handdator

Visa fullständig version : exale artikel


mangemani
2005-08-04, 16:30
läste nyss i exhale tidningen där det var en artikel om måltider,hur man ska dela upp dom och vad dom ska innehålla.

något som jag fastnade för var:

1.man ska käka åtminstånde 2 mål som ger insulin toppar under dagen
2.man ska separera helt och hållet på fett och kolhydrats målen,dvs man ska enbart käka kolhydrater och proteiner i ett mål och fett och proteiner i ett annat.
3.man ska käka 3 mål med enbart kolhydrater och proteiner och 3 med fett och proteiner.


blev lite nyfiken när jag läste detta....stämmer detta och är det nått man kanske ska expermitera lite närmare med?

King Grub
2005-08-04, 16:54
Det är vad Lyle McDonald kallar "food combining bullshit", och jag är böjd att hålla med. :D

Separeringshistorien bygger på teorin att insulinutsöndring från kolhydrat skulle lagra in fett om båda ingår i samma mål.

Stämmer ju, men nu råkar det finnas acylationstimulationsprotein också, som är till viss del reglerad av insulin, men själva närvaron av kylomikroner i plasman aktiverar ASP, och ASP aktiverar lipoproteinlipas lika väl som insulin, vilket mobiliserar fettsyror. Och ASP orsakar frisättning av insulin från bukspottkörteln.

Protein ger insulinutsöndring. Redan insulinnivåer på fastenivå inhiberar lipolysen med upp till 50%, och små små ökningar över fastenivå innebär ytterligare nedreglering av lipolysen. Det behövs inte kolhydrat för att uppnå detta.

Protein+kolhydrat+fett i samma mål agerar positivt på anabolismen; alla makronutrienter samverkar, och jag ser ingen anledning att dela upp dom.