Visa fullständig version : Rent hypotetiskt...
Om man skulle träna låt oss säga två-tre tuffa styrkepass om dagen under en längre period och samtidigt orka äta så mycket att man ligger på ett överintag av kalorier, vad händer då. Om man inte skulle ge kroppen den vila den behöver för återhämtning samtidigt som man ligger på kaloriplus? Ponera även att kosten är "optimal".
Utgår man ifrån den fysikaliska grundregeln att "om man tillför mer energi än vad man gör av med, går man upp i vikt" så bör ju detta innebär att man ökar i vikt. Men hur går det till om kroppen inte hinner med återuppbyggnaden av t.ex. muskelproteinerna. Ökar man enbart fett?
King Grub
2005-08-06, 05:09
Ja, det är inte omöjligt att proteinnedbrytningen skulle bli större än proteinsyntesen och du skulle hamna i negativ proteinbalans, och samtidigt öka i fettvikt.
turbocalle
2005-08-06, 14:19
Jag skulle vilja på stå att det överhuvudtaget är få människor som skulle klara detta.. Man skulle få så mkt sjukdomar m.m. så man skulle bo hos en läkar som undersökte dig.. Det är åtminstone min gissning..
MvH Carl
Många inom kardioeliten tränar flera pass om dagen utan att ligga på kcal+, men då handlar det inte om bara styrketräning utan kanske ett löppass, ett cykelpass och ett styrkepass eller liknande. Dom överlever men har ofta ett bräckligt immunförsvar.
Är naturligtvis med på att det inte skulle vara bra för kroppen.
Var mest nyfiken på om fysikens grundregel no. 1 (att om du tillför mer energi...o.s.v) skulle gälla även om du bryter ned kroppen och inte ger den tillräckligt med "tidsmässig återhämtning" för återuppbyggnad. D.v.s att kroppen inte skulle klara av att ta tillvara på all den tillförda energin.
Tack för era svar.
King Grub
2005-08-07, 06:03
Visst tar kroppen tillvara på energin. Men all energi omvandlas inte automatiskt till muskelprotein oavsett träning eller träningsmängd - lååångt därifrån.
Om man skulle träna låt oss säga två-tre tuffa styrkepass om dagen under en längre period och samtidigt orka äta så mycket att man ligger på ett överintag av kalorier, vad händer då. Om man inte skulle ge kroppen den vila den behöver för återhämtning samtidigt som man ligger på kaloriplus? Ponera även att kosten är "optimal".
Utgår man ifrån den fysikaliska grundregeln att "om man tillför mer energi än vad man gör av med, går man upp i vikt" så bör ju detta innebär att man ökar i vikt. Men hur går det till om kroppen inte hinner med återuppbyggnaden av t.ex. muskelproteinerna. Ökar man enbart fett?
Två pass om dan är inget problem för mig om jag har tid och lust. Det här "det är inte bra att träna varje dag" tror jag inte på. Har kört två pass om dan vissa perioder och ju mer jag tränar desto mer ökar jag. Kan inte minnas att jag lyckats bli övertränad nån gång.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.