handdator

Visa fullständig version : Expressen säger upp sponsoravtalet


Allan
2005-08-04, 22:34
Avtal med svensk friidrott sägs upp

Expressen säger upp sponsoravtalet med svenska friidrottsförbundet.


Enligt tidningens chefredaktör Otto Sjöberg är skälet glasklart:
- Våra sponsoravtal eller andra samarbeten ska aldrig få påverka vår journalistik, säger Sjöberg till Expressens nätbilga.

Bråket började med att Expressen-krönikören Mats Olsson skrev:

"Carolina Klüfts svåraste skada heter Patrik Kristiansson."

Denna mening har enligt tidningen fått Klüft och Kristiansson att bojkotta Expressen - trots att svenska friidrottsförbundet och Expressen har ett sponsoravtal som skrevs inför OS i Aten i fjol.
- Man har passerat gränsen för respekt, det finns en viss gräns för hur långt man får gå, säger Klüft till TT.

Expressens chefredaktör Otto Sjöberg menar följande:
- Det står Mats Olsson fritt att skriva och tycka vad han vill. Han ska berömma, kritisera, smeka och provocera - det är hans uppdrag som krönikör.

Klüft och Kristiansson vägrar under VM att bära företagets namn på sina kläder och rev bort loggan som en ren demonstration.

Tränarna Agne Bergwall och Miro Zalar stöder till fullo sina adepters beslut.

Enligt Expressens marknadsdirektör Mats Löthén begår friidrottsförbundet ett avtalsbrott. Detta genom att ställa sig bakom de svenska världsstjärnornas agerande.

Därför väljer Expressen att avbryta sponsoravtalet med svenska friidrottsförbundet.
- Det är uppenbart att förbundet inte kan skilja på vad som är journalistik och vad som är marknadsföring, säger Mats Löthén.
- Att vi sponsrar friidrottslandslaget får inte innebära att vi tillåter dess stjärnor och ledare att styra det redaktionella arbetet Men i våra samtal med friidrottsförbundet märker vi att ett fortsatt samarbete inte kommer att vara möjligt. Mycket enklare än så kan det inte sägas, fortsätter han.


Observera att ovanstående har jag klistrat in från DN...som har samma ägare som Expressen. Det kan följdaktligen vara något färgat....



Vad säger ni? Ska hon få bestämma över sitt liv eller ska Expressen få göra det?


allan

Pudzianovski
2005-08-04, 22:38
"Carolina Klüfts svåraste skada heter Patrik Kristiansson."

:D :thumbup:

Prankie
2005-08-04, 22:39
Tycker hon ska få lite privatliv, och se upp med skriva under sponsoravtal med skvallertidningar.

Trance
2005-08-04, 22:40
Varför skall hon bära deras märke när hon inte gillar vad de skriver? Hon behöver det inte direkt.

Pingu
2005-08-04, 22:44
Kändisskapets baksida är ju att du inte är anonym längre. Tycker helt klart att Expressen har rätt. Mats Olsson är krönikör och kan han få 2 av våra stora friidrottare ur fokus med en krönika så är det nått galet.
Ge fn i att läsa tidningen, hur enkelt som helst

Nismo
2005-08-04, 22:44
Bojkotta expressen.
Eller rättare sagt, börja aldrig köpa blaskan.

Loke
2005-08-04, 22:47
Hon får göra precis som hon vill. Precis som expressen får skriva vad de vill. Gillar hon inte det de skriver ska hon självklart inte behöva göra reklam för dem.

Arne Persson
2005-08-04, 22:48
Jag tycker att de skall ha Expressen och Aftonblaskan som deras livsledsagare! :bow: :bow: :bow:

Allan
2005-08-04, 22:49
Jag vill se Mats Olsson krypa till korset!!!!!!!!!


allan

Dumleman
2005-08-04, 22:52
Är det nått Expressen ska säga upp är det Mats Olsson! Eddie Meduza har skrivit några passande texter om honom :).

Pingu
2005-08-04, 22:55
Personligen så skulle jag aldrig göra som Karro och Patrik gjorde. Det finns ett avtal och det följer man även om en liten gubbe försöker provosera en. Jag menar, dom 2 vet var dom har varandra varför då bry sig om vad en av sveriges 2 onödigaste tidningar skriver

Trance
2005-08-04, 22:56
Personligen så skulle jag aldrig göra som Karro och Patrik gjorde. Det finns ett avtal och det följer man även om en liten gubbe försöker provosera en. Jag menar, dom 2 vet var dom har varandra varför då bry sig om vad en av sveriges 2 onödigaste tidningar skriver

De behöver inte tidningarna så varför stödja dem?

