handdator

Visa fullständig version : Frontböj, ont!


Johan O
2005-08-04, 19:43
Har inte kört frontböjjar någonting alls tidigare, men har börjat lite smått nu. Vanliga böj har jag dock tränat ett par år.
Vad är då problemet med frontböj? Jo, jag får jävligt ont av stången. Har provat att lägga stången som exemplet i övningsbanken, med armarna i kors, men då får jag grymt ont i axlarna.
Testar jag däremot att lyfta lite mer styrkelyftinspirerat med bakåtböjda handleder, får jag istället ont i just handlederna.
Jag provade idag med blott 50kg för att träna lite teknik, men det gör ont utav helvete ändå.

Vad gör jag fel? Är jag extremt ovig eller? Tips!

Yankeee
2005-08-04, 19:44
Öva, öva, öva. Det gör ont i början. Det är lika för alla ;)

HenrY
2005-08-04, 19:56
aa, gör ont för alla de första gångerna! Sen känner man ingenting, då kan man enbart koncentrera sig på att få ont i benen!;)

- ante
2005-08-04, 20:05
Öva, öva, öva. Det gör ont i början. Det är lika för alla ;)

word niggah

mr ruhl
2005-08-04, 20:07
håller med ovanstående, hade samma problem i början, nu när jag vant mig vid det så känns det inget i axlarna trots att jag haft ganska bra vikter på axlarna..om du tycker att det är mer smärtsamt än du klarar av så kan du virra in stången med en handduk så känns det inte lika mycket men det är inte särskilt hardcore :D

aliquis
2005-08-04, 20:27
Skumt det där iaf, att övningar som kan göra så ont (även vanlig böj) i början inte alls känns lite senare.

Gabber
2005-08-05, 13:50
har precis börjat med frontböjjar och visst gör det ont även vid lättare vikter men den är så skön att köra att man glömmer smärtan.

kör på bara eller bygg mer axlar så det finns något att lägga stången på.

JAM
2005-08-05, 14:16
Jag stämmer in i ont-kören. Jag hade inga problem med axlarna, men däremot med handlederna. Men efter några gånger går det bättre. Det hände även att jag blev lite öm i nyckelbenet nära halsen.

Öva på och lycka till! "No pain, no gan" verkar ju stämma lite i det här fallet... :)

drkrupp
2005-08-05, 14:58
"No pain, no gan" verkar ju stämma lite i det här fallet... :)
Själv kör jag "No pain, no pain" :cool:

Weird
2005-08-05, 14:58
är smärtan i handlederna något problem elelr är det bar så och går över efter ett tag. när jag kör front böj kör jajg med ol grepp dte går men handlederna ....

JAM
2005-08-05, 16:49
"No pain, no gan"Den som inte är helt bakom flötet förstår säkert att ett i föll bort där. Kul att man kan editera sina inlägg...Själv kör jag "No pain, no pain" :cool:Ja, det låter ju vettigt... :MrT:

bartil
2005-08-05, 18:03
följdfråga: har precis börjat köra (vanlig) knäböj och fick satans ont i den där knölen på ryggen , där jag hade stången... frågan är om man verkligen ska ha stången där , eller var ska man ha den egentliegn? Förstår inte riktigt om ni säger typ, mellan traps och baksida axlar, för jag vetifan var de sitter på min kropp iaf... *spy*

en till fråga: bli inte sura nu, men jag körde knäböj i smithen igår :whipped: , eftersom jag inte hade en träningskompis med mej som kunde hålla ett öga på mej, och jag bara undrar var man ska ha fötterna i förhållande till stångens placering så att det tar maximalt i främre lår?

Weird
2005-08-05, 19:11
följdfråga: har precis börjat köra (vanlig) knäböj och fick satans ont i den där knölen på ryggen , där jag hade stången... frågan är om man verkligen ska ha stången där , eller var ska man ha den egentliegn? Förstår inte riktigt om ni säger typ, mellan traps och baksida axlar, för jag vetifan var de sitter på min kropp iaf... *spy*

en till fråga: bli inte sura nu, men jag körde knäböj i smithen igår :whipped: , eftersom jag inte hade en träningskompis med mej som kunde hålla ett öga på mej, och jag bara undrar var man ska ha fötterna i förhållande till stångens placering så att det tar maximalt i främre lår?
föttrena ska vara ganska mycke framför stången. sen har du stången för högt upp ja

mr ruhl
2005-08-05, 19:34
en till fråga: bli inte sura nu, men jag körde knäböj i smithen igår

whattafuck??!! vafan är det för svammel! även om du skrev det ironiskt så är det väl inget fel att köra i smithen då och då även om en del självutnämnda experter säger det, fan finns ju bla massor med proffs som kör i smithen..

JAM
2005-08-05, 19:37
följdfråga: har precis börjat köra (vanlig) knäböj och fick satans ont i den där knölen på ryggen , där jag hade stången... frågan är om man verkligen ska ha stången där , eller var ska man ha den egentliegn? Förstår inte riktigt om ni säger typ, mellan traps och baksida axlar, för jag vetifan var de sitter på min kropp iaf... *spy*Du ska INTE ha stången på den knöl du pratar om! :nono:

Prova att lägga den lite längre ner i stället. Kanske kan du ävan prova att hålla ett lite smalare grepp, vilket eventuellt gör att du skjuter ihop skuldrorna mer och därmed får lite mer trapzmassa att lägga stången på. Då gör det inte ont.

Bjorne
2005-08-05, 20:00
Själv kör jag "No pain, no pain" :cool:Cutlerstyle :p


Men jag slänger också in en för att det inte gör ont, inte det minsta, efter ett tag, man härdar sig väldigt snabbt. Fast när man kommer upp i riktigt tunga vikter lär det göra ont igen :p

bartil
2005-08-06, 18:56
whattafuck??!! vafan är det för svammel! även om du skrev det ironiskt så är det väl inget fel att köra i smithen då och då även om en del självutnämnda experter säger det, fan finns ju bla massor med proffs som kör i smithen..

hehe ja, man kan aldrig vara säker, i Allans knäböj-"artikel" skrev han att smithen bara var skit osv... :confused:

JAM Och weird: Ok, tack så mycket, ska testa längre ner, och händerna mer ihopa nästa pass! Gör fan fortfarande ont i knölen 2 dagar efter, inte lyckat :D

bartil
2005-08-06, 18:59
föttrena ska vara ganska mycke framför stången. sen har du stången för högt upp ja

förresten, har hört att det tar mer på främre lår om man har knäna framför fötterna i det "kritiska" läget (?), asså längst ner, men om man har fötterna långt fram blir det inte tvärtom då? Förstår du va ja yrar om lr? :MrT: