handdator

Visa fullständig version : Bättre kondition = svettas mer?


sanoj
2005-08-04, 11:04
Hörde det på något tv-program (tror det va nåt läger för överviktiga barn), där sa en tränare till en kille att ju bättre kondis man får desto mer svettas man. PÅ mig skulle det kunna stämma för jag svettas mer nu för tiden än när jag bara satt o spela dator hela dagarna.

Men är det så för jag tycker det verkar lite konstigt?

King Grub
2005-08-04, 11:05
Svettning är ju kroppens avkylningsmekanism, och med bättre kondition kan du träna med högre intensitet = större krav på avklyning och därmed mer svett.

Weird
2005-08-04, 12:17
min tröja kna man mer elle mindre krama ur efter tränngs passen... då böhöver jga inte köra någon konditons träning jaaaaaa :cool:
stämmer det värkligen jag har super usel kondition och svettas som ett svin?? :confused:

King Grub
2005-08-04, 12:22
Sambandet är inte direkt!

Weird
2005-08-04, 12:24
Sambandet är inte direkt!
aa såg nu när jag läste lite nogrannare

JAM
2005-08-04, 12:45
Hur är det med svett i vardagen då? Jag tycker att jag har lättare att svettas nu än på dent iden jag inte tränade. Speciellt på morgonen - tittar jag på cykeln blir jag svettig på ryggen. :(

Diana
2005-08-04, 17:00
Hur är det med svett i vardagen då? Jag tycker att jag har lättare att svettas nu än på dent iden jag inte tränade. Speciellt på morgonen - tittar jag på cykeln blir jag svettig på ryggen. :(
Är inte säker men kan de inte vara så att musklerna du lagt på dej höjjt din förbränning så att du svettas mer..?

sanoj
2005-08-04, 19:21
Svettning är ju kroppens avkylningsmekanism, och med bättre kondition kan du träna med högre intensitet = större krav på avklyning och därmed mer svett.
Följdfrågor:

1.Betyder det att, om man tränar med en viss intensitet när man börjar träna och sen ökar den eftersom. Om man då går tillbaka och tränar med samma intensitet som när man började blir man inte lika svettig som när man började, eller?

2.Om man har bra kondition svettas man då mer under träningen och kortare stund efteråt än om man har dålig kondition?

(Min mamma som e ganska överviktig brukar svettas väldigt länge efter hon vart ute på promenader med hunden.)

3.Att jag svettas mer även när jag inte tränar som när jag åker tåg eller buss nu när jag fått bättre kondis, har det oxå att göra med kondisen eller är det bara att jag är i puberteten kanske? (e 16 år)

King Grub
2005-08-04, 20:53
Det finns inga sådär solklara klara regler för svettning och kondition, där en viss sak följer en annan. Jag har jättebra kondition men svettas aldrig vid annat än riktigt hård konditionsträning eller när det är tokvarmt. Jag känner andra som bara behöver gå ut och hämta posten så börjar svetten tränga fram. Är man tjock rinner svetten jämt, tror jag.

Vid en given intensitet svettas personen med bättre kondition mindre än den som har dålig kondition, eftersom personen med dålig kondition har en avkylningsmekanism som fungerar sämre.

"At a given exercise intensity in subjects with a higher aerobic capacity body temperature is maintained with a lower sweating rate than that in subjects with a lower aerobic capacity."

Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1995;71(2-3):235-9.

King Grub
2005-08-04, 20:57
"Nineteen healthy male subjects, differing in training status and Vo2max (52 +/- 1 ml.min-1.kg-1, mean +/- SEM; 43-64 ml.min-1.kg-1, range), exercised for 1 h at an absolute workload of 192 +/- 8 W (140-265 W); this was equivalent to 70 +/- 1% Vo2max (66-74%). Each exercise test was performed on an electrically braked cycle ergometer at a constant ambient temperature (22.5 +/- 0.0 degrees C) and relative humidity (85 +/- 0%). Nude body weight was recorded prior to and after each exercise test. Absolute sweat loss (body weight loss corrected for respiratory weight loss) during each test was 910 +/- 82 g (426-1665 g); this was equivalent to 1.3 +/- 0.1% (0.7-2.2%) of pre-exercise body weight (relative sweat loss). Weighted mean skin temperature and rectal temperature increased after 5 min of exercise from 30.5 +/- 0.3 degrees C and 37.2 +/- 0.1 degrees C respectively to 32.5 +/- 0.2 degrees C and 38.8 +/- 0.1 degrees C respectively, recorded immediately prior to the end of exercise. Bivariate linear regression and Pearson's correlation demonstrated absolute sweat loss was related to Vo2max (r = 0.72, p less than 0.001), absolute exercise workload (r = 0.66, p less than 0.01), body surface area (r = 0.62, p less than 0.01), weight (r = 0.60, p less than 0.01) and height (r = 0.53, p less than 0.05). Relative sweat loss was related to VO2max (r = 0.77, P less than 0.001) and absolute exercise workload (R = 0.59, P less than 0.01)."

Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1989;58(4):348-52. Predictors of sweat loss in man during prolonged exercise.

sanoj
2005-08-04, 22:12
Tack för svaren! :)

Haru nåra tider som du springer eller cyklar vissa sträckor på lr vad du nu gör för konditionen, så jag kan jämföra mig som svettas rätt mycket med?

Xponent
2005-08-04, 23:01
Angående svettning vid vardagsaktiviteter då man har god kondition. Vid förbättrad kondition fås en förbättrad avkylning av kroppen vid aktivitet. Detta medför även att avkylningen (svettningen) sätter igång tidigare (vid en lägre kroppstemperatur) än vad som skulle ha skett om konditionen varit sämre. Därför ger en förbättrad kondition fler möjligheter till blöta t-shirts.

I-BO
2005-08-04, 23:50
Angående svettning vid vardagsaktiviteter då man har god kondition. Vid förbättrad kondition fås en förbättrad avkylning av kroppen vid aktivitet. Detta medför även att avkylningen (svettningen) sätter igång tidigare (vid en lägre kroppstemperatur) än vad som skulle ha skett om konditionen varit sämre. Därför ger en förbättrad kondition fler möjligheter till blöta t-shirts.

glöm inte att förbättrad kondition leder till att kroppen arbetar lika hårt för att nå samma mål (lägre puls, kallare kropp). Detta gör att man svettas mindre

cez
2005-08-05, 01:40
Tror inte att det har något signifikt samband, tror de e mycket från person till person
däremot är det ju inte dåligt att svettas mycket :D märkte förrut när jag ökade mitt vattenintag på dagarna att jag svettades mycket mer än vanligt, går ju att påverka också på många sätt.

sanoj
2005-08-05, 10:02
Tror inte att det har något signifikt samband, tror de e mycket från person till person
däremot är det ju inte dåligt att svettas mycket :D märkte förrut när jag ökade mitt vattenintag på dagarna att jag svettades mycket mer än vanligt, går ju att påverka också på många sätt.
Ahaa d tänkte jag inte på, jag har oxå ökat mitt vattenintag ganska rejält, kanske är det därför jag svettas mer?!

I-BO
2005-08-05, 11:57
glöm inte att förbättrad kondition leder till att kroppen arbetar lika hårt för att nå samma mål (lägre puls, kallare kropp). Detta gör att man svettas mindre

fan,... jag menar naturligtvis att "kroppen inte arbetar lika hårt"

MilkmaN
2005-08-05, 16:23
Jag svettas av att typ, lyfta armen. Helt sjukt.

Det går åt mkt deo.

mangs
2006-09-15, 09:10
Tänkte lyfta denna gamla tråden igen.

Det King Grub refererar till i någon rapport:
"Vid en given intensitet svettas personen med bättre kondition mindre än den som har dålig kondition, eftersom personen med dålig kondition har en avkylningsmekanism som fungerar sämre."

Låter ju tvärtom vad många upplever, dvs, att de svettas mer när konditionen är bättre.


Nu till mitt problem. Jag svettas väldigt lätt och det gäller både när jag tränar, är i varma miljöer, är nervös etc. Jag svettas mycket emr i år när min kondition är bättre jämfört med ifjol och vikten är ungefär samma.
Jag har väl alltid haft hyffsat enkelt för att svettas men det har blivit värre för varje år känns det. jag är varmblodig vilket gör att jag sällan fryser men det känns inte vidare hälsosamt att sitta och svettas när jag typ sitter och arbetar vid datorn. Hemma går jag oftast omkring i typ shorts + T-shirt för när jag har mer kläder på mig blir det för varmt.

I övrigt mår jag prima men jag undrar lite vad den bakomliggande orsaken till att jag svettas mycket kan vara. Lite fakta och möjliga orsaker:

*Jag väger ca 100 kilo fett% kring 15-16% på väg ner.
*Dricker hyffsat mycket vatten varje dag
*Äter mindre kcal än jag förbrukar men utspritt på ca 6-7 måltider per dag.
*Inget kaffe etc.
*Tränar styrka 3 timmar i veckan och kondis vid 2 tillfällen oftast.
*Konditionen är bra med tanke på min vikt (6.5km på under 27 minuter).

Vad kan jag göra för att svettas mindre, absolut torr kanske skulle vara något under armarna men å andra sidan svettas jag hyffsat fördelat över hela kroppen och även i pannan. Problemet är inte det faktum att jag svettas när jag rör på mig för då är det bara skönt, utan det jag vill uppnå är att svettas mindre i vardagen. Har funderat på att sänka vattenintaget, ngt mer?

nikasp
2006-09-15, 10:57
Jag vägde 104 pannor för 13 månader sen och idag runt 76-77. Smal och inte särskilt mycket muskler (har kört mycket lätt styrketräning och löpning).

Jag har inte märkt nån grymt stor förbättring vad gäller svettning. Förut kunde jag dock börja svettas pga ansträngning, värme eller nervositet och ha svårt att få det att sluta. Nu kan jag svettas på liknande sätt men det går över ganska snabbt. Upplever samma som nån annan här, tittar jag på en cykel så börjar jag svettas. Därför cyklar jag inte till jobbet 7 km bort även fast det var en del av planen tidigare. Andra aktiviteter ger mindre svettning. Gång och löpning drar igång svettningen senare än cykel har jag märkt. Tror att det beror på att lårmusklerna aktiveras mer på cykel men det är bara en teori.

Jag har inga enorma problem direkt men ibland är det störande att man blir halvfuktig på ryggen när man inte är det minsta "sugen" på det...

HenrY
2006-09-15, 11:10
Jag känner andra som bara behöver gå ut och hämta posten så börjar svetten tränga fram. Är man tjock rinner svetten jämt, tror jag.

JAHA så du kallar mej tjock?!:D

Guddi
2006-09-16, 00:07
Det King Grub refererar till i någon rapport:
"Vid en given intensitet svettas personen med bättre kondition mindre än den som har dålig kondition, eftersom personen med dålig kondition har en avkylningsmekanism som fungerar sämre."

Låter ju tvärtom vad många upplever, dvs, att de svettas mer när konditionen är bättre.

King Grub's inlägg gäller vid motionsträning. Xponent gav ett svar på din fråga. Det är ett liknande fenomen som att pulsen höjer sig snabbare hos vältränade personer än hos dåligt tränade personer vid en given effekt (dock så kommer den givetvis att stanna på en lägre nivå). Kroppen ställer helt enkelt om snabbare till ansträning oavsett om du verkligen tänkt fortsätta anstränga dig eller inte. Så en otränad person kan anstränga sig några minuter utan att deras svettproduktion kommer igång. Det är möjligen bra ur ett socialt synsätt, men inte bra i ett fysiologiskt då det leder till att deras kroppar kommer att befinna sig i en förhöjd kroppstemperatur under längre tid än vad den tränade behöver.

Nu till mitt problem. Jag svettas väldigt lätt och det gäller både när jag tränar, är i varma miljöer, är nervös etc. Jag svettas mycket emr i år när min kondition är bättre jämfört med ifjol och vikten är ungefär samma.
Jag har väl alltid haft hyffsat enkelt för att svettas men det har blivit värre för varje år känns det. jag är varmblodig vilket gör att jag sällan fryser men det känns inte vidare hälsosamt att sitta och svettas när jag typ sitter och arbetar vid datorn. Hemma går jag oftast omkring i typ shorts + T-shirt för när jag har mer kläder på mig blir det för varmt.

Svettning pga aktivitet och varma miljöer är det inte mycket man kan göra åt. Ta absolut torr där det stör dig mest. Är det lukten du är orolig för så sitter svettporerna som producerar den runt dina hårsäckar. Detta innebär oftast runt könsorganen och i armhålorna så försök att hålla dem områdena kylda. Rakning borde hjälpa en del med det. Om det börjar lukta från andra områden (typ fötterna) så beror det på att de är instängda i en fuktig miljö så plocka fram dem och lufta dem (innan de väl börjat lukta då dvs ;) )

Stora personer svettas generellt mer än mindre personer då de har en mindre yta procentuellt mot omvärlden än vad en liten person har. Detta leder till att de inte kan kyla ner sig lika bra genom att endast använda sig av extra blodflöde till huden. Barn svettas av samma orsak också mindre än vuxna. Tjocka personer svättas mycket både pga att de är stora och pga att deras extra fett verkar som en isolator för värmen och fettet hindrar även blodflödet från att nå huden effektiv.

En annan faktor som kan påverka svettningen är vilket klimat kroppen har anpassat sig till. Träning i varmt klimat leder till att kroppen anpassar sig så att man börjar svettas tidigare och mer effektivt (effektivt=mer vätska, mindre salter).

machine gun
2006-09-17, 10:18
Om det börjar lukta från andra områden (typ fötterna) så beror det på att de är instängda i en fuktig miljö så plocka fram dem och lufta dem (innan de väl börjat lukta då dvs ;) )

Det finns även fot-deo, vilket kan vara ett tips till alla som besväras av illaluktande fotsvett. T.ex så finns det en väldigt bra gel från Scholl.

blekfet2
2006-09-17, 10:37
jag svettas lätt som fan, och då på de konstigaste ställerna:

Aldrig under armarna eller fotsvett, utan svetten tränger först fram på smalbenen samt magen, blir snygga fläckar =)

mistermr
2006-09-17, 11:45
Svettning är ju kroppens avkylningsmekanism, och med bättre kondition kan du träna med högre intensitet = större krav på avklyning och därmed mer svett.

Det där verkar stämma på mig. Tidigare har jag alltid svettats minimalt oavsett om det är varmt eller om jag belastar kroppen eller inte. Men nu efter ett år med regelbunden träning så svettas jag väldigt mycket i samband med träningen. Jag gillar det inte, men det verkar i alla fall vara ett gott tecken på konditionsförbättring.

mvh

MrBoris
2006-09-18, 13:21
Ta absolut torr där det stör dig mest.

Går det att använda absolut torr i ansiktet också? Jag svettas jämt helt enormt mycket från ansiktet. Om du har sett Zinidine Zidane när han spelar på TV så är jag ungefär likadan, det bara rinner svett ner för näsan på mig :(
Ett problem för mig är det framför allt i vardagliga situationer då jag bara cyklat till t ex. jobbet och då sitter i princip all svett i pannan på mig, inge vidare kul direkt...

MVH

tano
2006-09-18, 13:47
Det finns inga sådär solklara klara regler för svettning och kondition, där en viss sak följer en annan. Jag har jättebra kondition men svettas aldrig vid annat än riktigt hård konditionsträning eller när det är tokvarmt. Jag känner andra som bara behöver gå ut och hämta posten så börjar svetten tränga fram. Är man tjock rinner svetten jämt, tror jag.

Vid en given intensitet svettas personen med bättre kondition mindre än den som har dålig kondition, eftersom personen med dålig kondition har en avkylningsmekanism som fungerar sämre.

"At a given exercise intensity in subjects with a higher aerobic capacity body temperature is maintained with a lower sweating rate than that in subjects with a lower aerobic capacity."

Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1995;71(2-3):235-9.

Här måste vi dock konstatera att svettning är något högst individuellt.
Själv har jag alltid varit smal och är smal, tränat flera sporter sedan 6 års åldern. Jag har alltid jobbat hårt, var säkert den med bäst konidition, då jag också var ute och sprang på morgnarna före skolan ( utan frukost och intervaller ibland, om man visste lite mer om näring då, men man var ju bara 12-14 år.)
Jag har alltid svettats mest, och det innebär mycket. hela min skoltid(från lågstadie till gymnasie) har folk frågat om jag dushat efter gympa/träning. Jag brukar svara att jag snart ska ställa upp i svettnings vm ;)

Även om jag som sagt jobbade hårt på träning, så stannar det inte där. Jag blir sjöblöt av att sitta i en varm buss etc. (kanske börjar lugna ned sig nu när man fyllt 20, men svettas ändå just nu framför datorn).

Vet inte om det finns forskning på detta område? lite jobbigt är det ibland, äckligt lukta som skit, men oundkomligt då man svettats.

kärlekskrigare
2006-09-18, 16:22
Hallå. Jag har en fråga som har lite med ämnet att göra, tyckte det var onödigt att starta en ny tråd.

När jag varit ute och sprungit och tittar mig i spegeln, så är jag röd (och svettig) i hela ansiktet - pannan, hakan, halsen - förutom på kinderna. Det ser helt skumt ut, som två vita fläckar. Vet någon vad det kan bero på? Dålig blodcirkulation? Dålig kondition?

Jag är inte så tränad som jag varit, hade ganska långt uppehåll då jag också rökte vilket jag inte gör längre (snusar däremot). Kan det ha med det att göra?

Skulle vara kul om någon visste, ungefär som med svettnings-ämnet.

blekfet2
2006-09-18, 18:07
Går det att använda absolut torr i ansiktet också? Jag svettas jämt helt enormt mycket från ansiktet. Om du har sett Zinidine Zidane när han spelar på TV så är jag ungefär likadan, det bara rinner svett ner för näsan på mig :(
Ett problem för mig är det framför allt i vardagliga situationer då jag bara cyklat till t ex. jobbet och då sitter i princip all svett i pannan på mig, inge vidare kul direkt...

MVH



japp, jag använde absolut torr i pannan under några år, funkar skitbra.

trasan
2006-11-29, 02:48
Årets megabumb, kan man använda absolut torr på skinkorna? Biverkningar någon :D

Nåt har hänt, har slutat svettas på ryggen,magen och skallen. Svetten har istället flyttats till skinkorna och benen. Skummaste nånsin, går fan itne o träna när man lämnar assprints efter sig på bänkar och dylikt.

Bondlurk
2006-11-29, 06:38
Edit: Insåg inte hur gammal tråden var.

Jag vet inte om man kan det, jag hade inte rekommenderat det.

trasan
2006-11-29, 13:46
Edit: Insåg inte hur gammal tråden var.

Jag vet inte om man kan det, jag hade inte rekommenderat det.

Vadårå?

Tense
2006-11-29, 17:12
Borde i såna fall vara farligare att ha det i pannan eftersom man säkerligen är känsligare där, risk för att få det i ögonen osv.

Ska man ha det på skinorna behövs nu en ganska stor mängd deo.. *flex*