handdator

Visa fullständig version : Liv värda olika mycket.


Henke
2005-08-05, 14:24
Det verkar som om en rysk ubåt har havererat i sjön någonstans, nu hållar man på att försöka få upp människorna där till vilket pris som helst, hur många kan det vara på den ubåten? 20 pers ( det är en miniubåt) Hade man lagt dessa pengar på svältande ryssar/afrikaner/asiater, hade man troligen kunnat rädda många fler, tänkte mest på japan som bidrar med räddningsbåt och allt, hade de skickat de pengar de lägger ned på detta till läkare utan gränser hade det troligen räddat fler liv.
Skitsamma, tycker det bara är intressant hur man räknar på vilka som är värda att räddas och vilka som det är skitsamma ifall de stryker med eller inte.

Frazze
2005-08-05, 14:26
Och om du bryter benet, säg, även om det nu inte är direkt vanligt för tränande unga indivier, lårbenshalsen, hade man förmodligen kunnat föda en hel indisk by i flera månader för samma kostnad som ditt gips(kanske inte direkt bara gipset i sig, men du förstår hur jag menar). Jag förstår vad du menar, men vart skulle man dra gränsen?

Griip
2005-08-05, 14:30
Precis som du skulle kunna äta knäckebröd och vatten för att rädda en by i afrika. Tycker inte såna där tankar håller alls, ingen ide att ens försöka komma fram till något vettigt.

HenrY
2005-08-05, 14:33
Precis som du skulle kunna äta knäckebröd och vatten för att rädda en by i afrika. Tycker inte såna där tankar håller alls, ingen ide att ens försöka komma fram till något vettigt.

Nejmen det tåls att fundera på iaf.
Kanske inte just "Hmmm, min dotter behöver vård för 30 000 kr för att överleva, dom pengarna har ju jag. Men samtidigt så kan en hel by i Afrika överleva 3 år på dessa pengar! jag skänker bort pengarna istället!"

Men världen är riktigt orättvis!

Loke
2005-08-05, 14:33
Det handlar ju även om internationella relationer och prestige. Dessutom skulle jag gissa att ubåten är dyr. Dessutom är det nog inte vem som hellst som sitter på ubåten. Och slutligen: Ingen skulle vilja åka ubåt om dom såg att andra inte blev räddade.

aliquis
2005-08-05, 14:36
Det verkar som om en rysk ubåt har havererat i sjön någonstans, nu hållar man på att försöka få upp människorna där till vilket pris som helst, hur många kan det vara på den ubåten? 20 pers ( det är en miniubåt) Hade man lagt dessa pengar på svältande ryssar/afrikaner/asiater, hade man troligen kunnat rädda många fler, tänkte mest på japan som bidrar med räddningsbåt och allt, hade de skickat de pengar de lägger ned på detta till läkare utan gränser hade det troligen räddat fler liv.
Skitsamma, tycker det bara är intressant hur man räknar på vilka som är värda att räddas och vilka som det är skitsamma ifall de stryker med eller inte.Faller på att bara för att man nu räddar dessa människor behöver man ju inte låta bli att rädda andra, den första aktionen påverkar inte den andra, det FINNS pengar till att hjälpa många fler, men det händer inte.

aliquis
2005-08-05, 14:38
Det handlar ju även om internationella relationer och prestige. Dessutom skulle jag gissa att ubåten är dyr. Dessutom är det nog inte vem som hellst som sitter på ubåten. Och slutligen: Ingen skulle vilja åka ubåt om dom såg att andra inte blev räddade.Precis, saken är ju att de "gör det frivilligt", (nu får de väl betalt för det men ändå).

Vad kostar det att få ner folk från ISS? :D

bladhet
2005-08-05, 14:43
Det vad de dummaste jag hört.

Mental
2005-08-05, 14:51
Självklart kan man tramsarunt i filosofiska irrspår.
Kolla vad alkoholen kostar samhället per år och fundera på om det är ett pris som är värt att betala för att folk skall få ta sig en blecka.

