handdator

Visa fullständig version : Vad händer med energin?


hubbabubba
2005-08-05, 21:20
Jag har legat inne i lumpen nu i 6v och den tiden har varit en total deff om man kollar på det extremt låga energiintaget fem dagar i veckan. Nu till frågan!
När man äter exakt vad man vill, tja.. säg 8'000 kcalöverskott/dag under en helg så ska man ju lägga på sig endel (2-3kg fett/helg?) Men detta sker inte, så jag undrar vad i hela friden all energi tar vägen (om man bortser från den termogena effekten)? :confused: :confused: :confused:

Nån kunnig som känner sig träffad att svara på frågan? ;)

hubbabubba
2005-08-05, 21:40
EDIT: jag har bara gått ner mer i vikt, känns inte som det spelar någon roll vad jag äter mellan fredag kväll-söndag kväll... ich bin konfinderied

Prankie
2005-08-05, 22:25
Du gör av med det resten av veckan?

isato
2005-08-05, 22:32
jag vet INTE ...........men jag tror att kroppen inte fixar att ta upp ett så stort energiöverskott på bara en dag

Jay-Z
2005-08-05, 22:45
Kroppen är duktig på att ta upp energi och det är inget som magiskt inte tas upp (borträknat termogena effekter, främst från protein) även om det nu skulle handla om så stora mängder som 8000 Kcal. Tyvärr.

Vad äter du för att få i dig 8000 Kcal/dag?

aliquis
2005-08-06, 01:11
Jag tror en hel del av maten inte hinner brytas ner utan hamnar i toaletten.

Matte_Maiden
2005-08-06, 01:13
Glukogeninlagring?

Sverker
2005-08-06, 06:45
När man äter exakt vad man vill, tja.. säg 8'000 kcalöverskott/dag under en helg så ska man ju lägga på sig endel (2-3kg fett/helg?) Men detta sker inte, så jag undrar vad i hela friden all energi tar vägen (om man bortser från den termogena effekten)? :confused: :confused: :confused:




8 000 kcal överskott innebär att du måste äta 8 000 + ditt normala kaloribehov ( kring 2500 kcal, stillasittande vid matbordet ) => 10 500 kcal.


Du får helt enkelt inte i dig så mycket men allt överskott, som du tar upp, lagras som glykogen och fett.

King Grub
2005-08-06, 07:32
Mängden energi som kan gå till glykogeninlagring kan vara rätt stor, i synnerhet, om man går på en kolhydratfattig deffdiet, samtidigt som man gagligen utövar glykogentömmande aktivitet.

En del av energin går dessutom till ökad värmeproduktion, och en liten del till proteinsyntes (själva överätningen stimulerar muskeltillväxt).

Fatalist
2005-08-07, 10:14
8 000 kcal överskott innebär att du måste äta 8 000 + ditt normala kaloribehov ( kring 2500 kcal, stillasittande vid matbordet ) => 10 500 kcal.


Du får helt enkelt inte i dig så mycket men allt överskott, som du tar upp, lagras som glykogen och fett.

Så om jag, utöver min vanliga mat, lyckas klämma en liter olivolja (~9000kcal) så kommer jag tills nästa dag har gått upp drygt 1kg fett?

King Grub
2005-08-07, 10:35
En liter olja lär ju olja maskineriet en del bakvägen, om man säger så. ;) Men annars så, ja, allt kommer att lagras som kroppsfett, i synnerhet om dom intagna kalorierna är i form av rent fett, eftersom detta varken kommer att användas i proteinsyntesen eller till glykogeninlagring, och dessutom knappt utövar någon termogen effekt alls.

Sverker
2005-08-07, 11:33
En liter lär vara ungeför vad kroppen kan ta upp av fett under ett dygn. Fördelar man det jämt över dagen så skall det nog gå ner.

Det gäller bara att övervinna mättnadssignalerna och hälla på :D

JLL
2005-08-07, 11:33
En liter olja lär ju olja maskineriet en del bakvägen
Trodde det var vatten man blev av med när man har magproblem och att det var därför man gick ner i vikt men kroppen klarar även inte av att ta upp allt man äter? Anorektikter brukar få höra att det inte är ngn mening att använda laxermedel eftersom det ändå bara är vatten dom blir av med men det kanske mest är för att avskräcka dom från att använda det eftersom det är ohälsosamt?

King Grub
2005-08-07, 11:44
Trodde det var vatten man blev av med när man har magproblem och att det var därför man gick ner i vikt men kroppen klarar även inte av att ta upp allt man äter? Anorektikter brukar få höra att det inte är ngn mening att använda laxermedel eftersom det ändå bara är vatten dom blir av med men det kanske mest är för att avskräcka dom från att använda det eftersom det är ohälsosamt?

Enzymer bryter ned triglycerider i tarmen så dom kan passera genom tarmväggen för absorbtion, och normalt innehåller mänsklig avföring från friska personer (en del sjukdomar ökar mängder fett som passerar) endast en mindre mängd fett. Normal fettmängd i avföringen är upp till 7 gram per 100 gram fett som äts på ett dygn, något mer, upp till 12 gram, vid diarré. 9000 kcal är dock 1000 gram fett, inga normala mängder, vilket skulle innebära kanske 70 gram fett, och 70x9 är 630 kcal. 1000 gram fett för en mage och tarm som inte är vana vid den mängden (och vilka är det?) skulle dessutom utsätta systemet för en... överraskning, så mängden kanske ökar över normala nivåer.