handdator

Visa fullständig version : Max-OT om press bakom nacken


Fatcan
2005-08-04, 11:33
Dom påstår att allt tryck skulle hamna på främre deltan när man kör militärpress bakom nacken, stämmer detta? Jag har altid trott att man kommer åt den mellersta bättre eller att det inte bli nån skillnad.

Allan
2005-08-04, 11:55
Alla pressar uppåt involverar frontdeltan, men visst jobbar de andra delarna också. Kolla i övningsbanken så ser du. En illa utvecklad mittdelta kommer att ha mycket nytta av pressar överhuvudtaget.


allan

Fatcan
2005-08-04, 13:28
Okej, men får mellersta deltamuskeln jobba mera i press bakom nacken än framför?

aliquis
2005-08-04, 15:07
Finns det ens någon mening med att köra bakom nacken? Ser ju bara omständigt ut. Om man nu vill komma längre bak finns ju hantlar isf.

larre
2005-08-05, 12:27
Okej, men får mellersta deltamuskeln jobba mera i press bakom nacken än framför?
Nu är jag en liten rookie men jag tycker det känns så.
Fast det finns väl mkt bättre övningar för mittenaxel än press bakom skallen, tex lyft åt sidorna med hantlar.

Enl. max-ot är det väl fyfy på press bakom skallen väl, skall tydligen vara dåligt för någon led eller dyl. och allt som står i max-ot är guds ord så det måste följas!

Fatcan
2005-08-05, 17:32
Finns det ens någon mening med att köra bakom nacken? Ser ju bara omständigt ut. Om man nu vill komma längre bak finns ju hantlar isf.

Variation. Jag kör iofs aldrig press bakom nacken med fri stång, det känns lite farligt. Kör den alltid i smithmaskin.