handdator

Visa fullständig version : Regler för cyklister


reinholdsson
2005-08-02, 19:28
Vilka trafikregler gäller egentligen för cyklister? Ska man stanna vid stopplinje t.ex.? Och vad räknas som stopp, att stanna till eller att markera att man gör det genom att sätta foten i marken?.

Cilia
2005-08-02, 19:34
typ samma som för andra fordon.
fast du får cykla på gångbanor om dom inte är markerade att det är förbjudet (iaf var det så förr i tiden)

reinholdsson
2005-08-02, 19:36
typ samma som för andra fordon.
fast du får cykla på gångbanor om dom inte är markerade att det är förbjudet (iaf var det så förr i tiden)


Ja, men är man verkligen skyldig att stanna vid en stoppskylt på cykel? Får man cykla snabbare än 30 km/h om hastighetsregeln säger 30?

Kampsports-janne
2005-08-02, 19:37
Som cyklist ska du stanna och sätta ner foten vid stopptecken och dessutom så har du mer ansvar överhuvudtaget i trafiken än exempelvis gångare som kan göra lite som dom vill och det är aldrig deras fel.

Karate_kid
2005-08-02, 19:38
Jag undrar oxå om man som cyklist "får" cykla över ett övergångs ställe (som tex gående, dom har ju "rätten" på sin sida) har även dessa jävla cyklister oxå det ?

Kampsports-janne
2005-08-02, 19:38
Ja, men är man verkligen skyldig att stanna vid en stoppskylt på cykel? Får man cykla snabbare än 30 km/h om hastighetsregeln säger 30?
Nej jag vet en cyklist som fick böter för han cykla för fort. Fast han kan ju ha ljugit vad vet jag men jag tror på det.

reinholdsson
2005-08-02, 19:40
Jag undrar oxå om man som cyklist "får" cykla över ett övergångs ställe (som tex gående, dom har ju "rätten" på sin sida) har även dessa jävla cyklister oxå det ?

En cyklist får inte använda ett övergånsställe om det inte är markerat med kvadratiska vitmålade tecken bredvid de vanliga övergångs-strecken.


Fast nu kom en till fråga visst: Ska bilförare tillämpa högerregeln mot cyklister?

Karate_kid
2005-08-02, 19:41
En cyklist får inte använda ett övergånsställe om det inte är markerat med kvadratiska vitmålade tecken bredvid de vanliga övergångs-strecken.


Fast nu kom en till fråga visst: Ska bilförare tillämpa högerregeln mot cyklister?


inte ens om han leder cykel över ?
Vissa cyklister(eller jväligt många) verkar inte kunna mkt trafikvett/regeler, utan abra cyklar rakt över i hopp och tro om att man ser dom och att man stannar!

reinholdsson
2005-08-02, 19:43
inte ens om han leder cykel över ?
Vissa cyklister(eller jväligt många) verkar inte kunna mkt trafikvett/regeler, utan abra cyklar rakt över i hopp och tro om att man ser dom och att man stannar!

Om han kliver av cykeln skall han nog betraktas som fotgängare, och får därmed använda övergångsställen.

Kampsports-janne
2005-08-02, 19:44
Jag undrar oxå om man som cyklist "får" cykla över ett övergångs ställe (som tex gående, dom har ju "rätten" på sin sida) har även dessa jävla cyklister oxå det ?
Nej det har dom inte!v Oj sent ute

Karate_kid
2005-08-02, 19:44
Om han kliver av cykeln skall han nog betraktas som fotgängare, och får därmed använda övergångsställen.

Jo där är jag helt med. Men vissa bara cyklar rakt över (här i göteborg) när man minsta anar det, utan ( i vissa) fall. Och ja tänker, om ja kör på han, är det ja som får ta det då?

reinholdsson
2005-08-02, 19:46
Jo där är jag helt med. Men vissa bara cyklar rakt över (här i göteborg) när man minsta anar det, utan ( i vissa) fall. Och ja tänker, om ja kör på han, är det ja som får ta det då?


Äh, skit i det.. Du åker bil, han kör simpel cykel - Vem är bäst? :D

Jag tycker nog att det borde vara hans fel då eftersom han färdas i ett fordon, men som vanligt får väll bilföraren all skuld.

Kampsports-janne
2005-08-02, 19:47
Fast nu kom en till fråga visst: Ska bilförare tillämpa högerregeln mot cyklister?

Den var svår, men jag tror det.. Ska genast kolla upp det.

Karate_kid
2005-08-02, 19:48
Äh, skit i det.. Du åker bil, han kör simpel cykel - Vem är bäst? :D

Jag tycker nog att det borde vara hans fel då eftersom han färdas i ett fordon, men som vanligt får väll bilföraren all skuld.


frågan är vem får ondast ? :D Nej ja ska fortsätta som ja gör. Kör bara, stannar inte för cyklister vid övergångställena, förutom dom som LEDER cykeln över, samtidigt måste dom ha ett leende, eller visa tacksamhet, annars jävlar :laugh:

reinholdsson
2005-08-02, 19:50
frågan är vem får ondast ? :D Nej ja ska fortsätta som ja gör. Kör bara, stannar inte för cyklister vid övergångställena, förutom dom som LEDER cykeln över, samtidigt måste dom ha ett leende, eller visa tacksamhet, annars jävlar :laugh:

Hehe.. Vore väll roligare om dom var tvungen att dra en av de obligatoriska för att få gå över :D

Fartman
2005-08-02, 19:55
Som cyklist ska man i första hand alltid låta bilarna göra som dom vill, annars är det fritt fram att köra på :thumbup:

Karate_kid
2005-08-02, 19:57
Som cyklist ska man i första hand alltid låta bilarna göra som dom vill, annars är det fritt fram att köra på :thumbup:


word up f-man :thumbup:

Cilia
2005-08-02, 20:01
Ja, men är man verkligen skyldig att stanna vid en stoppskylt på cykel? Får man cykla snabbare än 30 km/h om hastighetsregeln säger 30?
nepp, samma regler inkl fartbegränsningarna.
sen är det inte så vanligt att cyklister bryter mot dom
fast nu har man iofs infört 30 i hela innerstan så vem vet.

övergångsställen får man i inte cykla på.

Jag brukar stanna vid rödljus. Leda cykeln förbi och sedan hoppa på och cykla vidare.
Då blir bilisterna galna och tutar. Dom har nämligen inte förstått att rödljuset är till för att gångtraffikanterna får grön gubbe och ska kunna gå över utan att bli överkörda utan dom tror att rödljuset är där för att stoppa deras framfart och nåde ngn om man då kan gå förbi rödljuset och komma fram fortare än dom. Dom här jävla cyklisterna är allt bra fräcka.

Kampsports-janne
2005-08-02, 20:04
Som cyklist så håller jag mej undan bilarna och skiter i alla regler för jag vet att det är JAG som är ytterst ansvarig för mitt bräckliga lilla liv och ingen annan...

Fartman
2005-08-02, 20:06
nepp, samma regler inkl fartbegränsningarna.
sen är det inte så vanligt att cyklister bryter mot dom
fast nu har man iofs infört 30 i hela innerstan så vem vet.

övergångsställen får man i inte cykla på.

Jag brukar stanna vid rödljus. Leda cykeln förbi och sedan hoppa på och cykla vidare.
Då blir bilisterna galna och tutar. Dom har nämligen inte förstått att rödljuset är till för att gångtraffikanterna får grön gubbe och ska kunna gå över utan att bli överkörda utan dom tror att rödljuset är där för att stoppa deras framfart och nåde ngn om man då kan gå förbi rödljuset och komma fram fortare än dom. Dom här jävla cyklisterna är allt bra fräcka.

oooooooooh, det är exakt sånt där beteende som kan bli till en fet buckla på min bil en vacker dag. du får fan bestämma dig för vad du ska klassas som, ska du vara "fordon" så ska du agera som en bil.. dvs bara åka på gatan, stanna vid stopp osv.. är du mera åt fotgängarhållet så ¨håll dig till trottoarer och cykelbanor

Cilia
2005-08-02, 20:09
oooooooooh, det är exakt sånt där beteende som kan bli till en fet buckla på min bil en vacker dag. du får fan bestämma dig för vad du ska klassas som, ska du vara "fordon" så ska du agera som en bil.. dvs bara åka på gatan, stanna vid stopp osv.. är du mera åt fotgängarhållet så ¨håll dig till trottoarer och cykelbanor
äsch, du är bara en tjurig gubbe.
det skadar ingen att jag hoppar av cykeln och lugnt och sansat går förbi rödljuset och sedan cyklar vidare.

Fartman
2005-08-02, 20:25
äsch, du är bara en tjurig gubbe.
det skadar ingen att jag hoppar av cykeln och lugnt och sansat går förbi rödljuset och sedan cyklar vidare.
Jo, jag är en gammal mossig jävla fossil på 20 år ;)
Det skadar ingen om jag kör mot rött, struntar i stopp, kör på fel sida av refuger osv bara det inte är någon annan i omedelbar närhet.
Det är likt förbannat förbjudet!
Beträffande cyklister tycker jag att dom framförallt ska agera som fotgängare.. typ som dom flesta barn på cykel.. det är säkrast för dom så

Sen så är du inte så rädd om dig själv om du fortsätter cykla efter ett rödljus i en korsning. Sen tror jag heller inte att fotgängarna alltid tycker om att det är en cyklistjävel ivägen när dom äntligen får gröngubbe.

Cilia
2005-08-02, 20:36
Jo, jag är en gammal mossig jävla fossil på 20 år ;)
mossighet har tyvärr ingenting med ålder att göra.

Det skadar ingen om jag kör mot rött, struntar i stopp, kör på fel sida av refuger osv bara det inte är någon annan i omedelbar närhet.
jo, det är just det det kan göra. Verkligen skada ngn. det är därför det är förbjudet
Det är likt förbannat förbjudet!
men det är inte förbjudet det jag gör.
jag kan variera mellan att vara gångtraffikant med cykel och cyklist på cykeln.
när jag går med cykeln följer jag de reglerna och när jag cyklar följer jag trafiklagarna för fordon.

Dessutom så gör jag inte så i en korsning (iaf inte oftast) och det sa jag inte heller. Utan det jag pratar om i första hand är ett trafikljus på en raksträcka där det finns ett övergångställe. Enda anledningen till att ljuset är där är att gångtraffikanterna ska kunna ta sig över säkert och det kan dom även om jag går förbi med min cykel eftersom jag precis som dom är gångtrafikant just då.

reinholdsson
2005-08-02, 22:09
äsch, du är bara en tjurig gubbe.
det skadar ingen att jag hoppar av cykeln och lugnt och sansat går förbi rödljuset och sedan cyklar vidare.

Det borde gå att tillämpa med bilen också.. När man är ute med kompisarna och får rött ljus, då är det ju bara att kliva ur och butta bilen över stopplinjen :thumbup:

Tycker det låter kanon jag :D

rQx
2005-08-02, 23:48
Ja, högerregeln gäller för cyklister också.. Om cyklisten kommer på huvudled har han/hon också företräde..

Är det bara jag som får damp på att vissa cyklister tror att den "nya" regeln om att man måste stanna för fotgängare gäller för dom också?