handdator

Visa fullständig version : Pizza, hamburgare, tacos...

Ungtuppen
2005-08-05, 23:30
Hej. Hur bra är egentligen mat såsom pizza, hamburgare och tacos under en uppbyggnadsfas?

WHITEFOLKS
2005-08-05, 23:33
Beror ju mycket på vilka råvaror du använder och när du äter det. Men i stort sett är det inte bra.

Ungtuppen
2005-08-05, 23:33
Okej som exempel, en halvinbakad oxfilepizza? :D

tp_88
2005-08-05, 23:40
Okej som exempel, en halvinbakad oxfilepizza? :D
Är det mager ost så är det väl ganska ok. Speciellt efter träning skulle jag tro.

blekfet2
2005-08-06, 00:07
Är det mager ost så är det väl ganska ok. Speciellt efter träning skulle jag tro.

sinnet mår då bra av det :eating:

Sparrisen
2005-08-06, 10:31
Tacos är ju kanon!!! :thumbup:

Fatcan
2005-08-06, 11:26
Hemmagjorda pizzor och hamburgare är det väl inget fel på. Hur är det med taco-bröden? Menar dom hårda bröden, har för mig att dom har väldigt högt GI.

Action
2005-08-06, 11:32
Hemmagjorda pizzor och hamburgare är det väl inget fel på. Hur är det med taco-bröden? Menar dom hårda bröden, har för mig att dom har väldigt högt GI.

Sluta bry er så mycket om GI hit och dit. Går man på en diet så är det att föredra att ha kontroll på kalorierna. Annars så ät det man känner för och se bara till att det blir med lite måtta. Det går alldeles utmärkt att dieta och komma i grym form med produkter med högt GI!

HenrY
2005-08-06, 12:14
Sluta bry er så mycket om GI hit och dit. Går man på en diet så är det att föredra att ha kontroll på kalorierna. Annars så ät det man känner för och se bara till att det blir med lite måtta. Det går alldeles utmärkt att dieta och komma i grym form med produkter med högt GI!

Jomen man kanske mår lite bättre o kan orka med träningen bättre om man äter långsamma koliar istället för snabba?

aliquis
2005-08-06, 12:18
Hej. Hur bra är egentligen mat såsom pizza, hamburgare och tacos under en uppbyggnadsfas?Pizza är säkert sämst hur som helst, hamburgare utan bröd och dressing är säkert ok, tacos med hårda skal är väl inget vidare, är det mjuka förstår jag inte vad problemet skulle vara (iaf likvärdigt med burgaren inkl. bröd)

Pizzan är nog sämst av alltsammans iaf, äter du en hamburgare som den är utan pommes o läsk till så överlever du nog också.

norsk_gadd
2005-08-06, 12:26

:bow:
Äntligen en vettig människa och den här killen tävlar ju för fan, säger han att det går så kan väl alla (som inte tävlar) bara acceptera att det är så.

HenrY
2005-08-06, 12:44
:bow:
Äntligen en vettig människa och den här killen tävlar ju för fan, säger han att det går så kan väl alla (som inte tävlar) bara acceptera att det är så.

Eru seriös?

norsk_gadd
2005-08-06, 12:52
Hehe, alltid !
Om en snubbe som väger 130 (då syftar jag inte på action utan en kille jag känner i verkliga livet) säger åt mig att GI inte spelar någon roll om man inte går på diet och att fördelarna är ytterst marginella så tror jag på honom. Varför skulle jag lyssna på snubben som väger 80 pannor halvfet?
För mycket jävla krångel och för lite jävlar anamma. Lyft mer vikter och ät rejält med bra mat så ska du se att även du passerar 70 strecket. (notera retsam ton då jag inte vet vad du väger och bara utnyttjar dig för att få fram en poäng) :cool:

King Grub
2005-08-06, 12:54
Att det gör skillnad är det inget tvekan om, men skillnaden (och därmed vikten av att alltid äta lågglykemiskt) är mycket mindre för en tränad person med bra insulinkänslighet och glukostolerans.

Cilia
2005-08-06, 13:26
Tacos är ju kanon!!! :thumbup:
håller med.
för mig som vill ha en snabb middag när jag kommer hem är det bäst.
jag fryser in köttfärsen färdiglagad i portionsförpackningar sen är det bara att hacka upp massa grönsaker och köra på med några tortillas. Perfekt för mig efter träning.

slakker
2005-08-06, 16:24
donk :eating: i'm lovin' it :thumbup:

Yooo
2005-08-06, 18:58
Max Delifresh :hbang:

Käkade 2 kycklingburgare + 2 bönsallad som kvällsmål igår. Det var ju fredag för fan. :)

nemd
2005-08-06, 19:08
Ehh det är väl inge kanon mat men man kan ju käka 1-2 sånna måltider lätt i veckan utan dåligt samvete. Tom om man vill gå ner i vikt...

Davil
2005-08-06, 20:41
...så hårda taco-skal har ingen hög nyttighetsfaktor alltså ?

King Grub
2005-08-06, 20:44
...så hårda taco-skal har ingen hög nyttighetsfaktor alltså ?

Nej. Särskilt inte om dom är majsbaserade. Majs är inte värd att kallas grönsak. :) Hopplös aminosyreprofil, och dom hårda skalen är högglykemiska (GI 95 (Nutr Res 1994; 14: 651-69)).

