handdator

Visa fullständig version : Köra bänkpress ensam


sockerdricka
2005-08-04, 13:19
Jag har gymmat till och från i nåt år nu, har väl varit mest från om jag ska va ärlig, jag och en kompis köpte gymkort på samma ställe och brukade dra dit då och då och köra, det gick inte att övertala några andra kompisar att börja gymma. Nu ligger han inne i lumpen och jag är sugen på att börja träna igen, men undrar hur jag ska göra när jag kör bröst hädanefter.

Vi brukade turas om att köra bänkpress med tunga vikter och körde tills man inte orkade lyfta stången mer, tills man hade den nere vid bröstet och tog i som fan men ändå inte fick upp den, sen fick den andra hjälpa till att lyfta tillbaka stången på hållaren. Men nu när jag kör ensam så vet jag inte om jag ska börja köra nåt annat istället för bänkpress eller om jag ska chansa på att jag vet exakt hur många gånger jag kommer orka lyfta den så att jag inte hamnar där med skivstången över bröstet och inte kommer därifrån.
Några tips? Hur brukar ni andra göra?

Liten Men Fet
2005-08-04, 13:33
Jag har gymmat till och från i nåt år nu, har väl varit mest från om jag ska va ärlig, jag och en kompis köpte gymkort på samma ställe och brukade dra dit då och då och köra, det gick inte att övertala några andra kompisar att börja gymma. Nu ligger han inne i lumpen och jag är sugen på att börja träna igen, men undrar hur jag ska göra när jag kör bröst hädanefter.

Vi brukade turas om att köra bänkpress med tunga vikter och körde tills man inte orkade lyfta stången mer, tills man hade den nere vid bröstet och tog i som fan men ändå inte fick upp den, sen fick den andra hjälpa till att lyfta tillbaka stången på hållaren. Men nu när jag kör ensam så vet jag inte om jag ska börja köra nåt annat istället för bänkpress eller om jag ska chansa på att jag vet exakt hur många gånger jag kommer orka lyfta den så att jag inte hamnar där med skivstången över bröstet och inte kommer därifrån.
Några tips? Hur brukar ni andra göra?

Det går att köra bänk utan passare det brukar jag göra men det är ju en bra ide att ta det lite lättare i början. Du kan tom köra tunga fyror utan problem när du vant dig men det kan vara lite dumt att satsa på att man klarar den där sista skakiga...
Annars brukar nästan alla ställa upp och passa om du ber snällt, jag gör det alltid.
Jag har fått lägga ner stången på magen och rulla ner den till höften, sätta mig upp och lägga ner stången framåt. Det gör ont och är väl inte så bra om man har lite mer vikter på, annars kan man alltid skrika skräckslaget så kommer hjälpen springandes fort ;)

Annars är ju hantelpress en väldigt trevlig övning.

Ta det lite försiktigt i början så är det ingen fara att köra bänk ensam.

JAM
2005-08-04, 13:39
Jag har gymmat till och från i nåt år nu, har väl varit mest från om jag ska va ärlig, jag och en kompis köpte gymkort på samma ställe och brukade dra dit då och då och köra, det gick inte att övertala några andra kompisar att börja gymma. Nu ligger han inne i lumpen och jag är sugen på att börja träna igen, men undrar hur jag ska göra när jag kör bröst hädanefter.

Vi brukade turas om att köra bänkpress med tunga vikter och körde tills man inte orkade lyfta stången mer, tills man hade den nere vid bröstet och tog i som fan men ändå inte fick upp den, sen fick den andra hjälpa till att lyfta tillbaka stången på hållaren. Men nu när jag kör ensam så vet jag inte om jag ska börja köra nåt annat istället för bänkpress eller om jag ska chansa på att jag vet exakt hur många gånger jag kommer orka lyfta den så att jag inte hamnar där med skivstången över bröstet och inte kommer därifrån.
Några tips? Hur brukar ni andra göra?
Lasta in på så tungt. Prova några gånger. Efter ett tag lär du dig vart din gräns går och du VET att du inte orkar en repp till.

Annars finns det några alternativ när du väl ligger där med stången på bröstet och inte orkar få upp den:
* Tippa stången åt sidan. Inte jättepopulärt på de flesta gym, men vad gör man... Vikterna på ena sidan kommer eventuellt att glida av. Det smäller då rätt fint i golvet och sedan tipparstången snabbt över på andra sidan. Även där låter det lite.
* Rulla ner stången på magen och vidare tills du kan resa dig upp. Varning för blåmärken och ***- och pungkross.
* Ropa på hjälp. Kan upplevas som pinsamt och behöver inte leda till något.
* Vila ett tag och se om du kan få upp stången igen.
* Blunda och hoppas på det bästa.

sockerdricka
2005-08-04, 13:43
* Blunda och hoppas på det bästa.

Haha, den var ju bara skönast.

Iaf, mitt gym är väldigt litet, och det är inte ovanligt att det inte är nån annan där när man kommer dit för att träna, så att ropa på hjälp är ju inget givet medel som kommer funka. Däremot så är det nån sorts plastgolv och vikterna är i gummi så det lär inte låta alltför mycket om jag kan tippa över dom. Tack för alla tips :)

Sonny
2005-08-04, 13:52
Köra bänk som vanligt fast lite lättare är ett alternativ, jag har dom senaste 4 veckorna inte haft nån passare heller så ja har kört hantelpressar istället, mkt trevlig övning!

JAM
2005-08-04, 14:06
Köra bänk som vanligt fast lite lättare är ett alternativ, jag har dom senaste 4 veckorna inte haft nån passare heller så ja har kört hantelpressar istället, mkt trevlig övning!
Sedan går det ju eventuellt att köra i powerracket. Det är naturligtvis inte så populärt om det finns andra som vill använda det till vettigare saker, men är man ensam går det utmärkt. Jag gör alltid det.

Kråckodilen
2005-08-04, 14:34
Jag har gymmat till och från i nåt år nu, har väl varit mest från om jag ska va ärlig, jag och en kompis köpte gymkort på samma ställe och brukade dra dit då och då och köra, det gick inte att övertala några andra kompisar att börja gymma. Nu ligger han inne i lumpen och jag är sugen på att börja träna igen, men undrar hur jag ska göra när jag kör bröst hädanefter.

Vi brukade turas om att köra bänkpress med tunga vikter och körde tills man inte orkade lyfta stången mer, tills man hade den nere vid bröstet och tog i som fan men ändå inte fick upp den, sen fick den andra hjälpa till att lyfta tillbaka stången på hållaren. Men nu när jag kör ensam så vet jag inte om jag ska börja köra nåt annat istället för bänkpress eller om jag ska chansa på att jag vet exakt hur många gånger jag kommer orka lyfta den så att jag inte hamnar där med skivstången över bröstet och inte kommer därifrån.
Några tips? Hur brukar ni andra göra?


Man behöver ju inte maxa och köra till failure i just bänken, satsa på hantelpress ist. *flex*
Annars är det som JAM säger, blunda å hoppas på det bästa... :D

tuben
2005-08-04, 14:39
Du har ingen Smith på ditt gym?

Annars är det ju som andra säger att man lär sig veta hur mycket man klarar.

Jag har kört bänkpress själv i 3 år och frågar man nån så brukar man alltid få hjälp om man vill.

aliquis
2005-08-04, 15:09
Kör inte för tungt / be någon annan om hjälp / kör hantelpressar.

Krokodil
2005-08-04, 15:23
Det finns fördelar med att köra bänk ensam också. Jag tränar ofta ensam på jobbet i ett bergrum 30 m under jord och då är man jäkligt koncentrerad när man bänkar tungt.

Diana
2005-08-04, 17:04
Annars brukar nästan alla ställa upp och passa om du ber snällt, .
:thumbup:

Dav0d
2005-08-04, 21:09
Är du socialt efter ? Kanske skulle fråga någon ?
Anyway det lät grovt men menade inget illa.:)

Annars så kan du alltid lägga ner den på magen om den väger 80 kg eller mindre, sen rulla ner den och gå upp (tror du förstår).

bluelight
2005-08-04, 21:32
Har ni ingen smithbänk då? Den kan du ju göra ensam!

Fettecke
2005-08-04, 23:56
om du nu haft ett uppehåll så ska du väll inte dunka på med dina förra PB-vikter direkt ?

lägg dig X antal kg under vad du tror, och bygg dig upp, så får du en uppfattning om vad du klarar, samt att du undviker skador om du blåser på förfullt i början.

blekfet2
2005-08-05, 00:44
har aldrig kört bänk med passare, tränar alltid själv...sköööööönt...men har dock bara kört styrke i "muskelsparande" syfte men bänkar utan passare då upp till 110kg,...men vågar jag inte...det kan gå illa =)

Arne Persson
2005-08-05, 00:51
Det enda man skall tänka på om man maxar ensam i bänken är att ALDRIG ha klovat!

Yes
2005-08-05, 01:14
När jag kör själv brukar jag ta ut mig tills jag inte orkar längre, ta ned stången på bröstet och byta till ett smalare grepp(så jag lyfter mer med triceps, vilket brukar gå lättare för mig). Sen pustar jag ut lite innan jag lyfter upp stången. Funkar oftast rätt bra, fast det kan säkert bli riktigt smärtsamt för revbenen om man kör med tunga vikter.

larre
2005-08-05, 01:22
När stången vägrar gå upp för mig så rullar jag den antingen över magen(blir asnsygga märken :D ) eller vickar av vikterna.

blekfet2
2005-08-05, 02:31
När stången vägrar gå upp för mig så rullar jag den antingen över magen(blir asnsygga märken :D ) eller vickar av vikterna.


jo det är juh oxå grymt uppskattat när det dunkar till så att alla på gymmet skiter ner sig :D

Maverick
2005-08-05, 07:38
Jag tränar själv 99% av tiden och har inga problem, man lär sig fort när man orkar och inte.