Vi talar om milarder och ett par tusen liv eller så.

Men nu vill folk supa och det får vi gemensamt pynta för, även om vi kunnat göra något vettigare för de pengarna.

30cm
2005-08-05, 14:52
Värde är subjektivt. Olika personer är värda olika mycket för olika männsikor.

Min mamma är mer värd för mig än 10 av era mammor.
En svensk är mer värd för Sverige än 10 kineser.

Att "alla är lika mycket värda" är vackert men bullshit. Ju närmare en varelse är mig genetiskt, desto mer är den värd för mig. Det finns annat som spelar in också självklart.
Vi lurar bara oss själva.

AngelLove
2005-08-05, 14:57
Faller på att bara för att man nu räddar dessa människor behöver man ju inte låta bli att rädda andra, den första aktionen påverkar inte den andra, det FINNS pengar till att hjälpa många fler, men det händer inte.

WORD :thumbup:

grisbil3n
2005-08-05, 15:06
Klart att liv är värda olika mycket, vem fan betraktar en fattig indier som mer värd än exempelvis en ubåtskapten? När allt kommer omkring alltså...

blekfet2
2005-08-05, 15:23
varför japan bidrar med räddningsbåt är väl för att det är bara dom å usa som har tillgång till sånna??!??

reinholdsson
2005-08-05, 16:28
varför japan bidrar med räddningsbåt är väl för att det är bara dom å usa som har tillgång till sånna??!??

Norge skickade väll än till vad-det-nu-hette senaste en rysk båt sjönk.

Var det kursk eller liknande?

(kanske blandat ihop namnet med pansarslaget 1943)

Trekker
2005-08-05, 18:48
varför japan bidrar med räddningsbåt är väl för att det är bara dom å usa som har tillgång till sånna??!??

Vi erbjöd oss skicka vårt räddningsfartyg (Belos) när Kursk sjönk, vi har ett av världens bästa skepp för detta.

Coldsmith
2005-08-05, 18:56
Det är ju annars en räddningsubåt som nu är på grund. Så ryssarna har också räddningsubåtar. Det är bara det att man måste rädda dessa räddningsubåtar :)

Allan
2005-08-05, 18:56
Det handlar ju även om internationella relationer och prestige. Dessutom skulle jag gissa att ubåten är dyr. Dessutom är det nog inte vem som hellst som sitter på ubåten. Och slutligen: Ingen skulle vilja åka ubåt om dom såg att andra inte blev räddade.

Bra!


allan

blekfet2
2005-08-06, 09:54
Vi erbjöd oss skicka vårt räddningsfartyg (Belos) när Kursk sjönk, vi har ett av världens bästa skepp för detta.


ja kanske det, men inte en sån där liten räddningsubåt som kan docka ihop med andra ubåtar

blekfet2
2005-08-06, 09:54
Norge skickade väll än till vad-det-nu-hette senaste en rysk båt sjönk.

Var det kursk eller liknande?

(kanske blandat ihop namnet med pansarslaget 1943)



det var Usa som skicka sin lilla båt

Kebab-Arne
2005-08-06, 10:08
Såg inget mot nån USA ubåt här:
http://www.cnn.com/SPECIALS/2000/submarine/

Iaf inte i "Timetable" iaf.
Däremot norska dykare och en brittisk räddningsubåt.

I såna härna fall är det mycket politit inblandat. Är ju en mycket trevlig politisk sak när Japan erbjuder sina räddningsubåtar. Nu står det ifs att det mest verkar vara amerikaner och britter med. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,681704,00.html
Hursomhelst så vill nog alla länder vara med och visa världen att det är vi som får ta upp ryska ubåtsmän. Det klarar tydligen inte ryssarna själva...

Trekker
2005-08-06, 17:17
ja kanske det, men inte en sån där liten räddningsubåt som kan docka ihop med andra ubåtar

Jasså, men det får bli din lilla hemlighet..
http://www.1ubflj.mil.se/article.php?id=1373