detta det bästa brödet man kan köpa i affären? Vilka bra alternativ finns?

King Grub
2005-08-06, 10:33
Schulstad har ett flertal mycket bra produkter: Skovmand, yoghurtrågbröd, kärnrågbröd, t ex.

Euroshoppers rågbröd är billigt och bra.

Dom inplastade rektangulära bröden, Va'Gott eller vad dom heter, är utmärkta.

Fazers Real, Skepparhalvor och Rågkusar är bra.

Några exempel jag kan komma på direkt.

Sparrisen
2005-08-06, 10:37
Finax Fullkorn?

db
2005-08-06, 11:12
Jag gillar "Pågen leva", brukar dock kosta några kronor extra för de har pillat i en obetydlig mängd omega3

Johan_P
2005-08-06, 11:17
Det är ett bra bröd, klart slut :)

Finns säkert likgiltlika produkter dock. Tänk bara på att det inte ska vara direkt bakat på vetemjöl, utan fullkornsrågmjöl istället.

Själv kör jag med Extrem, och är perfekt.

aliquis
2005-08-06, 12:16
Det som inte är perfekt med polarkraft extrem är 13gram kostfibrer/100g där en stor del kommer från tillsatt kruskakli. Min mage eller kanske framförallt tarm uppskattar det inte egentligen.

Och då är väl min kropp rätt van med högt fiberintag ändå, och det är högt med eller utan polarkraft extrem.

Akilles
2005-08-06, 12:21
Polarkraft Extrem, och även tex Fazers Real, innehåller väl ganska lite kolhydrat för att vara bröd?

Marini
2005-08-06, 12:40
jag skulle vilja baka mitt eget polarextrem, men vet inte vad de har för ingredienser för att få det så kalorisnålt.

Lars_midgard
2005-08-06, 15:23
Hej, ja bakar extrem brödet så ja vet va som finns i. *flex*
Men ja äter det inte så ofta tycker mer om PolarHavrekraft men nåt som är gott är iaf Extrem med jordnötssmör.

Kruskan läggs på innan brödet jäser. Och de snålas inte med någon ingrediens.

:eating:

Sonny
2005-08-06, 15:29
Jag har just börjat käka extrem till frukost, riktigt gott ere! :thumbup:

Dellie
2005-08-06, 17:10
jag skulle vilja baka mitt eget polarextrem, men vet inte vad de har för ingredienser för att få det så kalorisnålt.

Hej, ja bakar extrem brödet så ja vet va som finns i. *flex*
Men ja äter det inte så ofta tycker mer om PolarHavrekraft men nåt som är gott är iaf Extrem med jordnötssmör.

Kruskan läggs på innan brödet jäser. Och de snålas inte med någon ingrediens.

:eating:

Lustigt, detta satt jag och tänkte på i morse när jag åt mitt bröd till frukost!!

Hjälp oss med recept då snälla du!!

aliquis
2005-08-06, 17:16
Hej, ja bakar extrem brödet så ja vet va som finns i. *flex*
Men ja äter det inte så ofta tycker mer om PolarHavrekraft men nåt som är gott är iaf Extrem med jordnötssmör.

Kruskan läggs på innan brödet jäser. Och de snålas inte med någon ingrediens.

:eating:var har polarkraft råg tagit vägen då? en del butiker hade stora och en del nya små med mindre socker, men nu hittar jag inga alls :(

Highlander
2005-08-06, 17:46
rent näringsmässigt sett så skiljer sig inte polarkraft så mycket från andra liknande fullkornsbröd på hyllan.. förstår inte denna haussé bakom just denna produkt, det är väll smaken... :eating:

någon nämnde leva med Omega-3, är säkert inbillning bara för att man ser det tryckt på paketet, men jag känner svag smak av fiskolja när jag äter det brödet *spy*

aliquis
2005-08-06, 17:51
rent näringsmässigt sett så skiljer sig inte polarkraft så mycket från andra liknande fullkornsbröd på hyllan.. förstår inte denna haussé bakom just denna produkt, det är väll smaken... :eating:

någon nämnde leva med Omega-3, är säkert inbillning bara för att man ser det tryckt på paketet, men jag känner svag smak av fiskolja när jag äter det brödet *spy*axa har ju något err.. sportbröd, med omega3 från linfröolja, om du nu känner smak från fiskolja i det andra.

rusholme
2005-08-07, 00:11
Hur är det med Schulstads "Det Goda Fullkorn"? Innehåller sirap, men verkar i övrigt okej (surdeg, klippta rågkärnor etc).

Endumen
2005-08-07, 02:26
Godast är bröden "leva", "Längtan" och "Osötad Energi". Alla med fullkorn. "Osötad Energi" innerhåller även omega-3-fetter! Kanongott med skinka och keso ;)

Metal_boy_
2005-08-07, 03:06
Axa har ju kommit med en hope bra bröd.

Lars_midgard
2005-08-07, 07:36
Lustigt, detta satt jag och tänkte på i morse när jag åt mitt bröd till frukost!!

Hjälp oss med recept då snälla du!!

De e så enorma mängder deg jag gör på bageriet så de går ju inte att förminska de till lagom hemmabak, om du inte vill göra 200.000 bröd. :eating:

Sverker
2005-08-07, 07:48
De e så enorma mängder deg jag gör på bageriet så de går ju inte att förminska de till lagom hemmabak, om du inte vill göra 200.000 bröd. :eating:


Sedan finns det liiite större maskiner som knådar degen på ett bageri.


Men visst Dellie...fokusera på en bild där du att du skall lägga ned Alexander Karelin på rygg och angrip därefter degen med all din kraft :D

Lizzie
2005-08-07, 09:50
Tänk bara på att det inte ska vara direkt bakat på vetemjöl, utan fullkornsrågmjöl istället.



Men på tredje plats på innehållsförteckningen är det vetemjöl, så det kallar jag vara bakat på vetemjöl! Själv väljer jag bröd där vetemjölet står minst på 5:e plats, och där socker/sirap inte ingår alls. Så jag förstår inte varför Polarkraft skulle vara sååå bra, jag tycker det är överskattat!

(jag tror det är så man startar ett värlskrig på detta forumet va? Är ni sponstade av Polarkraft?? ;) )

King Grub
2005-08-07, 09:51
Vetemjöl har bakförmåga som inget annat mjöl. Och vetemjöl är inte alls värdelöst; veteprotein är t ex förhållandevis bra och kompletteras perfekt av mjölkprotein, som tillsammans får högre BV än något animaliskt protein, inklusive ägg.

Lizzie
2005-08-07, 10:14
Visst binder mjöl och mjölk ihop sig och är bra, men för mig känns det bara som bukfylla och 'vetemjölsbröd' passar nog barn och de som vill gå upp i vikt bättre. Jag tror de flesta äter alldeles för mycket mackor! Pålägget är ju förstås avgörande. När Livsmedelverket kom ut och gav en rekomendation på 6-8 skivor bröd per dag så började gemeneman växa på bredden. Innan dess hade man trott att man blev 'tjock av bröd', men det var faktiskt en reklamkampanj som verkligen funkade och människorna åt bröd som aldrig förr!! JAG anser att det finns bättre kolhydratsbaserade livsmedel. En annan sak är att när Grub säger att han äter Polarkraft så springer alla och köper det och äter det till frukost, mellanmål, lunch - för det Grub äter är okey. Du är kunnig, tycker inget annat! Men vilken trendskapare..

Ekonom
2005-08-07, 10:26
Fullkorn plus från pågen är ett sjysst bröd, I jämförelse med deras lingongrova som säljer som smör så är den befriad från de höga tillsatserna av socker och innehåller inget härdat veg. fett Har för mig att vetemjöl inte var 1a ingrediens, smakar kanon, saftigt o gott, så länge det är bakat någorlunda nyligen, 3-4 dar

King Grub
2005-08-07, 10:27
JAG anser att det finns bättre kolhydratsbaserade livsmedel.

Inte jag. Möjligen att potatis, korngryn och havregryn är likvärdiga, men ett bra bröd placeras sig absolut i toppen, och Livsmedelsverkets rekommendationer angående brödkonsumtion är utmärkta. :thumbup: Givetvis avses inte småfrallor och Skogaholmslimpa i första hand.

Johan_P
2005-08-07, 11:06
En annan sak är att när Grub säger att han äter Polarkraft så springer alla och köper det och äter det till frukost, mellanmål, lunch - för det Grub äter är okey. Du är kunnig, tycker inget annat! Men vilken trendskapare..

Du tror det ligger till så? *bs*

aliquis
2005-08-07, 11:24
Axa har ju kommit med en hope bra bröd.Jag tycker rätt få av dem är "bra" även om de är bättre än de gamla.

aliquis
2005-08-07, 11:25
Du tror det ligger till så? *bs*JAG tror det ligger till så, även om jag åt det innan han började posta, jag hade inte ens hunnit se det själv innan mor hade råkat köpa det för att rätt polarkraft inte fanns ;)

aliquis
2005-08-07, 11:27
Godast är bröden "leva", "Längtan" och "Osötad Energi". Alla med fullkorn. "Osötad Energi" innerhåller även omega-3-fetter! Kanongott med skinka och keso ;)Fast att kalla längtan fullkornsbröd är väl att ta i, även om inte ALLT är vetemjöl, leva är väl inte 100% råg precis det heller, men mer än längtan iaf.

Marini
2005-08-07, 11:36
De e så enorma mängder deg jag gör på bageriet så de går ju inte att förminska de till lagom hemmabak, om du inte vill göra 200.000 bröd. :eating:

Du behöver inte ge oss recept, men ingredienser? Jag förstår inte hur det kan bli så bra!

King Grub
2005-08-07, 11:37
Står inte ingredienserna på förpackningen?

aliquis
2005-08-07, 11:40
Så jag förstår inte varför Polarkraft skulle vara sååå bra, jag tycker det är överskattat!Jag har delade meningar, hade det varit de gamla polarkraft sport/havre i samma format som mor hade haft med sig hade jag inte ätit dem, men efter att ha kollat på ingrediensförteckningen på extrem fick det gå ner, men jag håller delvis med dig, vetemjöl och fullkornsmjöl av vete (graham?) befinner sig högt upp i innehållsförteckningen och frågan är ju hur mycket råg det är, och jag är inte alls förtjust i att de skall hälla på kilovis med kruskakli bara för att det skall se så jäkla nyttigt ut med massa fibrer, jag vill inte ha 13 gram fibrer / 100g bröd, än mindre från kruskakli. Det är riktigt dyrt också.

Det som gör det till en vinnare är:
Relativt ok innehållsförteckning.
Väldigt schyst konsistens.
Gott.
Lagom stora bitar.
Faller inte isär i småbitar.

Före extrem åt jag mest skepparhalvor, i princip bara råg, lite surdeg tror jag, rätt lågt sockerinnehåll, jag tror fortfarande det är ett bättre bröd, men det är rätt hårt och smakar så "beskt" av rågen, rågkusar är värre, luktar ju typ öl ;/ (eller är det öl som luktar bröd?!)
Åt en hel del skovmand med hummus, tror det äger alla de där bröden, och med hummus är det riktigt mumsigt, men inte annars, och jag har inte gjort hummus på skitlänge, får väl ta mig i kragen.
Sedan har det blivit en hel del andra bröd, de har väl alltid haft gemensamt att de har under 10g sockerarter/100g och består till STOR del av rågmjöl och då gärna surdeg.

Undantag är finax fullkorn som skulle ha lågt gi men det är ju en hel del vetemjöl i det och polarkraft råg/lingon som jag tyckte var grymt goda innan extrem dök upp (och nu också) fast andelen sockerarter för hög. De kom dock i en mindre version med mindre sockerarter som jag skulle ta före extrem bara jag fann dem, men de dök bara upp i en del butiker och en del hade det gamla formattet. Sedan slutade willys av någon anledning med alla de runda bröden (folk som klagade på den nya?) och övriga butiker hade bara den gamla stora versionen. Ringde polarkraft och de skulle ta ut den stora ur produktion så småningom, vilket jag antar att de har gjort, men butikerna har inte beställt de små, så nu får jag inte tag på dem någonstans :(

Du som jobbade på polarkraft: Fixa små runda polarkraft råg/lingon till ica cityhallen, ekershallen och kvantum i örebro ;)
Får väl be dem beställa =P

aliquis
2005-08-07, 11:42
Och bra på vilket sätt? i konsistensen? Troligtvis för det inte är ett bröd av bara och kanske inte ens hälften rågmjöl, utan innehåller vetemjöl, graham, korngrits, potatisflingor m.m. Om det är något fiberinnehåll du har hakat upp dig på så är det inte bra, det är dåligt, och det beror på att de häller på massa kruskakli.

Fartman
2005-08-07, 15:57
Du tror det ligger till så? *bs*

Det ligger till så, Grubben har (med all rätt) ett sådant gehör på det här forumet så att han skulle säkert kunna lura folk till vad som helst om han helt plötsligt skulle gå och bli ond. Om man har hängt några år här på brädan så har man sett mycket tydliga exempel på "trender" där folk apat efter Grubben.
Vem kommer tex inte ihåg skumbananer efter träningen? (innan det kom fram att Malto/dextro/vitargo var mycket mycket bättre)

Jag tror våran käre Allan en gång sade något i stil med: "Om Grub skulle säga att bajs var anabolt så skulle folk här ta med sig en sked in på toaletten." ;)

Sverker
2005-08-07, 16:11
Vadå ?

Kolozzeum är spjutspetsen när det gäller tillämpad kostoptimering.

Ingenting har varit fel utan det ena har hela tiden lätt vidare till nästa.
Det var aldrig fel, och aldrig varit fel heller, att fylla på med skumbananer efter träningen men idag vet vi ännu bättre

King Grub
2005-08-07, 16:12
Jag tror våran käre Allan en gång sade något i stil med: "Om Grub skulle säga att bajs var anabolt så skulle folk här ta med sig en sked in på toaletten." ;)

http://www.hevolve.com/ico/poopeater.gif

GymTT
2005-08-07, 16:20
Äter bara Polarkraft Extrem, äter det brödet för 15000 per år :)
hihi.

Fartman
2005-08-07, 16:35
Vadå ?

Kolozzeum är spjutspetsen när det gäller tillämpad kostoptimering.

Ingenting har varit fel utan det ena har hela tiden lätt vidare till nästa.
Det var aldrig fel, och aldrig varit fel heller, att fylla på med skumbananer efter träningen men idag vet vi ännu bättre

Menar inte att på något sätt dissa Grubben. Det var mer bara för att påtala hur oerhört stort gehör just King Grub har, och han har det ju som jag skrev MED ALL RÄTT.
Angående exemplet med skumbananer så kanske du själv kommer ihåg att innan Grub avslöjade att han brukade äta det efter träning så var det väldigt få som gjorde det. Men efter kort tid gjorde jäävligt många fler det.

Prankie
2005-08-07, 16:47
Vore coolt att ha samma status som Grub, skulle inte förvåna mig om nån företag försöker muta han så han börja göra smygreklam. :D

Sverker
2005-08-07, 17:38
Angående exemplet med skumbananer så kanske du själv kommer ihåg att innan Grub avslöjade att han brukade äta det efter träning så var det väldigt få som gjorde det. Men efter kort tid gjorde jäävligt många fler det.


..och säkert jä-gt många fler som fick bättre återhämtning och bra tryck i träningen med skumbananerna.


King Grub presenterar nya grejor men det är upp till var och en att värdera budskapet. Själv sitter jag lugnt i båten och väntar tills fruktosfrågan är validerad på hårt tränande och inte på möss.

Johan_P
2005-08-07, 18:30
Det ligger till så, Grubben har (med all rätt) ett sådant gehör på det här forumet så att han skulle säkert kunna lura folk till vad som helst om han helt plötsligt skulle gå och bli ond. Om man har hängt några år här på brädan så har man sett mycket tydliga exempel på "trender" där folk apat efter Grubben.
Vem kommer tex inte ihåg skumbananer efter träningen? (innan det kom fram att Malto/dextro/vitargo var mycket mycket bättre)

Jag tror våran käre Allan en gång sade något i stil med: "Om Grub skulle säga att bajs var anabolt så skulle folk här ta med sig en sked in på toaletten." ;)

Jo, men vad jag menar är att man måste kritiksäga det man hör. Dock så vidarevisar King Grub till olika studier och rönn som bevisar hur det är, och inte vad han själv tror det är - därmed också så är det egentligen inte vad Grub säger utan vad studierna säger.

Men ja, det är nog som du säger i de flesta fall, respekt och status kan man göra mycket med :) Men går man inte mot kritik att bajs skulle vara anabolt (t.ex), så är man ju idiot. Studierna visar hur det ligger till, iaf för mig.

Med all respekt åt vår alles King Grub :bow:

För att inte vara allt för off-topic så tycker jag fortfarande att Extrem är ett bra bröd :) Hade dock tänkt testa att baka eget nu ett litet tag, se hur det blir.

aliquis
2005-08-07, 18:53
..och säkert jä-gt många fler som fick bättre återhämtning och bra tryck i träningen med skumbananerna.


King Grub presenterar nya grejor men det är upp till var och en att värdera budskapet. Själv sitter jag lugnt i båten och väntar tills fruktosfrågan är validerad på hårt tränande och inte på möss./me tuggandes ett äpple som fortsättning efter blodgrapen säger att han tänker göra detsamma... banen var till frukostmålet ;)

emiste
2005-08-10, 18:18
Jo, men vad jag menar är att man måste kritiksäga det man hör. Dock så vidarevisar King Grub till olika studier och rönn som bevisar hur det är, och inte vad han själv tror det är - därmed också så är det egentligen inte vad Grub säger utan vad studierna säger.

Men ja, det är nog som du säger i de flesta fall, respekt och status kan man göra mycket med :) Men går man inte mot kritik att bajs skulle vara anabolt (t.ex), så är man ju idiot. Studierna visar hur det ligger till, iaf för mig.

Med all respekt åt vår alles King Grub :bow:

För att inte vara allt för off-topic så tycker jag fortfarande att Extrem är ett bra bröd :) Hade dock tänkt testa att baka eget nu ett litet tag, se hur det blir.

Någon borde göra en fuskstudie och göra den tillgänglig på någon adress som låter trovärdig där slutsatsen är att mänskligt exkrement är mycket anabolt. Det bör gå att göra en sådan studie såpass trovärdig genom påstådd analys att många inte lär kunna argumentera emot den annat än genom att det inte låter klokt. :)

Wooch
2005-08-10, 22:52
När jag väl köper polarkraft extrem, så är det mest för konsistensen och smaken. Jag tröttnar ibland på dessa riktigt grova bröden och då går jag över till extrem.

Pez
2005-08-10, 23:00
..och säkert jä-gt många fler som fick bättre återhämtning och bra tryck i träningen med skumbananerna.

Äsch.. jag käkar fortfarande smågodis efter träningen.
Varför? För att det är trevligt att äta godis, sippa proteindrinken och läsa tidningen på bussen hem. Det verkar funka, har tagit mig ner i ok form (-8kg) och trots det fanimej ökat träningsvikterna overall det senaste halvåret.

Man ska inte överdriva, att tex gå över till polarkraft extrem som huvudsaklig kolhydratkälla för att grub clearat brödet i sig, det är nog inte nåt grub stödjer - man måste ju tänka till lite själv också.. och framförallt:
Känns det bra så är det bra.. typ. :thumbup:

backen
2005-08-28, 19:01
Har inte varit medlem så länge, men måste säga det ändå
King Grub är kult! :bow:
Att han dessutom har självdistans och humor gör ju inte
saken sämre. :thumbup:

Snakebite
2005-09-22, 22:00
Själv är jag inte alls förtjust i Polar extrem. Det smakar bra men "känns" inte bra. Känns fluffigt och högglykemiskt. Mättar dåligt. Jag vill ha grövre bröd med hela korn så så magsyrorna får ta i lite för att bryta ned det.

fonzie
2005-09-23, 10:46
AXA balansbröd *popcorn*

Carolinew
2008-07-02, 16:00
Måste bara fråga om någon vet, vad är det som gör att Extrem blir så kalorisnålt? Vanligt bröd brukar ju innehålla runt 250 kcal/100 g medan Extrem ligger på 170... vad är hemligheten? :confused:

King Grub
2008-07-02, 16:11
Dom har tillsatt mycket skräp som ger vikt men inte näring; massa fibrer och stärkelse.

Carolinew
2008-07-02, 16:18
Dom har tillsatt mycket skräp som ger vikt men inte näring; massa fibrer och stärkelse.

Jasså, skräp? Hm, läste dina första poster om brödet för ca 3 årsen och då lät det ju som ett superbra bröd ;)

Är fibrer skräp då? Visst att det stoppas in fibrer lite överallt numera så att det kanske blir för mkt tillslut är väl en sak, men är det verkligen dåligt med fibrer i rätt mängd? :confused:

Om inte annat så är det ju i alla fall mättande per kcal tycker jag... Jag blir t.ex. inte mer mätt av Havrevarianten som innehåller 230 kcal/100 g...

Josef266
2008-07-02, 19:31
Någon borde göra en fuskstudie och göra den tillgänglig på någon adress som låter trovärdig där slutsatsen är att mänskligt exkrement är mycket anabolt. Det bör gå att göra en sådan studie såpass trovärdig genom påstådd analys att många inte lär kunna argumentera emot den annat än genom att det inte låter klokt. :)

Jo men då måste man ju ha en källa också. Bara den inte ligger på typ en ".tk" sida så.

Ontopic: Jag rekomenderar starkt fazer kvadrat bröden, tror jag har slängt påsen. Inte säker om det är fazer real, men det är i alla fall delat på mitten som polar extrem. Jätte goda att rosta också ;)

Johan_P
2008-07-02, 21:13
Är fibrer skräp då? Visst att det stoppas in fibrer lite överallt numera så att det kanske blir för mkt tillslut är väl en sak, men är det verkligen dåligt med fibrer i rätt mängd? :confused:

Nej, det har han heller inte sagt. Dock är det lätt(are) att fiberintaget blir (för) högt om där är mycket fiber i brödet. Håller man sig till en lagom nivå är det dock inget att oroa sig över.

Att de tillsätter fibrer i bröd är ungefär samma sak som de tillsätter yoghurt i smör för att få ner fetthalten :D

cosmic_dancer
2008-07-02, 21:34
hur är det med polarkraft flerkorn? Är det bra fetter, för mycket fett, socker...? Provsmakade det förut och gillade det skarpt.

Cohen
2008-07-02, 23:55
Jo men då måste man ju ha en källa också. Bara den inte ligger på typ en ".tk" sida så.

Ontopic: Jag rekomenderar starkt fazer kvadrat bröden, tror jag har slängt påsen. Inte säker om det är fazer real, men det är i alla fall delat på mitten som polar extrem. Jätte goda att rosta också ;)

Fazer Rågform heter det bröd du talar om tror jag. Håller med om att det är mycket gott, rostat såväl som direkt ur påsen. Kalorisnåt och därför passande under perioder med begränsat energiintag. Om jag inte missminner mig ger varje halva 55 kcal - inte mycket.

Rekomenderar det med ost, skinka, sallad och gurka.