handdator

Visa fullständig version : Att lyckas med sitt akvarie - Akvariekemi!


YTS
2005-08-06, 02:10
Jag har hållt på med akvarier tillräckligt länge för att lära mig en del om hur man lyckas. T.ex. hur man reglerar hur Nitrat byggs upp i akvariet. Se bilden:

http://web.telia.com/~u30010580/nitrat.jpg

Vad nitrat är, hur man doserar växtnäring, hur man ställer in pH-värdet m.m. kan du läsa på:
http://web.telia.com/~u30010580/akvarie.html


Yngve

Krampus
2005-08-06, 02:14
Lyllo! Sushi-odling hemma! *popcorn*

YTS
2005-08-06, 02:25
Lyllo! Sushi-odling hemma! *popcorn*

Faktum är att man kan ha Koi karpar i akvariet, om det är tillräckligt stort - läs 700 l eller mer. Men de blir bara runt 25 cm långa vid denna storlek på akvariet.

Yngve

Krampus
2005-08-06, 02:30
Faktum är att man kan ha Koi karpar i akvariet, om det är tillräckligt stort - läs 700 l eller mer. Men de blir bara runt 25 cm långa vid denna storlek på akvariet.

Yngve


Fast man käkar väll inte koi ändå? :)
Akvarium är kul, fick mitt första när jag var 5år, men lade ner när jag flyttade hemifrån, efter ett antal tanks.
Saltvatten var en dröm som aldrig gick i uppfyllelse...

YTS
2005-08-06, 02:36
Fast man käkar väll inte koi ändå? :)
Akvarium är kul, fick mitt första när jag var 5år, men lade ner när jag flyttade hemifrån, efter ett antal tanks.
Saltvatten var en dröm som aldrig gick i uppfyllelse...

Köpte en bok om Koi, när jag hade min Koi-period och i den stod det att Japanerna betalar höga summor på Restaurangerna för just Koi.

Annars kan du testa med Tullapia ciclider, världens mest odlade matfisk (för 10 år sen iaf.) Dessa växer dessutom otroligt snabbt.

Yngve

Bolio
2005-08-06, 05:17
Du gör faktiskt rätt konstiga saker mannen.

Krampus
2005-08-06, 05:40
Ciclid-sushi! :eating:

bosse_brutal
2005-08-06, 06:33
jag skulle vilja ha ett akvarium med svenska insjöfiskar, typ lite abborrar och annat smått och gott..

Arne Persson
2005-08-06, 06:53
jag skulle vilja ha ett akvarium med svenska insjöfiskar, typ lite abborrar och annat smått och gott..


Varför inte med Silurus glanis? :)

Sverker
2005-08-06, 06:59
Varför inte med Silurus glanis? :)


Därför den är fridlyst i Sverige och finns bara i Emmån och Helgeå.
Undantaget är att en liten Silurus glanis har fångats i Mälaren :confused:

Arne Persson
2005-08-06, 07:06
Därför den är fridlyst i Sverige och finns bara i Emmån och Helgeå.
Undantaget är att en liten Silurus glanis har fångats i Mälaren :confused:

HA ha! Sedan hade man nog behövt en Swimmingpool också. JAg är ganska säker att jag såg en sådan i Helgeå när jag var ung.

Mart|n
2005-08-06, 07:27
Siluris glanis: http://www.scotcat.com/glanis.html

http://digilander.libero.it/silurus_glanis/images/over200kg_1.jpg
http://www.jjphoto.dk/fish_archive/freshwater/silurus_glanis2.jpg
http://www.pescareonline.it/archivio/2004_ingrandimenti/i_bianchi_della_camargue_5.jpg


Liten fisk.

Sverker
2005-08-06, 07:44
Det där är ingen svenska stackare.

Jag tror att APs intresse för Silurus glanis, är att den är en relikt från en varmare tidsperiod.
Stackarna behöver en stabil vattentempertur över 23 grader för att leka. Troligen har de inte lekt i år heller :(

Arne Persson
2005-08-06, 07:56
Det där är ingen svenska stackare.

Jag tror att APs intresse för Silurus glanis, är att den är en relikt från en varmare tidsperiod.
Stackarna behöver en stabil vattentempertur över 23 grader för att leka. Troligen har de inte lekt i år heller :(


Precis, det finns en del subfossila fynd från Atlantikum 8000-5000 år BP om jag inte minns fel.

Dumleman
2005-08-06, 11:59
jag skulle vilja ha ett akvarium med svenska insjöfiskar, typ lite abborrar och annat smått och gott..
Abborrar borde väl funka i akvarium, de hörs ju vara extremt tåliga :). Däremot andra svenska fiskar som mört, sik eller diverse ädelfiskar är det ingen mening att prova.

rememberence
2005-08-06, 12:32
Saltvatten var en dröm som aldrig gick i uppfyllelse...


funkar väll att salta kranvattnet?..så kinkiga kan dom väl inte vara ;)

*edit
svenska

Sverker
2005-08-06, 12:33
Abborrar borde väl funka i akvarium, de hörs ju vara extremt tåliga :). Däremot andra svenska fiskar som mört, sik eller diverse ädelfiskar är det ingen mening att prova.

De är anpassade för svenska vatten. När det blir för varmt drar sig fisken ut på djupare och kallare vatten. I ett litet akvarium blir det lätt för varmt och fiskarna lämnar in :(

aliquis
2005-08-06, 12:58
Varför inte med Silurus glanis? :)
"This 'beasty' can grow up to 16ft in the wild and is definitely not an aquarium fish unless kept in an indoor pool! where it could grow to 9ft."
Liten firre.

aliquis
2005-08-06, 13:00
"Malen är den största av alla malfiskar och en av de största sötvattensfiskarna i världen. Den är Gamla världens längsta genuina sötvattensfisk: 5 m resp 330 kg har rapporterats från Dnjepr. Det största svenska exemplaret var 3,6 m långt och vägde ca 180 kg (Mälaren 1871) och det näst tyngsta vägde 139 kg (Emån)."

Cilia
2005-08-06, 13:04
Jag har alltid velat ha ett akvarium men jag orkar inte ta hand om det.
Funderar på att ha en sån där person som kommer förbi och servar det, så som man har på företag.

z_bumbi
2005-08-06, 16:48
Därför den är fridlyst i Sverige och finns bara i Emmån och Helgeå.
Undantaget är att en liten Silurus glanis har fångats i Mälaren :confused:

Mal finns även i Båven och minst ett exemplar har fångats i Eskilstuna-ån, den som drog upp den ur ån hade tyvärr ihjäl den men jag tror jag har en bild kvar.

bosse_brutal
2005-08-06, 18:02
Abborrar borde väl funka i akvarium, de hörs ju vara extremt tåliga :). Däremot andra svenska fiskar som mört, sik eller diverse ädelfiskar är det ingen mening att prova.

I åttan funderade jag på att läsa på sportfiskegymnasiet i forshaga, så jag åkte dit och kollade en dag, och de hade ett stort akvarium med insjöfisk, och det fungerade faktiskt riktigt bra, bara nån vecka innan jag var där så hade dom fått plocka bort akvariets kung, gäddan, eftersom den blev för stor.
det var efter det som jag har börjat fundera på nått liknande.
vore grymt att ha en massiv abborre på 3,5kg i vardagsrummet:hbang:

eller för all del en 5meters Silurus glanis på 300kg i en pool på bakgården...

Sverker
2005-08-06, 19:15
I
eller för all del en 5meters Silurus glanis på 300kg i en pool på bakgården...

Vad skall du mata den med ? Spädgrisar kanske :D

YTS
2005-08-06, 23:50
Jag har alltid velat ha ett akvarium men jag orkar inte ta hand om det.
Funderar på att ha en sån där person som kommer förbi och servar det, så som man har på företag.

Jag har timers på mina akvarier, så slipper man tänka på att tända och släcka iaf. Sen så finns det matningsautomater, har själv en, men använder den inte. Så då återstår att byta vatten, i ett litet akvarium på 50 l, så behöver man bara byta 9 liter, går ganska snabbt. I mitt stora 720 liters pumpar jag ut vattnet, med en trädgårdspump, till borrmaskin. Sen kopplar man bara slangen till badkarskranen och trycker i vatten i akvariet.
Vill man inte byta vatten, så finns det nitratrenare att köpa.

Yngve

Sverker
2005-08-12, 16:29
OT !


Jag trycker ned det mesta med gälar i mitt akvarium, dock inte mal :D




Nu fick jag höra i Zoo-butiken att det skulle få in grodor som tillbringar all sin tid i vattnet. Dessa stackare skulle inte behöva fast mark utan simma hela livet. Självklart blev jag nyfiken :D

Någon som haft sådana grodor eller kan länka till en bra sida.

PowPow
2005-08-12, 16:38
Ni som verkar har koll.

hur gör folk som har en guldfisk i en skål? Det brukar ju inte vara någon pump i de guldfiskskålarna.. Byter man ut allt vattnet med jämna mellanrum, eller?

Och hur ofta måste man göra det, i en normalstor(liten) guldfiskskål? Hade varit ganska hett med en guldfisk ju :)

Och stämmer det verkligen att guldfiskar har extremt kort minne? Om inte så kan det ju vara lite synd att låta den simma runt i en sån liten skål..

Sverker
2005-08-12, 19:02
Jag har också hört att guldfiskar minns i ungefär 3 sekunder :D

Droog
2005-08-12, 19:48
Inte behöver du 700l för Koi. Jag har 340l och mina är extremt alive and kicking. De är dock på sommarnöje ute i dammen just nu.

perarvid
2005-08-12, 19:50
It is often said that goldfish have a memory span of only a few seconds, but this is not entirely true. Goldfish have what could be called a selective memory; that is to say, they have some kind of consciousness of what has happened on previous occasions, but may not be sure exactly what it was. They can learn to eat from a certain ring inside their tank, or even from their caretaker's hand, because they will remember that there is something good in that area, but might not remember what. If a predatory animal such as a heron is around, they will likely hide away for quite a while, but they probably do not know what it is they are hiding from; they simply know it is worth avoiding. Goldfish have a sense of time, and in captivity may be able to recognize a set feeding schedule, becoming excited before food even appears. Contrary to the notion that goldfish have poor memory, they will respond to a visit by a predator such as a raccoon, which may completely trash a small pond traumatizing the resident goldfish, by remaining extremely shy and jittery to any approach thereafter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Goldfish

YTS
2005-08-13, 22:38
It is often said that goldfish have a memory span of only a few seconds, but this is not entirely true. Goldfish have what could be called a selective memory; that is to say, they have some kind of consciousness of what has happened on previous occasions, but may not be sure exactly what it was. They can learn to eat from a certain ring inside their tank, or even from their caretaker's hand, because they will remember that there is something good in that area, but might not remember what. If a predatory animal such as a heron is around, they will likely hide away for quite a while, but they probably do not know what it is they are hiding from; they simply know it is worth avoiding. Goldfish have a sense of time, and in captivity may be able to recognize a set feeding schedule, becoming excited before food even appears. Contrary to the notion that goldfish have poor memory, they will respond to a visit by a predator such as a raccoon, which may completely trash a small pond traumatizing the resident goldfish, by remaining extremely shy and jittery to any approach thereafter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Goldfish


Stämmer bra på mina slöjstjärtar, som ju är förädlade guldfiskar. Det tog 3 matningar för dem att lära sig var de fick sin mat, men nu behöver jag bara visa mig, så kommer de upp i matningshörnet. Kan tilläga att slöjstjärtar har svårt att få mättnadskänsla som många andra fiskar känner efter ett mål foder. Mina verkar vara konstant hungriga. De får ändå bara 2 mål foder per dygn.



Yngve

bosse_brutal
2005-08-14, 04:32
dom tasta guldfisk minne på mythbusters, och dom tränade upp fiskarna till att dom ksulle simma igenom några röda hål för att få mat. viss avar dumma i huvet och fatta inte vad dom skulle göra men vissa klarade av det rktigt bra. så 3sek minne stämmer Icke