HenrY
2005-08-06, 21:12
Hehe, alltid !
Om en snubbe som väger 130 (då syftar jag inte på action utan en kille jag känner i verkliga livet) säger åt mig att GI inte spelar någon roll om man inte går på diet och att fördelarna är ytterst marginella så tror jag på honom. Varför skulle jag lyssna på snubben som väger 80 pannor halvfet?
För mycket jävla krångel och för lite jävlar anamma. Lyft mer vikter och ät rejält med bra mat så ska du se att även du passerar 70 strecket. (notera retsam ton då jag inte vet vad du väger och bara utnyttjar dig för att få fram en poäng) :cool:

mmkey, joo ja väger runt 95 för tillfället!:D
joo asså ja förstår vad Action o andra menar, att man absolut inte ska hänga upp sig på GI! Men samtidigt så tror jag definitivt att man mår bättre under en diet om man äter långsamma, samtidigt som man antagligen kan träna hårdare!

shifty
2005-08-06, 21:35
Om man tar en näve nötter och ett glas mjölk till tacosen borde väl GI't sänkas hyffsat mycket, eller?

Davil
2005-08-06, 22:00
Nej. Särskilt inte om dom är majsbaserade. Majs är inte värd att kallas grönsak. :) Hopplös aminosyreprofil, och dom hårda skalen är högglykemiska (GI 95 (Nutr Res 1994; 14: 651-69)).

OJ ! Tack för den infon :)

YTS
2005-08-06, 23:40
På denna länk finns iaf en nyttig pizza:
http://web.telia.com/~u30010580/grotar/paellapanpizza.html

Yngve

heljis
2005-08-07, 00:52

Sen är det väl rätt hög fett-procent i de bröden också? Speciellt i tortillachipsen (som iof är en annan sak). Numera finns ju en fullkornsvariant av santa marias tortillas. Gott och lite nyttigare! Tacos är super :thumbup:

cjs
2005-08-07, 11:03
Kanske en liten parentes, men apropå GI:

Om man deffar hårt och tränar varje dag, mycket cardio, så kan det t.o.m. vara en fördel att få i sig mat med högt GI. Detta stod beskrivet i en rapport som någon länkade till i pdf-form i någon tidigare tråd, där man kollat uthålligheten hos elitcyklister i flera dagar i sträck. Efter några dagar var det de som åt mat med högt GI som orkade cykla längst.

King Grub
2005-08-07, 11:06
Kanske en liten parentes, men apropå GI:

Om man deffar hårt och tränar varje dag, mycket cardio, så kan det t.o.m. vara en fördel att få i sig mat med högt GI. Detta stod beskrivet i en rapport som någon länkade till i pdf-form i någon tidigare tråd, där man kollat uthålligheten hos elitcyklister i flera dagar i sträck. Efter några dagar var det de som åt mat med högt GI som orkade cykla längst.

Att maximera prestationsförmåga i uthållighetsgrenar är inte förenligt med hårddeff över huvud taget.

King Grub
2005-08-07, 11:06
Om man tar en näve nötter och ett glas mjölk till tacosen borde väl GI't sänkas hyffsat mycket, eller?

Ja, och II:t höjas hyfsat mycket. :D

Max
2005-08-07, 17:05
håller med.
för mig som vill ha en snabb middag när jag kommer hem är det bäst.
jag fryser in köttfärsen färdiglagad i portionsförpackningar sen är det bara att hacka upp massa grönsaker och köra på med några tortillas. Perfekt för mig efter träning.
Det där med att hacka grönsaker och annat som kräver nåt som kan kallas koncentration är helt hopplöst för mig efter träning, jag klantar alltid till det och skär mig, har sönder eller spiller ut något. :em:
Jag får helt enkelt hålla mig till ännu enklare grejer, eller leva med att nåt går sönder när jag lagar seriöst efter träning. :)

Trance
2005-08-07, 19:23
Jag är jäkligt tveksam att tacos någonsin får högt GI. Iallfall så som jag äter dem, massor av köttfärs, grönsaker ost etc.

heljis
2005-08-07, 23:10
Jag är jäkligt tveksam att tacos någonsin får högt GI. Iallfall så som jag äter dem, massor av köttfärs, grönsaker ost etc.

Bröden har väl alltid högt GI, det kommer du ju aldrig ifrån.

Trance
2005-08-08, 10:59

Ja, men det sänks i underbara mängder av mättat fett och andra saker.

Frazze
2005-08-08, 11:13
Tacoskal GI 68 (av majs)
Vetetortilla GI 52
Majstortilla GI 30

King Grub
2005-08-08, 11:38
Tacoskal GI 68 (av majs)

95 (Nutr Res 1994; 14: 651-69).

Axon
2005-08-08, 11:52
off topic men:
Åt en Amerikansk PanPizza i lördags. Vägde 900gr
Vågar inte ens tänka på hur många kc den innehöll :D

Frazze
2005-08-08, 12:34
95 (Nutr Res 1994; 14: 651-69).
OK, kikade på glycemicindex.com

King Grub
2005-08-08, 12:44
OK, kikade på glycemicindex.com

Ja, men det är ju med glukos som referens på 100. I tröga Sverige får vi multiplicera med 1.4 för att siffran skall vara gångbar.

Cilia
2005-08-08, 12:51
jag äter nästan alltid middag efter träning så jag struntar i om det har högt GI eller inte då. Gott är det och lätt att göra iordning är det när man vill ha mat snabbt.

Apropå hackande av grönsaker håller jag med särskilt efter ett boxpass är det jobbigt för då skakar både händer och armar. Koncentration på högsta nivå krävs *s*

Frazze
2005-08-08, 19:03
Ja, men det är ju med glukos som referens på 100. I tröga Sverige får vi multiplicera med 1.4 för att siffran skall vara gångbar.
Ibland skrämmer jag mig själv.