handdator

Visa fullständig version : Magträning för knäböj


Catar
2005-08-02, 18:58
Har sökt på magträning etc men kan ha missat nåt så säg till då men iallafall:

Vilka magövningar finns de som hjälper en att inte falla framåt i knäböj?
Kör inte magträning så ofta men ska börja med det nu, så vilka övningar rekommenderar ni?

Ska se över min teknik också men jag tror det är magmusklerna som inte håller måttet här.

Edit: såg nåt om nån rullövning med skivstång i nån tråd, vad är det för nåt?

sunkan
2005-08-02, 19:07
ställ dig som om du ska göra en armhävning ,fast på armbågarna med underarmarna i backen sen spänner du till i magen och håller det trycket tills du inte orkar mer...en övning som jag gillar iaf

z_bumbi
2005-08-02, 19:29
Crounches
Situps
Magmaskin

En eller två av dessa räcker bra för de flesta.

Xponent
2005-08-02, 19:40
Är det främst rectus abdominis berörs i det här fallet vid knäböj?

Beast
2005-08-02, 19:54
Mera böj och du tränar upp det.

aliquis
2005-08-02, 20:08
Har sökt på magträning etc men kan ha missat nåt så säg till då men iallafall:

Vilka magövningar finns de som hjälper en att inte falla framåt i knäböj?
Kör inte magträning så ofta men ska börja med det nu, så vilka övningar rekommenderar ni?

Ska se över min teknik också men jag tror det är magmusklerna som inte håller måttet här.

Edit: såg nåt om nån rullövning med skivstång i nån tråd, vad är det för nåt?Jag tror också det är magmusklerna, har rätt nyligen tagit tag i min magträning och tycker redan det är bättre.

Dock verkar råden vara lite olika, någon tyngdlyftartjosan på gymmet verkar tycka att crunches med upplagda ben är det som gäller, och att svinga ena änden av en skivstång fram och tillbaka med kroppen för sidorna.

Allan verkar däremot tycka att man skall träna HELA magen, och därför hellre köra riktiga situps, benlyft och grejer.

NÅGON verkade tycka att en sådan "bålrotationsmaskin" som det nyss var en tråd om var bra, har provat den och tycker också att man känner ("smärta") i de utsatta delarna, men det är ju lätt att vrida med något helt annat också.

Likaså undrar jag om sidolyft med en hantel i ena handen ger något, där har jag blivit mycket starkare iaf.

Själv kör jag situps med lutande bänk, crunches med upplagda ben och sidolyft... eventuellt rotationsmaskinen och vem vet någon gång kanske jag roterar med stång på axlarna vadfan det nu skall vara bra för och gör "svingövningen".ställ dig som om du ska göra en armhävning ,fast på armbågarna med underarmarna i backen sen spänner du till i magen och håller det trycket tills du inte orkar mer...en övning som jag gillar iafDet där är ju mer för inre bukmuskulaturen? Är kanske iofs den han behöver, men den tränas ju bra med just böj och mark också antar jag?

Sådant hjul skall väl vara bra med.Är det främst rectus abdominis berörs i det här fallet vid knäböj?
Lär ju vara musklerna som ligger under dem och eventuellt på sidorna?

Allan
2005-08-02, 20:38
Vafan - är det INGEN som läser Best of... längre


allan
uppgiven

jwzrd
2005-08-02, 20:46
Vafan - är det INGEN som läser Best of... längre


allan
uppgiven

Ingen orkar ändra visningsinställningarna. Bumpa trådjävlarna så ser folk dom.

rememberence
2005-08-02, 20:51
Vafan - är det INGEN som läser Best of... längre


allan
uppgiven
jag gör!! :D *stolt*

Catar
2005-08-02, 22:46
har faktiskt läst magträning i Best of... men tänkte att nån kanske hade lite mera böj-specifika magövningar.

Men det är bra tips hittils, keep it coming! :thumbup: