handdator

Visa fullständig version : En till fråga om förbränning


Axon
2005-08-05, 20:15
Jag tänker ta mig som exempel:
27år
182cm lång
104kg, 20%+ BF

Mycket kass kondition och styrka. Vo2 värde=35.
Om jag i min nuvarande form tar och cyklar 60min på en stationär cykel på 20% av cykelns maximala belastning, 100w i kraft förbrukning och en snitt puls på 140 hur mycket förbränner jag då? Enligt http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html så blir det 700kc.

Och nu till min fråga:
2-3år efter väger jag 85kg, 10% BF, har en mycket bra kondition, Vo2 värde på 60-65 och cyklar på 60% av cykelns maximala belastning, 300w i kraft förbrukning och en snitt puls på 140. Hur mycket förbränner jag då? Svårt att svara på det här exakt men på ett ungefär?

Vad kan skillnaden vara i förbränning? Jag har fått fram att det är 200kc mer. Hur bra stämmer det?

nemd
2005-08-05, 20:20
Va jobbigt att hela tiden räkna sådär avancerat, ut och cykla och njut i högt tempo så har du bränt lite kcal och fett kanske. Sen upprepar med det 3 gånger i veckan...


Ehh nu kom ett sånt där onödigt inlägg...

Axon
2005-08-05, 20:50
Heh, det är lugnt.
Jag tycker inte att det är jobbigt. Vill bara veta skillnaden :)

WHITEFOLKS
2005-08-05, 22:29
Du har ju 3ggr så stor uteffekt (100w->300w) följdaktligen borde förbrukningen vara 3ggr så stor.

Axon
2005-08-08, 12:34
Detta låter lite för mycket. I så fall skulle jag asså bränna 2000kc i timmen :confused:

WHITEFOLKS
2005-08-08, 14:18
Iofsig är inte uteffekten det enda som påverkar förbränningen ;) Men det är ju det minsta du borde förbränna. Tror mer på att den första beräkningen är det en större andel av energin som inte beror på hur hårt jobbet är så att multiplicera med 3 rakt av blir inte rätt, men vad vet jag. I vilket fall så borde du ju kunna räkna om Watt till Kcal om nu "wattmätaren" stämmer.

Axon
2005-08-09, 22:18
I vilket fall så borde du ju kunna räkna om Watt till Kcal om nu "wattmätaren" stämmer.

Och hur gör man det?
Länk? :em:

Xponent
2005-08-10, 06:18
Och hur gör man det?
Länk? :em:

Med hjälp av att 1 cal=4.1868 Joule och 1 Joule=1 Ws (Wattsekund) kan du räkna ut avgiven energi i kcal. Det svåra är att få fram ett bra värde på din verkningsgrad. Dvs hur mycket du förbrännt då du avgivit 1 kcal.

MasterChief
2005-08-10, 07:52
Jag tänker ta mig som exempel:
27år
182cm lång
104kg, 20%+ BF

Mycket kass kondition och styrka. Vo2 värde=35.
Om jag i min nuvarande form tar och cyklar 60min på en stationär cykel på 20% av cykelns maximala belastning, 100w i kraft förbrukning och en snitt puls på 140 hur mycket förbränner jag då? Enligt http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html så blir det 700kc.

Och nu till min fråga:
2-3år efter väger jag 85kg, 10% BF, har en mycket bra kondition, Vo2 värde på 60-65 och cyklar på 60% av cykelns maximala belastning, 300w i kraft förbrukning och en snitt puls på 140. Hur mycket förbränner jag då? Svårt att svara på det här exakt men på ett ungefär?

Vad kan skillnaden vara i förbränning? Jag har fått fram att det är 200kc mer. Hur bra stämmer det?

Nu vet jag inte hur du fått fram Vo2-värdet men man brukar säga att det krävs ungefär en liter syre för att "få ut" 5 kcal. Har du ett testvärde på 35 så har du ca 3,6 l/min i VO2max. Det innebär att du med hjälp av den aeroba motorn kan maximalt förbränna 13,2 Kcal/min och det ger 1092 kcal på en timme. Detta är givetvis helt omöjligt att uppnå eftersom ingen (inte ens Armstrong) kan utnyttja sin aeroba kapacitet till 100% i en timme.

Om din snittpuls är 140 så ligger du runt 70% av max och det ger ju faktiskt ett värde runt 700-800 kcal så det låter rimligt. Däremot låter angivna effekten 100w lite lågt. Om jag inte minns fel kan man approximera att en syreupptagning på en liter motsvarar ca 65 w. Det skulle ge att du arbetar på ca 160w.

För övrigt är ofta mätarna på stationära motionscyklar undermåliga. Vill du ha bra värden så testa att köra på en riktig ergometercykel från Monark.
Hela din jämförelse "före efter" haltar förmodligen pga av att cykeln anger en felaktig watt. När du kommit i form och ligger på ett testvärde 60 så kan du i princip förbränna dubbelt så mycket som du gör nu. Fördubblar du syreupptagningen så fördubblar du förmågan. Alltså är det orimligt att du kan gå från 100w till 300w.

Dock så har en vältränad person en laktattröskel (den tröskel där mjölksyran börjar ackumuleras i kroppen) som ligger närmare maxpulsen. Det innebär att han kan utnyttja sin aeroba kapacitet i högre utsträckning. Om du nu kör på 70% i en timme så lär du kunna köra på 75-80% senare. Det gör ju att du kan förbränna ytterligare lite mer utan att egentligen ta ut dig mera.