handdator

Visa fullständig version : Star Nutrition ALA - är det R+ ALA?


Yes
2005-08-03, 17:42
Tja, som rubriken lyder - någon som vet ifall Star Nutritions ALA är R+? Hittar ingen information varken på burken eller på nätet...

aliquis
2005-08-03, 18:53
Ring dem o fråga?
Du har nog lättare att få veta hur mycket Eiselt och Fairings ALA innehåller här.

Yes
2005-08-03, 19:47
Hmm, vad skall jag ringa? Hittar bara numret till ************* på burken, men det kanske funkar att fråga dem?

Jag är förstås nyfiken på vilka produkter som innehåller bra (R+) ALA. Anledningen till att jag frågar om Star Nutrition är att jag köpt deras ALA, och efteråt läst hur viktigt det är med rätt grejor.

edit: Ojdå, blev visst censurerad när jag skrev Gym Grrrrrr... ;)

aliquis
2005-08-03, 20:04
Hmm, vad skall jag ringa? Hittar bara numret till ************* på burken, men det kanske funkar att fråga dem?

Jag är förstås nyfiken på vilka produkter som innehåller bra (R+) ALA. Anledningen till att jag frågar om Star Nutrition är att jag köpt deras ALA, och efteråt läst hur viktigt det är med rätt grejor.

edit: Ojdå, blev visst censurerad när jag skrev Gym Grrrrrr... ;)Varför skulle det inte funka att fråga dem? Men man får väl anta att det är ok, fast om prisskillnaden är väldigt stor mellan två leverantörer kanske kvaliten skiljer sig.

nordland
2005-08-03, 23:06
Hmm, vad skall jag ringa? Hittar bara numret till ************* på burken, men det kanske funkar att fråga dem?

Jag är förstås nyfiken på vilka produkter som innehåller bra (R+) ALA. Anledningen till att jag frågar om Star Nutrition är att jag köpt deras ALA, och efteråt läst hur viktigt det är med rätt grejor.

edit: Ojdå, blev visst censurerad när jag skrev Gym Grrrrrr... ;)

Om du nu inte har förstått det så är Star Nutrition "Gymgrisens" egna märke... Ang: innehållet, så är jag ganska säker på att det rör sig om "vanlig" ALA, då priset är alldeles för lågt för att produkten i fråga skulle innehålla R-ALA... Med R-ALA i produkten skulle priset dubblas...

aliquis
2005-08-03, 23:11
nordland: Errr... det är väl så att man tillverkar ALA och får både L-ALA och R-ALA, där R-ALA är den som förekommer i naturen och som man har nytta av? Så den innehåller väl R-ALA, men frågan är isf i vilken mängd? Om den bara skulle innehålla något annat är det väl ingen nytta med den alls?

mangemani
2005-08-04, 01:06
Om du nu inte har förstått det så är Star Nutrition "Gymgrisens" egna märke... Ang: innehållet, så är jag ganska säker på att det rör sig om "vanlig" ALA, då priset är alldeles för lågt för att produkten i fråga skulle innehålla R-ALA... Med R-ALA i produkten skulle priset dubblas...



heh,ok,nu är det synd att jag inte får länka till den här sidan för att backa upp det jag nu säger,men R-ALA är INTE dyrare än ALA,R-ALA är nästan billigare än ALA....på den sidan som jag tittar på så kostar R-ALA 159 medans ALA kostar 199(10 kapslar mer i ALA,men iaf).

Yes
2005-08-04, 01:16
Om du nu inte har förstått det så är Star Nutrition "Gymgrisens" egna märke... Ang: innehållet, så är jag ganska säker på att det rör sig om "vanlig" ALA, då priset är alldeles för lågt för att produkten i fråga skulle innehålla R-ALA... Med R-ALA i produkten skulle priset dubblas...
Jämförde med några produkter som säljs som R-ALA och prisskillnaden var typ 40Kr. Vad är det du tänker på som är dubbelt så dyrt?

nordland: Errr... det är väl så att man tillverkar ALA och får både L-ALA och R-ALA, där R-ALA är den som förekommer i naturen och som man har nytta av? Så den innehåller väl R-ALA, men frågan är isf i vilken mängd? Om den bara skulle innehålla något annat är det väl ingen nytta med den alls?
Det har du nog rätt i. Jag borde varit lite tydligare och frågat om det är ren R-ALA. Om jag förstått det rätt så motverkar L-ALA effekten vilket gör blandningen tämligen kass, om än kanske inte helt verkningslös.

Jag skall ringa och fråga Gym Grrrr... imorgon tror jag. :)

Sverker
2005-08-04, 06:21
Jämförde med några produkter som säljs som R-ALA och prisskillnaden var typ 40Kr. Vad är det du tänker på som är dubbelt så dyrt?




Vid tillverkning av ALA bildas ungefär lika mycket R-ALA som S-ALA. Den som vill sälja ren R-ALA måste ju slänga bort hälften av sin produkt => dubbelt så dyrt.
Sedan tillkommer kostnaden för att göra denna rening ;)

z_bumbi
2005-08-04, 09:57
Jämförde med några produkter som säljs som R-ALA och prisskillnaden var typ 40Kr. Vad är det du tänker på som är dubbelt så dyrt?

Ren R-ALA eller att det bara står R-ALA på burken och man har ökat andelen något?

nordland
2005-08-04, 11:08
självklart menade jag produkter med ren R-ALA... Alla ALA produkter innehåller en liten mängd R-ALA, men den största delen är vanlig L-ALA...

Sen spelar det ingen roll om en produkt innehåller 0,0000005% R-ALA och resten L-ALA.. Produkten får ändå heta R-ALA.

Stirra inte blint på ettiketten utan läs vad produkten innehåller(%)..

Topworker
2005-08-04, 12:26
Om jag förstått det rätt så motverkar L-ALA effekten vilket gör blandningen tämligen kass, om än kanske inte helt verkningslös.

Jag skall ringa och fråga Gym Grrrr... imorgon tror jag. :)

Hmmmm....
Så "vanlig" ala = R-ALA + någon annan ala?
Och varför blir produkten sämre?
Är ren r-ala så mycket bättre?


Man har ju läst hur många gånger som helst "vår produkt inneh¨åller 50% r-ala...", så med andra ord så är det vanlig ala?

EiseltUK
2005-08-04, 12:58
Tvivlar på att någon produkt innehåller ett ojämt förhållande. I fermentationen producerad mikroorganismerna 50:50. För att få fram r-ALA kan man atningen rena recemiskt ALA genom några steg:

Standardmetoden är att man framställer liponsyra genom fermentation där mikroorganismen producerar racemisk al, 50:50. För att få fram rent r-ALA kan man göra dessa steg:

a) Salifying of racemic thioctic acid with R(+)alpha-methylbenzylamine
b) separation by filtration of the crystallized diastereoisomeric salt of R(+)alpha-lipoic acid-R(+)alpha-methylbenzylamine.
c) purification by re-crystallization of the diastereoisomeric salt of R(+)alpha-lipoic acid-R(+)alpha-methylbenzylamine, in which the re-crystallization solvent consists of a mixture of non-polar/polar solvents.
d) separation of the diastereoisomeric salt to obtain R(+)alpha-lipoic acid by reaction of said salt with acids selected from the group consisting of aliphatic hydroxy-carboxylic acids having 3 to 6 carbon atoms and aqueous phosphoric acid.

eller så använder man en metod där man har modifierat lipoatsyntas-gen som gör att mikroorganismenra spottar ut r-ALA.

/ Henrik

aliquis
2005-08-04, 14:29
Hmmmm....
Så "vanlig" ala = R-ALA + någon annan ala?
Och varför blir produkten sämre?
Är ren r-ala så mycket bättre?


Man har ju läst hur många gånger som helst "vår produkt inneh¨åller 50% r-ala...", så med andra ord så är det vanlig ala?
Om de nu inte sätter ut ett värde på hur mycket R-ALA det är kan man ju anta att det är lågt.
De andra produkterna är sämre eftersom du enbart kan få den effekt du vill få med R-ALA, och den andra varianten tom motverkar effekten av R-ALA. Mao du vill absolut ha så mycket R-ALA som möjligt.
Ja.

Eiselt: Så ert ALA innehåller 50% R-ALA och du tror i princip alla gör det?
Jag tänkte om man på något sätt kunde dela upp det och någon sålde mer eller mindre rent R-ALA och någon budgetburk fick en jäkla massa annat ALA ;)

EiseltUK
2005-08-04, 16:05
Det finns möjlighet att förändra proportionen till cia 70:30 enligt några patenterade processer. En sån råvara är ca 10 ggr dyrare än vanligt kineisiskt ALA så du lär inte finns någon sån råvara i en lågprisprodukt.

Standarden är 50:50 eller rent r-ALA. Rent r-ALA är väldigt intabilt och känsligt.


/ Henrik

Yes
2005-08-04, 23:26
Okej, då borde alltså den mesta ALA;n vara tämligen verkningslös? Det är iaf så jag förstått det från vad jag läst om ALA.

Vet ni om det är likadant med CLA?

Jarod
2005-08-05, 00:16
CLA är tämligen verkningslöst oavsett märke... Tom. skadligt i högre doser.

Yes
2005-08-05, 00:54
Ofan, det verkar inget vidare. Vet du vart man kan läsa mer om det?

Några tips på andra tillskott som verkligen funkar vid "deff"/fettförbränning?

aliquis
2005-08-05, 01:41
Okej, då borde alltså den mesta ALA;n vara tämligen verkningslös? Det är iaf så jag förstått det från vad jag läst om ALA.

Vet ni om det är likadant med CLA?Nej, så vågar jag inte säga om det alltid är 50:50, för de flesta säger ju att de får effekt, så då får de väl det, men den hade kunnat varit bättre, om det var ren r-ala eller om det var ala från maten.

Sverker
2005-08-05, 06:15
Okej, då borde alltså den mesta ALA;n vara tämligen verkningslös? Det är iaf så jag förstått det från vad jag läst om ALA.


Det är ju inte verkningslöst. Det fungerar :confused:

Okay att R-ALA är den enda av de två formerna som har vitaminaktivitet, men S-ALA verkar ju också som antioxidant.
Ingen vet ju hur ALA verkligen fungerar på glukostransportören GLUT-4, bara att det verkar.

Jag tänker harva mig igenom PubMed under helgen och gå igenom de studier som verkligen anger vilket preparat som använts i studien. Det är ju självklart att författaren skriver VAD som använts i en studie men inte alltid säkert att det finns angivet i abstraktet *grr27*

Sverker
2005-08-06, 11:51
Denna studie från 1996 visar att R-ALA är bättre än blandningen rac-ALA som är bättre än S-ALA. Visserligen är den 10 år gammal men det fanns en skillnad:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=8922368&query_hl=7


Denna studie verkligen jämför R-ALA mor S-ALA. Lite gammal men tydlig. R-ALA är betydligt bättre:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9252495&query_hl=26

En studie på dibetiker typ II. Titeln anger rac-ALA och att det finns en tydlig effekt:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=10468203&query_hl=32

Försök på råtta, men att R-ALA är betydligt bättre än S-ALA:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9252495&query_hl=45

Yes
2005-08-06, 12:50
Tack Sverker! Bara sätta sig och läsa igenom studierna då. :)

Sverker
2005-08-07, 14:02
Tack Sverker! Bara sätta sig och läsa igenom studierna då. :)

Tacka inte bara... var kritisk !



Jag hade inte tidigare någon speciell uppfattning ifall R-ALA skulle vara bättre än racemisk ALA. Vis av erfarenhet visste jag att racemisk ALA fungerade utmärkt.


Jag har helt enkelt på PubMed sökt efter ALA i R- respektive S- formen när det gällt insulin och glukostransportören GLUT-4. Min sökning är inte alls komplett och jag uteslutit alternativ när det gället R- och S- formen och alla andra egenskaper än just glukosomsättning.


Som jag tolkar resultatet är det endast R-formen som har effekt. Men att S-formen inte alls motverkar R-formen utan i några fall t o m har någon form av possitiv effekt.

Vad drar jag för slutsats av detta ? Att rent R-ALA är bäst men att racemiskt är fullgott alternativ och att man får göra ekonomiska avvägande när man väljer produkt.

Yes
2005-08-07, 14:50
Visst försöker jag gärna vara kritisk, men jag kan tyvär för lite för att hitta något att vara kritisk emot. Jag kan dock visa ett utdrag ur en artikel där det står att S-ALA kan motverka fördelarna med R-ALA. Det är såklart inget bevis för att det stämmer, så man får väl avgöra själv om man vill lita på det eller inte. Tyvär verkar inte forumreglerna tillåta att jag länkar direkt till artikeln, men den finns att hitta på en amerikansk(?) bodybuilding sajt som säkert är rätt välkänd. Hursomhelst, det här var vad jag fastnade för(framförallt sista stycket):

When producing ALA in a laboratory, the S- form of ALA is a waste of money and time. Your body spits it out like a fish does a hook and it comprises 50% of the mixture sold as alpha lipoic acid on the market. In the past, the R+ version was only available in small quantities for research by scientists. (1)

The S- form that is taking up 50% of your supplement is not just a weaker version of the real thing, like the alpha-tocopherol dl- product.

In fact, the S- form of ALA is its negative counterpart.. When he reported his findings about the opposing effects of the two forms of lipoic acid on the energy-producing powers of mitochondrial particles, Dr. Guido Zimmer stated that the S- form of ALA, which is present as about 50%, needs to be eliminated. (2)

The differences between the two forms of ALA can completely alter the effects of the sugars in your body. When looking at the differences between the R+- and S- forms of lipoic acid in terms of their effects on the body's metabolism of blood sugar, their protective antioxidant activities or effects on mitochondria and the preliminary evidence of their effects on the aging process itself, Dr. Zimmer and other lipoic acid researchers found that there are cases where the S- is merely less effective than the R+ or just totally ineffective.

As you dig into the lipoic acid story, you'll also see many cases in which the S- actually counteracts the benefits of R+ alpha lipoic acid! (3) In laboratory animals, the R+ entainomer caused a 34% increase in glucose uptake by skeletal muscle cells in response to insulin while those fed the S- entainomer had no improvement in blood glucose disposal. (9)

Sverker
2005-08-07, 16:20
I din quete står det, precis som i mina länkar, att S-formen är ineffektiv.

Utom här "As you dig into the lipoic acid story, you'll also see many cases in which the S- actually counteracts the benefits of R+ alpha lipoic acid ( 3 )!"

Hittar du referensen ( 3 ) så kan vi titta lite djupare där.

Yes
2005-08-07, 16:40
Referenserna är:

Ibid

Cotton, F.A. and Wilkinson, G., 1980. Advanced Inorganic Chemistry: a Comprehensive Text, 4th Ed., John Wiley & Sons, Inc, NY, p. 47.

Om någon råkar sitta på boken vore det väldigt intressant att veta vad som står där. :)

Sverker
2005-08-07, 17:33
Den står inte i min bokhylla :D
Oorganisk kemi är inte min starkaste sida.


Någon som har boken ?