handdator

Visa fullständig version : Johans kenyabollar


Johan_P
2005-08-02, 22:05
Johans kenyabollar

Okej, detta är en nyttigare och mer hälsosam version av mina afrikabollar (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=40570) (chokladbollar, alltså). Förvånandsvärt gott blev det, borde testas! De är lite klurigare än vanliga chokladbollar, men mycket bättre :D Smakar djupare och mer fylligt. Man kan säga att det är en gourmétvariant av vanliga chokladbollar, fast då även nyttigare och lite mer hälsosammare :thumbup:


Ingredienser:

3 dl Fiberberikade havregryn (hälften bör ersättas av AXA Sportflingor)
70g Becel-smör 35%
½msk vaniljsocker
½dl fruktos (fruktsocker)
3 msk kakao
1 tsk kaffepulver
1½-2 msk kaffe
lite mörk choklad (tre rutor Lindts 70% kakao, t.ex)
pärlsocker

1. Mät upp smöret. Blanda det med fruktosen och vaniljsockert i en lagom stor skål.
2. I med kakaon och kaffepulvert, blanda.
3. Smält chokladen via ett vattenbad (tag fram en kastrull med vatten i, koka upp. Sätt sedan en liten skål i kastrullen och lägg chokladen där, så smälts det).
4. Häll i kaffet (börja med 1½msk) och den smälta chokladen i smeten, den ska se ut ungefär som kladdkakssmet nu.
5. Lägg i grynen och blanda på. Är det inte tillräckligt blöta så är det bara i med lite mer kaffe, ca ½msk.
6. Rulla till små bollar. Du kan eventuellt dekorera med lite pärlsocker, de blir så klart lite sötare. Tänk dock på att pärlsocker är rent sackaros i lite större delar, hehe.


Detta är alltså uppföljaren efter afrikabollarna. De kan du hitta här. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=40570)

Tolkia
2005-08-02, 22:21
Tjusigt namn (både skämtsamt och seriöst; "kenya" är ju en ljudkombination som ligger bra både i den svenskspråkiga munnen och det tillhörande örat). kan inte låta bli att garva lite, eftersom det får mig att tänka på tanten som ringde in till "Ring P1" och på fullt allvar argumenterade för att döpa om bakverken till "integrationsbollar" (jag säger inget om att inte gilla "negerbollar" men det är ju tveksamt om man skull kunna hitta ett otympligare alternativ ens om man ansträngde sig ...). :D

Shit, vad chokladsugen jag blev nu, förresten.

Johan_P
2005-08-04, 22:04
Testade att göra en dubbelsats idag med flickvännen. Resultatet blev inte riktigt lika gott (kan dock bero på att vi hade bara halva mängden mörk choklad), gör enkelsats om du vill ha kvalité :thumbup:

Kom på att... ni som inte gillar kaffesmak kommer nog inte gillar bollarna lika mycket som vi kaffedrickare. Men värt en test! ;)

Metal_boy_
2005-08-04, 22:13
Tjusigt namn (både skämtsamt och seriöst; "kenya" är ju en ljudkombination som ligger bra både i den svenskspråkiga munnen och det tillhörande örat). kan inte låta bli att garva lite, eftersom det får mig att tänka på tanten som ringde in till "Ring P1" och på fullt allvar argumenterade för att döpa om bakverken till "integrationsbollar" (jag säger inget om att inte gilla "negerbollar" men det är ju tveksamt om man skull kunna hitta ett otympligare alternativ ens om man ansträngde sig ...). :D

Shit, vad chokladsugen jag blev nu, förresten.


Mormor gick till konditoriet och sa att hon skulle ha negerbollar. Expediten som var en invandrare sa till min mormor att man inte fick säga så. Det heter invandrarbollar. :D

17:e ggn jag berättar det säkert men det är lika kul ändå.

mela
2005-08-05, 13:28
damn va runda dom blev *impad*

Jay-Z
2005-08-05, 14:53
damn va runda dom blev *impad*

Har du inte hört talas om att man kan rulla dem? :D

blekfet2
2005-08-05, 15:24
Mormor gick till konditoriet och sa att hon skulle ha negerbollar. Expediten som var en invandrare sa till min mormor att man inte fick säga så. Det heter invandrarbollar. :D

17:e ggn jag berättar det säkert men det är lika kul ändå.


hihiihi.... :laugh:

mela
2005-08-05, 17:25
Har du inte hört talas om att man kan rulla dem? :D

jo men mina blir minst 6 kantiga ändå :em:

Johan_P
2005-08-05, 18:59
Någon som testat än? :) Vore roligt att höra kommentarer angående receptet och ert resultat :)

nemd
2005-08-08, 01:14
Mormor gick till konditoriet och sa att hon skulle ha negerbollar. Expediten som var en invandrare sa till min mormor att man inte fick säga så. Det heter invandrarbollar. :D

17:e ggn jag berättar det säkert men det är lika kul ändå.

Hahahah :D

RassK
2005-08-15, 22:36
kcal?
E%?
Hur mycket Protein, Kolhydrater, Fett och Kostfibrer?

:)

Sonny
2005-08-15, 23:09
Chokladboll is the siht (http://chokladboll.istheshit.net/)

jean-wim
2005-08-15, 23:12
Någon som testat än? :) Vore roligt att höra kommentarer angående receptet och ert resultat :)Kul koncept, och jag skulle vilja testa nåt liknande.

Jag är dock inte så sugen på Becel. Går det med kesella och kanske jordnötssmör istället? Fruktosen skulle jag ersätta med honung och/eller sötningsmedel. Skippa vaniljsockret och ta riktig vaniljstång, och kanske lite mörk rom. :naughty:

Kaffe är en kul ingrediens. Ett alternativ till kaffepulver om du har en kaffekvarn är att grovmala lite kaffebönor och ha i smeten. Det blir lite crunchy med kaffesmak och är grymt gott. Russin skulle kanske funka att ha i också.

Pärlsockret skulle jag skippa. Hacka lite sötmandel och rulla i det istället.

Ska pröva det här, faktiskt. *popcorn*

Johan_P
2005-08-15, 23:30
kcal?
E%?
Hur mycket Protein, Kolhydrater, Fett och Kostfibrer?

:)

Just detta är ett litet problem med bollar genrellt, för vikten varierar en del. Man får helt enkelt överslagsräkna.

Sheogorath
2005-08-16, 08:02
Chokladboll is the siht (http://chokladboll.istheshit.net/)

Mjällneger?

RassK
2005-08-16, 10:21
Just detta är ett litet problem med bollar genrellt, för vikten varierar en del. Man får helt enkelt överslagsräkna.

Jo men per 100g?
Jag är för slö för att räkna :P Du får göra det åt mig ^^

Johan_P
2005-08-16, 11:47
Jo men per 100g?
Jag är för slö för att räkna :P Du får göra det åt mig ^^

Forget it :sleep:

Hah, får göra det någon annan gång. Orkar inte nu.

Sonny
2005-08-16, 12:04
Mjällneger?
:laugh: :laugh: