handdator

Visa fullständig version : Blodsockerfall efter träning


Mandus
2005-08-03, 11:55
Så gott som efter varenda träning ca en halvtimme efter jag har druckit min efterträningsdrink bestående av vassle och maltodextrin infinner sig en extrem trötthet. Vad beror detta på? Funderade på om det kunde vara ett blodsockerfall till följd av de snabba kolhydraterna i drinken, kan det stämma? I så fall, vad ska jag göra åt det, är väldigt irriterande om man ska göra något som kräver koncentration efter träningen.

Chandler
2005-08-03, 12:07
Så gott som efter varenda träning ca en halvtimme efter jag har druckit min efterträningsdrink bestående av vassle och maltodextrin infinner sig en extrem trötthet. Vad beror detta på? Funderade på om det kunde vara ett blodsockerfall till följd av de snabba kolhydraterna i drinken, kan det stämma? I så fall, vad ska jag göra åt det, är väldigt irriterande om man ska göra något som kräver koncentration efter träningen.

Låter logiskt, ja. Äta mat! Jämnar ut blodsockerkurvan.

Mandus
2005-08-03, 12:10
Låter logiskt, ja. Äta mat! Jämnar ut blodsockerkurvan.

Jo, men när ska man käka efter träningen egentligen? Jag har svårt att äta direkt när jag kommer hem för gainern fyller magen rätt länge. Antar att jag får försöka äta ett vanligt mål så snabbt som möjligt för att slippa somna så fort jag sätter mig ner.

King Grub
2005-08-03, 12:17
Prova att dra ner på dom supersnabba kolhydraterna och ersätt dom med långsammare som håller blodsockret uppe, men ta dom en kvart eller så senare. Eller ta bara protein efter träning och ät en vanlig, kolhydratrik måltid när du kommer hem.

Har man en bra insulinkänslighet brukar man inte drabbas så hårt, i synnerhet inte efter träning, då känsligheten är på topp och inte så stora mängder insulin behöver frisättas.

Mandus
2005-08-03, 12:31
Prova att dra ner på dom supersnabba kolhydraterna och ersätt dom med långsammare som håller blodsockret uppe, men ta dom en kvart eller så senare. Eller ta bara protein efter träning och ät en vanlig, kolhydratrik måltid när du kommer hem.

Har man en bra insulinkänslighet brukar man inte drabbas så hårt, i synnerhet inte efter träning, då känsligheten är på topp och inte så stora mängder insulin behöver frisättas.

Hur förbättrar man sin insulinkänslighet?

King Grub
2005-08-03, 12:33
Tränar, både styrketräning och i synnerhet kondition, och äter bra.

Mandus
2005-08-03, 14:23
Tränar, både styrketräning och i synnerhet kondition, och äter bra.

Jag tycker ändå jag borde ha hyfsad insulinkänslighet då; tränar 4 styrkepass i veckan och 2-4 konditionspass. Har gjort så kontinuerligt i ett år, innan dess hade jag kört 3 styrka och 2 kondition i ytterligare ett år. Det sista året har jag haft relativt bra koll (tror jag) på kosten. Borde inte alla individer ha bra insulinkänslighet efter denna träningen eller kan det skilja sig från person till person?

Sverker
2005-08-03, 14:26
Du gör vad du kan för att hålla en bra insulinkänslighet.

Det är viktig att behålla insulinkänsligheten för, gör man inte det kommer diabetes typ II sakta smygande.
Viktigast är att inte skaffa sig för stor övervikt i form av fett.

Metal_boy_
2005-08-03, 15:17
Du gör vad du kan för att hålla en bra insulinkänslighet.

Det är viktig att behålla insulinkänsligheten för, gör man inte det kommer diabetes typ II sakta smygande.
Viktigast är att inte skaffa sig för stor övervikt i form av fett.


Hehe var inte det där att ta i? Hur många fins det inte som inte tränar överhuvudtaget? Folk med normal insulinkänslighet så att säga? Du har säkert rätt men jag måsste bara få undra :)

King Grub
2005-08-03, 15:30
Hur många fins det inte som inte tränar överhuvudtaget? Folk med normal insulinkänslighet så att säga?

Ja, och diabetes typ II håller på att bli, och kommer med största sannolikhet i framtiden att vara, en folksjukdom. :(

Jakobbus
2005-08-03, 15:34
Eller ta bara protein efter träning och ät en vanlig, kolhydratrik måltid när du kommer hem.

Då trodde jag att allt protein oxiderar till kolhydrat... Stämmer inte det längre?

Metal_boy_
2005-08-03, 15:34
Ja, och diabetes typ II håller på att bli, och kommer med största sannolikhet i framtiden att vara, en folksjukdom. :(


Jo iof :( Men jag känner dock ingen som har det, ifrån alla gamla feta kärringar som lever på bakverk till knubbiga ungar. Är tydligen inte så vanligt runt mig.

King Grub
2005-08-03, 15:37
Då trodde jag att allt protein oxiderar till kolhydrat... Stämmer inte det längre?

Allt? Å nej. Även med kolhydrat blir en del av protein energi. Dom icke-essentiella aminsyrorna används inte till proteinsyntes efter styrketräning, endast dom essentiella.

För proteinsyntesens skull är kolhydrat inte nödvändigt. Och glykogeninlagring sker i alla fall, även om det tar mycket längre tid, dvs inte förrän kolhydrat tillförs. Förvisso kan glykogeninlagring även åstadkommas genom glukoneogenes, dvs bildande av kolhydrat av dom glukogena aminosyrorna. Det brukar dock vara något som en styrketränande individ vill undvika så gott det går.

Inte ens efter träning är kolhydrat nödvändigt. Att använda kolhydrat tillsammans med proteinet förstärker effekten något, men är inte nödvändigt för att stimulera proteinsyntesen. Enbart EAA efter träning innebär förhöjd proteinsyntes med flera 100% och positiv proteinbalans. Kolhydrat förbättrar också proteinsyntesen, men det är marginellt i jämförelse. Tar man båda tillsammans får man också både effekten av aminosyrorna och kolhydraterna, dvs den lilla marginella förbättringen som kolhydrat ger, men det är ingen 1+1=3 effekt, så man klarar sig utan. Insulinpåverkan är nödvändig, men den påverkan som krävs för maximal anabol stimulans är minimal, dvs knappt över fastenivåer, vilket även enbart aminosyror stimulerar.

Det finns dock inte nackdelar med kolhydratintag efter träning för proteinsyntesen heller, utan små fördelar. För återhämtningen är det avgörande, särskilt om man skall träna någorlunda snart igen, då full glykogeninlagring efter tömning knappt kan åstadkommas på 24 timmar ens vid energibalans.

"Ingestion of carbohydrate alone after
resistance exercise causes marginal
improvements in overall protein synthesis
while maintaining a negative net protein
balance. No studies have found
carbohydrate to be detrimental and it may
be useful to enhance palatability; however
the additional caloric burden may not be
desired.

A small dose of essential amino acids
after resistance exercise has been found to
stimulate protein synthesis to a similar
degree when compared to studies that
used much larger doses of both amino
acids or that were combined with carbohydrate."

Nutrient Administration and Resistance Training, Journal of the International Society of Sports Nutrition. 2(1):50-67, 2005.
__________________

Metal_boy_
2005-08-03, 15:40
På radion så är det nån reklam ibland om att stödja diabetes hos barn. Han som pratar säger " Sverige har näst efter Finland högst antal barn med diabetes" eller nått sånt, sen säger han typ " Diabetes hos barn beror inte alls på sötsaker eller vällevnad, utan är pga de celler som bildar insulin slutar fungera bla bla" Låter inte det skunmt? Beror inte det på vilken typ av diabetes? Och hur kommer det sig att bara vissa länder ligger högt? varför har dom inte samma problem i regnskogarna om det inte beror på vällevnad och sötsaker?

Sverker
2005-08-03, 16:02
Han som pratar säger " Sverige har näst efter Finland högst antal barn med diabetes" eller nått sånt, sen säger han typ " Diabetes hos barn beror inte alls på sötsaker eller vällevnad, utan är pga de celler som bildar insulin slutar fungera bla bla" Låter inte det skunmt?


Min bukspottkörtel lämnade in när jag var 12 år.
Det finns en genetisk koppling här. Av någon anledning så vänder sig det egna immunförsvaret mot betacellerna i bukspottkörteln och har ihjäl dem. Kan finnas hundra olika orsakr till detta, som att något virus ligger med och spelar i bakgrunden.


Diabetes typ II är något annat när känsligheten för det egna insulinet minskat så mycket att kontrollen över blodsockret inte längre fungerar som det ska.

Metal_boy_
2005-08-03, 16:05
Min bukspottkörtel lämnade in när jag var 12 år.
Det finns en genetisk koppling här. Av någon anledning så vänder sig det egna immunförsvaret mot betacellerna i bukspottkörteln och har ihjäl dem. Kan finnas hundra olika orsakr till detta, som att något virus ligger med och spelar i bakgrunden.


Diabetes typ II är något annat när känsligheten för det egna insulinet minskat så mycket att kontrollen över blodsockret inte längre fungerar som det ska.


Jo men när han bara säger Diebetes hos barn beror inte på blablabla. Barn kan väl också ha typ II diabetes? Han säger ju precis som att det bara finns ett Diabetes.

Sverker
2005-08-03, 16:05
Allt? Å nej. Även med kolhydrat blir en del av protein energi. Dom icke-essentiella aminsyrorna används inte till proteinsyntes efter styrketräning, endast dom essentiella.



Var kommer de icke essentiella aminosyrorna då ifrån :confused:

40 - 50 % av aminosyrorna i de flesta proteiner är icke essentiella och de skall ju komma någonstans ifrån för att det skall bli nya protein.

Sverker
2005-08-03, 16:09
Jo men när han bara säger Diebetes hos barn beror inte på blablabla. Barn kan väl också ha typ II diabetes? Han säger ju precis som att det bara finns ett Diabetes.


Förr så kom diabetes typ II vid 50 eller 60 år. Det tar ett halv liv ungefär innan symptomen kommer.
Det hemska är att det finns 40-åringa eller t o m 30-åringar idag som har symptomen. Orsaken ? Inaktivitet och övervikt till stor del.

Yankeee
2005-08-03, 16:13
Förr så kom diabetes typ II vid 50 eller 60 år. Det tar ett halv liv ungefär innan symptomen kommer.
Det hemska är att det finns 40-åringa eller t o m 30-åringar idag som har symptomen. Orsaken ? Inaktivitet och övervikt till stor del.

Det finns väl tom extremfall där folk under 20 har symptom, och folk under 30 som har utvecklat typ-2?

Metal_boy_
2005-08-03, 16:21
Förr så kom diabetes typ II vid 50 eller 60 år. Det tar ett halv liv ungefär innan symptomen kommer.
Det hemska är att det finns 40-åringa eller t o m 30-åringar idag som har symptomen. Orsaken ? Inaktivitet och övervikt till stor del.


Vad beror det på att man får det vid 50-60årsåldern då? Dåliga vanor fast lite i lite mildare grad? Typ II är väl även den som kallas åldersdiabetes??

King Grub
2005-08-03, 18:31
Var kommer de icke essentiella aminosyrorna då ifrån :confused:

40 - 50 % av aminosyrorna i de flesta proteiner är icke essentiella och de skall ju komma någonstans ifrån för att det skall bli nya protein.

Dom kommer från proteinet; jag förstår inte vad du menar.

Hursomhelst är det bara dom essentiella som stimulerar proteinsyntesen till positiv proteinbalans efter belastningsträning. Dom icke-essentiella är inte nödvändiga.

"Because the NB response was double the response to two doses of a mixture of 3 g of EAA + 3 g of nonessential AA (NEAA), we conclude that NEAA are not necessary for stimulation of NB and that there is a dose-dependent effect of EAA ingestion on muscle protein synthesis."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002 Oct;283(4):E648-57. Essential amino acids and muscle protein recovery from resistance exercise.

"It does not appear necessary to include nonessential amino acids in a formulation designed to elicit an anabolic response from muscle after exercise."

Am J Physiol. 1999 Apr;276(4 Pt 1):E628-34. Postexercise net protein synthesis in human muscle from orally administered amino acids.

Doktorn
2005-08-03, 18:40
den genetiska kopplingen finns hos några av typ II patienterna oxå! Dvs. hur bra vi än äter och motionerar kommer det "alltid" finnas människor som utvecklar sjukdomen ändå...

Diabetes mellitus är helt enkelt en rätt så komplex sjukdom...

Doktorn
2005-08-03, 18:43
Vad beror det på att man får det vid 50-60årsåldern då? Dåliga vanor fast lite i lite mildare grad? Typ II är väl även den som kallas åldersdiabetes??

Genetik eller dåliga kost- och motionsvanor!

William
2005-08-03, 19:02
Det finns tydligen starkare genetisk koppling till Typ II än Typ I. I försök med identiska tvillingar har man sett att genetiken står för 90 % för Typ II medan för Typ I är det endast 50 %.

Doktorn
2005-08-03, 21:25
Det finns tydligen starkare genetisk koppling till Typ II än Typ I. I försök med identiska tvillingar har man sett att genetiken står för 90 % för Typ II medan för Typ I är det endast 50 %.


Du har inte möjligtvis uppfattat det fel? Är det inte så att om ena tvillingen har diabetes så är sannolikheten för att den andra utvecklar det 90% vid typ II och typ I 50%? Så är det (iaf ca, jag har lärt mig att risken vid typ I är betydligt högre än för bakgrundsbefolkningen och vid typ II nära 100%) men det betyder ju inte att det du skriver är fel!

William
2005-08-03, 21:47
Du har inte möjligtvis uppfattat det fel? Är det inte så att om ena tvillingen har diabetes så är sannolikheten för att den andra utvecklar det 90% vid typ II och typ I 50%?

Jo visst är det så! Det är bara jag som inte kan uttrycka mig :em:

Sverker
2005-08-04, 06:55
Dom kommer från proteinet; jag förstår inte vad du menar.




Här är delar av din första post:
Allt? Å nej. Även med kolhydrat blir en del av protein energi. Dom icke-essentiella aminsyrorna används inte till proteinsyntes efter styrketräning, endast dom essentiella.

....



Enbart EAA efter träning innebär förhöjd proteinsyntes med flera 100% och positiv proteinbalans.


Det är detta jag inte får ihop !
Hur får man till proteinsyntes när de icke essentiella aminosyrorna saknas ?

King Grub
2005-08-04, 07:30
Eftersom det enbart är dom essentiella som stimulerar en positiv proteinbalans? Dom icke-essentiella behövs inte.

"Net muscle protein synthesis results from
ingestion of essential amino acids only (Tipton et al.,
2001, 2003; Borsheim et al., 2002). Thus, it is clear that
non-essential amino acids are not necessary for the
stimulation of muscle protein synthesis resulting in net
muscle protein synthesis."

J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Tipton & Wolfe, Protein and amino acids for athletes.

"A secondary purpose of our study was to determine whether nonessential amino acids were necessary in an oral solution designed to stimulate muscle protein anabolism. Because the release of alanine and other nonessential amino acids is increased by exercise, the availability of nonessential amino N is not greatly diminished by exercise. Thus we hypothesized that providing only essential amino acids in a supplement would provide all the amino acids necessary to increase net muscle protein synthesis. Our subjects consumed either 40 g of mixed amino acids or 40 g of only essential amino acids. Both trials resulted in similar positive muscle protein balance that was significantly different from the PLA trial. Because EAA resulted in similar muscle protein anabolism to MAA, it appears that nonessential amino acids are not necessary to elicit an anabolic response after exercise. However, when we compared the calculation of net N uptake across the leg from phenylalanine, leucine, and lysine for the EAA trial, as was done for MAA, the results were not identical. Whereas the estimate of net N uptake is similar for EAA and MAA (220 vs. 214 mg), when the amount available in the respective drinks is considered, dissimilar results are obtained. Only ~18% of the available N from the three measured amino acids is taken up across both legs in the EAA trial, whereas ~32% of available N is taken up in the MAA trial. There are two interpretations of this discrepancy. It is possible that some nonessential amino acids are necessary to create the greatest level of efficiency for net N uptake after exercise. However, because EAA results in an equivalent amount of net protein synthesis as when a balanced mixture is provided, this does not seem likely. Smith et al. provided further evidence that nonessential amino acids are unnecessary to stimulate muscle protein synthesis. In their study, a bolus of essential amino acids stimulated muscle protein synthesis, but there was a lack of stimulation when only nonessential amino acids were given."

Postexercise net protein synthesis in human muscle from orally administered amino acids, Am J Physiol Endocrinol Metab 276: E628-E634, 1999;

"Because ingestion of 6 g of EAAs alone stimulates muscle protein synthesis after resistance exercise, NEAAs are apparently not required to stimulate protein synthesis.

Because the NB response was double the response to two doses of a mixture of 3 g of EAA + 3 g of nonessential AA (NEAA), we conclude that NEAA are not necessary for stimulation of NB and that there is a dose-dependent effect of EAA ingestion on muscle protein synthesis."

Essential amino acids and muscle protein recovery from resistance exercise, Am J Physiol Endocrinol Metab 283: E648-E657, 2002

"Previously, we showed that hyperaminoacidemia elicited by intravenous infusion of mixed amino acids and oral ingestion of both mixed and essential amino acids resulted in net muscle protein synthesis after resistance exercise. In these studies, ~40 g of amino acids were provided steadily over a 3-h period. We also demonstrated that nonessential amino acids are unnecessary to stimulate net muscle protein synthesis at rest or after exercise."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206. Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise.

Sverker
2005-08-04, 08:13
Där ser man/jag :D

Detta måste betyda mycket för alla de med stora skador på lever eller njurar, patienter med dialysbehandling etc. Med denna kunskap kan dessa personer minska dialysintervallen... till priset av att inte äta normal kost :(

Doktorn
2005-08-04, 08:22
Där ser man/jag :D

Detta måste betyda mycket för alla de med stora skador på lever eller njurar, patienter med dialysbehandling etc. Med denna kunskap kan dessa personer minska dialysintervallen... till priset av att inte äta normal kost :(


Vad menar du??

King Grub
2005-08-04, 08:27
Man tillfredsställer aminosyrebehoven med EAA-tillskott i stället för mat och får lägre belastning på organen i o m totalt lägre proteinintag. Kul liv.

Scratch89
2005-08-04, 11:15
Man tillfredsställer aminosyrebehoven med EAA-tillskott i stället för mat och får lägre belastning på organen i o m totalt lägre proteinintag. Kul liv.
Allt för att vara optimal... *screwy*

Sverker
2005-08-04, 13:16
Allt för att vara optimal... *screwy*

I den njurskadades fall är det nog för att inte se ut som en spärrballong :(

King Grub
2005-08-04, 13:37
Allt för att vara optimal... *screwy*

Vi pratar om personer med njurskador, inte byggare. Förvisso kan nog minskad dialysbehandling betraktas som optimalt.

aliquis
2005-08-04, 14:23
Allt? Å nej. Även med kolhydrat blir en del av protein energi. Dom icke-essentiella aminsyrorna används inte till proteinsyntes efter styrketräning, endast dom essentiella.Err, varför är det så? Alla aminosyror finns inte i vår muskulatur?

aliquis
2005-08-04, 14:27
Så ni menar att alla aminosyror skapas i musklerna från essentiella? Varför inte använda både essentiella och icke-essentiella direkt isf?

King Grub
2005-08-04, 14:45
Err, varför är det så? Alla aminosyror finns inte i vår muskulatur?

Dom nio essentiella aminosyrorna kan inte syntetiseras i kroppen, utan måste tillföras utifrån. Det är dessa nio aminosyror som stimulerar proteinsyntesen. Den optimala fördelningen är inte känd.

Varför inte använda både essentiella och icke-essentiella direkt isf?

Det är ju det man gör: vanligt protein från mat och proteinpulver innehåller både essentiella och icke-essentiella. Det är dock de essentiella som används i proteinsyntesen. Mjölkprotein är synnerligen rikt på essentiella aminosyror, varför det är så värdefullt i samband med träning.

Det finns rena EAA-tillskott att köpa, men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att använda dessa.

Mandus
2005-08-04, 21:30
När vi ändå är inne på protein och ni har kapat min tråd *slap* , så passar jag på att kapa den igen. Jag har alltid undrat vilket sorts protein som finns i kött? Om det finns fler sorters protein än kasein och vassle? Och om kasein har samma effekt som vassle efter träning och innehåller fler essentiella aminosyror, varför bryr man sig om vasslet överhuvudtaget?

Doktorn
2005-08-04, 21:44
Man tillfredsställer aminosyrebehoven med EAA-tillskott i stället för mat och får lägre belastning på organen i o m totalt lägre proteinintag. Kul liv.

Varför rekommenderas pt. att efter dialysbehandling äta rikligt med protein?

King Grub
2005-08-05, 05:59
När vi ändå är inne på protein och ni har kapat min tråd *slap* , så passar jag på att kapa den igen. Jag har alltid undrat vilket sorts protein som finns i kött? Om det finns fler sorters protein än kasein och vassle?

Ja, vassle och kasein är mjölkproteiner. Aktin, titin, tropomyosin, myosin, troponin är några proteiner som finns i kött, fisk och fågel.

Och om kasein har samma effekt som vassle efter träning och innehåller fler essentiella aminosyror, varför bryr man sig om vasslet överhuvudtaget?

Priset? Och det är oklart vilket som är bäst. Man vet inte vilken aminosyreprofil som är den optimala för anabolt gensvar.

King Grub
2005-08-05, 06:02
Varför rekommenderas pt. att efter dialysbehandling äta rikligt med protein?

Därför att en dialysbehandlar person förlorar en hel del protein genom dialysen. Men eftersom det bara är dom essentiella som stimulerar proteinsyntsen skulle personen i fråga kanske få mindre belastning på njuren/njurarna genom att enbart äta just dom aminosyrorna, och delvis däför kanske behöva färre behandlingar. Dialys används ju bara när njurfunktionen är kraftigt nedsatt, kanske ned mot 5-10% av normal funktion.

Doktorn
2005-08-05, 09:20
Därför att en dialysbehandlar person förlorar en hel del protein genom dialysen. Men eftersom det bara är dom essentiella som stimulerar proteinsyntsen skulle personen i fråga kanske få mindre belastning på njuren/njurarna genom att enbart äta just dom aminosyrorna, och delvis däför kanske behöva färre behandlingar. Dialys används ju bara när njurfunktionen är kraftigt nedsatt, kanske ned mot 5-10% av normal funktion.

Jo med GFR på 10% klarar man sig finemang. Men ang. protein förlusten, är det inte enbart små molekyler som passerar dialysmembranet? Hur förlorar man protein?

Sverker
2005-08-05, 11:32
Jag funderar också över det.

Får jag gissa så är det ingen återabsorption av de små molekylerna vid dialys så fria aminosyror och korta peptider som en gång passerat membranet kommer inte tillbaka, vilket de gör i en njure. Vild gissning :confused:

Fatcan
2005-08-05, 17:38
Tryck i dig en banan eller två ca 20 minuter efter att du druckit din gainer. Förut brukade jag dricka gainern sen ta mig hem för att käka nått, men det tog för lång tid. Han få för lågt blodsocker och bara lag mig på soffan och somnade.