Trance
2005-08-04, 22:57
Jag vill se Mats Olsson krypa till korset!!!!!!!!!


allan

Krypa till korset? Varför, han skall väl få skriva så om han vill.

Pingu
2005-08-04, 23:00
Tror nog att Friidrottsförbundet upskattar sponsorpengen ganska mycket

tp_88
2005-08-04, 23:02
Bojkotta expressen. Eller rättare sagt, börja aldrig köpa blaskan.
Amen! :bow:

Weird
2005-08-04, 23:03
ärligt talat så skite jag fulständigt i det

Pellefant
2005-08-04, 23:06
Hur mycket pengar handlar det om?

Fartman
2005-08-04, 23:09
Samtliga inblandade parter är larviga.

//Expert till aftonbladet

spacedog
2005-08-04, 23:14
Det är ju synd om hela friidrottsförbundet blir av med sponsorpengarna bara för att två stjärnor blir sura. Jag tycker nog att dessa två kan göra upp med den misshaglige skribenten på något annat vis, de borde inte lida brist på möjligheter att göra det.

High1ander
2005-08-04, 23:18
Jag skulle göra som äckliga Klüft och Kristiansson, om någon tidning skulle dryga sig mot mig så skulle jag skita i dem.

Sen om jag jobba på sketna expressen så skulle jag också bryta kontraktet för att de vägrar marknadsföra expressen som de ska.

Dvs, både gör rätt och är losers.

jwzrd
2005-08-04, 23:26
Om aftonbladet inte sponsrar friidrottsförbundet så är det här ett ypperligt tillfälle att börja! Själv tycker jag det är onödigt att ha en massa never-has-been gamla feta gubbar att skriva trötta sportkrönikor i tidningar, för ärligt talat, va i helvete vet dom om? Vem orkar lyssna på samma trötta feta gubbar snacka samma gamla avundsjuka bakfulla trams? Iofs, det verkar ju alla vilja om man tittar på försäljningssiffrorna för blaskorna.

Tolkia
2005-08-04, 23:38
Expressen är ju enbart pinsamma. Jag hörde någon ansvarig uttala sig i Kvart-i-fem-ekot, och hon ville få det till att friidrottsförbundet förväntat sig särskilt varsam behandling (läs: bara snälla skriverier) från tidningen i och med sponsringen, och nu inte kunde ta det faktum att tidningen som nuyhetsmedium faktiskt hade som förstsa plikt att tjäna LÄSARNA. Expressen kunde ju inte tumma på objektiviteten, granskningen, etc. etc. i alla oändlighet, det skulle ju vara förödande för TROVÄRDLIGHETEN.

Pinsamt, Expressen, piiiiinsamt.

Att osnutna krönikörer skriver skit är inget nytt under solen, ej heller att Expressen sjort det till sitt signum att hålla sig med de absolut mest osnutna. Men att det skulle ligga något slags känsla för Plikten Att Sprida Sanningen Till Den Okunniga Massan, upplysa medborgarna och tjäna folket bakom den förvuxne tonårspojken Olssons EXCEPTIONELLT larviga krönika (i och för sig inget ovanligt för honom eller för kategorin sportkrönikörer - jag skulle snarast säga att det är ett hälsotecken att någon äntligen reagerar) tror väl inte ens Olsson själv på?

Om det Klüft gjorde var "rätt" rent juridiskt (med tanke på avtalet) har jag inte kunskaper för att kunna svara på, men jag personligen - übermoralist som jag är - tycker att hon gjorde helt rätt. Vilka oförskämdheter som helst skall man inte behöva ta - särskilt inte när man som hon är en av de personer som gör att snorvalpen Olsson överhuvudtaget har ett jobb (d.v.s. har något att skriva om ). Och vad har man förresten för syn på en idrottare när man skriver om hennes pojkvän - som vi väl får anta att hon älskar som livet - är den "största skada som drabbat" henne? Det ger ju inte direkt intrycket att man tycker att hon är en människa med samma behov, rättigheter och värde som andra människor; snarare att man ser på henne som en "nyttopryl" tillhörande den svenska staten eller möjligen det svenska folket - och som alla nyttoprylar utan andra önskningar än den att tillfredsställa sina "ägare", typ. Lite som den syn som vissa har på husdjur (produktionsdjur, alltså, innan någon protesterar); något att ha så länge de producerar, därefter - poff!

Nice inställning. Verkligen nice.

Pellefant
2005-08-04, 23:46
Tror hennes privata sponsorer är mycket glada nu, dvs hon tror starkt på de märken hon sponsrar. :)

spacedog
2005-08-04, 23:47
Men Tolkia, tycker du verkligen Klüft har rätt att bryta ett sponsoravtal som gäller för hela landslaget bara för att hon känner sig förolämpad? Lite divalater där, skulle jag vilja påstå - utan att egentligen ha riktig koll på hur sponsoravtalet såg ut. Jag kan förstå att hon blir ledsen och krönikören är säkert en pajas, men kan man inte förvänta sig mer av en världsstjärna? Hon hade kunnat ta tillfället i akt under en intervju eller presskonferens och säga att hon egentligen inte vill bära Expressens namn, men att det inte är hon personligen som är sponsrad och därför väljer att gilla läget. Det hade varit stort.

Allan
2005-08-04, 23:55
Nån måste sätta ner foten. Klüft har inte valt att bli omslagsflicka, hon har valt att tävla i friidrott, och nu lessnade hon på att en fet fd musikjournalist (och ja, hans person har en hel del med det här att göra) sitter och förkastar hennes privatliv offentligt. Vad har han med det att göra? Vad har svenska solket med det att göra?
Jag tycker hon gör rätt - och har jag tolkat rykten rätt har de täckt den förlusten inom ett par dagar.

allan

Pellefant
2005-08-04, 23:59
Skulle gärna läsa hela krönikan, vet någon en länk?

Var det enbart denna, eller har Expressen "varit på" henne mer än så?

Allan
2005-08-05, 00:03
Skulle gärna läsa hela krönikan, vet någon en länk?

Var det enbart denna, eller har Expressen "varit på" henne mer än så?

http://expressen.se/ego/c_0/index.jsp?a=407585


allan

High1ander
2005-08-05, 00:03
Nån måste sätta ner foten. Klüft har inte valt att bli omslagsflicka, hon har valt att tävla i friidrott, och nu lessnade hon på att en fet fd musikjournalist (och ja, hans person har en hel del med det här att göra) sitter och förkastar hennes privatliv offentligt. Vad har han med det att göra? Vad har svenska solket med det att göra?
Jag tycker hon gör rätt - och har jag tolkat rykten rätt har de täckt den förlusten inom ett par dagar.

allan
Jag tror nog att hon har valt att bli "omslagsflicka" det är där hon får sina pengar. http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=412931 verkar ganska klart att hon vill vara i media.

Men som jag sa tidigare, jag skulle göra precis som Klüft, jag skulle inte ta skit från någon jävla sopa, finns andra tidningar som kan ge en publicitet.

Allan
2005-08-05, 00:08
Hon har varit förbannad på dem förr.


allan

Tolkia
2005-08-05, 00:13
Vad jag vet har väl inte Klüft tvingat resten av landslaget att bryta avtalet med Expressen. Hon lär knappast ha siktat på dem med en laddad automatkarbin och bett dem att välja ... om resten av truppen är så ryggradslös att de måste gå dit Klüft pekar har de avgjort ett problem - men det är i så fall deras problem.

Då tror jag snarare att detta var droppen som fick en sedan länge välfylld bägare att rinna över; jag tycker snarast att det är aningen löjeväckande att Expressen anstränger sig så till den grad för att hitta skit att skriva om en idrottare de själva sponsrar. Vad har det t.ex. för betydelse om någon f.d. vän till Klüft skulle ha varit inblandad i en rymning från psyket? Det liknar något affären JR Ewing vs. Cliff Barnes på den gamla goda Dallastiden. Dessutom är ju faktiskt även den smutskastade pojkvännen en del i det sponsrade landslaget - varför sponsrar tidningen idrottare som de tydligen tycker är så komplett värdelösa? Eller var det helt enkelt så att ännu en skribent med lite för stort ego för sitt eget bästa gjorde misstaget att tro att allt som låter elakt är rakknivsvass sarkastisk humor?

Samtidigt som ett sponsoravtal med en tidning inte innebär att man kan förvänta sig specialbehandling från tidningens skribenter innebär det ju inte heller att man är en livegen, som måste accepteras att behandlas hur som helst. Att böja sig för avtalet för att sedan gråta ut inför kameran på nästkommande presskonferens tycker jag inte hade varit STORT, snarare fegt.

spacedog
2005-08-05, 00:15
Hon har varit förbannad på dem förr.

Ja, jag hoppas verkligen att det finns en till bredden fylld bägare bakom det här, för en ynka mening i den där krönikan är ju inte mer än en droppe. Knappt ens det.

Tolkia
2005-08-05, 00:19
Off topic så läste jag krönikan i DN, där skribenten, vars namn jag tyvärr redan glömt, dissade samtliga svenska friidrottare p.g.a. deras glättade profillöshet och drömde sig tillbaka till den gamla goda tiden då svensk publik jublade över Patrik Sjöberg, Luldmila Engqvist och Sara Wedlund. Jag kan inte låta bli att känna mig lätt illamående inför hans prisande av den späda Wedlund, "kämpande med sig själv"; det känns ungefär lika fräscht som när Linda Skugge under sin "revolutionära" ungdomstid briljerade med anorexia och självdestruktivitet. *spy*

spacedog
2005-08-05, 00:20
Vad jag vet har väl inte Klüft tvingat resten av landslaget att bryta avtalet med Expressen.

Om Expressen har ett avtal som säger att de ger pengar till landslaget mot att landslaget bär deras logga på sina tröjor. Hela landslaget. Då kan inte enskilda medlemmar välja om det passar eller inte. Klüft behöver inte Expressens pengar, men det finns kanske andra som gör.

Mago
2005-08-05, 03:59
Man ska väl inte behöva ta skit bara för man är kändis?
Skulle jag ha nåt samarbete med någon och de förolämpade mig på nåt sätt skulle jag också säga upp samarbetet. Även om Klüft och Kristiansson nu är lite störande. Men bra gjort! :)

n1tro
2005-08-05, 04:02
fnizz

zanzi
2005-08-05, 04:50
Om aftonbladet inte sponsrar friidrottsförbundet så är det här ett ypperligt tillfälle att börja! Själv tycker jag det är onödigt att ha en massa never-has-been gamla feta gubbar att skriva trötta sportkrönikor i tidningar, för ärligt talat, va i helvete vet dom om? Vem orkar lyssna på samma trötta feta gubbar snacka samma gamla avundsjuka bakfulla trams? Iofs, det verkar ju alla vilja om man tittar på försäljningssiffrorna för blaskorna.

:bow:

Helt rätt gjort av Klüft och Kristiansson.

skaparn
2005-08-05, 07:15
Laget är ju som sagt inte bara Klüft och Christiansson och de borde redan då de ställde upp för svenska friidrottsförbundet vetat att Expressen är en skittidning som man antingen accepterar som sin sponsor eller säger upp avtalet direkt. Man kan inte som nu, reagera på en krönikör genom att helt enkelt vägra bära loggan och därmed förstöra för alla andra i laget.

Och Tolkia, du raljerar över det faktum att Expressen inte vill låta sig styras av stjärnorna. Visst kan man tycka att det inte direkt var i upplysningens tjänst som Mats Olsson skrev sin krönika men det ligger ju ändå något i att avtal mellan sponsorer och sponsrade ska inte på något sät påverka vad som skrivs, åt något håll. Man skulle ju lätt kunna, i en framtid då alla sitter i allas knä, tänka sig tidningar som skriver om sina sponsrade atleter såsom Nike brukar beskriva sina.

Action
2005-08-05, 09:12
Kluft har visat att hon inte är den helylle tjej som hon med så stor energi och inlevelse försökt framställa sig själv i media!! Det kallar jag falsk marknadsföring. ;)

Nu kom det första tecknet på Diva-later. Fler lär komma med tiden. Detta var ju inte hennes egna sponsor och hon har satt friidrottsförbundet i en jobbig sits bara pga av en liten krönika.. Att hon ens bryr sig om den är enligt mig larvigt.

Arnesson
2005-08-05, 09:15
Orkar inte läsa alla andras svar.

Tycker Expressen har rätt att skriva vad de vill. Sen så tycker jag inte Carro och Patrik har rätt att rycka bort märkena på deras kläder (Så det börja om jag inte fattat fel?). Det bröt ju mot kontraktet. Ville de ta bort märkena, så borde de fixat så förbundet bröt avtalet med Expressen först.

Vidare så tycker jag man för stå ut med media om man är en ofentlig person, och så farlig var väl ändå inte krönikan?

ErikWrestlingFreaket
2005-08-05, 09:44
http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=412931

*spy*



Så jävla barnsligt att ta av sig loggan av en tidning som sponsrorar dom bara för att någon skriver en elak krönika om dom *screwy*

Jay-Z
2005-08-05, 10:21
Jag vill se Mats Olsson krypa till korset!!!!!!!!!


allan

Mats Olsson är Gud.

Ame
2005-08-05, 10:36
Vad jag vet har väl inte Klüft tvingat resten av landslaget att bryta avtalet med Expressen. Hon lär knappast ha siktat på dem med en laddad automatkarbin och bett dem att välja ... om resten av truppen är så ryggradslös att de måste gå dit Klüft pekar har de avgjort ett problem - men det är i så fall deras problem.
Avtalet var ju dock inte med varje enskild person utan med förbundet. Eftersom förbundet ställde sig bakom Klüft så bröts ju avtalet med alla, var sig de ville eller inte. De aktiva i landslaget lär knappast ha kunnat påverka. Dessutom så berör det ju hela friidrottssverige eftersom avtalet var med hela förbundet och inte bara landslaget. Fast någon större förändring lär det väl inte bli...

Grahn
2005-08-05, 10:42
Det är väl en fråga för förbundet inte för oss vi har knappast en ovinklad bild av det hela.

s_himself
2005-08-05, 11:13
jag tycker uttalandet va helt onödigt.. och har väl heller inte med saken att göra. låter mer som en personlig åsikt från fyllan än någon slagdänga i en krönika.

Honn
2005-08-05, 11:13
Mats Olsson har rätt att skriva vad han vill om Carro, men han ska inte gnälla om hon inte är glad över vad han skriver. Vi har inte bara yttrandefrihet, vi har rätt att bli förbannade på det som yttras också.

aliquis
2005-08-05, 11:19
Bojkotta expressen.
Eller rättare sagt, börja aldrig köpa blaskan.
nä, aftonbladet for life :love:

*rolleyes* :thumbup:

Yankeee
2005-08-05, 11:47
Klüft vet väl själv hur det ligger till, orka bry sig om vad som skrivs då, om det inte ligger något i det han säger förstås... Varför gör hon en så stor sak av det hela om det är så befängt?

Allan
2005-08-05, 11:51
Mats Olsson har rätt att skriva vad han vill om Carro, men han ska inte gnälla om hon inte är glad över vad han skriver. Vi har inte bara yttrandefrihet, vi har rätt att bli förbannade på det som yttras också.

Du formulerar det bättre än jag - helt rätt!


allan

spacedog
2005-08-05, 12:27
Mats Olsson har rätt att skriva vad han vill om Carro, men han ska inte gnälla om hon inte är glad över vad han skriver. Vi har inte bara yttrandefrihet, vi har rätt att bli förbannade på det som yttras också.

Klart hon har rätt att bli förbannad, men det innebär inte att hon har rätt att bryta ett avtal som inte är hennes att bryta. Jämför tråden om att ta lagen i egna händer...

JJ
2005-08-05, 12:30
Klart hon har rätt att bli förbannad, men det innebär inte att hon har rätt att bryta ett avtal som inte är hennes att bryta. Jämför tråden om att ta lagen i egna händer...

Ja, grymt bra jämförelse.

Frantic
2005-08-05, 17:38
Mats Olsson är inte den bäst på expressen. Se bara vad Malin Roos skriver om Sanna Kallur;

Att hon klipper 86 kilo i bänkpress, handlar inte bara om råstarka biceps.

http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=407275

Grahn
2005-08-05, 17:41
Mats Olsson är inte den bäst på expressen. Se bara vad Malin Roos skriver om Sanna Kallur;



http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=407275

Vadååååå :P det handlar ju inte bara om råstarka biceps..... :P helt riktigt