handdator

Visa fullständig version : Sumo Brottning


Karate_kid
2005-08-02, 19:00
Är på euro sport nu, MISSA INTE :D

Någon som kan reglerna `? Samt måste man VARA FET, för att tävla ? Ja menar man ser ju bara, tja sumos, men ja tänkte att en grov jävel på 130 pannor, med god teknik skulle ju sopa banan med svullosen.

Arne Persson
2005-08-02, 19:04
Är på euro sport nu, MISSA INTE :D

Någon som kan reglerna `? Samt måste man VARA FET, för att tävla ? Ja menar man ser ju bara, tja sumos, men ja tänkte att en grov jävel på 130 pannor, med god teknik skulle ju sopa banan med svullosen.


JAg tror att Jet som väger över 130 kg, dock ej fet utan det är solida muskler, hade haft en utmärkt framtid i denna mytomspunna sport! :bow: :thumbup:

Nismo
2005-08-02, 19:06
Är på euro sport nu, MISSA INTE :D

Någon som kan reglerna `? Samt måste man VARA FET, för att tävla ? Ja menar man ser ju bara, tja sumos, men ja tänkte att en grov jävel på 130 pannor, med god teknik skulle ju sopa banan med svullosen.
Älskade sumo när man var mindre :) Såg det på tv för typ 10 år sedan. Har för mig att det var en mindre sumo som inte var speciellt fet som vann en hel del. Namnet är emellertid inte det enklaste att komma ihåg.

spacedog
2005-08-02, 19:06
Lite förenklat: den som nuddar marken med någon annan kroppsdel än fötterna, alt. åker ut ur ringen, förlorar. Sumobrottare är grova jävlar, de har bara inte brytt sig om att deffa eftersom den låga tyngdpunkt kaggen ger är en fördel i sumobrottning.

Jense
2005-08-02, 19:07
JAg tror att Jet som väger över 130 kg, dock ej fet utan det är solida muskler, hade haft en utmärkt framtid i denna mytomspunna sport! :bow: :thumbup:


tror martin hade varit jävligt bra med då han är lite kortare och lite tyngre än jet. svårare att få tag på en kortare motståndare har jag fått för mig, tror även glen ross, savicas och den typen av fysiker hade varit riktigt jävliga på att sumobrottas

Krokodil
2005-08-02, 19:07
Det är inte bara fett. Jag såg en dokumentär om deras störste brottare genom tiderna, chionofuji (stavning?) och han var stark som satan! Det är väl bara att se på supertungviktarna i SL, är de bara tjocka?

Nitrometan
2005-08-02, 19:07
Du måste inte vara fet. Du MÅSTE vara över 1,78 m lång det är enda kravet.

De har inga viktklasser, därför blir det en fördel att väga mer.

Den som åker ut utanför ringen har förlorat. Den som rör marken med annat än fötterna (och händerna i starten) har förlorat.

De får slåss, sparkas, skallas, bitas, kasta varandra, fälla varandra. Det mesta är tillåtet. Men sporten har utvecklats åt knuffa/slå/vält/kasta-hållet.

Karate_kid
2005-08-02, 19:08
Det är inte bara fett. Jag såg en dokumentär om deras störste brottare genom tiderna, chionofuji (stavning?) och han var stark som satan! Det är väl bara att se på supertungviktarna i SL, är de bara tjocka?

ja :confused: :D


Och hur går reglerna till ? Ibland ser man händer i ansiktet å dyligt. Vart går gränsen?

Nismo
2005-08-02, 19:10
http://home.swipnet.se/swedsumo/

spacedog
2005-08-02, 19:10
Det är inte bara fett. Jag såg en dokumentär om deras störste brottare genom tiderna, chionofuji (stavning?) och han var stark som satan! Det är väl bara att se på supertungviktarna i SL, är de bara tjocka?

Chiyonofuji var grym. Han var heller inte speciellt fet, utan hade riktigt schysst fysik. Men kolla på Asashoryu idag - han är visserligen rätt slät, men långt ifrån något fläskberg.

Edit: Bild på Chiyonofuji - notera magen! :thumbup:

http://www.tangoll.com.hk/Chiyonofuji1.jpg

Karate_kid
2005-08-02, 19:10
Du måste inte vara fet. Du MÅSTE vara över 1,78 m lång det är enda kravet.

De har inga viktklasser, därför blir det en fördel att väga mer.

Den som åker ut utanför ringen har förlorat. Den som rör marken med annat än fötterna (och händerna i starten) har förlorat.

De får slåss, sparkas, skallas, bitas, kasta varandra, fälla varandra. Det mesta är tillåtet. Men sporten har utvecklats åt knuffa/slå/vält/kasta-hållet.


Okey men varför väntar ingen med tex en pushkick när han kommer rusande i början då? ;) Har ALDRIG sett någon sparka. Fälla med benet på sin höjd. Slagen är med ÖPPNA flator, aldrig knutna, får dom inte ? Så man får även bita varandra, ja dom ser onekligen hungriga ut :D

Krokodil
2005-08-02, 19:13
http://www.itourlove.com/tour/japan/img/jp_sumo_chiyonofuji.jpg

Chiyonofuji!

Edit: Jag tro att detta var min första bildpost någonsin... tada! :D

Nismo
2005-08-02, 19:13
Optimalt? :D

Nyckeln till sumobrottarnas vikt ligger i hur deras vardag är upplagd. Man börjar dagen tidigt med hård träning på fastande mage, de lägst rankade först. Omkring kl 11 är träningen slut, men går då i badet och sedan följer det som traditionellt har varit dagens enda måltid. Den består alltid av samma rätt, chanko-nabe, som dock kan varieras på otaliga sätt. Tvärtom mot vad många tror, äter brottarna inte extremt fet mat. Chanko-nabe är helt enkelt en gryta baserad på vanlig buljong, i vilken man slänger i kött, fisk, kyckling, grönsaker, tofu och det mesta annat man kan tänka sig. Till detta äter man enorma mängder ris och dricker gärna massor av öl. Det viktiga är att man sedan direkt går och lägger sig och sover middag, för att inte ge kroppen någon chans att förbränna det man har satt i sig. Nuförtiden är det vanligt att man även äter på kvällen, utanför stallet, och då gärna hamburgare, pizza eller annat.

spacedog
2005-08-02, 19:14
Okey men varför väntar ingen med tex en pushkick när han kommer rusande i början då? ;) Har ALDRIG sett någon sparka.

Titta på en match. Se hur nära brottarna står varandra i utgångsläget, på huk dessutom. Tror du verkligen det är en klok idé att resa sig och försöka lyfta ena benet? Bra sätt om man vill flyga ut ur ringen direkt...

Karate_kid
2005-08-02, 19:16
Optimalt? :D

Den består alltid av samma rätt, chanko-nabe, som dock kan varieras på otaliga sätt. Tvärtom mot vad många tror, äter brottarna inte extremt fet mat. Chanko-nabe är helt enkelt en gryta baserad på vanlig buljong, i vilken man slänger i kött, fisk, kyckling, grönsaker, tofu och det mesta annat man kan tänka sig. .


Lät faktiskt inte helt fel. Har du receptet ? Ja har varit på en sumo klubb och kollat :D

Jense
2005-08-02, 19:16
Titta på en match. Se hur nära brottarna står varandra i utgångsläget, på huk dessutom. Tror du verkligen det är en klok idé att resa sig och försöka lyfta ena benet? Bra sätt om man vill flyga ut ur ringen direkt...


nej men vafan en rak höger o sen ett knä över ansiktet borde nog gå, om man specialtränar på några kombos. men då blir sporten något hårdare och inte fullt så accepterat av allmänheten

Karate_kid
2005-08-02, 19:17
Titta på en match. Se hur nära brottarna står varandra i utgångsläget, på huk dessutom. Tror du verkligen det är en klok idé att resa sig och försöka lyfta ena benet? Bra sätt om man vill flyga ut ur ringen direkt...


okey vi tar om det. Istället för att ge en saftig kick i magen. Dra en jävla rak höger rakt i ansiktet när han kommer rusandes, det borde bli en jävla effekt då han går rakt in i slaget, eller?

Karate_kid
2005-08-02, 19:17
nej men vafan en rak höger o sen ett knä över ansiktet borde nog gå, om man specialtränar på några kombos. men då blir sporten något hårdare och inte fullt så accepterat av allmänheten


Lägg av att härmas tack *slap* ;)

spacedog
2005-08-02, 19:23
okey vi tar om det. Istället för att ge en saftig kick i magen. Dra en jävla rak höger rakt i ansiktet när han kommer rusandes, det borde bli en jävla effekt då han går rakt in i slaget, eller?

"Striking with fists, hair pulling, eye gouging, choking and kicking in the stomach or chest are prohibited. It is also against the rules to sieze the part of the band covering the vital organs."

http://sumo.goo.ne.jp/eng/ozumo_joho_kyoku/shiru/kiso_chishiki/beginners_guide/rules.html

Nitrometan
2005-08-02, 19:32
okey vi tar om det. Istället för att ge en saftig kick i magen. Dra en jävla rak höger rakt i ansiktet när han kommer rusandes, det borde bli en jävla effekt då han går rakt in i slaget, eller?
Jodå, det finns de som har gjort det. Men inte många slår tillräckligt hårt för att stoppa 150-200 kg som accelererar framåt. Slaget måste följas upp med nåt mer. De flesta matcher är över på under 10 sekunder. Har iofs sett några över minuten också.

Anledningen till att de slesta rikishi ("sumobrottare") slår med öppen hand är att de då kan greppa motsåndaren om tillfälle ges när slaget träffar.

På 1600 & 1700-talen användes ofta en mer upprätt startställning som inbjöd till ett flitigare användande av sparkar. Den mest populära sparken då var en rak "stampspark" mot de lägre revbenen.

Karate_kid
2005-08-02, 19:33
Jodå, det finns de som har gjort det. Men inte många slår tillräckligt hårt för att stoppa 150-200 kg som accelererar framåt. Slaget måste följas upp med nåt mer. De flesta matcher är över på under 10 sekunder. Har iofs sett några över minuten också.

Anledningen till att de slesta rikishi ("sumobrottare") slår med öppen hand är att de då kan greppa motsåndaren om tillfälle ges när slaget träffar.

På 1600 & 1700-talen användes ofta en mer upprätt startställning som inbjöd till ett flitigare användande av sparkar. Den mest populära sparken då var en rak "stampspark" mot de lägre revbenen.


hehe, så med andra ord kan det bli lite rått :D

Nitrometan
2005-08-02, 19:33
"Striking with fists, hair pulling, eye gouging, choking and kicking in the stomach or chest are prohibited. It is also against the rules to sieze the part of the band covering the vital organs."

Just det ja, jag fastnade i de gamla tuffa reglerna. Tidigt 1900-tal ändrades reglerna för att få ner antalet skador.

Krokodil
2005-08-02, 19:35
Jag gillar verkligen sumo. En sport som haft i princip oförändrade regler i över 800 år är kult!

spacedog
2005-08-02, 19:35
Anledningen till att de slesta rikishi ("sumobrottare") slår med öppen hand är att de då kan greppa motsåndaren om tillfälle ges när slaget träffar.

Nej, det beror på att de inte får slå med knuten näve. Se min länk ovan. Din greppteori är för övrigt helt uppåt väggarna.

Edit: såg just ditt nya inlägg och då hamnar ju saken i ett annat ljus. :thumbup:

Karate_kid
2005-08-02, 19:36
Jag gillar verkligen sumo. En sport som haft i princip oförändrade regler i över 800 år är kult!


det är 20 min till av det på euro sport. SKYNDA! :thumbup:

King Grub
2005-08-02, 19:37
Jag missar sällan Eurosports sumosändningar! http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/thumb_sumo.gif

Griip
2005-08-02, 19:38
JAg tror att Jet som väger över 130 kg, dock ej fet utan det är solida muskler, hade haft en utmärkt framtid i denna mytomspunna sport! :bow: :thumbup:


i lättvikt kanske ;)

Krokodil
2005-08-02, 19:38
det är 20 min till av det på euro sport. SKYNDA! :thumbup:

Det är Stuart Little 2 på min TV just nu, skulle jag stänga av blir det en sumomatch mot dottern här. :D

Karate_kid
2005-08-02, 19:39
Det är Stuart Little 2 på min TV just nu, skulle jag stänga av blir det en sumomatch mot dottern här. :D


vem vinner *flex*

Jense
2005-08-02, 19:41
i lättvikt kanske ;)


de flesta väger runt 120 och är betydligt klenare än jet. så varför det? dessutom finns där en viktklass.

Krokodil
2005-08-02, 19:41
vem vinner *flex*

Min dotter bryr sig inte om regeln mot slag i skrevet så det brukar bli jämnt... :D

Karate_kid
2005-08-02, 19:42
de flesta väger runt 120 och är betydligt klenare än jet. så varför det? dessutom finns där en viktklass.


WTF det FANNS ju ingen viktklass kom dom överens om. Bara längd "klass"

Griip
2005-08-02, 19:43
de flesta väger runt 120 och är betydligt klenare än jet. så varför det? dessutom finns där en viktklass.


en viktklass, ja jag vet. Men bara för att man är stor och stark betyder inte att man hade varit bra på sumobrottning. Ungefär som att säga att en vältränad kille med bra kondis runt 1.90 hade varit en utmärkt boxare.

Om jag inte har helt fel så väger dem bästa bra mycket mer än 120kg, iaf dem senaste åren.

Jense
2005-08-02, 19:45
en viktklass, ja jag vet. Men bara för att man är stor och stark betyder inte att man hade varit bra på sumobrottning. Ungefär som att säga att en vältränad kille med bra kondis runt 1.90 hade varit en utmärkt boxare.

Om jag inte har helt fel så väger dem bästa bra mycket mer än 120kg, iaf dem senaste åren.


nä men han har ju helt klart bra fysiska grunder för att bli en.


du tänker på akebono bl.a vägandes lite över 200 kilo. han är nog den största (tyngsta) sumomästaren någonsin. har jag fel?

lite sumostats? vem va längst? vem va tyngst om inte akebono? vem va lättas? vem va kortast?

Karate_kid
2005-08-02, 19:46
nä men han har ju helt klart bra fysiska grunder för att bli en.


du tänker på akebono bl.a vägandes lite över 200 kilo. han är nog den största (tyngsta) sumomästaren någonsin. har jag fel?

lite sumostats? vem va längst? vem va tyngst om inte akebono? vem va lättas? vem va kortast?


lite mer, vem har mest antal segrar? Hur många många sumos kommer från europa?

Jense
2005-08-02, 19:48
lite mer, vem har mest antal segrar? Hur många många sumos kommer från europa?
kommer nån sumo från sverige?

vet att janne virtanen har sumat lite på show i japan, hur gick det?

Griip
2005-08-02, 19:48
nä men han har ju helt klart bra fysiska grunder för att bli en.


du tänker på akebono bl.a vägandes lite över 200 kilo. han är nog den största (tyngsta) sumomästaren någonsin. har jag fel?

lite sumostats? vem va längst? vem va tyngst om inte akebono? vem va lättas? vem va kortast?


försöker leta upp lite sån info nu men svårt å hitta stats bara sådär :/

Jo Akebono var nog iaf en av dem största men han vägde också mer än 200kg, tror han var upp mot 250kg(270 enligt K1 men dem kan suga). 250kg är bara något jag gissar på dock, men inte alls otroligt med tanke på längden och den ENORMA kroppen. Till K1 gick han ju ner 40kg också

spacedog
2005-08-02, 19:49
lite sumostats? vem va längst? vem va tyngst om inte akebono? vem va lättas? vem va kortast?

Jag skulle tro att Konishiki var tyngst med sina dryga 270 kilo. Jet är alltså en knatte i sammanhanget... :D

Karate_kid
2005-08-02, 19:50
försöker leta upp lite sån info nu men svårt å hitta stats bara sådär :/

Jo Akebono var nog iaf en av dem största men han vägde också mer än 200kg, tror han var upp mot 250kg(270 enligt K1 men dem kan suga). 250kg är bara något jag gissar på dock, men inte alls otroligt med tanke på längden och den ENORMA kroppen. Till K1 gick han ju ner 40kg också


hhaha. Hur gick det för han i k1 ? Ja menar att förflytta den massan, kan inte varit direkt lätt.


Nån mer än ja som tycker dom är endå rätt smidiga för att vara så "feta"?

Jense
2005-08-02, 19:50
försöker leta upp lite sån info nu men svårt å hitta stats bara sådär :/

Jo Akebono var nog iaf en av dem största men han vägde också mer än 200kg, tror han var upp mot 250kg(270 enligt K1 men dem kan suga). 250kg är bara något jag gissar på dock, men inte alls otroligt med tanke på längden och den ENORMA kroppen. Till K1 gick han ju ner 40kg också


Big show dwarfade honom på wrestlemania.

wwe skriver akebono som strax under 220kg

i K1 har han förlorat mot bob sapp på ko, royce gracie på wrisklock.. vad jag VET. tror inte det varit fler matcher

Griip
2005-08-02, 19:56
Big show dwarfade honom på wrestlemania.

wwe skriver akebono som strax under 220kg

i K1 har han förlorat mot bob sapp på ko, royce gracie på wrisklock.. vad jag VET. tror inte det varit fler matcher


Umm inte säker men han har gått 4/5 matcher tror jag, orkar inte kolla det

Big show?

Grisen
2005-08-02, 19:57
de flesta väger runt 120 och är betydligt klenare än jet. så varför det? dessutom finns där en viktklass.

Från: http://home.swipnet.se/swedsumo/introduktion.html#vikt

Vikt
Vilket leder oss till diskussionen om brottarnas vikt. Förenklat skulle man kunna säga att vikten är viktig i sumo, men inte allt. Det viktigaste i sumo är att ha låg tyngdpunkt, den ska ligga i nedre delen av magen. Om man har hög tyngdpunkt, måste man som Akebono lära sig att hela tiden hålla höfterna lågt. Men visst är vikt ett vapen i sumo. Om en rikishi har ett stort viktövertag på sin motståndare, behöver man inte vara snabbare eller mer teknisk. Det kan räcka att få tag i den andres bälte och sedan använda vikten och den stora magen till att buffa ut honom. Det är lätt att tro att vikterna på brottarna alltid varit enorma, men det är inte många år sedan 200-kilosgränsen sprängdes. Alla tiders viktrekord har hawaiianen Konishiki, som vägde 285 kg som mest. De senaste 20 åren har medelvikten ökat med ca 15 kg och ligger idag på 153 kg. Jämför man rankinglistorna för november 2001 och samma månad 1981, hittade man 2001 hela 12 man på 160 kg eller mer, men 1981 bara 3. Vad detta beror på är inte lätt att svara på. Ändrade matvanor med mer västerländsk snabbmat kan vara en orsak. Nyckeln till sumobrottarnas vikt ligger i hur deras vardag är upplagd. Man börjar dagen tidigt med hård träning på fastande mage, de lägst rankade först. Omkring kl 11 är träningen slut, men går då i badet och sedan följer det som traditionellt har varit dagens enda måltid. Den består alltid av samma rätt, chanko-nabe, som dock kan varieras på otaliga sätt. Tvärtom mot vad många tror, äter brottarna inte extremt fet mat. Chanko-nabe är helt enkelt en gryta baserad på vanlig buljong, i vilken man slänger i kött, fisk, kyckling, grönsaker, tofu och det mesta annat man kan tänka sig. Till detta äter man enorma mängder ris och dricker gärna massor av öl. Det viktiga är att man sedan direkt går och lägger sig och sover middag, för att inte ge kroppen någon chans att förbränna det man har satt i sig. Nuförtiden är det vanligt att man även äter på kvällen, utanför stallet, och då gärna hamburgare, pizza eller annat.

Bjorne
2005-08-02, 19:59
Du måste inte vara fet. Du MÅSTE vara över 1,78 m lång det är enda kravet.Jaha, då var ens framtid i Sumo körda...

Karate_kid
2005-08-02, 20:01
Jaha, då var ens framtid i Sumo körda...


men om du har ett par buffalo då?

Jense
2005-08-02, 20:02
ja men skit i det då

detta är big show:

http://www.gosh.org/news/celebrity/sport/images/Big-Show-lrg.jpg

Karate_kid
2005-08-02, 20:02
ja men skit i det då

detta är big show:

http://www.gosh.org/news/celebrity/sport/images/Big-Show-lrg.jpg

hahha, hans hövve är lika stor som hennes överkropp!

Jense
2005-08-02, 20:03
hahha, hans hövve är lika stor som hennes överkropp!


hans längd är kring 218cm och han väger ca 220-240 kg

z_bumbi
2005-08-02, 20:16
Jaha, då var ens framtid i Sumo körda...

Inplants funkar om du inte är allt för långt från gränsen.

Bjorne
2005-08-02, 20:26
Inplants funkar om du inte är allt för långt från gränsen.Silikon i hälarna?

Fredrik S
2005-08-03, 00:07
Silikon i hälarna?

Nej, under huden uppe på skallen. (seriöst)

pellepedal
2005-08-03, 07:56
Läste en undersökning nånstans att sumos hade mest mängd muskelmassa av alla sportutövare, mer än de flesta bodybuilders med. Så de är inte bara feta...

Tricklev
2005-08-03, 08:56
Sumo killar är BRUTALT starka, det kan inte komma någon halvfett svensk byggare, och tro att han ska vara starkast där.

Implants är under dom senare åren förbjudna, och om du upptäcks får du inte tävla, vilket man dock kunde, fram till för ett par årsedan.

Karate_kid
2005-08-03, 09:11
undra hur deras träning ser ut!

mystic[-_-]
2005-08-03, 09:21
Läste en undersökning nånstans att sumos hade mest mängd muskelmassa av alla sportutövare, mer än de flesta bodybuilders med. Så de är inte bara feta...

Läst liknande och det borde vara denna:

Body composition and isokinetic strength of professional Sumo wrestlers.
Kanehisa H, Kondo M, Ikegawa S, Fukunaga T
Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1998 Mar;77(4):352-9
PMID: 9562364 [PubMed - indexed for MEDLINE]

miblom
2005-08-03, 10:11
i K1 har han förlorat mot bob sapp på ko, royce gracie på wrisklock.. vad jag VET. tror inte det varit fler matcher

Han torskade mot Bonjasky också. KO av en spark i skallen.

Jense
2005-08-03, 17:13
Han torskade mot Bonjasky också. KO av en spark i skallen.
en gång har de möts och då blev sapp diskad för han slog bonjasky på när bonjasky låg ner. så du har fel. bonjasky suger.

Tricklev
2005-08-03, 17:17
undra hur deras träning ser ut!

Finns böcker om sumo brottning, deras träning och dylikt.

Mycket tryck träning, där dom gör vad det låter som, dom trycker emot saker, sparrar etc, och på senaste tiden har dom även börjat med viktträning, som alla andra.

Griip
2005-08-03, 17:26
en gång har de möts och då blev sapp diskad för han slog bonjasky på när bonjasky låg ner. så du har fel. bonjasky suger.

Han menade Akebono ;)

Karate_kid
2005-08-03, 17:36
EUROSPORT IGEN!! Tror kl 19.00

miblom
2005-08-04, 09:24
en gång har de möts och då blev sapp diskad för han slog bonjasky på när bonjasky låg ner. så du har fel. bonjasky suger.
Han menade Akebono ;)

Bingo :thumbup: :)

Jense
2005-08-04, 17:40
Ursäkta, jag är så van att folk gnäller på sapp. *rolleyes*

folk som inte vet så mycket :thumbup: