handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggmusklerna efter ett bröstpass


Bjorne
2005-08-05, 19:49
Körde ett rätt tungt bröstpass idag, sista setet och repsen i snebänken då jag tar i något fruktansvärt under tiden kompisen plågar en lite med att inte hjälpa så snabbt, så lyckas luften pressa sig ur käften, resultat; käften töms på saliv och allt buktryck släpper. Efter fick jag lite ont under bröstet och lite senare under passet känner jag av lite i musklerna ett par centimeter från ryggraden i brösthöjd ungefär, kanske lite lägre. Tar jag ett djupt andetag eller pressar ihop skuldrorna så känns det (båda sidorna).

Detta påminnermig lite väl om en liten "skada" jag hade förut, fast bara på en sida. Kände det varje gång jag ex tog ett djupt andetag.

Undrar nu ifall någon vet vad det kan vara och vad man bör undvika för att inte förvärra, samt låta det läcka snabbare.

Passet i sig gick jäkligt bra hela vägen ut dock, insidenten skrattades det bara åt (då sprutlackeringen skedde).

Bjorne
2005-08-06, 14:57
*bump*

Allan
2005-08-06, 15:56
Under tunga bröstpass kan mycket väl kotorna i bröstryggen "planas" ut. Det betyder att du får minskad elasticitet i muskulaturen runt ryggraden, och det kan stråla åt sidorna. I svåra fall påminner det om diskbråckssmärtor. Åtgärdas av naprapat/kiropraktor


allan

Bjorne
2005-08-06, 17:14
Efter lite massage så känns det knappt något, känns inte något när jag drar djupa andetag heller, utan är bara när jag trycker ihop skuldrorna.
Tror inte det var bröstpasset i sig, utan tror det var när jag råka ventrilera ut under bänken som gjorde det. Känt likadan smärta under ett par minuter ex när jag kört mark, fast inte i ryggen, men samma spruckna känsla. Antar att jag inte hunnits härda för högt buktryck, ännu.

Dr Nilsson
2005-08-07, 10:47
Det kan ja vara muskulärt också, dvs vanlig träningsvärk eller nån sträckning.
Tränar man bänk så stabiliserar man ryggen å håller trycket med de övre ryggmusklerna.

Jga får nästan alltid träningsvärk i ryggen efter ett hårt bänkpass.

Nils_
2005-10-09, 01:56
känner man igen.