handdator

Visa fullständig version : Muskelinflamation.


pon2
2005-08-03, 00:22
Hej, vill tacka för ett fint forum detta är nog min första post här och anledning till det är väl att jag bara läst för mycket av det ni skrivit :D Jag bara undra en sak, jag var hos doktorn idag för jag hade smärtor i nedre delen av ryggen (ländryggen), han konstaterade att de var nån slags inflamation i ryggen och skriv ut lite värktabletter till mig, det gör bara ont i korsryggen. Min fråga är om jag ska ta det lugnt med träningen eller om jag kan typ träna överkropp o ben o armar medan jag tar tabletterna för jag glömde fråga honom. Det med ryggen är inget seriöst men man ska ju inte belasta den då man har inflamationer men kan man träna dom andra delarna av kroppen utan att belasta ryggen?.

Tack för svar! *yourock*

blekfet2
2005-08-03, 00:28
men gud......varför skulle man träna om man har en inflamation i ryggen??????
klart att ryggen känner av övningar man kör, den skapar juh en viss balans i överkroppen..................!!!!!!!!!!

Daniel-san
2005-08-03, 08:46
Hej, vill tacka för ett fint forum detta är nog min första post här och anledning till det är väl att jag bara läst för mycket av det ni skrivit :D Jag bara undra en sak, jag var hos doktorn idag för jag hade smärtor i nedre delen av ryggen (ländryggen), han konstaterade att de var nån slags inflamation i ryggen och skriv ut lite värktabletter till mig, det gör bara ont i korsryggen. Min fråga är om jag ska ta det lugnt med träningen eller om jag kan typ träna överkropp o ben o armar medan jag tar tabletterna för jag glömde fråga honom. Det med ryggen är inget seriöst men man ska ju inte belasta den då man har inflamationer men kan man träna dom andra delarna av kroppen utan att belasta ryggen?.

Tack för svar! *yourock*

Att förklara ländryggssmärtor enbart med en inflammation är i de allra flesta fall för enkelt. Jag tycker du ska söka upp en bra sjukgymnast/naprapat/kiropraktor för noggrannare diagnos, då det troligen är en kombination av led- och muskelrelaterade problem.
Lite beroende på hur mycket besvär du har, och om du provocerar smärtan via träningen, brukar det vara helt ok att fortsätta träna med vikter. Ett bra tips är dock att ha låga vikter och i första hand välja övningar som ställer låga krav på bålstabilitet tills du har fått utförligare hjälp med ryggen.

Åse Columbus
2005-08-03, 11:52
När kroppen har en inflammation i muskulaturen så ska man inte träna utan låta kroppen använda sin kraft till att läka sig istället....allvarligt talat...en viloperiod på 1 vecka -10 dagar bidrar inte till alltför mycket muskelförlust.

vila o samla krafter istället!!!

blekfet2
2005-08-03, 12:47
När kroppen har en inflammation i muskulaturen så ska man inte träna utan låta kroppen använda sin kraft till att läka sig istället....allvarligt talat...en viloperiod på 1 vecka -10 dagar bidrar inte till alltför mycket muskelförlust.

vila o samla krafter istället!!!


sant sant!
*uppdate*