handdator

Visa fullständig version : Är det acceptabelt att lyssna på musik från grupper med rasistiska åsikter...


Bjorne
2005-08-03, 21:49
...ifall texten i sig inte är rasistisk?

Sätter bara en regel här, som ska följas (för annars vet jag vad för folk som kommer flockas här), Ultima Thule och andra så kallade vikingarock-band är FÖRBJUDNA att diskutera i den här tråden, skapa en egen ifall ni vill diskutera kring dessa.

Ex Skrewdriver har gjort en hel del covers, ex på The Who's låt; Behind blue eyes eller Guns N' Roses; One in a million.

Sedan finns även låtar som "White Power" från Skrewdriver, samt ifall man besöker deras hemsida möts man på första sidan av ett trevligt hakkors, kort och gott; de är rasister.

Jag lyssnar dock på delar av deras andra musik, ex som dessa covers från "vanliga" band. Dock mött lite motstånd hos vissa, inget jag bryr mig om direkt. En ska är dock klar, det är att de alltid bara säger "skräp dig", "men för fan", inga argument varför det inte skulle vara OK.

Vad säger ni?

nemd
2005-08-03, 21:52
Ja, det är även acceptabelt o lyssna på rasistisk musik också om man nu gillar det. IMO

Timme
2005-08-03, 21:53
Nej det tycker jag inte! *grr*


/Timme

Dumleman
2005-08-03, 21:54
Ja för mig är det självklart att det är ok att lyssna på deras låtar som inte är rasistiska. Däremot skulle jag aldrig i livet får för mig att köpa någon av deras singlar/skivor eller gå på deras konsert eftersom det skulle stödja deras produktion av rasistiska låtar.

Gabriel_
2005-08-03, 21:54
Så länge du är stark nog för att inte låta deras åsikter ta över dig ;)

Metal_boy_
2005-08-03, 21:55
Är väl upp till var och en. Dock dom JAG hört, tycker jag låter som snorungar som spelar på en fritidsgård, samt ej kan sjunga.

Jense
2005-08-03, 22:00
du får både lyssna och tycka precis vad du vill såklart.


join the klan

reinholdsson
2005-08-03, 22:04
Tycker man ska nobba rasistiska bands låtar totalt, och då menar jag alla låtar. Även om de gjort låtar som inte är rasistiska i sig så står ju bandet får rasistiska åsikter.

Pudzianovski
2005-08-03, 22:05
Du kan ju inte rå för att du tycker Anna är vacker trots att hon för 5 år sen mördade en människa.

Bjorne
2005-08-03, 22:06
Nej det tycker jag inte! *grr*


/TimmeNågon speciell anledning, eller bara direkta känslan som kom upp?

Ja, det är även acceptabelt o lyssna på rasistisk musik också om man nu gillar det. IMOVäldigt hälsosamt sätt att se det på, dock är det inte PK och absolut inget som de flesta håller med om.

Är väl upp till var och en. Dock dom JAG hört, tycker jag låter som snorungar som spelar på en fritidsgård, samt ej kan sjunga.Glömde att skriva in en regel att vi INTE ska diskutera bandens talang heller, leder bara till pajkastning, sådant kan vi bespara oss.

Så länge du är stark nog för att inte låta deras åsikter ta över dig ;)Nu handla det om musik där texterna INTE var rasistiska. Dock har det blivit en del låtar med raistiska inslag, inget jag tar åt mig av, inget jag stör mig på, dock inget jag sympatiserar med heller. Kort och gott så går det bara förbi mig.

du får både lyssna och tycka precis vad du vill såklart.


join the klan :D

grisbil3n
2005-08-03, 22:23
Det tycker jag absolut. Jag lyssnar på en del vitmaktmusik, skiter i politik på det stora hela dock.

John_r
2005-08-03, 22:27
Är väl upp till var och en. Dock dom JAG hört, tycker jag låter som snorungar som spelar på en fritidsgård, samt ej kan sjunga.

haha jag håller med! :laugh:

The Wolf
2005-08-03, 22:30
du får både lyssna och tycka precis vad du vill såklart.


join the klan


Haha, snyggt smygmeddelande...

High1ander
2005-08-03, 22:37
Vad spelar det för roll om en "neger" sjunger om hur han ska döda andra "negers" än om en vit sjunger om hur han ska döda andra "negers"? Jag menar, vissa rappare är ju "rasister" också, bara för de har rätt hudfärg så är det OK eller?

Sen om folk vill sjunga om tillbe satan, döda små barn, våldta, osv så klagar väl ingen, förutom moraltanter?

grisbil3n
2005-08-03, 22:39
Vad spelar det för roll om en "neger" sjunger om hur han ska döda andra "negers" än om en vit sjunger om hur han ska döda andra "negers"? Jag menar, vissa rappare är ju "rasister" också, bara för de har rätt hudfärg så är det OK eller?

Sen om folk vill sjunga om tillbe satan, döda små barn, våldta, osv så klagar väl ingen, förutom moraltanter?

Det är snarare farbror sexkant man inte får sjunga om. *innocent*

grisbil3n
2005-08-03, 22:43
Vad spelar det för roll om en "neger" sjunger om hur han ska döda andra "negers" än om en vit sjunger om hur han ska döda andra "negers"? Jag menar, vissa rappare är ju "rasister" också, bara för de har rätt hudfärg så är det OK eller?

Sen om folk vill sjunga om tillbe satan, döda små barn, våldta, osv så klagar väl ingen, förutom moraltanter?

Handlar ju mycket om juridik tyvärr.

Metal_boy_
2005-08-03, 22:45
Vad spelar det för roll om en "neger" sjunger om hur han ska döda andra "negers" än om en vit sjunger om hur han ska döda andra "negers"? Jag menar, vissa rappare är ju "rasister" också, bara för de har rätt hudfärg så är det OK eller?

Sen om folk vill sjunga om tillbe satan, döda små barn, våldta, osv så klagar väl ingen, förutom moraltanter?


Men skillnaden är att negrer is the shit! :cool:


Edit: och nej inte menar jag att dom är bruna utan det andra.

Wopper
2005-08-03, 22:48
...ifall texten i sig inte är rasistisk?

Sätter bara en regel här, som ska följas (för annars vet jag vad för folk som kommer flockas här), Ultima Thule och andra så kallade vikingarock-band är FÖRBJUDNA att diskutera i den här tråden, skapa en egen ifall ni vill diskutera kring dessa.

Ex Skrewdriver har gjort en hel del covers, ex på The Who's låt; Behind blue eyes eller Guns N' Roses; One in a million.

Sedan finns även låtar som "White Power" från Skrewdriver, samt ifall man besöker deras hemsida möts man på första sidan av ett trevligt hakkors, kort och gott; de är rasister.

Jag lyssnar dock på delar av deras andra musik, ex som dessa covers från "vanliga" band. Dock mött lite motstånd hos vissa, inget jag bryr mig om direkt. En ska är dock klar, det är att de alltid bara säger "skräp dig", "men för fan", inga argument varför det inte skulle vara OK.

Vad säger ni?


Varför inte lyssna på originalen? Är det inte tillräckligt provokativt? Eller är det så att du bara råkar gilla källarband?

Bjorne
2005-08-03, 22:50
Varför inte lyssna på originalen? Är det inte tillräckligt provokativt? Eller är det så att du bara råkar gilla källarband?Tycker deras versioner är bättre helt enkelt, samt att han som sjöng i Skrewdriver hade så jäkla skön röst.

Krokodil
2005-08-03, 22:53
Om du med acceptabelt menar lagligt är svaret ja. Om du menar moraliskt rätt är det väl helt upp till dig själv.
Personligen gör jag det inte eftersom jag inte är speciellt förtjust i nazister o dyl och skulle aldrig orka sitta och lyssna igenom en låt för att höra om texten är PK eller ej.

Grahn
2005-08-03, 22:57
Såvida de inte propagerar för sin ideologi i den låten så varför inte?

grisbil3n
2005-08-03, 22:59
Såvida de inte propagerar för sin ideologi i den låten så varför inte?

Finns många som inte håller med dig skulle jag tippa. Så fort det rör sig om främlingsfientlighet och dylikt så har folk plötsligt en massa benhårda principer.

Fartman
2005-08-03, 23:04
Ja, klart det är. Man får för min del även lyssna på åbäket om man så vill. Man får även vara en stor jädra nazist bäst man vill sålänge man inte orsakar någon annan fysiska eller psykiska skador.
Sen att man är puckad är ju en annan femma..

Pellefant
2005-08-03, 23:15
Om intäkterna går till rasistiska projekt tycker jag inte det.

Annars.....vet jag inte.

clash
2005-08-03, 23:28
Är det acceptabelt att lyssna på något band med starka politiska åsikter isånnafall?

Rage Against the Machine... hur många har nån låt med dom snurrandes i playlisten - dom e ju fan dyngkommunister för fan. Gör inte deras musik sämre i mina öron (och då är jag inte direkt någon vänsterpartist)

Rataxes
2005-08-03, 23:35
Ja, löjligt att döma musik efter artistens politiska åsikter om musiken i sig inte är politisk. Inte för att högerextremister brukar göra bra musik ;)

nordland
2005-08-03, 23:41
Vem fan bryr sig om det acceptabelt eller inte, vill du lyssna på det för du tycker att musiken är bra så gör du väl det. Är ju helt upp till dig själv. Varför ska andra betämma vilken sorts musik som "DU" ska lyssna på..

För mig är låtar som Dr Martens Dental Plan och Northlands givna spår innan ben/ryggpass. Inget får mig att tända till som de låtarna..

clash
2005-08-03, 23:43
ja fan faktiskt!!!!

fuck "bestämmare" - Jag gör som jag vill! *svänger med fuck-you-fingret*

Bjorne
2005-08-03, 23:45
Vem fan bryr sig om det acceptabelt eller inte, vill du lyssna på det för du tycker att musiken är bra så gör du väl det. Är ju helt upp till dig själv. Varför ska andra betämma vilken sorts musik som "DU" ska lyssna på..

För mig är låtar som Dr Martens Dental Plan och Northlands givna spår innan ben/ryggpass. Inget får mig att tända till som de låtarna..Självklart anpassar jag mig inte efter andras moraliska standar, har jag aldrig gjort. Dock intressant ämne att diskutera, skulle vara kul att se folk som säger att det inte är acceptabelts argument.

grisbil3n
2005-08-03, 23:45
Ja, löjligt att döma musik efter artistens politiska åsikter om musiken i sig inte är politisk. Inte för att högerextremister brukar göra bra musik ;)

Och hur berest är du inom vitmaktgenren?

Rataxes
2005-08-03, 23:57
Och hur berest är du inom vitmaktgenren?

:confused: Lyssnar inte på vitmaktmusik, känner inte till någon uttalat högerextremistisk artist som jag tycker gör bra musik.

grisbil3n
2005-08-04, 00:02
:confused: Lyssnar inte på vitmaktmusik, känner inte till någon uttalat högerextremistisk artist som jag tycker gör bra musik.

Då är det ju jävligt korkat o påstå att dom inte brukar göra bra musik.

Allan
2005-08-04, 00:07
Du är sååååå politiskt korrekt Bjorne. Och nej, man får väl lyssna på vitnmaktsmusik om man vill. Jag läser både kommunistiska och nazistiska/fascistiska författare men det är ju bra att veta vilka åsikter de har. Alla skyltar inte med det. Däremot kan man ju ställa sig jävligt frågande till varför det är så viktigt att främja yttrandefrihetsprincipen för folk som faktiskt har för avsikt att avskaffa den? Är man organiserad eller sympatiserande nazist lär man inte ha många spänn över för allas rätt att tycka och säga vad man vill - om de fick makten.
Att sprida deras dynga gör att man blir medskyldig. Men lyssna på för all del.

allan

Allan
2005-08-04, 00:10
Då är det ju jävligt korkat o påstå att dom inte brukar göra bra musik.


handlar det bara om riffen kan man nog hitta avsevärt bättre musik i samma stil, men minus texterna. Gillar man texterna, tja.....

allan

grisbil3n
2005-08-04, 00:13
handlar det bara om riffen kan man nog hitta avsevärt bättre musik i samma stil, men minus texterna. Gillar man texterna, tja.....

allan

Sen är ju inte all wp hårdrock, och det finns mååånga band. Mycket är skit det medges men det finns riktiga jävla guldkorn. Fan klart det finns riktigt bra band/artister inom alla större genrer.

JAM
2005-08-04, 00:19
...ifall texten i sig inte är rasistisk?

Sätter bara en regel här, som ska följas (för annars vet jag vad för folk som kommer flockas här), Ultima Thule och andra så kallade vikingarock-band är FÖRBJUDNA att diskutera i den här tråden, skapa en egen ifall ni vill diskutera kring dessa.

Ex Skrewdriver har gjort en hel del covers, ex på The Who's låt; Behind blue eyes eller Guns N' Roses; One in a million.

Sedan finns även låtar som "White Power" från Skrewdriver, samt ifall man besöker deras hemsida möts man på första sidan av ett trevligt hakkors, kort och gott; de är rasister.

Jag lyssnar dock på delar av deras andra musik, ex som dessa covers från "vanliga" band. Dock mött lite motstånd hos vissa, inget jag bryr mig om direkt. En ska är dock klar, det är att de alltid bara säger "skräp dig", "men för fan", inga argument varför det inte skulle vara OK.

Vad säger ni?
Men jämför med att lyssna på artister som på annat sätt uppför sig olämpligt som privatpersoner, men som inte skriver texter om det? Jackson och R. Kelly gillar att umgås med barn, alla hiphopare som lever (i alla fall enligt sig själva) i ghettot och skjuter hej vilt omkring sig, osv, osv. Där är det aldrig någon som kommenterar, men så fort man lyssnar på ett band som alla "vet" har rasistiska åsikter, då tar diskussionen fart...

Allan
2005-08-04, 00:22
Varför väljer folk att lyssna på bättre och bättre band? För somliga är det musiken, för andra är det texterna - oftast är det kombinationen. Om man nu ser VM-musik som en genre så må det väl vara så, men inte fan skulle ett_enda_av_de_banden nånsin få spela på Monsters of Rock i kraft av sin musikaliska kvalitet? Jag har då inte hört nåt. De kvalar helt enkelt inte in bland "vanliga" band. För mig blir det då så att om man gillar genren gör man det för att man uppskattar texterna, vilket för mig är totalt obegripligt, eller för att man gillar combon text/musik, vilket är lika obegripligt.
Vilka skulle vara guldkorn? Förra gången det här var uppe fick jag lite tips, lyssnade och tyckte att "gode gud - låt skiten tystna". Att säga att det finns guldkorn i VM-musiken är väl som att säga att det finns guldkorn inom dansbandsmusiken; man ska nog vara oerhört inlyssnad för att kunna säga det.

allan

Allan
2005-08-04, 00:25
Inom VM-musiken finns en rak politisk linje; det finns det inte inom hip-hopen. Att sedan ett antal av dess företrädare är rövhål kan inte nog poängteras, men de siktar dock inte på ett samhälle där det inte finns yttrandefrihet, demokrati etc. Hip-hoparna är inte farliga; VM-snubbarna är det.

allan

Krokodil
2005-08-04, 00:27
Är det OK att gilla Hitlers tavlor?

Lite provokativt kanske men en liknande frågeställning.

grisbil3n
2005-08-04, 00:28
Nu är du väldigt trångsynt, vill du att jag ska namedroppa ett par band så gör jag det. Monster of rock vet jag knappt vad det är, nån samlingsskiva? Och dansbandmusiker brukar ju oftast vara jävligt duktiga, men du dömmer ut hela den genren för att du betraktar det hela som fjantigt och hurtigt osv förmodar jag? Jag tycker också dansband låter skitlarvigt men man kan inte säga att musiken per definition är dålig. Jag kan sträcka mig så långt så att jag kan hålla med om att den rena populärmusiken idag är skit, helt digital, baserad på en jävligt lam refräng och framförallt en image eller stil som lyssnaren ska ta till sig snarare än musiken...

Loke
2005-08-04, 00:30
Självklart är det acceptabelt. Jag tycker även att man ska få lyssna på deras rasistiska musik också. Det betyder ju inte på något sätt att man är rasist. Jag lyssnar på en del vitmaktmusik, men är inte på något sätt rasist. Jag gillar helt enkelt musik om kamp.

Men sånt där förstår många inte. Vissa tycks tro att man måste hålla med texten bara för att man gillar låten. Men inte behöver man tro på gud för att sjunga med i nån psalm då och då. Inte heller behöver man vara en katar bara för att man lyssnar på Iron Maidens Montsegur. Men tydligen måste man vara rasist om man lyssnar på skrewdriver.

Missförstå mig inte, det är inte så att jag inte lyssnar på orden. Jag gillar texterna. Men jag delar inte åsikterna som framförs i texterna.

Rataxes
2005-08-04, 00:40
Då är det ju jävligt korkat o påstå att dom inte brukar göra bra musik.
Är inte högerlutande musiker överhuvudtaget underrepresenterade och mindre spridda över musikspektrat än vänsterlutande musiker? Tycker inte direkt att det talar emot mig att du direkt kopplade högerextrema musiker till en obskyr undergroundgenre som vitmaktmusik.

Bjorne
2005-08-04, 00:48
Självklart är det acceptabelt. Jag tycker även att man ska få lyssna på deras rasistiska musik också. Det betyder ju inte på något sätt att man är rasist. Jag lyssnar på en del vitmaktmusik, men är inte på något sätt rasist. Jag gillar helt enkelt musik om kamp.

Men sånt där förstår många inte. Vissa tycks tro att man måste hålla med texten bara för att man gillar låten. Men inte behöver man tro på gud för att sjunga med i nån psalm då och då. Inte heller behöver man vara en katar bara för att man lyssnar på Iron Maidens Montsegur. Men tydligen måste man vara rasist om man lyssnar på skrewdriver.

Missförstå mig inte, det är inte så att jag inte lyssnar på orden. Jag gillar texterna. Men jag delar inte åsikterna som framförs i texterna.Tryck i musiken, samma tryck som (nästan) kan återhittas hos ex ManOwar. Är väl det antar jag.

Fast nu är det inte riktigt det jag personligen söker hos Skrewdriver.

grisbil3n
2005-08-04, 00:51
Är inte högerlutande musiker överhuvudtaget underrepresenterade och mindre spridda över musikspektrat än vänsterlutande musiker? Tycker inte direkt att det talar emot mig att du direkt kopplade högerextrema musiker till en obskyr undergroundgenre som vitmaktmusik.

Det finns massor av wp band, den saken är klar, har ingen aning om hur många vänstervridna musiker det finns. I övrigt så känns det ju rimligt att nazister som kallar sig musiker väljer att spela vitmaktmusik.

bosse_brutal
2005-08-04, 00:54
[QUOTE=grisbil3n]vill du att jag ska namedroppa ett par band så gör jag det. QUOTE]

gärna för mig..

har väl stött på enstaka riktigt sköna låtar, men majoriteten av banden/låtarna som jag hört är så jävla dåliga så det är skrattretande...
det är ju nästan så man tycker synd om nassarna som inte har nått vettigt att lyssna på ;)

Fartman
2005-08-04, 00:59
Jag brukar faktiskt ibland även jag lyssna på lite VM-musik. det är dock inte för att jag tycker att den är speciellt bra, mer att den är lite "rolig" på något vis.. vissa texter kan vara så otroligt korkade så att det blir humor av det hela
exempelvis en låt med Division S eller vad dom nu heter. den går typ såhär "Vi är nazister och det är bra.." det låter ungefärligen som en text nån cool "patriot" på högstadiet knåpat ihop

eller för att inte tala om Johnny Rebel.. det är svårt att hålla sig för skratt

Rataxes
2005-08-04, 01:08
Det finns massor av wp band, den saken är klar, har ingen aning om hur många vänstervridna musiker det finns. I övrigt så känns det ju rimligt att nazister som kallar sig musiker väljer att spela vitmaktmusik.
Jag tycker det är talande för hur liten andel av musikscenen som kraftigt högervridna musiker har när de buntas ihop i en egen (och jämförelsevis obskyr) musikgenre på grundval av deras ideologi.

grisbil3n
2005-08-04, 01:25
Jag tycker det är talande för hur liten andel av musikscenen som kraftigt högervridna musiker har när de buntas ihop i en egen (och jämförelsevis obskyr) musikgenre på grundval av deras ideologi.

Men för fan, du tror att nazister skulle få allmän acceptans inom musikvärlden om dom blev flera?

Återkommer imorrn med lite specifika låtar å sådant som jag gärna diggar huvet till. Nattiz!

subliminal
2005-08-04, 01:35
Vanligtvis betraktar jag all musik med öppet sinne. Dock känns det inte rätt att stödja artister med alltför extrema åsikter. Att köpa en skiva från något av dessa band bidrar till att de kan fortsätta sprida sin propaganda. Utifrån det lilla jag har hört av genren kan jag dock säga att jag inte är det minsta sugen på att göra det heller.


Annars hade ju kompositören Richard Wagner inte helt rumsrena åsikter han heller. Men det är ju rätt accepterat att lyssna på hans musik. Ja, kanske inte i Israel där jag tror att det fortfarande är förbjudet att spela den radion.

bosse_brutal
2005-08-04, 05:41
kom å tänka på att det borde väl finnas en del grymt sköna parodier på nassemusiken, är det nån som har nått sånt?

Jense
2005-08-04, 06:02
kom å tänka på att det borde väl finnas en del grymt sköna parodier på nassemusiken, är det nån som har nått sånt?


vet inte med parodier, men soundtracket till romper stomper är ju bra skit.

Jense
2005-08-04, 06:04
Jag brukar faktiskt ibland även jag lyssna på lite VM-musik. det är dock inte för att jag tycker att den är speciellt bra, mer att den är lite "rolig" på något vis.. vissa texter kan vara så otroligt korkade så att det blir humor av det hela
exempelvis en låt med Division S eller vad dom nu heter. den går typ såhär "Vi är nazister och det är bra.." det låter ungefärligen som en text nån cool "patriot" på högstadiet knåpat ihop

eller för att inte tala om Johnny Rebel.. det är svårt att hålla sig för skratt

minns en text från en låt vi lyssnade på förr när vi ville skratta lite som gick:
"ooooh we dont want n*ggers in our school, we're not for immigration, keep those n*ggers in there place we'll have a better nation"

tänk er då detta med lite banjo, nån trumma och en countryröst :D

Grahn
2005-08-04, 06:33
Vill iofs lika ogärna lyssna på ngn osmaklig text av en hiphopare som av Vit makt folket.....hmmm kanske inte helt sant jag står inte ut med hiphop.

Såvida man gillar något för musiken är det aldrig fel, frågan är väl om folk egentligen gör det? Rätt många band av alla slag som folk säger att de gillar musiken hos när de egentligen mest har image.

bosse_brutal
2005-08-04, 06:36
minns en text från en låt vi lyssnade på förr när vi ville skratta lite som gick:
"ooooh we dont want n*ggers in our school, we're not for immigration, keep those n*ggers in there place we'll have a better nation"

tänk er då detta med lite banjo, nån trumma och en countryröst :D

jhonny rebel är ju så jävla skön :D

skaparn
2005-08-04, 07:02
Jag brukar faktiskt ibland även jag lyssna på lite VM-musik. det är dock inte för att jag tycker att den är speciellt bra, mer att den är lite "rolig" på något vis.. vissa texter kan vara så otroligt korkade så att det blir humor av det hela
exempelvis en låt med Division S eller vad dom nu heter. den går typ såhär "Vi är nazister och det är bra.."

"...vi kommer att segra, en vacker dag" fortsaätter den. Visst har du rätt, det är ju hög form av humor att lyssna på VM-musik. Jag har en liten samling mp3 som vi tar fram då nivån på festen tillåter.

Hades
2005-08-04, 07:44
Folk får förstås göra som de vill, men jag skulle nog känna mig lite smutsig om jag lyssnade på VM-musik. Oavsett vad låten i sig handlade om.

backflash
2005-08-04, 08:57
Inom VM-musiken finns en rak politisk linje; det finns det inte inom hip-hopen. Att sedan ett antal av dess företrädare är rövhål kan inte nog poängteras, men de siktar dock inte på ett samhälle där det inte finns yttrandefrihet, demokrati etc. Hip-hoparna är inte farliga; VM-snubbarna är det.

allan

Du har fullkomligt rätt (men vill ändå kommentera lite) :D

Dock så även om de inte siktar på ett sådant samhälle så kan de hjälpa till att forma ett, eller iaf behålla ett nuvarande så det inte utvecklas. Detta då de lustigt nog är 'bättre' talesmän och kvinnor för VM-förspråkarna (talar om USA och bla. KKK nu) än VM-'musikerna' är. Så på ett sätt är de faktiskt farliga, riktigt farliga, eftersom 'de' -fett generaliserat- gör sitt bästa för att upprätthålla och förstärka nästan antika stereotyper som i stort alla har kommit över förutom vissa av deras lyssnare, men även VM-grupperingar vilka inte heller kan släppa stereotyperna (och gärna talar om dem) och därmed 'tjänar' på detta. Detta förutsätter visserligen att folk är korkade och lyssnar på de sistnämnda, men detta är troligen något jag inte ens behöver kommentera...

bosse_brutal
2005-08-04, 15:08
Du har fullkomligt rätt (men vill ändå kommentera lite) :D

Dock så även om de inte siktar på ett sådant samhälle så kan de hjälpa till att forma ett, eller iaf behålla ett nuvarande så det inte utvecklas. Detta då de lustigt nog är 'bättre' talesmän och kvinnor för VM-förspråkarna (talar om USA och bla. KKK nu) än VM-'musikerna' är. Så på ett sätt är de faktiskt farliga, riktigt farliga, eftersom 'de' -fett generaliserat- gör sitt bästa för att upprätthålla och förstärka nästan antika stereotyper som i stort alla har kommit över förutom vissa av deras lyssnare, men även VM-grupperingar vilka inte heller kan släppa stereotyperna (och gärna talar om dem) och därmed 'tjänar' på detta. Detta förutsätter visserligen att folk är korkade och lyssnar på de sistnämnda, men detta är troligen något jag inte ens behöver kommentera...

hmm, hänger inte riktigt med, är "de" = hiphopparna?

Allan
2005-08-04, 15:09
hmm, hänger inte riktigt med, är "de" = hiphopparna?

Måste vara så. Det blir begripligt då.


allan

Kwon
2005-08-04, 15:10
Du kan ju inte rå för att du tycker Anna är vacker trots att hon för 5 år sen mördade en människa.

Vem är Anna?

Garnax
2005-08-04, 15:15
Jag skulle inte göra det...

Hur bra dom än må sjunga (bhaa!) så vill jag inte på något vis stödja grupper
som anser att visa raser är bättre än andra.

Alla "raser" av människor har olika fördelar och nackdelar...

Det finns så många grupper/artister idag, av både världsklass och "garage" klass att det bör finnas alternativ för alla att välja något annat.

Bjorne
2005-08-04, 15:44
Det finns så många grupper/artister idag, av både världsklass och "garage" klass att det bör finnas alternativ för alla att välja något annat.Du kan byta ut din favoritgrupp?

Man kanske vill ha så mycket alternativ som möjligt?

Det där argumentet håller inte hos någon som gillar musik...

Tolkia
2005-08-04, 15:50
Det där argumentet håller inte hos någon som gillar musik ...
Snarare: Det där argumentet håller inte för någon som fastnat för en grupp med rasistiska tendenser och inte vill byta ut sina favoriter. Det går alldeles utmärkt att "gilla musik" men ändå välja bort artister av andra orsaker än rent musikaliska (det finns ju många saker man kan reta upp sig på utöver rasism). Att säga att detta skulle vara omöjligt om man "verkligen gillar musik" är ju som att säga att man inte kan vara vegetarian - eller allergiker! - och gilla mat, eller bojkotta dokusåpor och gilla att se på TV.

backflash
2005-08-04, 16:01
hmm, hänger inte riktigt med, är "de" = hiphopparna?

ja, det första de'et (ähum?) syftar tillbaka på dessa i Allans text. Ser nu att det kanske hade varit bra att skriva ut det någon gång iaf :D

Tricklev
2005-08-04, 16:04
Självklart är det acceptabelt, själv skulle jag dock skaffa låtarna på ett sådant sätt då jag slipper betala/stödja dom.

Garnax
2005-08-04, 16:11
Du kan byta ut din favoritgrupp?

Man kanske vill ha så mycket alternativ som möjligt?

Det där argumentet håller inte hos någon som gillar musik...

Jag har nog ingen favoritgrupp, jag lyssnar ganska blandat faktiskt bland
de genrer jag föredrar.

Men om en grupp t.ex gör en bra rock låt men det är en rasistisk grupp som utöver denna låt gör vit makt musik så finns det väldigt mycket andra bra rock låtar att man bör överleva utan just denna. Om man nu tvekar...

Finns många fina mattor att köpa, så man behöver inte köpa en gjord av barnarbetare i 3:e världen bara för att man ska ha tillgång till "så många alternativ som möjligt" Det kanske är världens vackraste mattor, men man kanske kan avstå av något annat skäl?

Det kanske finns 10.000 bra rocklåtar, så när man känner för att lyssna på bra rock så kanske man inte behöver lyssna på just den som den aktuella gruppen gjort. Sen kanske det må vara "världen vackraste matta" (säkert ;) )
Men av princip kanske man avstår?

"Det där argumentet håller inte hos någon som gillar musik..."

Motbevis: Jag gillar musik, och argumentet håller fint...

Allan
2005-08-04, 16:14
Jag gillade ett gäng som hette Extreme i början av nittiotalet (vill jag minnas); deras sångare dök upp i olika antiabortrörelser i USA, och försvarade mord på läkare och bomber mot kliniker. Det blev inga fler skivor från det gänget kan jag säga.


allan

Garnax
2005-08-04, 16:20
Konsumenter som grupp har all makt i världen...

Skulle ingen köpa mattor gjorda av barnarbetare skulle det inte göras några.
Skulle ingen köpa sex skulle inte prostituerade finnas osv osv...

Genom att köpa/använda/lyssna/se/hyra en produkt eller tjänst så är man ett aktiv stöd till att detta finns...

Bjorne
2005-08-04, 16:41
Det kanske finns 10.000 bra rocklåtarDet meningen diskvalificerar dig.

Bjorne
2005-08-04, 16:42
Snarare: Det där argumentet håller inte för någon som fastnat för en grupp med rasistiska tendenser och inte vill byta ut sina favoriter. Det går alldeles utmärkt att "gilla musik" men ändå välja bort artister av andra orsaker än rent musikaliska (det finns ju många saker man kan reta upp sig på utöver rasism). Att säga att detta skulle vara omöjligt om man "verkligen gillar musik" är ju som att säga att man inte kan vara vegetarian - eller allergiker! - och gilla mat, eller bojkotta dokusåpor och gilla att se på TV.Det är sällan jag hittar musik som jag verkligen gillar, att byta ut den är absolut inte lätt. Det är nog väldigt många som håller med mig på den punkten.

grisbil3n
2005-08-04, 16:46
Ett band som jag gillar skarpt är Triskelon, extremt välspelat (för o vara wp speciellt :naughty: ), trash, döds aktigt.

Sedan så om man får nämna en enskild låt som är en riktig hit, Brutal Attack - White pride white passion.

Finns ett utmärkt nsbm band också vid namn Sigrblot, men även om dom inte var högerextrema så skulle väl de flesta avfärda musiken som skit ändå men men..

grisbil3n
2005-08-04, 16:52
Just, höll nästan på att glömma. Siiiiiiiiiiiiiiiiieg














tuna *innocent*

Trance
2005-08-04, 18:41
Inom VM-musiken finns en rak politisk linje; det finns det inte inom hip-hopen. Att sedan ett antal av dess företrädare är rövhål kan inte nog poängteras, men de siktar dock inte på ett samhälle där det inte finns yttrandefrihet, demokrati etc. Hip-hoparna är inte farliga; VM-snubbarna är det.

allan

1. Att låta folk som vill avskaffa yttrandefriheten yttra sig är en av de saker som faktiskt kommer med att vi vill ha yttrandefrihet. Med andra ord så är det inte bara saker som alla gillar som sägs.

2. Den glorifiering av gangster-kulturen som hip-hopen medför är nog i praktiken "farligare" än några inavlade idioter som sjunger om vit makt.

reinholdsson
2005-08-04, 18:54
1. Att låta folk som vill avskaffa yttrandefriheten yttra sig är en av de saker som faktiskt kommer med att vi vill ha yttrandefrihet. Med andra ord så är det inte bara saker som alla gillar som sägs.

2. Den glorifiering av gangster-kulturen som hip-hopen medför är nog i praktiken "farligare" än några inavlade idioter som sjunger om vit makt.


Jag är lite beredd att hålla med dig på punkt 2 av den anledningen att hip-hopen har fler anhängare. Dock är i praktiken vit-makt folket agressivare tror jag, eftersom många av dessa "gangster" wannabees inte gör så mycket.

mangemani
2005-08-04, 18:58
klart det är acceptabelt..folk får ju göra som dom vill.
om sen omgivningen har nått och säga så får dom väl säga det och om man sen vill lyssna på vad omgivningen har att säga så är det väl upp till var och en om man vill göra det eller inte.

datorjaevel
2005-08-04, 19:22
Finns allt bra sköna och intressanta låtar inom vit makt musiken.

Ex.
"Triskelon - Jag älskar att hata"
"Svensk Ungdom - Frågor till far"

"Pluton Svea - Segermarschen"

Allan
2005-08-04, 20:10
1. Att låta folk som vill avskaffa yttrandefriheten yttra sig är en av de saker som faktiskt kommer med att vi vill ha yttrandefrihet. Med andra ord så är det inte bara saker som alla gillar som sägs.


Jag är väldigt medveten om det, tack. Däremot förstår jag inte varför jag skulle vara TVUNGEN att lyssna på skiten. Att jämföra VitMaktmusik med hip-hop är ju totalt knasigt. Drogande våldsamma rockmusiker är ju liksom ingen nyhet direkt - har vi klarat oss i fyrtio år utan att samhället rämnar lär vi nog klara hiphopparna också.
VM-musik är en annan femma....


allan

Trance
2005-08-04, 20:25
Jag är väldigt medveten om det, tack. Däremot förstår jag inte varför jag skulle vara TVUNGEN att lyssna på skiten. Att jämföra VitMaktmusik med hip-hop är ju totalt knasigt. Drogande våldsamma rockmusiker är ju liksom ingen nyhet direkt - har vi klarat oss i fyrtio år utan att samhället rämnar lär vi nog klara hiphopparna också.
VM-musik är en annan femma....


allan

Klart du inte behöver vara tvungen att lyssna på det, det har väl ingen sagt?

Det är inte totalt knasigt, hiphop-kulturen skiljer sig rätt rejält ifrån rocken. Men jag säger inte att det är något hot, bara att jag personligen tror det är värre än vit makt-musik. De som faller för det är nog personer som skulle vara aggressiva åt ett eller annat håll ändå.

Jense
2005-08-04, 20:27
Klart du inte behöver vara tvungen att lyssna på det, det har väl ingen sagt?

Det är inte totalt knasigt, hiphop-kulturen skiljer sig rätt rejält ifrån rocken. Men jag säger inte att det är något hot, bara att jag personligen tror det är värre än vit makt-musik. De som faller för det är nog personer som skulle vara aggressiva åt ett eller annat håll ändå.


skillnaden är väl att hiphop spelar på radio. man måste va lite intresserad för att få tag på vit makt, det är inget man snubblar över

Bolio
2005-08-04, 20:48
Har du ens hört hiphop utöver skiten som spelas på MTV Trance? Varför tror du att man "glorifierar" gangsterkulturen?

Själv tycker jag såklart att man ska "få" lyssna på vilken musik man vill.

grisbil3n
2005-08-04, 20:52
Sammanfattnigsvis så tror jag inte man kan lasta diverse subkulturella yttringar för all skit i samhället, det ligger nog lite djupare grejer bakom. Tror jag dårå...

Trance
2005-08-04, 20:58
Har du ens hört hiphop utöver skiten som spelas på MTV Trance? Varför tror du att man "glorifierar" gangsterkulturen?

Själv tycker jag såklart att man ska "få" lyssna på vilken musik man vill.

Jag har hört massor av underground-hiphop som typ Will Smith. Hrm, nej med seriöst jag har lyssnat på lite då en lumparpolare var rätt såld. Men eftersom jag inte har vana att lyssna på texterna så mycket så fick jag nog inte ut lika mycket av det som man borde.

Det är klart att det blir en glorifiering av kulturen, eftersom de lever så. Jag antar att de ursprungligen rappar om deras liv och hur de lever samt de problem som finns. Det är klart att många lättpåverkade ungar ser det som coolt och också vill leva så. Är nog kanske inte så mycket ett problem i Sverige. ;)

Jag försökte inte trycka ner hiphop, jag menar mer att vit makt-musik har en liten publik och är väldigt specialiserad. De som fastnar för den har nog vissa tendenser åt det hållet redan. Så då är nog hip hop ett större "hot". Även om jag inte ser något av det som ett direkt hot.

bosse_brutal
2005-08-04, 21:21
tror knappast att varken WP eller hiphop musik bör ses som nått "hot" mot samhället.. när det gäller WP musiken så är det ju knappast den som får folk att gå ut på stan och sparka ner invandrare, de skulle ha gjort det i vilket fall som helst... för de flesta gäller antagligen att de lyssnar på vit maktmusik för att de är rasister, inte att de blir rasister för att de lyssnar på musiken...

samma sak med hiphopen, unga kriminella hiphopare skulle ju knappst vara mönstermedborgare om de lyssnat på nått annat

det är fattigdomen som är farlig för samhället, inte musiken, den åsikten står åtminstone jag för.

Loke
2005-08-04, 21:24
tror knappast att varken WP eller hiphop musik bör ses som nått "hot" mot samhället.. när det gäller WP musiken så är det ju knappast den som får folk att gå ut på stan och sparka ner invandrare, de skulle ha gjort det i vilket fall som helst... för de flesta gäller antagligen att de lyssnar på vit maktmusik för att de är rasister, inte att de blir rasister för att de lyssnar på musiken...

samma sak med hiphopen, unga kriminella hiphopare skulle ju knappst vara mönstermedborgare om de lyssnat på nått annat

det är fattigdomen som är farlig för samhället, inte musiken, den åsikten står åtminstone jag för.

Och jag håller helt med dig i den åsikten.

Tolkia
2005-08-04, 21:37
Det är sällan jag hittar musik som jag verkligen gillar, att byta ut den är absolut inte lätt. Det är nog väldigt många som håller med mig på den punkten.
Ja, där är du kanppast unik, men det är ju inget tecken på att du "gillar musik" mer än andra, snarare på att du bara gillar VISS musik. Såag tycker inte att argumentet håller i alla fall. Däremot kan jag köpa argumentet att man personligen har så svårt att hitta musik man gillar att man, när man väl gör det, inte vill försöka byta ut den för allt i världen. Jag är inte så säker på att jag tycker att det är ett BRA argument, men jag kan förstå det.

Fartman
2005-08-04, 21:57
minns en text från en låt vi lyssnade på förr när vi ville skratta lite som gick:
"ooooh we dont want n*ggers in our school, we're not for immigration, keep those n*ggers in there place we'll have a better nation"

tänk er då detta med lite banjo, nån trumma och en countryröst :D

hahaha, jo den kommer jag ihåg.. jädrigt rolig
kommer nu även att tänka på en rätt kul sak, det var nån gång som jag satt och letade efter lite nazimjusic på DC, som alla vet blir man vrålkickad från alla hubbar om man har främlingsfientligt material så jag hittade mig en nazihub istället. det som var jädrigt roligt var efter några få minuter på hubben så blev jag kickad med förklaringen "nigger music = nigger lover" :D
det var alltså pga den lilla samling hiphop jag hade på burken.
kändes som att för en kort stund vara inne i ett paralellt universum där rätt var fel och fel var rätt

murmeldjur
2005-08-04, 22:31
En sak får ni hålla med om. Jocke Karlsson är grym, inte så råa texter heller när han spelar själv utan Pluton Svea.

Bjorne
2005-08-04, 22:36
Ja, där är du kanppast unik, men det är ju inget tecken på att du "gillar musik" mer än andra, snarare på att du bara gillar VISS musik. Såag tycker inte att argumentet håller i alla fall. Däremot kan jag köpa argumentet att man personligen har så svårt att hitta musik man gillar att man, när man väl gör det, inte vill försöka byta ut den för allt i världen. Jag är inte så säker på att jag tycker att det är ett BRA argument, men jag kan förstå det.Jag tror inte att andra som också verkligen gillar musik skulle kläcka ur sig en sådan sak.

Rock'nRoll
2005-08-04, 23:34
Burzum är för bra för bojkott

grisbil3n
2005-08-04, 23:38
Burzum är för bra för bojkott

Så sant, men jag tycker att den extrema musikscenen har en viss dispens då folk inom den har alla möjliga konstiga åsikter, det hör ju till.

Tolkia
2005-08-04, 23:41
Jag tror inte att andra som också verkligen gillar musik skulle kläcka ur sig en sådan sak.
Om det är du som bestämmer vad det är att gilla och inte gilla musik, så visst. Jag tycker mig dock fortfarande höra "andra som också verkligen gillar musik som görs av ett visst band med rasistiska böjelser". För att man gillar färre band, eller en viss musikstil mer än någon annan är väl ändå inget tecken på att man gillar musik MER än andra?

Rock'nRoll
2005-08-04, 23:42
Så sant, men jag tycker att den extrema musikscenen har en viss dispens då folk inom den har alla möjliga konstiga åsikter, det hör ju till.


Jo det är möjligt, om man som jag lyssnar på den mest extrema formen av black metal får man nog räkna med att banden ifråga har ganska märkliga åsikter.

casper_tfg
2005-08-04, 23:43
Finns allt bra sköna och intressanta låtar inom vit makt musiken.

Ex.
"Triskelon - Jag älskar att hata"
"Svensk Ungdom - Frågor till far"

"Pluton Svea - Segermarschen"
frågor till far är en jävligt bra låt

Allan
2005-08-04, 23:45
Ni som lyssnar på det där eländet - är det ungefär som att lyssna på, säg, ungersk punk för er. Riffen är bra, sångaren låter lagom hispig och ni begriper inte ett skit, men lyssnar ändå? Ungefär som när ni gillade BackstreetBoys innan ni kunde engelska (eller vafan som helst)? Jag begriper inte hur man kan gilla deras musik utan att uppfatta/dela värderingar.

Att det sedan är undermåligt får ju stå för mig, men en viss kunskap har jag införskaffat genom åren och de litterära kvaliteterna är ju inte direkt högstående. Knappast musiken heller. Men eftersom exakt samma musik kan införskaffas på andra ställen minus texterna är man ju rätt nyfiken på vad det är som drar.


allan

Allan
2005-08-04, 23:48
frågor till far är en jävligt bra låt

Ville ni föda en hel generation
av mångkulturella och rotlösa hjon?
Mot era planer stod en verklighet
där allt som var bra blev en stinkande smet.

Nu tvingas vi axla det ansvar ni flytt.
Ert samhälle ruttnar, vi bygger ett nytt!
Och jag frågar dig, pappa, om du har förstått
att din åldersgrupp skapelse nu måste bort.

Och jag frågar dig: har du ditt samvete kvar?
gör du din plikt nu, som man och som far?
Nu tvingas vi axla det ansvar ni flytt.
Ert samhälle ruttnar, vi bygger ett nytt!

Är du med oss idag? Börja tanken bli klar?

Eller vänder du ryggen åt framtidens barn?


Yeah right
*rolleyes*


allan

Rock'nRoll
2005-08-04, 23:53
Ni som lyssnar på det där eländet - är det ungefär som att lyssna på, säg, ungersk punk för er. Riffen är bra, sångaren låter lagom hispig och ni begriper inte ett skit, men lyssnar ändå? Ungefär som när ni gillade BackstreetBoys innan ni kunde engelska (eller vafan som helst)? Jag begriper inte hur man kan gilla deras musik utan att uppfatta/dela värderingar.

Att det sedan är undermåligt får ju stå för mig, men en viss kunskap har jag införskaffat genom åren och de litterära kvaliteterna är ju inte direkt högstående. Knappast musiken heller. Men eftersom exakt samma musik kan införskaffas på andra ställen minus texterna är man ju rätt nyfiken på vad det är som drar.


allan


Den kännsla och atmosfär som finns i tex black metal är oslagbar, Gillar snabb, brutal musik. Det ger mig något som ingen annan musik kan ge. Finns otroligt mycket skitband men dom kvalitativa är både extremt duktiga musiker och textförfattare. Många sjuka människor har gjort väldigt bra musik. Ibland går det dock över gränsen. i början av 90 talet så var det ett norskt band som använde ett fotografi av sin föredetta sångares huvud (efter självmordet med hagelgevär) som skivomslag, då har man passerat gränsen med flera mil.

mangemani
2005-08-05, 00:03
inge fel att lyssna på rasistisk musik om man gillar den musiken,man ska kunna spela sådan musik på högsta volym utan att idioter utan nått under pannbenet ska börja tro en massa om en.

smått komiskt är det också angående dessa människor som saknar iq,så fort man spelar national sången eller ultima thule eller annan musik som förknippas med rasism så ser folk snett på en,men om man låter låtar utav band som canibal corpse vråla ut ur högtalarna,då rynkar dom inte ens på ögonbrynen..alltså då talar jag om låtar där dom sjunger om uppgrävda barn lik som dom sen har sex med medans maskar kryper ur ögon globerna på dom=/

Bjorne
2005-08-05, 00:07
Om det är du som bestämmer vad det är att gilla och inte gilla musik, så visst. Jag tycker mig dock fortfarande höra "andra som också verkligen gillar musik som görs av ett visst band med rasistiska böjelser". För att man gillar färre band, eller en viss musikstil mer än någon annan är väl ändå inget tecken på att man gillar musik MER än andra?Nej, men för att man kan välja att offra musik för en sådan sak.

Allan
2005-08-05, 00:13
inge fel att lyssna på rasistisk musik om man gillar den musiken,man ska kunna spela sådan musik på högsta volym utan att idioter utan nått under pannbenet ska börja tro en massa om en.

smått komiskt är det också angående dessa människor som saknar iq,så fort man spelar national sången eller ultima thule eller annan musik som förknippas med rasism så ser folk snett på en.....

Nu skulle jag kunna vara jätteelak men man ska vara snäll mot folk. Men om du spelar rasistisk musik skulle jag nog börja tro saker om dig, ja. Det är väl den mest naturliga slutsats som finns. Om du lirar countrymusik så kommer jag nog att tro att du faktiskt gillar sån musik. Jag har ju svårt att tro att människor som inte har den sortens åsikter lyssnar på sånt för att..det är bra? Folk som lyssnar på VM-musik delar nånstans den sortens åsikter.
Och det var ju bra att veta....
Och vem fan är det som förknippar nationalsången med rasism? Hallå, det är 2005 - det där är en myt som är femton år gammal.



allan

Metal_boy_
2005-08-05, 00:18
Nu skulle jag kunna vara jätteelak men man ska vara snäll mot folk. Men om du spelar rasistisk musik skulle jag nog börja tro saker om dig, ja. Det är väl den mest naturliga slutsats som finns. Om du lirar countrymusik så kommer jag nog att tro att du faktiskt gillar sån musik. Jag har ju svårt att tro att människor som inte har den sortens åsikter lyssnar på sånt för att..det är bra? Folk som lyssnar på VM-musik delar nånstans den sortens åsikter.
Och det var ju bra att veta....
Och vem fan är det som förknippar nationalsången med rasism? Hallå, det är 2005 - det där är en myt som är femton år gammal.



allan

Ja om man lirar countrymusik så är det väl klart att man gillar sån musik. Men det betyder ju inte att man gillar Ford pickuper från 67, tuggtobak, boots och hästskit.

Allan
2005-08-05, 00:21
Men det betyder ju inte att man gillar Ford pickuper från 67, tuggtobak, boots och hästskit.

grejen är att en sån kille GARANTERAT gillar countrymusik. Man blir alltid bedömd efter sitt umgänge, och gillar man VM-musik lär man få leva med att folk tror att man delar deras värderingar. Det är inte skvalmusik vi snackar om, och som Jense skrev - man får anstränga sig lite för att få tag i det.


allan

kkk
2005-08-05, 00:22
tror knappast att varken WP eller hiphop musik bör ses som nått "hot" mot samhället.. när det gäller WP musiken så är det ju knappast den som får folk att gå ut på stan och sparka ner invandrare, de skulle ha gjort det i vilket fall som helst... för de flesta gäller antagligen att de lyssnar på vit maktmusik för att de är rasister, inte att de blir rasister för att de lyssnar på musiken....
Jag har själv den erfarenheten att om man hör ett budskap ofta så påverkas man av det. Inte så att man efter att ha nött vitmakt musik direkt börjar hata invandrare. Men hör man texter som "Dom kommer hit, tar våra jobb, snor våra bilar, våldar våra brudar etc" så påverkar det ens syn negativt. Även om det är omedvetet.

Varför började majoriteten av tyskarna att hata judar under 30-40 talet? Det var just därför att nazisternas budskap matades in och folk påverkades omedvetet. Jag bojkottar musiken just av risken att börja smygsympatisera med gruppernas åsikter.

Prankie
2005-08-05, 00:23
Jag har själv den erfarenheten att om man hör ett budskap ofta så påverkas man av det. Inte så att man efter att ha nött vitmakt musik direkt börjar hata invandrare. Men hör man texter som "Dom kommer hit, tar våra jobb, snor våra bilar, våldar våra brudar etc" så påverkar det ens syn negativt. Även om det är omedvetet.

Varför började majoriteten av tyskarna att hata judar under 30-40 talet? Det var just därför att nazisternas budskap matades in och folk påverkades omedvetet. Jag bojkottar musiken just av risken att börja smygsympatisera med gruppernas åsikter.

Passande nick. :thumbup: :laugh:

kkk
2005-08-05, 00:32
Passande nick. :thumbup: :laugh:
Haha, jo kom på det några minuter efter registrering.. Kunde inte komma på nå bättre :em:

Grahn
2005-08-05, 00:34
Haha, jo kom på det några minuter efter registrering.. Kunde inte komma på nå bättre :em:

Kom gärna på ngt bättre, vi närmre eftertanke insisterar jag nog faktiskt.

Metal_boy_
2005-08-05, 00:35
grejen är att en sån kille GARANTERAT gillar countrymusik. Man blir alltid bedömd efter sitt umgänge, och gillar man VM-musik lär man få leva med att folk tror att man delar deras värderingar. Det är inte skvalmusik vi snackar om, och som Jense skrev - man får anstränga sig lite för att få tag i det.


allan


En sån kille? En kille som "gillar tuggtobak och hästskit"? Jo oftast möjligtvis. Men det behöver inte vara så, eller vise versa, eller vad fan man säger.
Men det är klart det ofta hänger ihop. Men det finns det många saker som gör som inte hör till tråden just nu. Man kan inte anta att det är så i alla fall. Det är lite fördomsfullt egentligen. Fast jag håller inte själv med det jag säger :D Det är förnedrande texter, det tycker jag, menm samtidigt lever vi i ett fritt land så vad ska man göra? Så länge det inte är på allmän plats så.

bosse_brutal
2005-08-05, 00:37
Jag har själv den erfarenheten att om man hör ett budskap ofta så påverkas man av det. Inte så att man efter att ha nött vitmakt musik direkt börjar hata invandrare. Men hör man texter som "Dom kommer hit, tar våra jobb, snor våra bilar, våldar våra brudar etc" så påverkar det ens syn negativt. Även om det är omedvetet.

Varför började majoriteten av tyskarna att hata judar under 30-40 talet? Det var just därför att nazisternas budskap matades in och folk påverkades omedvetet. Jag bojkottar musiken just av risken att börja smygsympatisera med gruppernas åsikter.

och före nsdap var det ingen som ogillade judar?
sen så var det ju inte direkt genom ensam majoritet i en folkomröstning som de tog makten heller för den delen...

Jag bojkottar musiken just av risken att börja smygsympatisera med gruppernas åsikter.

tycker synd om dig om du verkligen har ett så svagt psyke att du riskerar att börja sympatisera med nazister enbart genom att lyssna på WP musik.

mangemani
2005-08-05, 00:38
Nu skulle jag kunna vara jätteelak men man ska vara snäll mot folk. Men om du spelar rasistisk musik skulle jag nog börja tro saker om dig, ja. Det är väl den mest naturliga slutsats som finns. Om du lirar countrymusik så kommer jag nog att tro att du faktiskt gillar sån musik. Jag har ju svårt att tro att människor som inte har den sortens åsikter lyssnar på sånt för att..det är bra? Folk som lyssnar på VM-musik delar nånstans den sortens åsikter.
Och det var ju bra att veta....
Och vem fan är det som förknippar nationalsången med rasism? Hallå, det är 2005 - det där är en myt som är femton år gammal.



allan



jag sitter och spelar die fahne hoch nu,så nu är jag en nazist enligt dej då?
skulle lika gärna kunna spela den gammla folkvisan som die fahne hoch är gjord utav(men har inte den låten),så då spelar jag die fahne hoch och i och med det så är jag nazist?
jag skiter fullständigt i att dom sjunger om hitler och hakkorset osv,jag tycker melodin är mycket bra.
likaså gäller det alla dessa sinnes sjuka canibal corpse låtar,skiter fullständigt i om dom skriker att dom våldta en tjej tex.

vissa låtar lyssnar man på för att själva melodin är bra och andra låtar för att både texten och melodin är bra.....jag vet att det sjungs en massa oppassande i dessa låtar,men det skiter jag i,för det är musiken jag är ute efter.

Tolkia
2005-08-05, 00:40
Nej, men för att man kan välja att offra musik för en sådan sak.
Du menar om man kan välja att offra ett ganska litet antal band för en sådan petitess som alla människors lika värde? Ja, då kan man sannerligen inte gilla musik. :rolleyes:

kkk
2005-08-05, 00:49
och före nsdap var det ingen som ogillade judar?
sen så var det ju inte direkt genom ensam majoritet i en folkomröstning som de tog makten heller för den delen...
Självklart inte... Men många började ogilla judar utan vidare anledning, bara för att de föll med i stämningarna.


[/QUOTE]tycker synd om dig om du verkligen har ett så svagt psyke att du riskerar att börja sympatisera med nazister enbart genom att lyssna på WP musik.[/QUOTE]
Hah, inte riktigt.. Men grejen är att man omedvetet kan påverkas. Hade en kompis tidigare som var kommunist och han propagerade hela tiden och såhär i efterhand ser jag att jag hade mkt mer "kommunistsympatier" när jag umgicks med honom än jag har nu, så visst påverkas man..

kkk
2005-08-05, 00:51
Kom gärna på ngt bättre, vi närmre eftertanke insisterar jag nog faktiskt.
Aight, får räcka med en liten signatur.. Har ju faktiskt haft användaren i ett helt år :hbang:

Metal_boy_
2005-08-05, 00:56
jag sitter och spelar die fahne hoch nu,så nu är jag en nazist enligt dej då?
skulle lika gärna kunna spela den gammla folkvisan som die fahne hoch är gjord utav(men har inte den låten),så då spelar jag die fahne hoch och i och med det så är jag nazist?
jag skiter fullständigt i att dom sjunger om hitler och hakkorset osv,jag tycker melodin är mycket bra.
likaså gäller det alla dessa sinnes sjuka canibal corpse låtar,skiter fullständigt i om dom skriker att dom våldta en tjej tex.

vissa låtar lyssnar man på för att själva melodin är bra och andra låtar för att både texten och melodin är bra.....jag vet att det sjungs en massa oppassande i dessa låtar,men det skiter jag i,för det är musiken jag är ute efter.

Jag kan inte undgå att höra det som dom sjunger om. Mår fan dåligt när jag hör en del texter. Melodin? vem fan kan höra den?

mangemani
2005-08-05, 00:58
Jag kan inte undgå att höra det som dom sjunger om. Mår fan dåligt när jag hör en del texter. Melodin? vem fan kan höra den?

hör du inte musiken eller vad menar du?

Bjorne
2005-08-05, 00:59
Du menar om man kan välja att offra ett ganska litet antal band för en sådan petitess som alla människors lika värde? Ja, då kan man sannerligen inte gilla musik. :rolleyes:Läs topic en gång till och för det andra, så tror jag inte att du personligen värderar alla människor lika...

bosse_brutal
2005-08-05, 01:01
Självklart inte... Men många började ogilla judar utan vidare anledning, bara för att de föll med i stämningarna.


tyskland var en diktatur, opposition brukar inte vara populärt i diktaturer.
där har du en anledning som räcker för de flesta människor...

Metal_boy_
2005-08-05, 01:07
hör du inte musiken eller vad menar du?

Precis. Det går inte koncentrera sig på melodin med den texten.

mangemani
2005-08-05, 01:08
Precis. Det går inte koncentrera sig på melodin med den texten.


ok,thats strange=/

Metal_boy_
2005-08-05, 01:09
ok,thats strange=/

Men thats just me..

grisbil3n
2005-08-05, 01:17
Den kännsla och atmosfär som finns i tex black metal är oslagbar, Gillar snabb, brutal musik. Det ger mig något som ingen annan musik kan ge. Finns otroligt mycket skitband men dom kvalitativa är både extremt duktiga musiker och textförfattare. Många sjuka människor har gjort väldigt bra musik. Ibland går det dock över gränsen. i början av 90 talet så var det ett norskt band som använde ett fotografi av sin föredetta sångares huvud (efter självmordet med hagelgevär) som skivomslag, då har man passerat gränsen med flera mil.

My nigger, väl talat. Bm har något minst sagt jävligt speciellt, världens mest ädla kulturform anser jag. I det extrema ligger något jävligt genuint som andra musikstilar befinner sig ljusår ifrån. Om texterna handlade om köttbullsmackor och fotbolls EM så skulle det inte vara lika intressant liksom.

Tolkia
2005-08-05, 01:18
Läs topic en gång till ...
Så nu har jag läst topic en gång till. Och då kan jag inte låta bli att undra varför du startar en tråd med den frågan om du inte vill veta av åsikter som inte stämmer med din egen? Risken är ju ganska uppenbar.
... och för det andra, så tror jag inte att du personligen värderar alla människor lika ...
Om du menar huruvida jag gillar alla människor jag träffat lika mycket så är svaret - föga förvånande - "nej". Jag har dock inga större problem med att kombinera detta med att ändå anse att alla människor principiellt är lika mycket värda (d.v.s. vit är inte "mer värd" än svart, man är inte "mer värd" än kvinna, arbetsför är inte "mer värd" än handikappad osv.), men det kanske bara är ett tecken på att jag är allmänt inkonsekvent, vad vet jag.

Bjorne
2005-08-05, 03:00
Så nu har jag läst topic en gång till. Och då kan jag inte låta bli att undra varför du startar en tråd med den frågan om du inte vill veta av åsikter som inte stämmer med din egen? Risken är ju ganska uppenbar. Det handlar om att gruppen har dessa åsikter, texten i sig är helt rumsren. Offrar jag principen att "alla människor är lika värda" för att jag lyssnar på den musiken?

Om du menar huruvida jag gillar alla människor jag träffat lika mycket så är svaret - föga förvånande - "nej". Jag har dock inga större problem med att kombinera detta med att ändå anse att alla människor principiellt är lika mycket värda (d.v.s. vit är inte "mer värd" än svart, man är inte "mer värd" än kvinna, arbetsför är inte "mer värd" än handikappad osv.), men det kanske bara är ett tecken på att jag är allmänt inkonsekvent, vad vet jag.Din familj, är troligen mycket mer värda än en lodis för dig. Principen är att du kan värdera människor olika. Fast det är inte det som ska diskuteras här, kanske kan starta en ny tråd om det.

fat_joe
2005-08-05, 03:25
inge fel att lyssna på rasistisk musik om man gillar den musiken,man ska kunna spela sådan musik på högsta volym utan att idioter utan nått under pannbenet ska börja tro en massa om en.
=/


:laugh:

Trance
2005-08-05, 07:41
Sedan och andra sidan så tror jag personligen att alla som erkännt att de lyssnar en del på vit makt musik i denna tråden är mer eller mindre rasister. :-)

Piranha
2005-08-05, 08:00
Allt får ses som acceptabelt, vad folk vill lyssna på är väl upp till var och en.

magnusp
2005-08-05, 08:37
Jag känner att jag har blivit lite dummare efter att jag har ägnat 5 minuter åt den här tråden

Vad spelar det för roll om en "neger" sjunger om hur han ska döda andra "negers" än om en vit sjunger om hur han ska döda andra "negers"? Jag menar, vissa rappare är ju "rasister" också, bara för de har rätt hudfärg så är det OK eller?

Sen om folk vill sjunga om tillbe satan, döda små barn, våldta, osv så klagar väl ingen, förutom moraltanter?


Seriöst...

*slap*

datorjaevel
2005-08-05, 11:01
Den kännsla och atmosfär som finns i tex black metal är oslagbar, Gillar snabb, brutal musik. Det ger mig något som ingen annan musik kan ge. Finns otroligt mycket skitband men dom kvalitativa är både extremt duktiga musiker och textförfattare. Många sjuka människor har gjort väldigt bra musik. Ibland går det dock över gränsen. i början av 90 talet så var det ett norskt band som använde ett fotografi av sin föredetta sångares huvud (efter självmordet med hagelgevär) som skivomslag, då har man passerat gränsen med flera mil.

mayhem?

datorjaevel
2005-08-05, 11:24
Sedan och andra sidan så tror jag personligen att alla som erkännt att de lyssnar en del på vit makt musik i denna tråden är mer eller mindre rasister. :-)

Är du seriös? Flera av mina nära vänner är kurder.

Perfect Beast
2005-08-05, 13:07
...ifall texten i sig inte är rasistisk?

Sätter bara en regel här, som ska följas (för annars vet jag vad för folk som kommer flockas här), Ultima Thule och andra så kallade vikingarock-band är FÖRBJUDNA att diskutera i den här tråden, skapa en egen ifall ni vill diskutera kring dessa.

Ex Skrewdriver har gjort en hel del covers, ex på The Who's låt; Behind blue eyes eller Guns N' Roses; One in a million.

Sedan finns även låtar som "White Power" från Skrewdriver, samt ifall man besöker deras hemsida möts man på första sidan av ett trevligt hakkors, kort och gott; de är rasister.

Jag lyssnar dock på delar av deras andra musik, ex som dessa covers från "vanliga" band. Dock mött lite motstånd hos vissa, inget jag bryr mig om direkt. En ska är dock klar, det är att de alltid bara säger "skräp dig", "men för fan", inga argument varför det inte skulle vara OK.

Vad säger ni?


Varför är man rasist om man säger tex White Power?

Men när en neger t.ex. säger Black Power, Black Pride mm så är det oki..

Jag tycker folk skall få lyssna på vad dom vill

Rock'nRoll
2005-08-05, 13:38
My nigger, väl talat. Bm har något minst sagt jävligt speciellt, världens mest ädla kulturform anser jag. I det extrema ligger något jävligt genuint som andra musikstilar befinner sig ljusår ifrån. Om texterna handlade om köttbullsmackor och fotbolls EM så skulle det inte vara lika intressant liksom.

Exakt. Bm ska vara ondskefullt, ockult och lite mystiskt utan det så går det inte, blir ingen känsla eller atmosfär ialla fall. Dock så behöver man ju inte alltid "leva" musiken fullt ut.



mayhem?

Jajjemensan. http://www.moonfrost.net/mayhem/discography/bootleg/blackhearts/lp1.jpg

Karate_kid
2005-08-05, 13:54
Varför är man rasist om man säger tex White Power?

Men när en neger t.ex. säger Black Power, Black Pride mm så är det oki..


¨

Så jävla sant!! Tex i Ricki Lake, säger dom ALLTID , IM BLACK AND PROUD, men man hör aldrig dom "vita" säga så, för då är det rasistikt!

Grahn
2005-08-05, 14:58
¨

Så jävla sant!! Tex i Ricki Lake, säger dom ALLTID , IM BLACK AND PROUD, men man hör aldrig dom "vita" säga så, för då är det rasistikt!

Mjo det har väl en viss poäng men nu har det väl aldrig funnits någon anledning att skämmas över att vara vit.

Fast iofs är man vit man så verkar man ju vara skyldig till all världens olycka numera så man kanske borde börja.

Spinkot
2005-08-05, 15:23
Mayhemskivan "Dawn of Blackhearts"(eller nått liknande) är en bootleg och bilden stals och var inte tänkt att hamna på något omslag.

Trance
2005-08-05, 17:25
Varför är man rasist om man säger tex White Power?

Men när en neger t.ex. säger Black Power, Black Pride mm så är det oki..

Jag tycker folk skall få lyssna på vad dom vill

För att white power är ett namn som står för värderingar på samma sätt som black power står för andra värderingar. Visste du inte det?

Trance
2005-08-05, 17:27
Är du seriös? Flera av mina nära vänner är kurder.

Japp, då är du väl en av de "mindre". Kanske inte skall säga rasistiska utan mer främlingsfientliga. De är nog de flesta mer eller mindre och har man en diskussion om t.ex. våldtäkter med en som lyssnar på white power-musik så tror jag nog debatten lutar åt ett visst håll.

Loke
2005-08-05, 19:15
Japp, då är du väl en av de "mindre". Kanske inte skall säga rasistiska utan mer främlingsfientliga. De är nog de flesta mer eller mindre och har man en diskussion om t.ex. våldtäkter med en som lyssnar på white power-musik så tror jag nog debatten lutar åt ett visst håll.

Herre jävlar, du gillar inte white power pga av att den står för intolerans och förutfattade meningar, och sedan slänger du ur dig sån där skit. Du är precis som vilken svenssonrasist som hellst! Känner du ens någon som lyssnar på white power? Ja, antagligen gör du det. Och så bygger du dina åsikter om den musiken helt på vad den personen gör och säger.

Jag och flera av mina kompisar lyssnar på den typen av musik. Men aldrig att vi skulle slänga ur oss något rasistiskt i en våldtäcktsdebatt. Tvärt om har i alla fall jag flera gånger dykt in i debatter mot folk som säger att våldtäckt och ras är relaterade på något sätt.

Men det skiter väl du i. Du vet ju hur sånna som jag är. Arbetslösa, det enda vi gör om dagarna är att dricka öl och heila. Allt som går fel i våra liv, det skyller vi på invandrarna. Det vet ju du, för du har sett det på tv. Dessutom känner du en kille som är så.

Seriöst, sluta dra alla över en kam. Det får inte dig att se bra ut i den här typen av diskusioner. Du står just nu lungt för de mest förutfattade och intoleranta åsikterna i denna tråden. Det är imponerande med tanke på ämnet.

Trance
2005-08-05, 19:26
Jag skriver inga absoluta sanningar, jag skrev att jag trodde. Jag tror extremt få är helt öppna mot alla andra kulturer etc. Alla har förutfattade meningar mer eller mindre, jag med. Men de som lyssnar på white power-musik tror jag nog inte de öppnaste människorna generellt. Men men, var nog dumt av mig att anklaga folk direkt här kan jag hålla med om och det ber jag om ursäkt för.

Rock'nRoll
2005-08-05, 21:30
Mayhemskivan "Dawn of Blackhearts"(eller nått liknande) är en bootleg och bilden stals och var inte tänkt att hamna på något omslag.


Det är en bootleg, släppt av något bolag i Colombia. Bilderna togs av Euronymous och var tänkta som skivomslag.

grisbil3n
2005-08-05, 21:42
Det är en bootleg, släppt av något bolag i Colombia. Bilderna togs av Euronymous och var tänkta som skivomslag.

Japp, han plockade väl även benbitar från skallen och gjorde sjyssta halsband?

Rock'nRoll
2005-08-05, 22:45
Japp, han plockade väl även benbitar från skallen och gjorde sjyssta halsband?

Jo, Hellhammer bar tydligen ett sånt i flera år. Euronymous åt även en bit av hjärnan för att kunna kalla sig kanibal. Det gick vilt till i Norge i början av 90 talet..

grisbil3n
2005-08-05, 22:56
Jo, Hellhammer bar tydligen ett sånt i flera år. Euronymous åt även en bit av hjärnan för att kunna kalla sig kanibal. Det gick vilt till i Norge i början av 90 talet..

Jomenvarss, men Sverige har tajtare band alla gånger. Snart får vi fixa en egen ond tråd känner ja...

Rock'nRoll
2005-08-05, 23:06
Jomenvarss, men Sverige har tajtare band alla gånger. Snart får vi fixa en egen ond tråd känner ja...

Kanske är dags ;) . Sverige dominerar scen totalt just nu med band som Watain, Funeral mist, Ondskapt, Ofermod, Malign och Marduk. Norge har några bra som tex Tsjuder och Koldbrann annars så har dom tappat enormt sen 91-94.

grisbil3n
2005-08-05, 23:22
Kanske är dags ;) . Sverige dominerar scen totalt just nu med band som Watain, Funeral mist, Ondskapt, Ofermod, Malign och Marduk. Norge har några bra som tex Tsjuder och Koldbrann annars så har dom tappat enormt sen 91-94.

Dom tre första du nämner tillber jag.

Norge har dock lite mer progressiva akter som jag verkligen gillar, Emperor, Khold, Enslaved och även Dimmus nya grejer kan jag gilla. Sen har jag fan rejält svårt för Darkthrone soundet som många verkar eftersträva, känns som om man skiter i musiken och bara försöker skapa en så rå och primitiv och, ja vad fan kass ljudbild som möjligt.

Rock'nRoll
2005-08-05, 23:37
Dom tre första du nämner tillber jag.

Norge har dock lite mer progressiva akter som jag verkligen gillar, Emperor, Khold, Enslaved och även Dimmus nya grejer kan jag gilla. Sen har jag fan rejält svårt för Darkthrone soundet som många verkar eftersträva, känns som om man skiter i musiken och bara försöker skapa en så rå och primitiv och, ja vad fan kass ljudbild som möjligt.


Emperor och Khold är riktigt bra, Såg Khold live när dom lirade med satyricon oktober 2002 i Stockholm, bra liveband. Emperors första är ju en riktig klassiker. Annars så är jag inne mer på "Darkthrone soundet". Coolt att du gillar Watain och Funeral Mist håller dem tillsammans med Deathspell Omega som dom överlägset tre bästa bm banden för tillfället.

Allan
2005-08-05, 23:41
Ge fan i att sladdra om band i den här tråden. Bjorne har uttryckligen sagt ifrån att han inte vill att det ska diskuteras band här - utan principen. Har han synpunkter på det här så ryker de här inläggen. Leta reda på inlägg av The Somberlain - där är det bara metal för hela slanten.


allan

MacLeod
2005-08-06, 01:23
Björn: Rösten tillhör Ian Stuart Donaldson som dog i en bilolycka 1993, enligt många iscensatt av MI5. Enligt de flesta nationlister är han en martyr.
Lyssna på Ian Stuart & Stigger, två balladskivor som är lysande och mer inriktade på brittisk nationalism och antikommunism.
Jag älskade Skrewdriver som ung. Det var nått speciellt med att springa iväg på undanskymda butiker runt stan och få träffa grundarna till VAM och NU.
Hade man tur stod AFA utanför och man fick stanna kvar med Klas Lund eller Christopher Ragne ett tag o kunna berätta det för polarna.


Läs mer Skrewdriver på: http://punkandoi.free.fr/skrewdriver_biography.htm

Bjorne
2005-08-06, 02:29
Björn: Rösten tillhör Ian Stuart Donaldson som dog i en bilolycka 1993, enligt många iscensatt av MI5. Enligt de flesta nationlister är han en martyr.
Lyssna på Ian Stuart & Stigger, två balladskivor som är lysande och mer inriktade på brittisk nationalism och antikommunism.
Jag älskade Skrewdriver som ung. Det var nått speciellt med att springa iväg på undanskymda butiker runt stan och få träffa grundarna till VAM och NU.
Hade man tur stod AFA utanför och man fick stanna kvar med Klas Lund eller Christopher Ragne ett tag o kunna berätta det för polarna.


Läs mer Skrewdriver på: http://punkandoi.free.fr/skrewdriver_biography.htmJo tack, jag vet vem Ian Stuart var.

H.Emanuel
2005-08-06, 08:34
Jag associerar av nån anledning rasse och nazze-musik till små bondhålor och typ inavel, men jag vet att det är en fördom. Själv bor jag i ett elvavåningshus i ett område med typ 50 olika nationaliteter (bara i portuppgången tamejfan) och jag har, trots min kamp för att hålla mig för mig själv, börjat lära känna en och annan. Jag brukar prata med en asiatisk kvinna (halvsnygg) som jobbar på nåt laboratorium, min närmaste granne är från Libanon, han bor med sin fru och sina kottar och han är oftast på fyllan, kommer man hem sent en kväll kan det stå nåt ungdomsgäng och hänga nere i hisshallen, vilket är obehagligt oavsett nationaliteter. Kvinnor iklädda hucklen är inte en ovanlig syn. Ofta sitter familjer ute på gården och har med sig termosar med fika och mat och sitter och pratar inpå nätterna och de är inte ljushyade. Zigenarna framförallt har sitt dåliga rykte och ibland förstår man det också, så möter man dessa tar man gärna en omväg på två kvarter eller mer, antagligen helt i onödan? Jag har flera gånger försökt att vara rasist, men har inte lyckats med det. Det skulle kännas konstigt att lyssna på Ultima Thule eller Skrewdriver eller liknande, dessutom gillar jag inte deras musik. Ultima Thule suger getpung enligt mig.

MacLeod
2005-08-06, 10:15
Jo tack, jag vet vem Ian Stuart var.

Varför inleder du med att skriva att dom är rasister då? Svårt att vara något när man både är upplöst som grupp samt när sångaren är död. Sen var dom nazister.

Bjorne
2005-08-06, 14:36
Varför inleder du med att skriva att dom är rasister då? Svårt att vara något när man både är upplöst som grupp samt när sångaren är död. Sen var dom nazister.Misstag i svenskan, nog skrivit rätt på de andra ställena i tråden.