handdator

Visa fullständig version : Är allt i frysen förstört nu?

B-jay
2005-08-02, 16:01
Kom hem efter att ha varit iväg under två dagar.
Öppnar frysen och det verkar som om den inte hållt riktigt tätt under tiden jag avrit iväg.
Där var riktigt mycket is, så en avfrostning bör nog göras.

Nu till frågan, fysen var fullproppad med mat.
Är den förstörd nu?
Det mesta verkade fortfarande ganska fruset, men vad tror ni?
Måste jag kasta allt? :cryout:

Frazze
2005-08-02, 16:03
Nejdå, men se till att tillaga allt relativt fort. Sedan beror det väl lite på vad det var för något som tinat också.

B-jay
2005-08-02, 16:27
Det mesta verkar fortfarande vara fruset.

Har slängt lite torsk och kyckling, som låg relativt långt ut! men det som låga längst in verkar inte vara påverkat!

Damn, har ju inte tid att stå och laga allt ikväll! :(

Nismo
2005-08-02, 17:04
Ähhh!! Jag min klantskalle drog av huvudströmbytaren i ett dygn då jag renoverade min lägenhet. Kycklingfileer mm i frysen, frös in det igen. Smakade som vanligt.

Max
2005-08-02, 17:36
Frysta grönsaker som varit tinade 1-2 dygn är väl inga problem att frysa in igen, eller är risken för stor bakterietillväxt lika stor där som med kött? Har nämligen råkat ut för samma sak.

Johan_P
2005-08-02, 20:21
Ähhh!! Jag min klantskalle drog av huvudströmbytaren i ett dygn då jag renoverade min lägenhet. Kycklingfileer mm i frysen, frös in det igen. Smakade som vanligt.

Jo, smakade. Men det kan komma bakterier på maten om den inte lagras rätt. Äter man osäkert mat som "kanske" varit felförvarat, eller som eventuellt har baktierer av olika slag, utsätter man sig för en viss risk.

Tänk på att det är bättre att vara på den säkra sidan.

YTS
2005-08-03, 22:14
Har hört att salmonella bakterier uppskattar att tinas och återfrysas, men det är bara vad jag hört från folk i köksbranchen.

Yngve

Fartman
2005-08-03, 23:19
Har hört att salmonella bakterier uppskattar att tinas och återfrysas, men det är bara vad jag hört från folk i köksbranchen.

Yngve

Men dom uppskattar väl inte lika mycket att bli stekta?

Sverker
2005-08-04, 06:29

Yngve

Salmonellan är högst specialicerad för att leva vid 37- 44 grader i något värddjurs tarm. Salmonellan trivs inte alls vid temperaturer kring 0 - 10 grader ( eller vad det nu blir i en avstängd frys ).

När kött och andra livsmedel fryses, tinas, fryses och tinas igen så förstörs många av alla de muskelceller som håller vatten i köttet. King Grub har skrivit tidigare om denna fryssprängning !
När köttet tinas på nytt rinner det ut mycket näringsrik saft/vatten från köttet och som inte går att få tillbaka när köttet tillagas. Köttet blir tort och tråkigt :(

Salmonellan gillar däremot att leva och växa till i denna köttsaft medan köttet får rätt tillagningstemperatur :eating: