handdator

Visa fullständig version : Dum fråga om knäböj och ryggen


Tolkia
2005-08-03, 12:30
OK, jag har läst diverse redan existerande trådar, och ja, Allan, jag har kollat i "Best of". Där fick jag en ledtråd, men jag måste nog ändå ställa en typisk korkad nybörjarfråga:
När jag lägger på mer vikt vid knäböj tycker jag att jag blir väldigt mycket tröttare långt ner i ländryggen(ja, jag säge rinte att det inte känns en hel del i BENEN också, men det var ju liksom med i beräkningen från början), närmare bestämt "där ryggen övergår i rumpan", om det säger något. Är det som det skall vara eller beror det på att jag gör fel, typ börjar fälla fram för mycket när det blir tyngre?

Karate_kid
2005-08-03, 12:32
korsryggen ? Där kan jag oxå känna när ja har kört. Knäböj tar ju en del på korsryggen, så fel, nej det är det ej. Jobbigt ? javisst

Allan
2005-08-03, 12:46
Du har antagligen stången för högt upp på nacken. Den ska inte ligga på nacken utan nere på skuldrorna, nära nog parallellt med nyckelbenen. Många vill hålla väldigt smalt på stången, och då blir det svårt att få ner den till rätt läge. Håll lite bredare så kommer stången inte att befinna sig så långt framför lodlinjen i bottenläget, vilket då gör att belastningen på korset minskar.

allan

bengdoktor
2005-08-03, 12:58
Det ska jag komma ihåg! Allan - du äro en vis man :bow:

Yip_man
2005-08-03, 13:16
Jag lånar lite med en följd fråga så vi slipper fler knäböjar trådar.

Är det ok att man rätar lite på fällningen på uppvägen så det blir lite som en litten goodmorning mitt i knäböjen. Eller ska man sänka vikterna så man kan hantera dem utan att ändra fällningen i ryggen. Upplever nämligen att det nästa är så att avsaknaden av riktig styrka i ländryggen begränsar mina böjar.

Timme
2005-08-03, 14:11
Jag lånar lite med en följd fråga så vi slipper fler knäböjar trådar.

Är det ok att man rätar lite på fällningen på uppvägen så det blir lite som en litten goodmorning mitt i knäböjen. Eller ska man sänka vikterna så man kan hantera dem utan att ändra fällningen i ryggen. Upplever nämligen att det nästa är så att avsaknaden av riktig styrka i ländryggen begränsar mina böjar.

Det har jag också funderat på

/Timme :)

Åse Columbus
2005-08-03, 14:26
Det kan ju vara så att bukmusklerna inte är starka nog att hjälpa ländryggen..... :cool:

Yip_man
2005-08-03, 14:38
Säkerligen det betvivlar jag inte. Det jag egentligen vill vet är om det är risk att skada sig om man använder det utförande jag beskrev.

Lallle
2005-08-03, 14:38
Du har antagligen stången för högt upp på nacken. Den ska inte ligga på nacken utan nere på skuldrorna, nära nog parallellt med nyckelbenen. Många vill hålla väldigt smalt på stången, och då blir det svårt att få ner den till rätt läge. Håll lite bredare så kommer stången inte att befinna sig så långt framför lodlinjen i bottenläget, vilket då gör att belastningen på korset minskar.

allan

Stort tack för tipset :thumbup:

Allan
2005-08-03, 15:53
Säkerligen det betvivlar jag inte. Det jag egentligen vill vet är om det är risk att skada sig om man använder det utförande jag beskrev.

Nej. Man gör alltid det du kallar en liten goodmorning i en böj.

allan

Yip_man
2005-08-03, 18:32
Ok jag menar väl det.(men inte andra på mitt gym). Då är det bara och lasta på vikter då.