handdator

Visa fullständig version : Fuskar jag, tro?


Akilles
2005-08-02, 18:50
Finns det någon som kan tipsa om hur man kontrollerar ifall man fuskar i stående vadpress eller ej? En spegel att titta i vore ju det bästa, men någon sådan finns inte att tillgå. Andra hjälpmedel? Saker att tänka på?

Karate_kid
2005-08-02, 18:51
så länge det känns som det ska, och i den muskeln det ska, varför bry sig?

King Grub
2005-08-02, 18:53
Vad är "fusk" i stående vadpress för dig?

Så länge du sträcker ut i bottenläget, inte studsar i vändningen, och går upp till maximal kontraktion i repetitionerna innan fail (att fortsätta med partials är inte fel), är du nog på rätt väg.

Akilles
2005-08-02, 19:13
Vad är "fusk" i stående vadpress för dig?

Att inte göra fulla repetitioner.

Så länge du sträcker ut i bottenläget, inte studsar i vändningen, och går upp till maximal kontraktion i repetitionerna innan fail (att fortsätta med partials är inte fel), är du nog på rätt väg.

Sträcker ut i bottenläget? Ja.
Studsar i vändningen? Nej.
Maximal kontraktion? Ja, det känns så - men det kanske känns så för att muskeln är så pass trött att den känns maximalt kontraherad trots att jag inte rest mig till max. Detta är ju svårt att avgöra när man tittar ner ovanifrån.

z_bumbi
2005-08-02, 19:41
Kör utan vikt och kolla hur högt du kommer, använd maskinen eller något annat i rummet som referens.
Sen märker du om du gör en full rörelse

Goddaniel
2005-08-03, 00:31
Jag fuskar hur mycket som helst i stående vadpress, funkar bäst så för mig tycker jag *flex*

JAM
2005-08-03, 23:02
Finns det någon som kan tipsa om hur man kontrollerar ifall man fuskar i stående vadpress eller ej? En spegel att titta i vore ju det bästa, men någon sådan finns inte att tillgå. Andra hjälpmedel? Saker att tänka på?
Jag har tänkt lite på det samma faktiskt. Om vi tittar på denna bild:

http://home.swipnet.se/atletklubben/Utrustning/StaendeVadpress.jpg

Min lösning är att på väggen bakom den översta tvärliggande delen sätta upp ett papper eller liknande med någon slags skala. Sedan tittar du på den och ser hur högt du nådde på första repetitionen och ser till att nå dit under resten av setet också.

Jag ska fixa en sådan lösning till mitt gym!