handdator

Visa fullständig version : smalbenen


Weird
2005-08-04, 22:55
har haftproblem med mina smalben väldigt länge nu fungerar bra att gå om jga inte går väldigt fort. för när jag gör det så får jag nästan en kramp känsla i tibralis antre elle vad den nu heter. sittande bencurl en en fruktans värd övning som gör fruktansvärt ont att köra(kör inte den mer än som uppvärming och det funkar) så nu undrar jag vad det kan vara och vad jag ska göra åt det ??

Sheogorath
2005-08-04, 23:08
har haftproblem med mina smalben väldigt länge nu fungerar bra att gå om jga inte går väldigt fort. för när jag gör det så får jag nästan en kramp känsla i tibralis antre elle vad den nu heter. sittande bencurl en en fruktans värd övning som gör fruktansvärt ont att köra(kör inte den mer än som uppvärming och det funkar) så nu undrar jag vad det kan vara och vad jag ska göra åt det ??

Testa att köra ankelcurls med höga reps och tämligen låg belastning för att få en bra genomblödning. Om det funkar bra kan du gradvis gå över till att köra den som en "vanlig övning" syftande på antal reps och % av max, vad det nu ligger på för dig. Jag kör själv 10-15 på tibialis, till fail, i en förbaskad massa set.

Ankelcurl gör du genom att sätta dig i en liggande bencurlmaskin och sätta tåspetsarna under fotpadden, och sen curla upp den kontrollerat genom att flexa foten (för tårna mot dig så att du jobbar med tibialis). Jag har en fruktansvärd styrkeasymmetri mellan höger och vänster som jag inte kan förklara, och därför kör jag med ett ben i taget, så att inte vänstran kan dra iväg innan högran stärkts upp. Kan vara värt att kontrollera för dig också, kanske.

Weird
2005-08-04, 23:15
Testa att köra ankelcurls med höga reps och tämligen låg belastning för att få en bra genomblödning. Om det funkar bra kan du gradvis gå över till att köra den som en "vanlig övning" syftande på antal reps och % av max, vad det nu ligger på för dig. Jag kör själv 10-15 på tibialis, till fail, i en förbaskad massa set.

Ankelcurl gör du genom att sätta dig i en liggande bencurlmaskin och sätta tåspetsarna under fotpadden, och sen curla upp den kontrollerat genom att flexa foten (för tårna mot dig så att du jobbar med tibialis). Jag har en fruktansvärd styrkeasymmetri mellan höger och vänster som jag inte kan förklara, och därför kör jag med ett ben i taget, så att inte vänstran kan dra iväg innan högran stärkts upp. Kan vara värt att kontrollera för dig också, kanske.
får ta och testa det. du vet inte vad dte kan bero på ??

Sheogorath
2005-08-05, 05:35
får ta och testa det. du vet inte vad dte kan bero på ??

Om det känns som träningsvärk är det nog benhinneinflammation, som brukar bero på överansträning.

Weird
2005-08-05, 13:53
Om det känns som träningsvärk är det nog benhinneinflammation, som brukar bero på överansträning.
aa ska köra dte som du sa får se om det bli bätre. tycker det e lite skumt med benhinne inflamation då jag bara går till skola sen med hunden blir kanse bara 1h per dag ... :MrT:

King Grub
2005-08-05, 14:08
Kanske kompartmentsyndrom?

http://www.aapsm.org/chroniccompartment.html

http://sportsmedicine.about.com/cs/leg_injuries/a/leg3.htm

Weird
2005-08-05, 14:57
Kanske kompartmentsyndrom?

http://www.aapsm.org/chroniccompartment.html

http://sportsmedicine.about.com/cs/leg_injuries/a/leg3.htm
är ganska kass på eng men har läst igenom det. är det så att man svullnar i muskel vilket gör att sirkulationen blir sämmer och att nerverna skadas ?????? :confused:
nåfot som jag inte förstog :
vad beroro det på ?
vad ska man göra åt det ?

King Grub
2005-08-05, 15:25
Kroniskt kompartmentsyndrom är en tryckstegring i muskellogen, ofta just i tibialis anterior. Normalt sjunker trycket i muskellogen snabbt efter avslutat aktivitet, men vid kompartmentsyndrom fortsätter trycket att vara förhöjt, vilket leder till smärta, krampkänningar, svullnadskänsla, i muskeln. Om stretching, massage och korrigering av träning och redskap (skor, t ex) sätts in omedelbart vid konstaterande av åkomman kan det ibland räcka för att komma till rätta med problemet, men oftast är kirurgi enda lösningen, då man gör en fascioctomi och delar på fascian för att minska trycker (låter mycket värre än det är - i tibialis anterior är prognosen nästan 100%-igt positiv). Rätt vanligt, faktiskt, och misstas ofta för benhinneinflammation.

OM det är det måste du i sådana fall ta reda på hos läkare, som mäter trycket inne i musklen.

Tillståndet är inte farligt; det är den akuta formen som är farlig, och kan leda till vävnadsdöd, men den är inte vanligtvis idrottsrelaterad, utan uppkommer vid trauma (och den varianten har du inte).

Weird
2005-08-05, 16:10
Kroniskt kompartmentsyndrom är en tryckstegring i muskellogen, ofta just i tibialis anterior. Normalt sjunker trycket i muskellogen snabbt efter avslutat aktivitet, men vid kompartmentsyndrom fortsätter trycket att vara förhöjt, vilket leder till smärta, krampkänningar, svullnadskänsla, i muskeln. Om stretching, massage och korrigering av träning och redskap (skor, t ex) sätts in omedelbart vid konstaterande av åkomman kan det ibland räcka för att komma till rätta med problemet, men oftast är kirurgi enda lösningen, då man gör en fascioctomi och delar på fascian för att minska trycker (låter mycket värre än det är - i tibialis anterior är prognosen nästan 100%-igt positiv). Rätt vanligt, faktiskt, och misstas ofta för benhinneinflammation.

OM det är det måste du i sådana fall ta reda på hos läkare, som mäter trycket inne i musklen.

Tillståndet är inte farligt; det är den akuta formen som är farlig, och kan leda till vävnadsdöd, men den är inte vanligtvis idrottsrelaterad, utan uppkommer vid trauma (och den varianten har du inte).

dags att gå till läkaren då ...

Weird
2005-08-05, 16:14
tack för översättningen

King Grub
2005-08-05, 16:22
dags att gå till läkaren då ...

Jag säger inte att det är det, men symptomen låter som om det vore tänkbart. Och det är som sagt bäst att kolla upp vad det är; även behinneinflammation kan bli kroniskt om man fortsätter "träna igenom" det, men för att kunna åtgärda saken måste man ju först veta vad det är.

Sheogorath
2005-08-05, 18:16
Kroniskt kompartmentsyndrom är en tryckstegring i muskellogen, ofta just i tibialis anterior. Normalt sjunker trycket i muskellogen snabbt efter avslutat aktivitet, men vid kompartmentsyndrom fortsätter trycket att vara förhöjt, vilket leder till smärta, krampkänningar, svullnadskänsla, i muskeln. Om stretching, massage och korrigering av träning och redskap (skor, t ex) sätts in omedelbart vid konstaterande av åkomman kan det ibland räcka för att komma till rätta med problemet, men oftast är kirurgi enda lösningen, då man gör en fascioctomi och delar på fascian för att minska trycker (låter mycket värre än det är - i tibialis anterior är prognosen nästan 100%-igt positiv). Rätt vanligt, faktiskt, och misstas ofta för benhinneinflammation.

OM det är det måste du i sådana fall ta reda på hos läkare, som mäter trycket inne i musklen.

Tillståndet är inte farligt; det är den akuta formen som är farlig, och kan leda till vävnadsdöd, men den är inte vanligtvis idrottsrelaterad, utan uppkommer vid trauma (och den varianten har du inte).

GAH!!! Vid tibialistränining blir det en svullnad i min högra tibialis som inte lägger sig på flera minuter, och som fysiskt syns som en utsvullnad klump på muskeln. Det bränner och spänner som om musklen inte "slappnar av". Låter det som vad du skriver om här?

King Grub
2005-08-05, 19:33
GAH!!! Vid tibialistränining blir det en svullnad i min högra tibialis som inte lägger sig på flera minuter, och som fysiskt syns som en utsvullnad klump på muskeln. Det bränner och spänner som om musklen inte "slappnar av". Låter det som vad du skriver om här?

Exakt. "Bullen" kan vara en ruptur i fascian så muskeln tränger ut.

Sheogorath
2005-08-05, 19:43
Exakt. "Bullen" kan vara en ruptur i fascian så muskeln tränger ut.

Allright. Det är jag som ringer till Citykliniken imorgon. Tack, Grub!

King Grub
2005-08-05, 19:47
Jag har fått intrycket att allmänläkare inte är speciellt insatta i den kroniska varianten av kompartmentsyndrom. Om det nu är det. Den akuta varianten är en medicinsk nödsituation för att rädda liv och lem, så där är dom med, men den kroniska är svåridentifierad och det är nog mer dom idrottsinriktade läkarna som är kunniga på området. Den kroniska varianten av kompartmentsyndrom är inte farlig, bara smärtsam och otrevlig, i synnerhet som den i princip aldrig går över av sig själv. Slutar man med aktiviteten som orsakar symptomen försvinner dessa, men kommer tillbaka vid återupptagande av akitiviteten. Den enda permantena lösningen brukar vara kirurgi, då man klyver hela muskelfascian för att ge plats.

Det skadar inte att läsa på, så du vet vad du skall säga till läkaren:

http://www.google.se/search?hl=sv&hs=WT6&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official&q=chronic+compartment+syndrome&spell=1

Sheogorath
2005-08-05, 19:50
Tack. Självklart vill jag operera om det verkligen är detta, och det verkar det ju vara med tanke på att alla symptom stämmer. Har ju så länge jag tränat tibialis undrat varför höger sida är så otroligt svag i jämförelse med vänster... Inte kunde jag ana att det var något sådant här. Jag ska läsa in mig och ta kontakt med en idrottsläkare.

Sheogorath
2005-08-05, 19:52
Också: vågar jag träna tibialis så länge detta inte är åtgärdat? Finns det en risk att det övergår i akut variant?

Sheogorath
2005-08-05, 19:54
"Patients who have diagnosed CCS of the leg and /or foot may decide to live with their problem or opt for conservative or surgical treatment. Living with their problem would involve eliminating or limiting the offending activity and becoming educated about CCS and risks involved, i.e., increased chance of developing ACS. Conservative treatment is limited for those who wish to continue vigorous exercise but treatment options may involve prolonged rest, modifying offending activities, altering training regimens and consideration of deep massage. Surgical treatment involving decompressive fasciotomy of the involved compartment(s) is definitive and curative in most cases. Although fasciotomy techniques vary, their purpose is to relieve pain and increase exercise tolerance."

Ouch. Jag ska INTE träna tibialis förrän detta är fixat.

King Grub
2005-08-05, 20:14
Fasciotomi ser värre ut än det är:

OBS! Kirurgibild!

http://www.haukeland.no/metodebokorto/Metodebok_leger/Images/Legg/fasciotomi_legg_1-min.JPG

Sheogorath
2005-08-05, 20:42
Fasciotomi ser värre ut än det är:

OBS! Kirurgibild!

http://www.haukeland.no/metodebokorto/Metodebok_leger/Images/Legg/fasciotomi_legg_1-min.JPG

Weak... Kan jag skylla min dålig vadutveckling på åkomman? :naughty:

Weird
2005-08-06, 12:59
kan det där ha något at gör med at jga blir stel i vristen med efter ansträngning ??

King Grub
2005-08-06, 13:00
Svullnad inuti muskellogen med tryck mot fascian borde kunna ha den effekten.

Player
2005-08-06, 17:15
Weak... Kan jag skylla min dålig vadutveckling på åkomman? :naughty:

Du kan vara lugn.. jag har själv genomgått just en sådan operation, fasciotomi, för just compartment syndrome. För mig var det tibialis anterior som jag fick problem med.

Jag har ett ärr på varje ben som är kanske 10 cm, mitt på skenbenen. De gick under huden och skär upp hela vägen, så det ser inte alls farligt ut.

Nu har håret växt ut på benen igen (rakade benen vid operationen) och ärren syns i princip inte för en person som inte känner till dem.

Sheogorath
2005-08-06, 17:16
Du kan vara lugn.. jag har själv genomgått just en sådan operation, fasciotomi, för just compartment syndrome. För mig var det tibialis anterior som jag fick problem med.

Jag har ett ärr på varje ben som är kanske 10 cm, mitt på skenbenen. De gick under huden och skär upp hela vägen, så det ser inte alls farligt ut.

Nu har håret växt ut på benen igen (rakade benen vid operationen) och ärren syns i princip inte för en person som inte känner till dem.

Hur lång tid tog det innan du kunde träna normalt? (mitt är också på t. anterior)

Weird
2005-08-06, 17:20
Hur lång tid tog det innan du kunde träna normalt? (mitt är också på t. anterior)
presic vad gått och funderat på nu ..

Player
2005-08-07, 10:50
Hur lång tid tog det innan du kunde träna normalt? (mitt är också på t. anterior)

Beror på..
Styrketräning kunde jag starta igång med ganska fort, kruxet där var att inte använda muskeln tibialis anterior. I princip alla övningar där du stabiliserar och håller balansen med benen går inte.
Som exempel, när du lutar dig bakåt så använder du bl.a. tibialis anterior för att inte falla bakåt. Knäböj är med andra ord helt åt helvete i början. Du kommer att märka att du bara fortsätter falla.
Jag opererade mig i februari nån gång och det tog väl några månader innan jag kunde träna för fullt med styrketräningen (med betoning på lätt med benen!).
Konditionen tog lite längre tid att börja med, men där ska du vara väldigt försiktig. Succesivt öka belastningen. I början gäller bara lätta promenader, sedan lätt joggning varvat med gående. Du kommer att känna detta själv.
Stretching varje dag samt lätt massage någon gång sådär för att sträcka ut fascian (speciellt vid ärren).

Summa summarum, jag var väl kanske en månad utan styrketräning. Lite längre med konditionen.

Det värsta var att operera sig på vintern när det fanns snö kvar. När jag skulle gå någonstans och gled på någon isplätt så stabiliserar man automatiskt för att inte ramla, detta tog ont som fan. Se var du går. :thumbup:

Player
2005-08-07, 11:02
Just ja, du ska träna tibialis anterior! Men inte med att lyfta något!
Sätt dig ner på arslet, benen rakt fram. Ta en gummislang och fäst den i nånting framför dig och runt ena foten. Flytta dig bakåt så slangen stretchas ut/drar. Sedan tar du ett skärp som du använder för att dra upp foten och tårna, släpp och håll emot på nervägen (slangen drar ner foten). Du ska alltså enbart arbeta i den negativa fasen. Detta drar ut fascian och räcker för 3 av 10, enligt min sjukgymnast från idrottsmedecin. Detta ska du göra varje dag, 15-20 reps i kanske ett sett per ben för att börja med. Öka sedan antal sett.

Hoppas du förstod. :thumbup: