handdator

Visa fullständig version : behöver synpunkter på schemat


cez
2005-08-05, 01:37
ok.
längd: 180cm
vikt: runt 96
ålder:18
har styrketränat runt 3 år.

anledningen till att mitt schema ser ut som det gör är att jag tycker om att träna högintensivt med tunga reps, strikt 60s mellan seten etc.
Med andra ord blir jag trött som farao efter omkring 30-35min.
Därför för att få något vettigt ur det hela hinner jag ju bara en muskelgrupp per träningstillfälle.
Måndag: axlar
Tisdag: ben
Onsdag: bröst
Torsdag: rygg
fredag: vader, underarmar
lördag: triceps
söndag: biceps

Så en typisk dag kan se ut som så: 3 övningar med 3 set, 5-8 reps varje så tungt jag orkar med strikt utförande. Innan är det 5min uppvärmning på roddmaskin och efter en 5-10min stretch. Efter brukar jag läsa tidning och springa på band i jogging tempo 20min. det hela landar på ungefär 60-65min.

jag hade tänkt varva detta schema 2 veckor efter så kör jag 2 veckor med ett halvschema på olika platser. Exempel: första viloveckan: bara axlar,rygg,biceps. Andra viloveckan: bara ben, bröst, triceps

så de första 2 veckorna i en 4 veckors period kör jag igenom kroppen 2 gånger, sen de andra 2 veckorna bara 1 gång så att jag får lite vila.
Tror ni detta kommer hålla i längden? Har en viss rädsla för överträning.
Har bara kört det två dagar hittils men skulle gärna vilja höra lite bra synpunkter, kanske förbättringar/förändringar.
Huvudpoängen är att jag gillar att träna ofta för att inte känna mig slö och hålla uppe motivationen. Jag lyckades med ett liknande 7 dagars schema när jag gick i ettan i gymnasiet och det gav mig en bra basstyrka, fysik tycker jag, men hade kanske fått bättre resultat på andra vis! åsikter plz!

aliquis
2005-08-05, 01:42
Du hinner med hela benen på ett pass, men inte hela armarna?
(ok då, vader och underarmar var separat, nåja, hela låren vs hela överarmen)

cez
2005-08-05, 01:43
Kör inte lika hårt där då jag har hyfsad benfysik från andra idrotter och vill inte ha så dramatiskt större som på andra kroppsdelar, är ingen prioritering i dagsläget

aliquis
2005-08-05, 01:44
Fick inte editera, jag hade skrotat hela schemat, och jag vet inte om jag tror på nästan 2 veckors vila mellan muskelgrupperna heller.

cez
2005-08-05, 01:47
Det blir ju inte 2 veckors vila mellan muskelgrupperna eftersom dem blir övertränade dem första 2 veckorna i min mening sen är det halv träning från det 2 veckor framöver och sen börjar cykeln om.

blekfet2
2005-08-05, 02:29
alla har vi olika åsikter men min är angående ditt schema:
bajs bajs bajs.

cez
2005-08-05, 15:52
alla har vi olika åsikter men min är angående ditt schema:
bajs bajs bajs.

där snackar vi konstruktiv kritik!:D

blekfet2
2005-08-06, 00:08
där snackar vi konstruktiv kritik!:D

den enda sanna kritiken...eller? ;)