handdator

Visa fullständig version : Sittande lårcurl


spacedog
2005-08-04, 17:49
Nu har jag råkat ut för två olika maskiner för sittande lårcurl i två olika gym. När jag värmer upp med en lätt vikt känns det rätt ok, men så fort de rejäla vikterna åker på så känns det bara helt vansinnigt...fel. Den maskinen jag testat nu är - som alla andra maskiner i nuvarande gymet - från Technogym. Och de andra maskinerna suger rätt rejält de också, så det kan vara en förklaring. Men den första maskinen (kommer inte ihåg märket) var inget vidare den heller. Så jag har slutit mig till att det måste bero på att:

- Jag gör något helt fel. (Och det kan jag väl aldrig tänka mig :D )
- Jag har råkat ut för dåligt konstruerade maskiner.
- Hela idén med en sittande lårcurl är helt uppåt väggarna.

Vad säger ni?

mr ruhl
2005-08-04, 19:17
skulle tro på alt 1..även om du inte vill att det ska vara så=), iaf dom jag testat har varit mina favoriter bland maskiner och bland dom övningar för baksida lår som jag tyckt om bäst..

sunkan
2005-08-04, 19:21
vad är det som känns så fel?

spacedog
2005-08-04, 19:38
vad är det som känns så fel?

Ah, jag hade hoppats att jag inte skulle behöva förklara det. :D Men det måste jag förstås, det har du rätt i. Det känns helt enkelt inte som att jag befinner mig i en optimal position för att belasta baksidan av låren maximalt. När jag istället ligger på mage som i en traditionell bencurl så känns det som en mycket mer naturlig rörelse. Det är kanske en vanesak, jag vet inte. Kanske skall jag köra på med lätta vikter ett tag för att vänja mig vid rörelsen.

HenrY
2005-08-04, 19:39
Känns det som kontakten försvinner när du kör tyngre? Att inte hela hamstringen jobbar?
Så kände jag förut. Då märkte jag att jag spände framsida vader jäkligt mycket när jag körde, och även baksida vader. Så jag började koncentrera mig helt på att slappna av i vaderna när jag körde, då plötsligt började jag få in en grymlig kontakt!
Vet inte varför det blev så, men det funkade skit bra för mig!

melancoolio
2005-08-04, 19:40
Har två modeller från technogym där jag tränar. Båda funkar utmärkt...kör dock aldrig under 8 reps i dom för när man kör "för" tungt i dom maskinerna så blir något fel...så jag tycker nog lite som dig... :D

Fast kör man runt 8-12 reps i dom så är dom grymma :hbang:

spacedog
2005-08-04, 19:49
HenrY: Jag skall tänka på det nästa gång, det är inte alls omöjligt att jag gör något liknande.

melancoolio: Jag får ta och lägga mig närmare 12 än 8 i fortsättningen. Maskiner är ju trots allt disco, så varför inte låta vikterna vara disco de också? ;)