handdator

Visa fullständig version : "Ryggstyrka"


d12
2005-08-02, 23:11
Ryggen är stor och består av många muskler, men jag är nyfiken på vad som räknas som "starkt" respektive "klent" när det kommer till olika ryggövningar. Jag vet t ex att jag är hur klen som helst i bänkpress, 40 kg (men jag jobbar på det!) när det gäller bröst alltså.

Eftersom folk är olika kanske man ska tala i % av egen kroppsvikt. Att jag frågar om rygg är att jag känner att det kan vara min starkaste del, och jag vill veta om jag är lika hopplöst efter som när det gäller i t ex bänkpress (alltså bröst och triceps typ).

Skum tråd, men jag hoppas på svar ändå...

Allan
2005-08-02, 23:19
Det enda som kan jämföras är likartade övningar. Skivstångsrodd och liknande går bort eftersom utförandet kommer att skilja så mycket. Marklyft är enklast, och dessutom rättvist. Likaså är chins en bra styrkemätare. Alla hissövningar är ojämförbara, om det inte är identiska maskiner med identiskt underhåll.

allan

d12
2005-08-02, 23:24
Det enda som kan jämföras är likartade övningar. Skivstångsrodd och liknande går bort eftersom utförandet kommer att skilja så mycket. Marklyft är enklast, och dessutom rättvist. Likaså är chins en bra styrkemätare. Alla hissövningar är ojämförbara, om det inte är identiska maskiner med identiskt underhåll.

allan

Som kabelrodd t ex?

Säg så här då - vad bör en vältränad kille på 181 cm och 76 kg klara av som mest i:

kabelrodd (smalt grepp)
Bänkpress
Marklyft
Chins

Förstår att det är en knasig fråga, men jag har känslan av att jag på vissa övningar liksom inte tänjer mina gränser.

aliquis
2005-08-02, 23:27
Jag tror inte du är så dålig i bröst som du tror, och du fixar mer senare utan problem, men det tar lite tid.

Men för att vara ontopic så verkar det som att jag "antagligen" (jä, bra..) tar 2.2ggr eventuellt drygt min kroppsvikt i mark, minst 1.6ggr i böj och eventuellt 1.2ggr i bänk. Och då är jag inte asrippad just nu ;)
Chins vet jag inte, runt 8 brukar jag väl klara första setet, sedan sjunker det.
kabelrodd (smalt grepp)
Bänkpress
Marklyft
ChinsMaxpotentialen på den vikten kommer vara grymt mycket på bänk och mark, men sedan kanske man inte skall jämföra sig med världseliten, en del klarar säkert 20 chins på den vikten med.Men oroa dig inte - du kommer att få svar av folk i varje fall.:em: :D

Allan
2005-08-02, 23:28
Som kabelrodd t ex?

Definitivt inte. Kabelns längd, typ av linhjul, smörjmedel, grepp, service - det är för många faktorer som skiljer från maskin till maskin.

Säg så här då - vad bör en vältränad kille på 181 cm och 76 kg klara av som mest i:

Sorry. Det finns inget facit. Absolut inte. Det funkar inte så. Man kan bara jämföra sig med sig själv. Annars tävlar man, och då gör man det mot folk som vet vad det handlar om, och i tre grenar med domare. Men oroa dig inte - du kommer att få svar av folk i varje fall.

allan

d12
2005-08-02, 23:34
Jag tror inte du är så dålig i bröst som du tror, och du fixar mer senare utan problem, men det tar lite tid.

Men för att vara ontopic så verkar det som att jag "antagligen" (jä, bra..) tar 2.2ggr eventuellt drygt min kroppsvikt i mark, minst 1.6ggr i böj och eventuellt 1.2ggr i bänk. Och då är jag inte asrippad just nu ;)
Chins vet jag inte, runt 8 brukar jag väl klara första setet, sedan sjunker det.
Maxpotentialen på den vikten kommer vara grymt mycket på bänk och mark, men sedan kanske man inte skall jämföra sig med världseliten, en del klarar säkert 20 chins på den vikten med.:em: :D


För att bättra mig på bröst och framförallt bänkpress så har jag börjat med back to basics, eller så känns det iallfall: jag kör många set med få repetioner, för att från början bygga upp den teknik som behövs, samt träna upp dom muskler och stabilisatorer som krävs.

Vilken vikt menar du?

d12
2005-08-02, 23:35
Definitivt inte. Kabelns längd, typ av linhjul, smörjmedel, grepp, service - det är för många faktorer som skiljer från maskin till maskin.

allan

Det var det jag menade :) Alltså kabelrodd är ett exempel på icke jämförbar övning.

Fettecke
2005-08-02, 23:40
Som kabelrodd t ex?

Säg så här då - vad bör en vältränad kille på 181 cm och 76 kg klara av som mest i:
vet om en kille som bänkar runt 200 med tröja som är i dessa mått :D

men iaf, alla har en olik utgångspunkt, ålder osv... så det enda som jag tycker du bör tänka på, är just att alltid försöka förbättra dig, slå dina tidigare rekord, om X antal månader så kommer du säkert ha klivit upp 10-20kg i bänkpress om vi nu ska välja nån övning...

Fettecke
2005-08-02, 23:43
För att bättra mig på bröst och framförallt bänkpress så har jag börjat med back to basics, eller så känns det iallfall: jag kör många set med få repetioner, för att från början bygga upp den teknik som behövs, samt träna upp dom muskler och stabilisatorer som krävs.

Vilken vikt menar du?

har du knappt tränat nånting, så ska du inte köra få reps, utan runt 10-15 reps iaf för att få in tekniken riktigt...

Sedan... vet du hur tekniken är ?, jag trodde att jag "visste" det i 1.7 år.
kolla upp de riktigt innan du börjar öva in nån typ av teknik

d12
2005-08-02, 23:50
har du knappt tränat nånting, så ska du inte köra få reps, utan runt 10-15 reps iaf för att få in tekniken riktigt...

Sedan... vet du hur tekniken är ?, jag trodde att jag "visste" det i 1.7 år.
kolla upp de riktigt innan du börjar öva in nån typ av teknik

Jag har tränat i kanske 5 år. Grejen är att jag bara gått och nautilustränat under denna tid och det har väl egentligen inte gett något vettigt resultat.

Men just när det gäller bänkpressen är jag grön, och jag tjuvkikar på andra som bänkpressar. En kille, något grövre än mig, kanske 10 kg extra, körde hur många set som helst med 70 kg på stången och bara 6 repetioner. Nu vet jag inte vad man kan säga om hans teknik... "ska" inte rumpan ligga kvar på bänken? Den enda kontakten hans kropp hade med underlaget var fötterna på golvet och skuldrorna på bänken. Lite lattjo, som jag minns det såg det ut som han hade skuldrorna i luften också...

Liten Men Fet
2005-08-03, 00:20
Ryggen är stor och består av många muskler, men jag är nyfiken på vad som räknas som "starkt" respektive "klent" när det kommer till olika ryggövningar. Jag vet t ex att jag är hur klen som helst i bänkpress, 40 kg (men jag jobbar på det!) när det gäller bröst alltså.

Eftersom folk är olika kanske man ska tala i % av egen kroppsvikt. Att jag frågar om rygg är att jag känner att det kan vara min starkaste del, och jag vill veta om jag är lika hopplöst efter som när det gäller i t ex bänkpress (alltså bröst och triceps typ).

Skum tråd, men jag hoppas på svar ändå...

Jag har en enkel regel som jag tyckt varit småtrevligt men som är väldigt oseriös och ovetenskaplig, mer som en kul grej.
Jag har "smygkollat" på killar som sett vältränade ut och uppskattningsvis varit 10 kg tyngre än mig.
Om jag har lyfter mer än dom i tex bänk, mark eller latsdrag så har jag känt mig glad och nöjd.

Om jag lyft mindre så tänker jag att jag kanske skulle öka vikten lite eller kolla om jag gör utförandet ordentligt och inte dummar mig.

Det här med styrketräning är ju en sak som tar tid om man ska bygga upp sig, det finns massor med kunskap att suga åt sig.
Den du ska jämföra med är dig själv, har du ökat nåt den sista månaden? Om du hållt på ett tag vad lyfte du för ett år sedan?

Jag har alltid varit en sticka, klen som fanken i bröst och ben men efter nåt år så märkte jag att jag ju är hyfsat stark i rygg och axlar.. Man jobbar på med det som varit dåligt och ökar.

Efter nåt år så kollar jag mig omkring och inser att polarna som var större och starkare än mig för 4 år sedan och aldrig lyft skrot börjar få mage och är betydligt smalare om axlarna än mig.
Kollar på vågen och inser att jag gått upp 15 kilo sen jag började, samma längd men betydligt bitigare. Plötsligt är man inte den taniga killen längre utan rätt bitig.

Ursäkta om det här är rätt sludrigt men jag har druckigt whisky hela kvällen, att bygga tar tid men plötsligt blir du överaskad: du har blivit krallig!

Det enda du ska verkligen jobba med är att ÄTA MEEEERAAA ALLTID LITE TILL!
:eating:
Lycka till!

Edit:
Vet du vad du gör i tex bänk alltså du har kört ett år och känner att du inte kommer någonstans men tekniken är rätt så häng på mer vikt!
Jag satt fast länge i bänken utan att öka till jag började träna med lite grönare kompisar som hela tiden skulle maxa, reslutatet var att jag plötsligt körde sett om 3-5 rep och tungt så jag höll på att skita ner mig. Jag ökade 10 kilo i bänk på 8 veckor istället för att öka 5 kilo på 3 månader...

wintzell
2005-08-03, 00:37
Lite lattjo, som jag minns det såg det ut som han hade skuldrorna i luften också...

Jävligt tuff kille isf.

d12
2005-08-03, 00:46
Jävligt tuff kille isf.

Nu tänkte jag väl mer att han kanske hade fel teknik, men han var alltså bara tuff.

Fartman
2005-08-03, 01:02
Nu tänkte jag väl mer att han kanske hade fel teknik, men han var alltså bara tuff.

Jo, om hela kroppen var i luften utom fötterna när han körde bänk så var han rätt tuff, typ magiskt tuff ;)

annars fuskade han bara med att lyfta röven

d12
2005-08-03, 02:26
Jo, om hela kroppen var i luften utom fötterna när han körde bänk så var han rätt tuff, typ magiskt tuff ;)

annars fuskade han bara med att lyfta röven

Haha ja det var nog mer det. Det var bara en synvilla, skuldrorna var i dynan men röven var uppe och svävade.

Bolio
2005-08-03, 03:01
Du ställer konstiga frågor. Skitsamma vad man "bör" klara. Det finns inget sånt. Jag har polare som väger 70kg och drar en bra bit över 200 i mark. Sen har jag polare som väger 90kg som inte ens skulle få upp 60kg.

Lär dig träna först. Och har du tränat 5 år på Nautilus och ändå inte bänkar mer än 40kg är det något som inte står rätt till. Du kanske har glömt bort att man ska äta också? Eller typ lyfta vikten och sätta ner den?

d12
2005-08-03, 03:40
Du ställer konstiga frågor. Skitsamma vad man "bör" klara. Det finns inget sånt. Jag har polare som väger 70kg och drar en bra bit över 200 i mark. Sen har jag polare som väger 90kg som inte ens skulle få upp 60kg.

Lär dig träna först. Och har du tränat 5 år på Nautilus och ändå inte bänkar mer än 40kg är det något som inte står rätt till. Du kanske har glömt bort att man ska äta också? Eller typ lyfta vikten och sätta ner den?

Ärligt begriper jag inte vem som har skakat din bur men jag kan svara dig för det.


Kan inte du lära mig träna?

d12
2005-08-03, 04:24
För att låta tråden återgå till det första ämnet - bänkpresstekniken får vänta - så var det jag var ute efter ett slags snitt, eller index, på vad folk klarar utefter kroppsvikt.

Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt, men det finns statistik t o m vad folk har för storlek på pitten så jag tänkte "why not, go crazy" och frågade.

Att säga att jag tränat i ca 5 år var givetvis menat som skryt.

Anledning till att jag frågar "vad folk klarar" är att jag är ärlig nog att erkänna att jag hellre gör det än att bedriva egna statistiska undersökningar på gymet genom att smygkolla på folk. Framförallt sparar det tid. Framförallt är jag ärlig nog att erkänna att jag är låg nog att bry mig om vad andra klarar (Är det så hemskt?).

Varför är jag nyfiken? Dels beundrar jag starka människor speciellt dom som är duktiga på sina grenar, men även dels för att jag vill ha ett referensvärde. Skulle 10 st 76-kgs-snubbar säga att dom gjorde 150 kg i marklyft så skulle jag veta att dom i varje fall gör mer än mig och jag skulle utan bekymmer acceptera att det kanske är något som jag inte kan klara någonsin.

Allan
2005-08-03, 09:04
Du ger oss för lite bakgrundsinformation om dig själv. Sedan måste du nog acceptera det flera har sagt i tråden: det går inte att ge ett sådant "statistiskt" medelvärde. Det enda som finns är direkt jämförbara övningar och då med samma regelverk. Det är stor skillnad på hur många chins man kan göra hemma i garaget och hur många av dessa som skulle anses som OK av en domare.
Ett drastiskt exempel: Hur snabbt ska en vältränad 43-åring, 177 cm lång och vägandes 90 kilo, springa 3 km? Frågan blir då: hur ofta tränar han löpning? Hur ofta springer han just 3 km? Vad har han för skor? Hur ser underlaget ut - skogsväg eller fin löparbana?

När det gäller syreupptagningsförmåga och liknande finns det värden -tack vare mönstringen. Det har aldrig varit intressant att ta reda på motsvarande medelvärden av samma skäl som det jag beskrev ovan. För många okända faktorer att ta med i beräkningen. Det finns ett styrkemoment med under mönstringen men vad man ska klara där har jag inte den blekaste aning om, men det avser ju ett lägstavärde, inget medelvärde.
Vill du jämföra dina styrkeresultat får du ge dig iväg till en atletklubb.

allan

Fettecke
2005-08-03, 09:13
För att låta tråden återgå till det första ämnet - bänkpresstekniken får vänta - så var det jag var ute efter ett slags snitt, eller index, på vad folk klarar utefter kroppsvikt.

Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt, men det finns statistik t o m vad folk har för storlek på pitten så jag tänkte "why not, go crazy" och frågade.

Att säga att jag tränat i ca 5 år var givetvis menat som skryt.

Anledning till att jag frågar "vad folk klarar" är att jag är ärlig nog att erkänna att jag hellre gör det än att bedriva egna statistiska undersökningar på gymet genom att smygkolla på folk. Framförallt sparar det tid. Framförallt är jag ärlig nog att erkänna att jag är låg nog att bry mig om vad andra klarar (Är det så hemskt?).

Varför är jag nyfiken? Dels beundrar jag starka människor speciellt dom som är duktiga på sina grenar, men även dels för att jag vill ha ett referensvärde. Skulle 10 st 76-kgs-snubbar säga att dom gjorde 150 kg i marklyft så skulle jag veta att dom i varje fall gör mer än mig och jag skulle utan bekymmer acceptera att det kanske är något som jag inte kan klara någonsin.

Om, det finns inget snitt, längd * vikt = styrka... det går inte, helt omöjligt...
Du kan inte ens jämnföra dig med folk som har tränat lika länge som du gjort...

det enda du kan jämnföra dig med är dig själv, ärligt talat...
Tränar du för att du själv ska bli bättre, eller att du ska övervinna en person som du såg på gymmet ?

Som allan sa, om du inte tävlar, så behöver du inte bry dig om vad andra klarar... så enkelt så. :D

d12
2005-08-03, 13:29
Om, det finns inget snitt, längd * vikt = styrka... det går inte, helt omöjligt...
Du kan inte ens jämnföra dig med folk som har tränat lika länge som du gjort...

det enda du kan jämnföra dig med är dig själv, ärligt talat...
Tränar du för att du själv ska bli bättre, eller att du ska övervinna en person som du såg på gymmet ?

Som allan sa, om du inte tävlar, så behöver du inte bry dig om vad andra klarar... så enkelt så. :D


Tränar givetvis för att bli bättre själv. Men ok jag får glömma det där med genomsnittet. För nu.

Tack för svaren!

d12
2005-08-03, 13:31
Du ger oss för lite bakgrundsinformation om dig själv. Sedan måste du nog acceptera det flera har sagt i tråden: det går inte att ge ett sådant "statistiskt" medelvärde. Det enda som finns är direkt jämförbara övningar och då med samma regelverk. Det är stor skillnad på hur många chins man kan göra hemma i garaget och hur många av dessa som skulle anses som OK av en domare.
Ett drastiskt exempel: Hur snabbt ska en vältränad 43-åring, 177 cm lång och vägandes 90 kilo, springa 3 km? Frågan blir då: hur ofta tränar han löpning? Hur ofta springer han just 3 km? Vad har han för skor? Hur ser underlaget ut - skogsväg eller fin löparbana?

När det gäller syreupptagningsförmåga och liknande finns det värden -tack vare mönstringen. Det har aldrig varit intressant att ta reda på motsvarande medelvärden av samma skäl som det jag beskrev ovan. För många okända faktorer att ta med i beräkningen. Det finns ett styrkemoment med under mönstringen men vad man ska klara där har jag inte den blekaste aning om, men det avser ju ett lägstavärde, inget medelvärde.
Vill du jämföra dina styrkeresultat får du ge dig iväg till en atletklubb.

allan

Jag förstår dina poäng men jag är alltså inte intresserad av att veta vad man ska eller bör utan helt enkelt ute efter det där snittet, för upplysningens skull. Men jag förstår att det inte går, tack ändå! :thumbup: