Visa fullständig version : Hur många frukter äter du?
Hur många frukter äter du i genomsnitt på en dag?
Här talar vi portioner, så är det vindruvor eller liknande får det väl vara en eller ett par nävar som räknas som en portion ;)
Vet inte hur man gör med kiwi.
Psysallis och liknande får man väl göra en uppskattning, typ 10st är en portion.
Äter kanske 2-3 frukter / dag.. Sedan massa grönsaker också.. Men inte mer *flex*
2. En grapefrukt på morgonen och 2 nektariner till kvällsmålet. Ibland mer givetvis, men aldrig mindre. Försöker äta rejält med grönsaker istället.
Herkulez
2005-08-04, 15:02
snittar väl 2 i månaden kanske, dålig på att äta frukt.
Hade varit tusen ggr roligare om man kunde se vilka som svarade vad med :(
Anledningen till att jag lade den under allmänt var för att folk är så mesiga med att besöka den här delen, men det får väl gå bra såhär med :D
King Grub
2005-08-04, 15:03
Ett par tre stycken i veckan. Periodvis mer, som när vi varit och plockat jordgubbar.
Karate_kid
2005-08-04, 15:06
4-5 om dagen.
För det mesta blir det en frukt om dagen, men vissa dagar kan det hamna runt 5-6 frukter.
Vanligtvis burkar det bli 3-4 om dagen men under sommaren är det melon som gäller och då blir det ca 1 kg nätmelon om dagen. Honungsmelon i nödfall.
2-4 bananer per dag och sen ett par portioner ananas, tillsammans blir det väl 4-5 frukter. :thumbup:
AngelLove
2005-08-04, 15:38
2..
En mellan mellis och lunch samt en mellan lunch och nästa mellis.. Annars kurrar det bara så jäkligt i magen...
mangemani
2005-08-04, 16:32
kör med 3 mellanmål och i mellanmålen så är frukt kolhydrats källan för mej...tar 2 frukter till varje mellanmål,så 6 st per dag.
Mao, 7/10 kolozzeumare äter max 2 frukter om dagen. Så var det med de kostvanorna ;)
King Grub
2005-08-04, 16:42
Frukt är inget måste, i alla fall inte om man äter rikligt med grönsaker.
spacedog
2005-08-04, 16:48
Inga, jag är straight. :D
Nej, men allvarligt så är det lite till och från med fruktätandet. Ibland blir det kanske en frukt om dagen i en vecka, sedan blir det några fruktlösa ( :D ) veckor innan jag tar mig i kragen och köper frukt igen. Så jag valde noll i pollen, men hade du haft "1 i veckan" som alternativ så hade det blivit det.
Frukt är inget måste, i alla fall inte om man äter rikligt med grönsaker.Sån tur då att det bara är 30% som inte äter grönsaker.. En stor del av intaget hos alla (mig inkluderat) lär ju vara gurka, tomat o dylikt med.
Frukt är ju iaf rätt gott och enkelt att stoppa i sig.
Inga, jag är straight. :D
Nej, men allvarligt så är det lite till och från med fruktätandet. Ibland blir det kanske en frukt om dagen i en vecka, sedan blir det några fruktlösa ( :D ) veckor innan jag tar mig i kragen och köper frukt igen. Så jag valde noll i pollen, men hade du haft "1 i veckan" som alternativ så hade det blivit det.1 i veckan är ju detsamma som 0 ;)
Jag älskar frukt och äter massvis! Till varje mål faktiskt, så det blev 8-10 st om dagen.
De går i perioder, ibland får ja manii på en viss frukt och käkar massa om dagen och ibland käkar ja inga alls =) just nu missbrukas vindruvor :love: den gröne kärnfullproppade varianten :whipped:
Enda frukten jag har hemma året runt är bananer, blir 1-2 per dag då.
Händer väl att det slinker ner nån annan sorts frukt lite då och då.
2. En grapefrukt på morgonen och 2 nektariner till kvällsmålet. Ibland mer givetvis, men aldrig mindre. Försöker äta rejält med grönsaker istället.
Mattekunskaper?
Jag käkar oftast 3-4 per dag. Nästan alltid en banan och ett äpple till frukosten, sedan en eller två till under dagen som mellanmål.
En banan åker alltid ner i efterträningsmixen de dagar jag tränat. I övrigt blir det 2-3 frukter/dag, oftast 2 när jag tänker efter. Päron och persika var med i det senaste inköpet, några äpplen i veckan brukar det bli.
November -> ~April är det apelsin som gäller. Om torkad frukt räknas blir det nog nån halv portion till om dan från müslin och fikon.
Frukt är som godis, så det slinker lätt ner 4-5 stycken per dag!
2-3st per dag. Alltid en banan till frukost, alltid ett äpple till ett av mellanmålen och ibland ett till äpple till det andra mellanmålet.
Frukt är som godis, så det slinker lätt ner 4-5 stycken per dag!
Frukt är INTE godis!
Dumleman
2005-08-04, 22:49
Mao, 7/10 kolozzeumare äter max 2 frukter om dagen. Så var det med de kostvanorna ;)
7/10 är alltså omedvetet miljömedvetna :). Går åt otroligt mycket fossila bränslen för att flyga upp miljoner ton frukt från Afrika hit till Sverige varje år! Själv äter jag väl avrundat neråt 0 frukter/dag.
Banan efter träning ibland. Annars inget. Grönsaker är bättre.
Frukt=Fruktos=bad
edit: ah just det ett glas juice varje dag tillsammans med kreatinet.
7/10 är alltså omedvetet miljömedvetna :). Går åt otroligt mycket fossila bränslen för att flyga upp miljoner ton frukt från Afrika hit till Sverige varje år! Själv äter jag väl avrundat neråt 0 frukter/dag.Vad bra att mejeriprodukter från nya zeeland och sojabönor från usa flyter över haven då.
(iofs kanske de gör just det, åker båt istället för flyg, men ändå)
Chandler
2005-08-05, 06:53
Banan efter träning ibland. Annars inget. Grönsaker är bättre.
Frukt=Fruktos=bad
Sedan är det ju kanske inte energin man i första hand är ute efter när man äter frukt. *rolleyes* Och juice är ju mycket bättre. :D
Frukt=Fruktos=bad
Allt är inte svart eller vitt, så 'Frukt=Fruktos=bad' var det dummaste jag hört! Men juice dricker du? Ja´du, märkligt tankesätt!!
Frukt är INTE godis!
Haha, jodå!!!
Sött, kommer i lösvikt och bör inte ätas i för stora mängder :D
mini_Arnold
2005-08-05, 09:44
cirka 7 portioner frukt på lördagar 0 dem andra
frukt är gott
kiwi
banan
apelsin
röda äpplen
päron
userfriendly
2005-08-05, 11:05
alltid 3-5 frukter per dag + sallad till varje mål, offseason som under diet!! *flex*
Allt är inte svart eller vitt, så 'Frukt=Fruktos=bad' var det dummaste jag hört! Men juice dricker du? Ja´du, märkligt tankesätt!!
juice dricker jag till kreatinet för att få en insulintopp, kreatinet tas upp bättre då. :thumbup:
2-3 om dagen, Så här års blir det mycket nektariner.
Kom just hem från skogen med 3L blåbär :eating:
King Grub
2005-08-05, 17:35
juice dricker jag till kreatinet för att få en insulintopp, kreatinet tas upp bättre då. :thumbup:
Hur mycket juice dricker du för att få en insulintopp - en liter? ;)
Brukar bli 1-2 bananer per dag. På vintern äter jag massor av clementiner och när det finns goda äpplen blir det nåt äpple om dagen också.
1 banan till gröten, de dagar jag inte äter gröt så kanske jag äter ett äpple, men inte så ofta.
2-3 om dagen, Så här års blir det mycket nektariner.
Kom just hem från skogen med 3L blåbär :eating:bär är ju smartast, lägre energiinnehåll/nyttighet och därmed mindre fruktos med.
grisbil3n
2005-08-05, 23:07
Blir oftast ett par bananer, idag 1 kg kiwi utöver det dock.
valde 2 för det blir det minst per dag
Max 1 per vecka. I don't dig on fruit.
4st...2 äpplen, o 2 bananer
bär är ju smartast, lägre energiinnehåll/nyttighet och därmed mindre fruktos med.
Va bra då ! Nu var det väl inte för näringsinnehållet jag plockade blåbär,
Utan för att det är så jäkla gott.Och slog två flugor i en smäll. :thumbup:
Under bästa blåbärssäsongen var det väl tp 1/2 liter blåbär /dag i 1-2 veckor. Annars försöker jag få i mig minst 2 frukter om dagen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.